Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-14, 13:03   #121
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Sumobrottare stämmer bra in på alla dom punkterna (även om "springa snabbt" antagligen bara blir kortare distanser). Dom är smidiga, synnerligen starka, och har mest fettfri massa av alla i världen. Det är inte deras övervikt som gör att dom är vältränade, utan det faktum att dom är väl tränade.
Underbart citat.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-14, 18:45   #122
Peter Hansen
Registered User
 
Peter Hansens avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Mariefred
Inlägg: 511
känns ändå rätt konstigt ifall det skulle visa sig att det var helt överlägset? Har inte kroppsbyggare, lchfare med fler kört på det här väldigt länge?
Peter Hansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 08:33   #123
lungan
Registered User
 
lungans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Hus
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Lucaas Visa inlägg
Min definition av vältränad är någon som pallar springa snabbt, inte dör efter 2km, är stark, har bra med muskelmassa och inte är stel som ett kassaskåp. Sen om man har 5% eller 20% spelar ingen roll, men att vara överviktig som en sumobrottare är INTE att vara vältränad
Håller faktiskt med här i viss mån. När jag pratar om någon som är vältränad så har inte bara tagit hänsyn till hur väl man presterar i sin styrketräning, utan även hur väl man presterar på >5 km löpning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av BigForre Visa inlägg
Ärligt?

Rent spontant, vad tror du själv?
lungan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 08:40   #124
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av lungan Visa inlägg
Håller faktiskt med här i viss mån. När jag pratar om någon som är vältränad så har inte bara tagit hänsyn till hur väl man presterar i sin styrketräning, utan även hur väl man presterar på >5 km löpning.
Det är naturligtvis dig själv fritt att tycka det, så länge du 1. skriver att det är din egen åsikt och 2. inte säger att andra har fel i deras definition.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 09:38   #125
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Jag förstår inte hur svårt det kan vara att förstå ordet vältränad.
Säg att man tränar en eller flera egenskaper och blir bra på dessa. Bättre än de flesta andra. Är man inte vältränad då?
Varför gäller detta bara en viss typ av egenskaper som kanske eller kanske inte tilltalar den breda massan? Varför har en viss persons personliga smak för atletiska attribut företräde när det gäller definition av vilka egenskaper som räknas?

Jag skulle kunna förkasta någon som är har en bra tid på milen, markar 200 kg och kan göra 50 chins på raken "eftersom hen inte klarar rubiks kub på under 2 minuter". Vad ska man med alla de där fysiska attributen om man inte har det minsta intresse av att träna grundläggande spatiala förmågor?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2014-04-15 klockan 09:41.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 09:48   #126
Lucaas
Registered User
 
Lucaass avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Jag förstår inte hur svårt det kan vara att förstå ordet vältränad.
Säg att man tränar en eller flera egenskaper och blir bra på dessa. Bättre än de flesta andra. Är man inte vältränad då?
Varför gäller detta bara en viss typ av egenskaper som kanske eller kanske inte tilltalar den breda massan? Varför har en viss persons personliga smak för atletiska attribut företräde när det gäller definition av vilka egenskaper som räknas?

Jag skulle kunna förkasta någon som är har en bra tid på milen, markar 200 kg och kan göra 50 chins på raken "eftersom hen inte klarar rubiks kub på under 2 minuter". Vad ska man med alla de där fysiska attributen om man inte har det minsta intresse av att träna grundläggande spatiala förmågor?

Läs inlägget över, du bryter mot punkt två.
Lucaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 09:49   #127
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Säg att man tränar en eller flera egenskaper och blir bra på dessa. Bättre än de flesta andra. Är man inte vältränad då?
Jo, men vissa verkar ha lite otur när dom tänker
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 09:51   #128
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Diskussion uppkom ju av anledningen av att en person gjort två prestationer som är olika svåra att åstadkomma beroende på hur man definerar vältränad.

Skall man ha lågt BF för att klassas som vältränad så är fettförlusten väldigt kraftig
Skall man vara stark för att klassas som vältränad så är muskelökningen väldigt kraftig

Oavsett hur man definierar det är det ju dock sjuka resultat.
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 10:05   #129
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Lucaas Visa inlägg
Läs inlägget över, du bryter mot punkt två.
Japp. Det gör jag. Det är också så att jag inte håller med om den punkten. Jag anser att det finns en definition av vältränad och att det inte spelar någon roll om andra tycker annorlunda. Det enda som kan ändra på betydelsen av ett ord är ifall folk i majoritet börjar använda det annorlunda. T ex att gay numera mer handlar om att man är homosexuell än att man är glad/upprymd och visar det (rätta mig om jag har fel :P).
Nu finns det en del som använder ordet vältränad på ett "nytt sätt". Men jag är en del av de konservativa som tycker att ord ska vara logiska och betyda exakt vad de låter som. Detta för att undvika förvirring. Så jag tolererar inte att du (och andra ^^) försöker skapa en ny mening med ordet. Dessutom blir det inget ord kvar att kalla en sumobrottare som tränat hela sitt liv för att bli yokozuna. Får jag inte kalla honom vältränad? Han är ju det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 11:03   #130
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Kan någon snäll moderator ta bort allt tjafs om vem som är vältränad?
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 11:12   #131
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Kan ju lika gärna tjafsa i väntan på att det dyker upp information.
Just nu finns det inte så mycket att diskutera som inte diskuterats förut när det gäller LCHF och träning. Eller?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 11:47   #132
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Kan ju lika gärna tjafsa i väntan på att det dyker upp information.
Just nu finns det inte så mycket att diskutera som inte diskuterats förut när det gäller LCHF och träning. Eller?
Tjafsa om saker som rör ämnet.

Som den broscientist jag är så har jag studerat gooogle och kommit fram till en teori

Lågfettdieter ger lägre testosteron. Högfettdieter verkar bidra till högre testosteron, speciellt fleromättade fettsyror och mättat fett.

Viktnedgång/deff kapar dina testosteronnivåer också.

Kan det vara så att de som åt väldigt mycket fett fick bättre hormonbalans i kroppen som främjar muskeltillväxt?

Visserligen låg de på balans men med den extremt hårda träningen kan de mycket väl hamna lågt i testo.
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic

Senast redigerad av BobaFett den 2014-04-15 klockan 11:49.
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 13:08   #133
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Tycker det är intressant hur så många hävdar att det inte går att träna hårt på lågkolhydratskost.
Jag vet inte riktigt hur de mäter detta och hur de definerar "hårt", men min egen upplevelse, som har provat båda hög och låg kolh. kost var att jag inte märkte någon större skillnad från träningssynvinkel, om något så skulle det vara till lowcarb kostens fördel (mindre mjölksyra).
Detta skulle säkert kunna skyllas på att jag inte tränar hårt någonsin men det är som sagt en fråga om definitioner. Jag tar i tills jag är jävligt trött och jag tycker min styrkeutveckling är helt ok för att inte säga utmärkt.

Något jag dock märkte var att jag tenderade att snabbare förlora fett (på samma underskott) när jag åt mindre kolhydrater.

En annan sak jag kan säga med säkerhet är att jag inte alls gillar high fat kosten. Tycker den är rätt trist. Jag blir ganska snabbt less på den, vilket är den största anledningen till att jag inte hållt fast vid den typen av diet någon längre tid (>6 månder).

Anektodiskt må hända, men det är hur som helst det jag upplevde

Med början igår så har jag precis inledit en 2-4 veckor lång lowcarb fas, Känns som det är ungefär så länge som jag kan tänka mig att köra på just nu.

Får jag i närheten av de resultat jag fick förra året så kommer jag vara MYCKET nöjd.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 14:38   #134
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Tycker det är intressant hur så många hävdar att det inte går att träna hårt på lågkolhydratskost.
Jag vet inte riktigt hur de mäter detta och hur de definerar "hårt", men min egen upplevelse, som har provat båda hög och låg kolh. kost var att jag inte märkte någon större skillnad från träningssynvinkel, om något så skulle det vara till lowcarb kostens fördel (mindre mjölksyra).
Jag har inte heller märkt någon skillnad när det gäller träningens kvalitet på low carb. Tror också att de flesta inte räknar kalorier när de går på low carb. Risken är att man hamnar väldigt lågt. Kan vara därför de upplever att de presterar sämre.

Angående mindre mjölksyra så borde det vara en nackdel (om det är så att man får mindre mjölksyra av low carb). Finns studier där de tog muskelceller och doppade dem i mjölksyra. Muskelcellerna växte.
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-15, 14:42   #135
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Vad käkar ni under en ketogen diet?
(Kanske finns en bättre tråd för den frågan iofs)
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)