Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-14, 21:14   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Hormonpåverkan och prestation av en high-five

Citat:
High-fives are a phenomenon that is frequently observed in sports. However, investigations on effects of high-fives are missing. Therefore, the aim of the present study was to examine psychophysiological effects of high-fives. From an embodied cognition perspective, dynamic, upward movements compared to downward movements should activate positive concepts that are represented by psychological as well as physiological states. Thirty-four athletes performed high- and low-fives (dynamic movements) as opposed to high and low static postures (control conditions) in a double-blind, within-subject design. Psychological states (i.e., feeling motivated, feeling strong) and physiological changes (i.e., cortisol, testosterone) due to the manipulation were measured. Results showed the predicted significant interaction effect for cortisol changes, but not for the other psychological (i.e., feeling motivated, feeling strong) and physiological (testosterone) state measures. In detail, a decrease in cortisol was found after athletes performed high-fives compared to low-fives. The observed effect on cortisol should be considered with caution and needs to be replicated, however, might add information to the current discussion about the crucial relevance of movement for embodied cognition effects. Future research could investigate the effects of high-fives with a partner and add performance parameters to provide more information on the effects of high-fives on performance in sport.
Appl Psychophysiol Biofeedback. 2019 Apr 12. Give Me Five? Examining the Psychophysiological Effects of High-Fives in Athletes.

https://link.springer.com/article/10...84-019-09435-1
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-14, 23:51   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Wow. Bara, wow.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 01:03   #3
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Stackars människor som fick betala för en sådan här "viktig" studie. Jag applåderar åt dårskapet!

*Må handvitsarna börja*
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 08:20   #4
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Stackars människor som fick betala för en sådan här "viktig" studie. Jag applåderar åt dårskapet!

*Må handvitsarna börja*
Du menar German Sport University Cologne?

Det är väl ändå lite intressant att se hur det påverkar, tänk om en dubbel high five skulle ge kraftigt ökade hormonpåslag som skulle ge en mätbar fördel till spelarna? Eller tvärtom.

Eller tänk om samtliga målgester markant sänker sannolikheten att vinna en match rent statistiskt? Typ att den spelare som gör en målgest sänker sin sannolikhet att göra ytterligare mål under samma match med typ 30% jämfört med en spelare som inte gör någon målgest.

Klart det finns folk eller organisationer som kan ha ett visst intresse av såna här studier :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-04-17 klockan 08:22.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 09:40   #5
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Inom vården borde vi förstås frångå all typ av handkontakt och köra ev. brofists istället.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5074182/
Are you serious? From fist bumping to hand hygiene: Considering culture, context and complexity in infection prevention intervention research

Eller rentav som sista meningen i diskussionen där tar upp:
Citat:
‘The ultimate approach to avoiding germs would be if we went back to the Victorian age when on meeting someone you would bow or curtsy from a respectful distance – no germs there!’
Jag tror personligen dock att fistbumps ökar testo och att nigningar och bugningar sänker det och således bör det förstnämnda vara bättre ur ett rehabiliteringsperspektiv.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)