Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-25, 18:17   #91
Ibrahim
Registered User
 
Ibrahims avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Fick en RB130 igår. Grippersträning är ju lätt den roligaste träningen.

Men jag undrar hur mina fingrar kommer utvecklas. Om man spelar typ gitarr borde man låta bli att träna med grippers. Alltså, får man tydligt tjocka och stela fingrar, vilket jag inte vill ha?
Ibrahim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 18:57   #92
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Citat:
Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
Fick en RB130 igår. Grippersträning är ju lätt den roligaste träningen.

Men jag undrar hur mina fingrar kommer utvecklas. Om man spelar typ gitarr borde man låta bli att träna med grippers. Alltså, får man tydligt tjocka och stela fingrar, vilket jag inte vill ha?
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showp...80&postcount=5
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 19:52   #93
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Klämmer in en fråga jag med bara för att:

Om man klara CoC #2 full close (ej credit card eller TNS) 1 gång med vänster och 2 med högern, är det någon mening att beställa en ny gripper, och isåfall vilken?

Det var inte många veckor sen jag stängde 2an för första gången så jag har ju inte kört fast direkt men funderar om man ska köpa en ny eller försöka behärska tvåan bättre först?

Hur mycket hårdare är CoC #2,5?
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 20:15   #94
Karkkan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Uppsala
Inlägg: 59
Svårt att säga hur mycket hårdare den är. Det skadar ju inte att köpa 2,5 och 3, du kan ju köra negativa eller holds om du nu inte klara av att stänga dom.

När jag började med grippers så köpte jag 1an 2an 3an på en gång klarade av att stänga 1an på första försöket. sen var det bara att träna på med dom övriga så blev man starkare på 1an med. Klarar nu 3an på parallell.
Karkkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 20:26   #95
ligne
Registered User
 
lignes avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 713
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Klämmer in en fråga jag med bara för att:

Om man klara CoC #2 full close (ej credit card eller TNS) 1 gång med vänster och 2 med högern, är det någon mening att beställa en ny gripper, och isåfall vilken?

Det var inte många veckor sen jag stängde 2an för första gången så jag har ju inte kört fast direkt men funderar om man ska köpa en ny eller försöka behärska tvåan bättre först?

Hur mycket hårdare är CoC #2,5?
lite drygt 19 kilos tryck skiljer det mellan CoC #2 och CoC #2,5
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Jag måste också leta upp någon klen maskin, använda den på ett sätt som den inte är tänkt för så att man kan bli fjortisarnas idol.
ligne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 20:29   #96
minishcap
Registered User
 
minishcaps avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 339
Jag hade tänkt försöka väva in lite greppträning i min träning, men jag vet inte var jag ska lägga den i mitt schema. Jag har inga grippers så jag hade tänkt köra med statiskt hållning med skivstång och hantlar. Jag kör rygg separat från armar så jag undrar vilken dag ni tycker jag ska lägga greppträningen på, ryggdagen eller armdagen?
minishcap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 20:33   #97
ligne
Registered User
 
lignes avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 713
Citat:
Ursprungligen postat av minishcap Visa inlägg
Jag hade tänkt försöka väva in lite greppträning i min träning, men jag vet inte var jag ska lägga den i mitt schema. Jag har inga grippers så jag hade tänkt köra med statiskt hållning med skivstång och hantlar. Jag kör rygg separat från armar så jag undrar vilken dag ni tycker jag ska lägga greppträningen på, ryggdagen eller armdagen?
JAG hade valt "ryggdagen" ... sen om det är rätt eller fel är en annan fråga
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Jag måste också leta upp någon klen maskin, använda den på ett sätt som den inte är tänkt för så att man kan bli fjortisarnas idol.
ligne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 21:11   #98
Zaqwer
Lyft Ät ??? Profit
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 323
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Klämmer in en fråga jag med bara för att:

Om man klara CoC #2 full close (ej credit card eller TNS) 1 gång med vänster och 2 med högern, är det någon mening att beställa en ny gripper, och isåfall vilken?

Det var inte många veckor sen jag stängde 2an för första gången så jag har ju inte kört fast direkt men funderar om man ska köpa en ny eller försöka behärska tvåan bättre först?

Hur mycket hårdare är CoC #2,5?
Grippers skiljer ju sig lite från varandra och folk är olika men för mig var det först när jag kunde göra 10 reps på #2 som jag fick ihop #2,5 med högern, det kanske är någon riktlinje att gå på i alla fall.

Och för att komma dit så varierade jag med att köra reps på #2 och negativa singlar på #3. Tycker det är helt klart värt att köpa en ny gripper så fort man fått igen den tyngsta man har. Bra att ha mål och så kan du variera träningen mer.
Zaqwer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-25, 23:08   #99
Hillheim
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 141
Citat:
Ursprungligen postat av minishcap Visa inlägg
Jag hade tänkt försöka väva in lite greppträning i min träning, men jag vet inte var jag ska lägga den i mitt schema. Jag har inga grippers så jag hade tänkt köra med statiskt hållning med skivstång och hantlar. Jag kör rygg separat från armar så jag undrar vilken dag ni tycker jag ska lägga greppträningen på, ryggdagen eller armdagen?
Om du kör mark på ryggdagen skulle jag ha kört barholds och liknande 3-4 dagar innan så att händerna inte är trötta efter marklyften, men att du ändå har några dagars vila för greppet mellan båda passen.
Hillheim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 15:47   #100
Ibrahim
Registered User
 
Ibrahims avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Jag kan endast stänga min 130:a 1 gång helt. Ska jag träna på den eller köpa en RB100, som jag kan köra 2-3 reps på när jag testa i Budo och säkert mer när jag är uppvärmd?
Ibrahim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 16:19   #101
Mart|n
Televinken.
 
Mart|ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 8 089
Citat:
Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
Jag kan endast stänga min 130:a 1 gång helt. Ska jag träna på den eller köpa en RB100, som jag kan köra 2-3 reps på när jag testa i Budo och säkert mer när jag är uppvärmd?
Jag hade nog köpt en RB 100. Hur länge har du tränat med grippers? Har du bra teknik för placering av grippern?

Kolla på nedanstående film.


Du behöver inte följa hans guide till punkt och pricka, men han tar upp väldigt nyttiga saker som man bör ta till sig.
__________________
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 16:20   #102
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Jag skulle säga att du antingen skaffar RB100 så länge och en tyngre senare, eller att du skaffar en tyngre rakt av.

Jag använder alltid RB100 till att värma upp med, så det är min mest välanvända gripper.

Kan du tänka dig en vice gripper/super gripper så finns det pengar att spara, då den går att ställa in på alla möjliga tänkbara motstånd för en kostnad av ungefär 1 vanlig gripper.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 17:13   #103
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Citat:
Ursprungligen postat av Mart|n Visa inlägg
Jag hade nog köpt en RB 100. Hur länge har du tränat med grippers? Har du bra teknik för placering av grippern?

Kolla på nedanstående film.


Du behöver inte följa hans guide till punkt och pricka, men han tar upp väldigt nyttiga saker som man bör ta till sig.
Mycket bra video indeed som jag lärde mig en hel del nyttigt av.
Dock förstår jag inte helt en grej han säger vid 1:33 typ, ang. att bara ha halva lillfingret på grippern istället för hela, då man får sämre moment (enligt honom).

Menar han att man får sämre kraft bara för att alla fingrar förskjuts några mm närmare fjädern där blir tyngre?

Jag tycker nog att han resonerar fel där, för har man bara halva fingret på och klämmer en tung gripper så riskerar man att det halkar av och då tappar man verkligen kraft (händer mig själv då och då). Det lär ju dessutom knappast vara någon märkbar skillnad om man har hela lillfingret emot jämfört med halva?

Har jag fel?
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 17:21   #104
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Citat:
Ursprungligen postat av ligne Visa inlägg
lite drygt 19 kilos tryck skiljer det mellan CoC #2 och CoC #2,5
Om det var siffror jag velat ha så hade jag nog sagt det...

Citat:
Ursprungligen postat av Zaqwer Visa inlägg
Grippers skiljer ju sig lite från varandra och folk är olika men för mig var det först när jag kunde göra 10 reps på #2 som jag fick ihop #2,5 med högern, det kanske är någon riktlinje att gå på i alla fall.

Och för att komma dit så varierade jag med att köra reps på #2 och negativa singlar på #3. Tycker det är helt klart värt att köpa en ny gripper så fort man fått igen den tyngsta man har. Bra att ha mål och så kan du variera träningen mer.
Tack, det var mycket bra tips
10 reps är inte såå mycket, även om det känns desto mer när vi snackar om coc#2..känns ivf inte som en omöjlighet om man ligger i.

Jag håller nog med dig alltså, skönt att ha nåt mål uppsatt. Köpte ju 2an efter jag bara klarade några få reps med 1an och det gick ju till slut
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-28, 18:01   #105
Mart|n
Televinken.
 
Mart|ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 8 089
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Mycket bra video indeed som jag lärde mig en hel del nyttigt av.
Dock förstår jag inte helt en grej han säger vid 1:33 typ, ang. att bara ha halva lillfingret på grippern istället för hela, då man får sämre moment (enligt honom).

Menar han att man får sämre kraft bara för att alla fingrar förskjuts några mm närmare fjädern där blir tyngre?

Jag tycker nog att han resonerar fel där, för har man bara halva fingret på och klämmer en tung gripper så riskerar man att det halkar av och då tappar man verkligen kraft (händer mig själv då och då). Det lär ju dessutom knappast vara någon märkbar skillnad om man har hela lillfingret emot jämfört med halva?

Har jag fel?
Ju längre ner man kan ha fingrarna på handtaget, ju bättre blir det. Men visst desto större risk blir det att lillfingret åker av.
Den lilla skillnaden på någon millimeter kan även innebära att man stänger en gripper eller inte.

Du får kompromissa och ha 3/4 av lillfingret med!
__________________
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)