Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-14, 13:43   #1
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Elitistiskt tänkande till följd av träningen?

Ni som har tränat i många år och lever så gott som efter boken, hur fungerar era liv med vetskapen om att många andra lever på helt andra grunder? Äter "fel", tränar inget, röker och krökar o.s.v.

Jag har på senare år kommit på mig själv med att börja se ner lite på andra människor, jag vet inte varför men det känns bara så extremt frustrerande att vi idag med all kunskap vi har och hjälp av internet kan få svar på nästan allt om hur vi ska eller inte ska vara för att ge oss själva bästa förutsättningar för att på lång sikt ha en god hälsa men trots det så väljer så många människor de sämre alternativen och mår piss därefter.

Om det bara handlade om att det var jag i min egna värld som trodde mig veta bättre så skulle jag kunna leva med det men nu handlar det ju inte bara om vad jag tror nu är det ju liksom svart på vitt med forskning vad som är bra/dåligt, konkreta saker.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-04-14 klockan 13:44.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 14:11   #2
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Tänker ofta liknande tankar, men har sedan många år slutat säga något. Feta, plufsiga illa klädda människor som ätandes wienerbröd klagar över sin vikt. Groteskt feta som önskar operationer av magsäcken. Folk som klagar över sin dåliga ekonomi/dåliga lön/usla jobb/arbetslöshet samtidigt som de inte är beredda att ens låtsas göra något åt saken. Fågelungementaliteten sprider sig! Allt är andras fel, man ska inte behöva anstränga sig utan ”samhället” ska se till att alla får det de vill. Jag kräks mentalt över sakernas tillstånd ibland. Det kanske kan anses vara elitistiskt att se ner på dylika halvfigurer, men det struntar jag i. Jag har haft en hyfsat fördjävlig uppväxt och ungdom, på fler en ett sätt och ingen djävel har hjälpt mig att komma dit jag är idag. Jag har tagit mitt ansvar för min situation och insett att det är JAG som måste göra jobbet! (Till de som ämnar anmärka på det sista så vet jag att det är det demokratiska samhället som ”hjälpt” mig, men försök att inte missförstå med avsikt.) Jag ser ner på fetknoppar, ser ner på ofrivilligt arbetslösa, ser ner på ”socialfallen”, ser ner på tiggare och ser ner på ”loosers”. Jag är absolut ingen ”vinnare” eller särskilt framgångsrik, men jag har tagit mig fram genom ansvar, eget arbete och vilja. Den enda ursäkten för att leva ett ”looserliv” är sjukdom, mental eller fysisk - andra giltiga skäl finns inte!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung

Senast redigerad av Illustrerade mannen den 2019-04-14 klockan 14:13.
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 14:12   #3
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jag ser väldigt, väldigt sällan ner på andra. Alla har olika förutsättningar och olika mål i livet.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 14:15   #4
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Nog rätt frekvent dessa tankar kommer upp i hjärnan men slår de ifrån mig lika snabbt igen, orkar inte ödsla energi på att andra inte gör bättre ifrån sig, påverkar inte mig oavsett.
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 14:16   #5
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag tycker träningsmänniskor är rätt osköna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 14:32   #6
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Jag tycker träningsmänniskor är rätt osköna.
Ja väldigt, är själv medveten om det med så jag öppnar aldrig min mun om det och när någon frågar nått så svarar jag alltid lite lattolajbans.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 14:32   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tyvärr känner jag igen det du skriver lite, och precis som Magnus N försöker jag slå bort såna tankar så fort de dyker upp, eftersom de är helt onödiga, ologiska och idiotiska. Till att börja med så ska man aldrig vara högfärdig, eftersom det är en förbannat osympatisk egenskap helt enkelt, och eftersom man inte ska klaga på någon förrän man gått en mil i dennes egna skor. För det andra så är jag inte ens "bättre" bara för att jag lyfter vikter, äter broccoli och inte röker eller super; det är inte ens säkert att jag är mer hälsosam, eftersom träningen lett till dåliga leder, massor slösad tid som kunde ägnats åt att t ex vårda mina sociala relationer, och massor ångest. För det tredje har jag, som jag brukar tjata om på forumet, fått rätt kassa resultat av min träning, så vem är jag att vara stolt. Ungefär som någon som pluggat matte i 10 år och bara fått G i matte A (eller 3:a i matte 1 kanske man säger nuförtiden) skulle gå runt och klaga på folk som inte pluggade matte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 15:36   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Tycker snarare tvärtom typ.

Ju mer tid jag investerar i något desto mer respekt får jag både för folk som precis ger sig in i det eller folk som hållit på med det mycket längre och på högre nivå än vad jag ligger på. Man måste liksom träna ett tag för att kunna uppskatta sjuka styrkeprestationer, eller plugga ett tag för att kunna få insyn i hur stört mycket arbete och disciplin som ligger bakom tex professorstitlar.

Då får man också ändå lite respekt för "estetaren" som kämpar med matte A för att dennes intressen ligger på helt andra håll.

Sen kan man ju tycka att folk kastar bort sin tid eller ger löjliga ursäkter ändå, tex när folk i högstadiet eller gymnasiet säger att de har alldeles för stört mycket skola för att hinna träna. Men de inser inte att tempot är ganska mycket lägre än för tex högskola, och där har man antingen tid att träna, eller så tar man sig tid för att träna. Beroende på hur lätt/svårt för studierna man har.

Sen kan man inte heller veta hur andras privatliv, yrkesliv, hälsa eller förutsättningar ser ut baserat på hur folk lever eller inte lever. Kan finnas anledningar till att man till synes prioriterar ned sin hälsa eller tränar så mycket som man "borde" eller skulle kunna göra.

Men i huvudsak tycker jag att jag blir mer ödmjuk när jag hållit på med något under "lång" tid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-04-14 klockan 15:39.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 15:36   #9
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Ja väldigt, är själv medveten om det med så jag öppnar aldrig min mun om det och när någon frågar nått så svarar jag alltid lite lattolajbans.
Inte ni. Tänker mest på de poserande människorna med nocco i handen på instagram.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 15:54   #10
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Jag har valt inte gå vidare med en hel del begynnande kärleksrelationer pga att de trott på en massa tröttsamma kostmyter. Orkar inte lägga möda på att argumentera med stolligheter. Bättre att säga adjö direkt. Vet inte om det är att se ner på någon iof, mer att jag inte orkar med dumheter.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 15:55   #11
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Jag har valt inte gå vidare med en hel del begynnande kärleksrelationer pga att de trott på en massa tröttsamma kostmyter. Orkar inte lägga möda på att argumentera med stolligheter. Bättre att säga adjö direkt. Vet inte om det är att se ner på någon iof, mer att jag inte orkar med dumheter.
Vore ju lite jobbigt att leva ihop med någon som röker, sover 3 timmar och jobbar natt ja
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 16:27   #12
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Vore ju lite jobbigt att leva ihop med någon som röker, sover 3 timmar och jobbar natt ja
Kategori rökare och nattjobbare tillhör dock inte kategorin "kostmyter" kanske. Finns förstås inte på världskartan att jag skulle initiera en dejt med en rökare. 9 av 10 jag träffat tränar och är vältränade. Men när de börjar bubbla om att man måste äta var tredje timme och att kroppen annars går in i svältläge osv... det är då jag tar till schappen
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 16:39   #13
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Ett av de tidigaste symptomen på byggarsjuka är att man får svårt att umgås med vanliga människor.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 17:15   #14
hemlis
Registered User
 
hemliss avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 7
Jag har en förutfattad nedlåtande uppfattning om personer som är feta/otränade.

Liknande som med folk som lever över sina tillgångar, tar sms-lån för sin resa till Thailand.

Snacket om att alla inte har haft samma chanser, o.s.v. Kom igen, vi bor i Sverige. Det är ens eget ansvar om man vill ha en sund kropp eller sund ekonomi. Finns alla möjligheter för den som vill. Ja, det kan vara tufft med motgångar, taskiga familjeförhållanden, psykisk misshandel, och det kan göra det svårt att ta hand om sin kropp och ekonomi, men det brukar inte vara det som ligger bakom.

Men faktum kvarstår att jag är då bättre på dessa punkter än dom. Alla har inte som mål att vara vältränade, men jag har det, och jag är bättre på att vara vältränad än dom.

Sen tänker jag att på 100 tjockisar är det 5 som kanske har eller har haft så pass svåra omständigheter nu eller förut som gör det väldigt svårt att ta tag i träning i sitt liv, resterande 95 är mest lata, okunniga, viljesvaga mähän. Som jag är bättre än som minst på träningsfronten.

Jag ser det som en svaghet att inte ha viljestyrkan att göra något åt, eller insikten om, något som markant ökar risken för sjukdomar.
hemlis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 17:19   #15
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Alla få leva som de vill, ser ingen anledning att se ner på tjocka människor.
De kanske är totalt ointresserade av träning och gillar att lägga tid på annat. Oskönt synsätt. Om de gnäller är en annan sak.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)