Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-01, 19:20   #631
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Undrar om det inte har att göra med vilken talja man har. Jag körde med den större lite dyrare från Clas Ohlson vilket var guld. Med den billiga från Biltema gick det trögt. Kolla här:
http://roughstrength.com/pulley-syst...-calisthenics/
Japp har läst den artikeln. Han tejpar ju dock fast sina taljor, vilket blir lite svårt på gymmet. Hans nylonrep eller vad det nu är ser ju lite bättre ut än den jag köpte som snarare är lite grövre i materialet, så kanske inte glider så bra ändå. Köpte den + taljor på clas ohlsons. Men ska klura vidare nästa gång på gymmet (eller nästa helg kanske, hinner inte pilla för mycket på veckodagarna). Ska nog lösa det på nått sätt ^^
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-07, 07:59   #632
Så fet
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 72
Någon som kör FL med band? Jag är mycket starkare när jag sätter bandet under rumpan än när jag har fötterna i. Är det samma för er?
Jag försöker hitta den svaga länken i min fronlever, jag undrar om det är så att jag inte orkar hålla uppe höften.
Jag har problem med höften och går till en sjukgymnast och gör rehab. Nyfiken på om det är höften som sätter stop för min FL
Så fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-07, 08:39   #633
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Så fet Visa inlägg
Någon som kör FL med band? Jag är mycket starkare när jag sätter bandet under rumpan än när jag har fötterna i. Är det samma för er?
Jag försöker hitta den svaga länken i min fronlever, jag undrar om det är så att jag inte orkar hålla uppe höften.
Jag har problem med höften och går till en sjukgymnast och gör rehab. Nyfiken på om det är höften som sätter stop för min FL
Hip pike i front lever enligt Steven Low (författaren till Overcoming Gravity) från reddit:
Citat:
Hips sagging means either weak abs, or weak lats/pecs, or weak scapular muscles like the retractors.

It's never weak glutes.
Själv skulle jag säga också att det oftast troligast är axelextensorerna (dvs lats först och främst). Om höften droppar så ökar ju graden av axelflexion vilket minskar yttre hävarmen och även ökar inre hävarmen så lats kan jobba bättre (dvs övningen blir enklare). Antagligen då en progression som är för svår för en.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-07, 17:31   #634
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
En till färsk tråd på reddit där fenomenet diskuteras med goda råd.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-07, 19:41   #635
Så fet
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Hip pike i front lever enligt Steven Low (författaren till Overcoming Gravity) från reddit:


Själv skulle jag säga också att det oftast troligast är axelextensorerna (dvs lats först och främst). Om höften droppar så ökar ju graden av axelflexion vilket minskar yttre hävarmen och även ökar inre hävarmen så lats kan jobba bättre (dvs övningen blir enklare). Antagligen då en progression som är för svår för en.
Jag köper att det absolut vanligaste vid pike hip är en för svår progression. Dominik sky pratar om just detta, att den svaga länken kan vara lats, core eller scapula retraction. Det kan vara så för mig, dock säger min sjukgymnast att jag är svagare i höften än vilken otränad person som helst och detta får mig att undra om ni andra märker lika stor skillnad som mig beroende på placering av bandet.. Med ett visst band kan jag hålla FL 15+ sek om jag har under rumpan men 0 sek med fötterna i.


Länk till Dominik skys video
https://www.youtube.com/watch?v=ZWxrvwRKR-s&t=384s

Ska ner till gymmet nu, kan filma lite så får du gärna analysera mig sen Termy
Så fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 07:56   #636
Så fet
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 72
Så nu har jag filmat två holds. Först drygt 20sek
https://youtu.be/Po4XaqYYbsc

Sen bara några sek
https://youtu.be/YyUn7WEgwK8

Är det lika stor skillnad för er? Jag har historik med operation, platt höftkula och benlängdsskillnad så jag kanske ändå är undantaget där pike är pga höften? Men om det är så att höften inte är min svaghet utan det är core, lats eller retraction, hur märker man det? Någon som kan avgöra av filmerna?
Så fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 18:08   #637
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Så fet Visa inlägg
Så nu har jag filmat två holds. Först drygt 20sek
https://youtu.be/Po4XaqYYbsc

Sen bara några sek
https://youtu.be/YyUn7WEgwK8

Är det lika stor skillnad för er? Jag har historik med operation, platt höftkula och benlängdsskillnad så jag kanske ändå är undantaget där pike är pga höften? Men om det är så att höften inte är min svaghet utan det är core, lats eller retraction, hur märker man det? Någon som kan avgöra av filmerna?
Ser ju stabilt ut när bandet är vid höften. Jag tror att det blir svårare när bandet är vid fötterna eftersom dragriktningen inte hjälper till lika mycket. Svaghet i bålen gör inte direkt att höfterna droppar, utan snarare att man tappar bäckentippningen om man nu vill hålla posterior pelvic tilt.

Höftextensionen hålls av sätesmusklerna, men det ska mycket till för att dessa skulle vara en svag länk (kan man göra bäckenlyft med kroppsvikt så är det lugnt i princip). Jag tror som jag skrev innan att höften droppar automatiskt om det blir för tungt för skulderextensorerna (dvs lats primärt).

För övrigt en ny artikel av Labcoatfitness som sumerar deras approach för front lever.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 21:07   #638
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tycker ni att detta är två godkända reps i dragonflags? Jag är nästan säker på att jag tycker nr 2 är det, tror 1 är det också men vet inte säkert.

Fötterna syns inte i nederläget men det finns bara ett vanligt golv där, inget fuffens.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 07:14   #639
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tycker ni att detta är två godkända reps i dragonflags? Jag är nästan säker på att jag tycker nr 2 är det, tror 1 är det också men vet inte säkert.

Fötterna syns inte i nederläget men det finns bara ett vanligt golv där, inget fuffens.
Det ser korrekt ut enligt mig.
Men vafan, jag har hela tiden trott att du var svag... Dragon flags är ingen barnlek ju, bra jobbat!

Sist jag provade var jag inte i närheten av att göra en full strikt rep . Men jag har kört och levlat i massa andra core-övningar sedan dess, kanske dags att prova igen. Tack för insperationen.
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 07:18   #640
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Det ser korrekt ut enligt mig.
Men vafan, jag har hela tiden trott att du var svag... Dragon flags är ingen barnlek ju, bra jobbat!

Sist jag provade var jag inte i närheten av att göra en full strikt rep . Men jag har kört och levlat i massa andra core-övningar sedan dess, kanske dags att prova igen. Tack för insperationen.
Det har ju fan jag med trott! Jag är fortfarande svag i knäböj om det kan vara till någon hjälp.

Vilket kanske är lite av grejen... Mina ben är lätta att lyfta.

Jag själv har inte gjort någon specifik "dragonflag-progression" eller något; däremot så har jag, likt du, levlat upp i andra magövningar. Tar fullt mag i crunchmaskinen. Så jag tycker absolut att du ska testa!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 07:34   #641
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det har ju fan jag med trott! Jag är fortfarande svag i knäböj om det kan vara till någon hjälp.

Vilket kanske är lite av grejen... Mina ben är lätta att lyfta.

Jag själv har inte gjort någon specifik "dragonflag-progression" eller något; däremot så har jag, likt du, levlat upp i andra magövningar. Tar fullt mag i crunchmaskinen. Så jag tycker absolut att du ska testa!
Du kanske har haft dolda extraordinära gener för mage hela tiden, och lagt krut på fel grejer bara
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 07:36   #642
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Du kanske har haft dolda extraordinära gener för mage hela tiden, och lagt krut på fel grejer bara
Jo, lite magrutor finns där när jag är i deff-mode.

Nästa milstolpe: Jag vill klara en rep med maghjulet stående på tårna istället för knästående! Känns som om jag är en mil ifrån nu (så jag antar att det är dags att försöka levla i lite magövningar igen ).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 08:06   #643
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jo, lite magrutor finns där när jag är i deff-mode.

Nästa milstolpe: Jag vill klara en rep med maghjulet stående på tårna istället för knästående! Känns som om jag är en mil ifrån nu (så jag antar att det är dags att försöka levla i lite magövningar igen ).


Såg bra ut som sagt. Så länge det också kändes som att du ej började svanka utan bibehåll bakre bäckentippning så är det korrekt.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 23:29   #644
Så fet
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jo, lite magrutor finns där när jag är i deff-mode.

Nästa milstolpe: Jag vill klara en rep med maghjulet stående på tårna istället för knästående! Känns som om jag är en mil ifrån nu (så jag antar att det är dags att försöka levla i lite magövningar igen ).
Maghjul på tårna är något jag jobbar mot också. Riktigt stor skillnad mot att göra på knä. Det känns svårt att hitta lagom tuffa övningar. Mitt tips är att göra på tå i en backe.
Så fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-19, 09:11   #645
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Minns inte var jag såg den videon nån gång för ett bra tag sedan, men där progression till full utrullning i abwheel var att börja göra den i fullt rörelseomfång på en skråbräda mot ribbstol. Vet ej vad en bra motsvarighet med stegvis progression på gymmet skulle vara... har nog aldrig sett en skråbräda på ett gym (förutom det vi har på jobbet då)...
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)