Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-30, 17:05   #751
ddavid
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av Frank_N Visa inlägg
Assar Rönnlund brände nog det mesta han fick i sig, men genomgick till slut två hjärtoperationer och dog i det man nu kallar diabetes typ 3 -Alzheimer.

Sixten Jernberg fick också hjärtproblem.
Bara för att jag kör Alfa Romeo påverkar inte det det faktum att den vanligaste bilsorten ändå är Volvo.
ddavid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 17:07   #752
Frank_N
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 153
ddavid, varför tror du att övervikt och diabetes accelererar efter nyckelhålsmärkningens införande?
Jag träffar dessa människor hela tiden. De är oerhört fettskrämda (du är själv rädd för mättat fett), särskilt kvinnorna som följer råden strikt och tror att Becel är det nyttigaste man kan stoppa i munnen.
Frank_N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 17:12   #753
Frank_N
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 153
Är man inte metabolt sjuk, kan man visst äta en del kolhydrater av god kvalitet.

Det jag diskuterar i min bok är vad som är den effektivaste kosten för de flesta idrottare.
Jag anser att det är den ketogena kosten, framför allt för de hormonella fördelarna med förhöjda nivåer av testosteron och tillväxthormon, den superba hälsan, samt den överlägsna fettförbränningen.
Frank_N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 17:14   #754
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Frank_N Visa inlägg
Du vill väl inte påstå att du skriver under eget namn?

Assar Rönnlund brände nog det mesta han fick i sig, men genomgick till slut två hjärtoperationer och dog i det man nu kallar diabetes typ 3 -Alzheimer.

Sixten Jernberg fick också hjärtproblem.
Delvis, AnDreas.

Och dom åt enligt dagens rekommendationer?

Och elitidrottande har aldrig ansetts vara hälsosamt.

Citat:
Ursprungligen postat av Frank_N Visa inlägg
ddavid, varför tror du att övervikt och diabetes accelererar efter nyckelhålsmärkningens införande?
Jag träffar dessa människor hela tiden. De är oerhört fettskrämda (du är själv rädd för mättat fett), särskilt kvinnorna som följer råden strikt och tror att Becel är det nyttigaste man kan stoppa i munnen.
Frank, du kan hitta hundratals saker som ökat dom senaste åren, du väljer en sak som extremt få ens bryr sig om.

Hur många handlar med nyckelhålet i åtanke?

Skit i att vi rör oss mindre, lagar mindre mat och äter mer färdiglagat/skräp. Det är såklart inte något som påverkar alls utan det är nyckelhålsmärkningens fel...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 17:16   #755
ddavid
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av Frank_N Visa inlägg
ddavid, varför tror du att övervikt och diabetes accelererar efter nyckelhålsmärkningens införande?
Jag träffar dessa människor hela tiden. De är oerhört fettskrämda (du är själv rädd för mättat fett), särskilt kvinnorna som följer råden strikt och tror att Becel är det nyttigaste man kan stoppa i munnen.
Och det är det enda som ändrats i vår vardag de senaste 20 åren? Att nyckelhålsmärkningen införts? Ett märke som rätt få faktiskt har förtroende för? Och hur många produkter handlar det om? Jag väljer nyckelhålsmärkt bröd framför vit formfranska och nyckelhålsmärkt pasta framför annan - kommer jag få diabetes typ 3 nu? Kommer jag dö för att jag valde nyckelhålsmärkt yoghurt framför den 4%-iga? Det handlar om hur kosten ser ut i helhet, inte små pjuttdelar.

Du har inte förresten sett någon som helst annan skillnad i affärerna senaste åren då det gäller låt säga färdigmat, charkprodukter, sockerrika produkter, godis, läsk, chips, fikabröd osvosv?

Och intressant. För dom jag dagligen kommer i kontakt med är folk som äter för mycket energi, för mycket dåligt fett, för lite bra fett, för mycket snabba kolhydrater, för mycket salt, för lite grönsaker, för lite frukt, för lite fibrer, för lite fisk samt rör sig för lite.
Kände att det behövdes repeteras då du tydligen missade de delar i vår kosthållning idag som faktiskt påverkar vår hälsa, utan istället valde att fokusera på becel.
ddavid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 17:21   #756
ddavid
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av Frank_N Visa inlägg
De är oerhört fettskrämda
Och ändå äter dom mer fett än vad våra rekommendationer säger, framförallt då det gäller det mättade?

Citat:
Ursprungligen postat av Frank_N Visa inlägg
(du är själv rädd för mättat fett)
Nepp. Jag är rädd för snabba kolhydrater under lång tid tillsammans med dålig fettkvalité. Tror inte att en högfettkost nödvändigtvis är mer skadlig än normal svensk kosthållning faktiskt, så länge man inte dissar grönsaker och rotfrukter.
ddavid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 17:26   #757
ddavid
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av ddavid Visa inlägg
Bara för att jag kör Alfa Romeo påverkar inte det det faktum att den vanligaste bilsorten ändå är Volvo.
Men hallå! Svara på det här! Fick ju till det sjukt fyndigt!

"Min morfar har minsann rökt hela sitt liv och druckit whiskey varje dag framför brasan"- argument håller inte emot statistik.
ddavid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 17:29   #758
Torkelll
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Torsby
Inlägg: 177
Rätta mig om jag har fel. Vad jag har läst så får man vid fettförbränning ut 4,7 kcal av en liter förbrukat syre. Och vid förbränning av glykogen får man ut 5,1 kcal av en liter syre. Alltså kan man utveckla mer energi men glykogen i musklerna. Borde inte det vara bättre för prestationen?
Torkelll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 17:29   #759
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Frank_N Visa inlägg
Är man inte metabolt sjuk, kan man visst äta en del kolhydrater av god kvalitet.

Det jag diskuterar i min bok är vad som är den effektivaste kosten för de flesta idrottare.
Jag anser att det är den ketogena kosten, framför allt för de hormonella fördelarna med förhöjda nivåer av testosteron och tillväxthormon, den superba hälsan, samt den överlägsna fettförbränningen.
Om ökningen av testosteron och tillväxthormon inte gynnar muskeltillväxten är det inte alls intressant.

Att du bränner mer fett beror på en ökad fettinlagring, inget knepigt eller magiskt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 17:32   #760
ddavid
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av Torkelll Visa inlägg
Rätta mig om jag har fel. Vad jag har läst så får man vid fettförbränning ut 4,7 kcal av en liter förbrukat syre. Och vid förbränning av glykogen får man ut 5,1 kcal av en liter syre. Alltså kan man utveckla mer energi men glykogen i musklerna. Borde inte det vara bättre för prestationen?
Inte efter kroppen anpassat sig helttill att använda fett/ketoner som bränsle bevisligen, dessutom kommer glykogennivåerna i musklerna tydligen att öka efter X antal månader anpassningstid också. Så. Nu slipper Frank N svara.
ddavid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 18:05   #761
thelodder
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Du har flest inlägg i tråden men missar att läsa vad som händer i den?

Det är alltså en enda person som fått de här resultaten.


De som åt keto fick mindre muskler men gick ner mer fett.

Jag länkade till en intervju med Jacob Wilson några sidor bakåt.

Om något så motbevisar resultaten i den här studien det du förespråkar.
Hade nyss ett möte med Jacob Wilson och han sa att det var många fler än 1 person som fick bra resultat.
thelodder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 19:34   #762
Frank_N
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 153
Jag har sagt mitt och lämnar er här. Ni får bubbla vidare utan mig.
Frank_N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 19:40   #763
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av Torkelll Visa inlägg
Rätta mig om jag har fel. Vad jag har läst så får man vid fettförbränning ut 4,7 kcal av en liter förbrukat syre. Och vid förbränning av glykogen får man ut 5,1 kcal av en liter syre. Alltså kan man utveckla mer energi men glykogen i musklerna. Borde inte det vara bättre för prestationen?
Jag vet inte om siffrorna är rätt eller fel men det är sant att det krävs mer syre för att metabolisera fett. Det är därför FATMAX sker på en relativt låg intensitet, man har helt enkelt inte råd att bränna fett på en hög intensitet eftersom man vill få ut maximalt med ATP för det syre som finns tillgängligt.

Keto är inte en prestationsdiet, inte alls.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 19:43   #764
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Frank_N Visa inlägg
Jag har sagt mitt och lämnar er här. Ni får bubbla vidare utan mig.
Du insåg dina tankefel och ger upp?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-30, 20:25   #765
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Frank_N Visa inlägg
Jag har sagt mitt och lämnar er här. Ni får bubbla vidare utan mig.
Det var tråkigt att höra Frank. Det enda jag tycker är att du startar en egen tråd kring ämnet eftersom det blir för ramlöst i den här tråden.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)