Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-17, 06:44   #241
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Ganska korkat att bli sur för att nån förtjänat bättre för att de gjort bättre resultat. Dessutom riktas det mot fel person, det är ledningen som betalar lönen. Folk har inte riktigt koll. Ett företag går ut på att göra pengar, en lagergubbe drar inte in pengar oavsett hur tungt jobbet är. Man får betalt för specialkompetens, hur mycket pengar man drar in och ansvar. Jag håller dock med om att många får betalt pga titeln, särskilt ledare på lägre nivå
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 06:46   #242
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Intervju idag via plattan. Jobbet sådär halvintressant. Glömde förståss nämna mitt löneanspråk, tror inte det ligger på den summan jag önskar. Troligtvis ca 5000 lägre.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 11:20   #243
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Tyvärr så tänker många inte ens i de banorna. Jag har bekanta från min hemtrakt i Norrland som blir helt rasande när de hör min lön. När jag sedan påtalar att mitt mögelhus kostar 4 ggr mer än vad deras hus som är större till bostadsyta och modernare än mitt, så viftas det bort innan diskussionen återgår till min lön. Många tenderar att inte se hela bilden, utan tar bara ett fragment och applicerar på sin egen vardag. Jag har även märkt att folk som arbetar med ett hårt fysiskt yrke blir kränkta av att jag kan tjäna mer som har stillasittande kontorsjobb. Haft ett par sådana duster också genom åren. Det anses av en del som att fysiskt krävande yrken per automatik ska ha högre betalt än mentalt krävande yrken.
Manga blir aven krankta nar de far reda pa att okvalificerade jobb ger mer betalt an en annan med utbildning och CSN-lan

Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Intervju idag via plattan. Jobbet sådär halvintressant. Glömde förståss nämna mitt löneanspråk, tror inte det ligger på den summan jag önskar. Troligtvis ca 5000 lägre.
"Glomde"?
Om loneansprak ar "viktigt" ar det inget man "glommer"
Sorry Blasken, men jag har en kansla av att du har en del att klargora (rannsaka?) dig sjalv innan du ger dig ut pa nasta jobbjaktaventyr

Varfor ens odsla tid pa att ga pa en intervju for ett halvintressant jobb och troligtvis lagre lon nar de uppenbarligen inte tickar dina boxar?
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 12:41   #244
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Manga blir aven krankta nar de far reda pa att okvalificerade jobb ger mer betalt an en annan med utbildning och CSN-lan



"Glomde"?
Om loneansprak ar "viktigt" ar det inget man "glommer"
Sorry Blasken, men jag har en kansla av att du har en del att klargora (rannsaka?) dig sjalv innan du ger dig ut pa nasta jobbjaktaventyr

Varfor ens odsla tid pa att ga pa en intervju for ett halvintressant jobb och troligtvis lagre lon nar de uppenbarligen inte tickar dina boxar?
Glömde och glömde, de frågade inte så egentligen är det bättre att först försöka sälja sig själv och sedan nämna priset. Saken är den att såna jobb jag helst skulle ta inte växer på träd. Om jag vore ingenjör så hade jag haft större möjlighet. Jag kan gå omkring och drömma om att hitta nåt jobb som motsvarar det jag vill ha men man måste vara realistisk. Jag menar inte att detta jobb är helt ointressant men några frågetecken lämnade det. Saken är den att jag inte har nån aning om vad lönenivån ligger på.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 12:55   #245
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Fast nu pratar jag om att komma förbi steget rekryterare/evil-HR department (jag skäms icke för min svengelska!). Jag AI-fierade mitt personliga brev rätt hårt när jag sökte jobb, därför att random rekryterare inte har den blekaste aning om att skillnaden mellan ”statistical modeling” och ”machine learning” är minimal ur ett teoretiskt perspektiv. När man väl kommit till en intervju med någon som kan något vettigt så kan man skippa all bullshit.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 14:43   #246
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Funny cuz it’s true.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 21:21   #247
chidde
Projektledare
 
chiddes avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: London
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Glömde och glömde, de frågade inte så egentligen är det bättre att först försöka sälja sig själv och sedan nämna priset. Saken är den att såna jobb jag helst skulle ta inte växer på träd. Om jag vore ingenjör så hade jag haft större möjlighet. Jag kan gå omkring och drömma om att hitta nåt jobb som motsvarar det jag vill ha men man måste vara realistisk. Jag menar inte att detta jobb är helt ointressant men några frågetecken lämnade det. Saken är den att jag inte har nån aning om vad lönenivån ligger på.
Ah, da forstar jag

Du har sakert namnt det tidigare i traden, men vad ar din nuvarande yrkesroll och vad ar din "ideala" och/eller "realistiska" yrkesroll?

Som nagon tidigare sa i traden, intervjuer ar numera en konversation mellan arbetsgivare och kandidat dar bada ar saljare. Det ar minst lika viktigt for en kandidat att salja sig sjalv som att en arbetsgivare saljer en yrkesroll

Har du nagra fragor/funderingar tycker jag du bah ska spotta ur dem, en fd vis kollega gick alltid runt och sa 3 saker som har altat sig fast i mitt bakhuvud genom aren

1. Den siste idioten ar aldrig fodd
2. Forsta stallet du blir blind pa ar ogonen
3. Den dummaste fragan ar den som aldrig blev stalld
__________________
chidde.blogg.se

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 07:39   #248
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Ah, da forstar jag

Du har sakert namnt det tidigare i traden, men vad ar din nuvarande yrkesroll och vad ar din "ideala" och/eller "realistiska" yrkesroll?

Som nagon tidigare sa i traden, intervjuer ar numera en konversation mellan arbetsgivare och kandidat dar bada ar saljare. Det ar minst lika viktigt for en kandidat att salja sig sjalv som att en arbetsgivare saljer en yrkesroll

Har du nagra fragor/funderingar tycker jag du bah ska spotta ur dem, en fd vis kollega gick alltid runt och sa 3 saker som har altat sig fast i mitt bakhuvud genom aren

1. Den siste idioten ar aldrig fodd
2. Forsta stallet du blir blind pa ar ogonen
3. Den dummaste fragan ar den som aldrig blev stalld
Försäljare av vvs och byggmaterial har jag jobbat med i 10 år så erfarenhet av massor olika produkter. Företag och vanligt folk som kundgrupp. Mål: teknisk försäljare, teknisk support, köpare. I dessa yrken väger arbetserfarenhet mer än utbildning oftast. Jag har kommit endå till intervju så gott som alla ggr så i princip har man ju haft möjlighet. Tydligen lägger man ännu mer vikt vid personligheten
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 07:59   #249
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Försäljare av vvs och byggmaterial har jag jobbat med i 10 år så erfarenhet av massor olika produkter. Företag och vanligt folk som kundgrupp. Mål: teknisk försäljare, teknisk support, köpare. I dessa yrken väger arbetserfarenhet mer än utbildning oftast. Jag har kommit endå till intervju så gott som alla ggr så i princip har man ju haft möjlighet. Tydligen lägger man ännu mer vikt vid personligheten
Säljare är väl 90% personlighet och 10% kompetens kunnande, om ens det?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 09:14   #250
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Säljare är väl 90% personlighet och 10% kompetens kunnande, om ens det?

Säkert men för en som börjar från 0 så tar det +5år att komma upp till samma nivå som jag. Det är tekniska saker vi talar om och om man som t.ex jobvar som teknisk flrsäljare utan att ha nån erfarenhet om produkterna blirxdet svårt.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 15:06   #251
Ribban
Registered User
 
Ribbans avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 328
Lånar tråden!

Jag har varit på två intervjuer angående ett jobb med intressanta uppgifter och har yrkat på 35000: . Nu börjar jag tveka lite om jag vill göra detta jobb för den summan och vill öka mitt anspråk till 37 lax. Kan man göra det i skedet när de erbjuder en jobbet eller är man en gris som gör det så sent i processen? Jag har ju ändå haft två chanser på mig tidigare att förklara mig.
__________________
Hej
Ribban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 15:19   #252
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Ribban Visa inlägg
Lånar tråden!

Jag har varit på två intervjuer angående ett jobb med intressanta uppgifter och har yrkat på 35000: . Nu börjar jag tveka lite om jag vill göra detta jobb för den summan och vill öka mitt anspråk till 37 lax. Kan man göra det i skedet när de erbjuder en jobbet eller är man en gris som gör det så sent i processen? Jag har ju ändå haft två chanser på mig tidigare att förklara mig.
Det är inte riktigt samma sak, men ändå lite som att du som säljare på blocket bestämt träff med en köpare, väl på plats meddelar du köparen att du har ändrat dig och att du nu vill ha 700 kr istället för 500 kr för varan. Vilket köparen nog inte uppskattar.

Kan nog uppfattas som en smula girigt.

Om du dock väljer att öka ditt anspråk, vilket såklart inte är något konstigt, alla vill väl ha mer lön liksom och det är ju "alltid" vid anställning som man har störst möjlighet att påverka sin lön, så gäller det nog att lägga fram det smidigt och genomtänkt.

Om det är typ ett drömjobb med grymma arbetsuppgifter du verkligen vill ha, så får du väl väga den lilla eventuella risk att de ångrar beslutet att anställa dig, mot om det är värt 24000 kr mer i årslön före skatt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 16:24   #253
Ribban
Registered User
 
Ribbans avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 328
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Det är inte riktigt samma sak, men ändå lite som att du som säljare på blocket bestämt träff med en köpare, väl på plats meddelar du köparen att du har ändrat dig och att du nu vill ha 700 kr istället för 500 kr för varan. Vilket köparen nog inte uppskattar.

Kan nog uppfattas som en smula girigt.

Om du dock väljer att öka ditt anspråk, vilket såklart inte är något konstigt, alla vill väl ha mer lön liksom och det är ju "alltid" vid anställning som man har störst möjlighet att påverka sin lön, så gäller det nog att lägga fram det smidigt och genomtänkt.

Om det är typ ett drömjobb med grymma arbetsuppgifter du verkligen vill ha, så får du väl väga den lilla eventuella risk att de ångrar beslutet att anställa dig, mot om det är värt 24000 kr mer i årslön före skatt.
Samtidigt så har vi ju båda varit tydliga med varandra om att även om jag säger 35k så är det inget som jag behöver stå fast vid genom hela processen.

Ett drömjobb är det inte, snarare en bra transportsträcka till drömjobbet. Lägg därtill att jag byter bort många förmåner som flextid, möjligheter att jobba hemifrån, väldigt enkelt att få ledigt, inga sura miner om ungarna har feber och jag måste vara hemma några dagar, 6 veckor semester i sommar i utbyte mot en vecka. Byter jag bort den bekvämligheten vill jag byta det mot en högre lön för att det ska kännas värt det.

De argument jag nämner här ovan känns däremot inte som bra argument i en löneförhandling, har jag rätt?
__________________
Hej

Senast redigerad av Ribban den 2019-04-23 klockan 16:25.
Ribban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 16:28   #254
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Ribban Visa inlägg
Samtidigt så har vi ju båda varit tydliga med varandra om att även om jag säger 35k så är det inget som jag behöver stå fast vid genom hela processen.

Ett drömjobb är det inte, snarare en bra transportsträcka till drömjobbet. Lägg därtill att jag byter bort många förmåner som flextid, möjligheter att jobba hemifrån, väldigt enkelt att få ledigt, inga sura miner om ungarna har feber och jag måste vara hemma några dagar, 6 veckor semester i sommar i utbyte mot en vecka. Byter jag bort den bekvämligheten vill jag byta det mot en högre lön för att det ska kännas värt det.
Förutsatt att du har en befintlig anställning eller har annan form av ekonomisk säkerhet så låter det ju som att du i så fall inte har så mycket att förlora på att testa. Och att det inte är en typ av jobb som bara dyker upp väldigt sällan då.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 06:51   #255
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag skulle säga att jag fick ett jobb som ger x i lön men ert företag verkar mer intressant så är ni villiga att betala samma lön?
Iaf måste man ha en stark motivering.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)