Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-18, 18:57   #1
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Varför är du inte Vegan?

Äter själv kött, ägg och mjölkprodukter, även om jag den senaste tiden börjat äta mer veganskt. Tycker vegofärs funkar utmärkt som substitut till köttfärs, nästan föredrar om det inte vore att min mage inte tål det perfekt.

Jag försöker komma på en anledning som rättfärdigar att jag fortsätter med djurprodukter men tycker inte jag kommer på någon egentligen. Kött är gott, gott som fasen men då tycker jag alltså att smaklökarna är viktigare än andra varelsers rätt att leva? Är man "sjuk" om man anser att smaken är viktigare än liv? Eller gäller det bara vissa djur?


Varför är inte DU vegan?
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 19:00   #2
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Jag tycker det är oetiskt att äta/använda sig av djurprodukter (med undantaget om det absolut inte finns andra alternativ). Jag gör det ändå för att det är gott, enkelt och gott.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 19:01   #3
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag förväntar mig något stort från GW i den här tråden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 19:02   #4
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Finner inget problem med köttätande, gör det själv en del, omedvetet har konsumtionen gått ner senaste åren, men mer av bekvämlighetsskäl än annat.
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 19:04   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
För lat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 19:04   #6
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag tycker det är oetiskt att äta/använda sig av djurprodukter (med undantaget om det absolut inte finns andra alternativ). Jag gör det ändå för att det är gott, enkelt och gott.
Ja det är nog därför jag och de flesta gör det. Men betyder det då att vi egentligen inte bryr oss om djur? Eller liv?
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 19:06   #7
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal Visa inlägg
Ja det är nog därför jag och de flesta gör det. Men betyder det då att vi egentligen inte bryr oss om djur? Eller liv?
Vi väljer njutning framför X antal djurliv (och allt lidande som tillfogas dom under den korta tid de får leva) skulle jag väl reducera det till.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 19:07   #8
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Har varit vegan. Framförallt två anledningar gjorde att jag slutade vara hundra procent vegan.

1) Mathistoria, måltidens betydelse och matkulturellt intresse. Mat är mycket mer än makors och mikros. Lyssna på Richard Tellström, måltidshistorikern, hans sommarprat eller föreläsning på Youtube. Utvecklingen av måltiden, som enkom ett uttrycksätt för individen, är skrämmande. Richard nämner som exempel att i Frankrike skulle en vegan, som är hundra procent vegan i övrigt, aldrig tacka nej till kött på en middag. Måltiden som socialt sammanhang, och att ta del av det värden lagat, är större än individens behov av att inte äta animalier just den måltiden.

2) Smaken. Inget, jag säger INGET kan trumfa sättet animaliska fetter bär smak. Det behövs ytterst lite, men lite sovel i grunden till en gryta eller soppa ger en smakhöjning utan dess like. Inga vegetariska ersättningsprodukter kan konkurrera med animaliska fetter.

Med detta sagt, äter jag 80-90% vegetariskt idag när jag lagar mat på egen hand till mig själv. Kött är en smaksättare och ett sätt att särskilja finare måltider från vardagsmat. Klassisk svensk, italiensk, indisk och fransk bondmat med mycket baljväxter är basen i min kost av både ekonomiska och hälsomässiga skäl.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 19:16   #9
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Har varit vegan. Framförallt två anledningar gjorde att jag slutade vara hundra procent vegan.

Citat:
1) Mathistoria, måltidens betydelse och matkulturellt intresse. Mat är mycket mer än makors och mikros. Lyssna på Richard Tellström, måltidshistorikern, hans sommarprat eller föreläsning på Youtube. Utvecklingen av måltiden, som enkom ett uttrycksätt för individen, är skrämmande. Richard nämner som exempel att i Frankrike skulle en vegan, som är hundra procent vegan i övrigt, aldrig tacka nej till kött på en middag. Måltiden som socialt sammanhang, och att ta del av det värden lagat, är större än individens behov av att inte äta animalier just den måltiden.
Har det någon betydelse vad det är för kött? Hund, Katt etc?

Citat:
2) Smaken. Inget, jag säger INGET kan trumfa sättet animaliska fetter bär smak. Det behövs ytterst lite, men lite sovel i grunden till en gryta eller soppa ger en smakhöjning utan dess like. Inga vegetariska ersättningsprodukter kan konkurrera med animaliska fetter.
Anser du att en ko tillexempel är värd att döda för att du ska få en kort stunds njutning?

Med detta sagt, äter jag 80-90% vegetariskt idag när jag lagar mat på egen hand till mig själv. Kött är en smaksättare och ett sätt att särskilja finare måltider från vardagsmat. Klassisk svensk, italiensk, indisk och fransk bondmat med mycket baljväxter är basen i min kost av både ekonomiska och hälsomässiga skäl.
Notera jag bara ställer frågor, inte dömer någon överhuvudtaget.
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 19:17   #10
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Jag älskar att äta dött djur.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 19:24   #11
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jag är för lat. Jag är lakto-ovo-pesco-terian sedan november-ish och tänker att jag får ta det allteftersom. För mig är det etiska skäl punkt, som det handlar om.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 19:27   #12
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag älskar att äta dött djur.
Skulle du äta människa om du fick chansen? Tänk att du kliver in på en restaurang i hamnstaden Cólon, Panama, och kyparen tycker du ser tillräckligt objektivistisk ut för att erbjuda dig den hemliga rätten, Människohjärta Confit med spädbarnslever sous vide, och ingen utanför restaurangen kommer någonsin få reda på det. Tackar du ja då?

Frågar inte för att det är relevant för tråden egentligen utan för att när jag läste ditt svar slog det mig att du är den forummedlem som känns mest kannibal
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 19:45   #13
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Det är gott och nyttigt att äta animaliskt protein.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 20:01   #14
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
För att det är en av den vite mannens sista bastioner innan total underkastelse. 100% srs.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 20:13   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Frågar inte för att det är relevant för tråden egentligen utan för att när jag läste ditt svar slog det mig att du är den forummedlem som känns mest kannibal
Yes har ätit fler kvinnor än hela forumet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)