Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-17, 01:07   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Talking Överkomma tillfällig platå i bänkpress? 1x1 60 kg

Tjo! Jag har fokuserat mer på gym på sistone och har nått ett intressant "drömmål": 1x1 60 kg i bänkpress. Nu är nästa "drömmål" 1x1 70 kg bänkpress, osv.

För två dagar sen körde jag 2x1 60 kg bänkpress, så det går uppåt. Men som det går att utläsa så verkar mina bröst & armar inte ha kraften att köra 2 reps rakt av.

Jag får verkligen trycka allt jag har och det går liksom långsamt uppåt fast det går uppåt (inget darrande men det går inte heller fort).

Så jag undrar hur många överkroppspass där bröst ingår det kommer att ta innan man kan börja kötta fler reps på 60 kg bänkpress?

Just nu utöver dessa så kötta rjag även 5x5 50 kg bänkpress vilket e nice. Over and out!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 08:07   #2
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Mitt råd är att variera och köra vissa pass med 5-6 reps och och vissa med 10-12 reps och försöka öka vikten i de reps-intervallen. Köra singlar i bänkpress ("maxa") kan du sedan göra en gång i månaden ifall du vill veta hur mycket du har ökat just i en singel.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 09:19   #3
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Tjo! Jag har fokuserat mer på gym på sistone och har nått ett intressant "drömmål": 1x1 60 kg i bänkpress. Nu är nästa "drömmål" 1x1 70 kg bänkpress, osv.

För två dagar sen körde jag 2x1 60 kg bänkpress, så det går uppåt. Men som det går att utläsa så verkar mina bröst & armar inte ha kraften att köra 2 reps rakt av.

Jag får verkligen trycka allt jag har och det går liksom långsamt uppåt fast det går uppåt (inget darrande men det går inte heller fort).

Så jag undrar hur många överkroppspass där bröst ingår det kommer att ta innan man kan börja kötta fler reps på 60 kg bänkpress?

Just nu utöver dessa så kötta rjag även 5x5 50 kg bänkpress vilket e nice. Over and out!
Vilken vikt klarar du en 10 på? 35Kg kanske?
Jag ökade nyligen från 102.5 till 110 nästan enbart genom att göra 10or på typ 60Kg i några veckor.
Kanske kan passa dig också
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 09:32   #4
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Du tjänar mycket på att pressa på rätt sätt, bak med axlarna, blås upp bröstet ordentlig och sänk stången straxt under brösten. Övar du in den tekniken kommer du lyft 10kg mer om en månad eller två.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 09:51   #5
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Inget är jobbigt med tillräcklig brygga.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 13:56   #6
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Du kanske har lågt testo?
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 17:13   #7
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Sist jag körde fast i bänkpress tog jag ledigt från att köra med stången och körde 3 dagar i veckan med hantlar istället.

Jag hade fullständigt fastnat på samma vikt i 3 veckor och lyckades absolut inte få 5 kilo till på stången vad jag än gjorde.
Så istället för att börja mala det mentalt, stressa och bli deprimerad ändrade jag min träning till bänkpress med hantlar och lite skivstångsrodd.

Att ändra grepp till close grip+lättare vikter kan också vara ett bra sätt att träna upp armarna utan att överbelasta bröstkorgen i några veckor för att bygga de svagare musklerna och låta de större musklerna vila lite.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 17:14   #8
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Lol, 5kg ökning på ett helt år är bra när man har tränat ett tag.

Tycker det mest låter som att du måste bänka mer. 20+ ganska jobbiga bänkset i veckan, inkluderat variationer.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 17:15   #9
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Jag ökade nyligen från 102.5 till 110 nästan enbart genom att göra 10or på typ 60Kg i några veckor.
Kanske kan passa dig också
Japp, den här fungerar också.
Jag älskar 5x5 men ibland är det värt att kasta in lite 10:or och 12:or.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 19:26   #10
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Du kanske har lågt testo?
Det har jag säkert. Vart var det du nu köpte din förbjudna saft?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 19:28   #11
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Vilken vikt klarar du en 10 på? 35Kg kanske?
Jag ökade nyligen från 102.5 till 110 nästan enbart genom att göra 10or på typ 60Kg i några veckor.
Kanske kan passa dig också
Jag kan köra flera 10:or på 40 kg. Troligen är jag mest rädd över pinsamheten att faila vid fler reps på 60 kg trots att det finns skydd som fångar stången. Men de gör också så att jag inte kan gå lika djupt ned heller per rep.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 20:02   #12
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av oldman Visa inlägg
Sist jag körde fast i bänkpress tog jag ledigt från att köra med stången och körde 3 dagar i veckan med hantlar istället.

Jag hade fullständigt fastnat på samma vikt i 3 veckor och lyckades absolut inte få 5 kilo till på stången vad jag än gjorde.
Så istället för att börja mala det mentalt, stressa och bli deprimerad ändrade jag min träning till bänkpress med hantlar och lite skivstångsrodd.

Att ändra grepp till close grip+lättare vikter kan också vara ett bra sätt att träna upp armarna utan att överbelasta bröstkorgen i några veckor för att bygga de svagare musklerna och låta de större musklerna vila lite.
Jag har kunna ökat triceps pushdowns med stång, från 40 kg till 55 kg på några veckor, kör 12:or lätt och efter 5 sets så börjar det bli jobbigt. Köttar sedan 7 reps per arm 14 kg i biceps curls sittande med ryggstöd. Måste nog få med stångcurls där oxå.

Nog jag som är en feg fjant som inte råkar faila med 60 kg. Snackade med en gymsnubbe som faila med 140 kg på sig så man ska icke vara rädd.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 20:06   #13
Laksen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 531
Du borde väl kunna öka din 5x5x50kg med 2,5kg per vecka i typ 6 månader. Kom tillbaka sen.
Laksen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 20:29   #14
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Nog jag som är en feg fjant som inte råkar faila med 60 kg. Snackade med en gymsnubbe som faila med 140 kg på sig så man ska icke vara rädd.
Det är klart man är rädd. Är man inte rädd när man kör hårt i bänkpress är man förmodligen rätt jävla pantad. Det är ju bara låtsas-machos och internet-nördar som hävdar nånting annat.
50 kilo är tillräckligt för att knäcka ett revben om det träffar illa.
Använd rädslan och adrenalinet för att trycka några reps till.

Senast redigerad av oldman den 2019-04-17 klockan 20:30.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 22:17   #15
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Laksen Visa inlägg
Du borde väl kunna öka din 5x5x50kg med 2,5kg per vecka i typ 6 månader. Kom tillbaka sen.
Japp, får göra så! Får ha tålamod och bara kötta på! =)
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)