Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-02-28, 21:05   #1
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Skillnad på koncentrisk och excentrisk träning

Är det någon som vet, eller har lite gammal god broscience, om skillnader i träningsresultat av enbart koncentrisk träning kontra både koncentrisk och excentrisk träning? Anledningen till att jag frågar är för att det finns en del övningar osv man kan köra för grepp, underarmar och inom armbrytning som enbart är koncentriska. Svårt att förklara övningarna då det är speciella träningsverktyg men tänk er att ni får vinna i armbrytning om och om igen med omstart från mitten. Då blir det ju ingen excentrisk träning.

Inget slitage? Blir det någon muskeltillväxt? Hur påverkas uppbyggnad av senor och muskler? Bättre eller sämre? Man kan ju ha en närmast oändlig volym och frekvens, men det kanske inte triggar styrkegainsen lika bra?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 22:43   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Gruben la upp en studie om det för ett tag sedan har jag för mig. Bäst är en kombination av båda har jag för mig, för hypertrofi då.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 08:37   #3
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Gruben la upp en studie om det för ett tag sedan har jag för mig. Bäst är en kombination av båda har jag för mig, för hypertrofi då.
Ja, det låter ju rimligt. Det känns som man får mycket mer träningsvärk om kan kör långsamma eller tunga negativa. Därför är tanken på en jättestor mängd med koncentrisk träning intressant om det knappt kräver någon återhämtning.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 10:41   #4
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Jag tänker att problemet med att köra tunga excentriska är att det är svårt att återgå till startposition utan att racka av vikter eller liknande. Fungerar i alla fall inte smidigt för särskilt många övningar.

Exxentric och Nhance yoyo (kanske fler också) har maskiner som är lättare att överbelasta den koncentriska fasen, med svänghjulsträning, man kan då ta fart med benen och hela kroppen för att göra "upp"-rörelsen och sedan bara hålla emot med t ex armarna på vägen ned.
Jag har haft en kBox från exxentric och den var intressant men jag var för lat för att träna ordentligt med den tyvärr.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 11:40   #5
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Enligt Louie Simmons och andra westsideförespråkare kör de sled drags som GPP just för att det endast är koncentriskt och återhämtningen är mycket snabbare än om det är både koncentrisk och excentrisk.

Gissningsvis är resultaten även därefter, vad gäller muskeltillväxt etc. men kan ju kompensera med högre volym. Det ökar såklart också återhämtningsperioden och på det stora hela tror jag inte det gör någon större skillnad. Kör du mycket koncentriskt kanske det även förbättrar arbetskapaciteten och återhämtningsförmågan från excentriskt träning.
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 05:46   #6
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Inget slitage? Blir det någon muskeltillväxt? Hur påverkas uppbyggnad av senor och muskler? Bättre eller sämre? Man kan ju ha en närmast oändlig volym och frekvens, men det kanske inte triggar styrkegainsen lika bra?
Inget att komma med förutom en reflektion att just excentrisk träning ofta används vid rehab av tex senskador mm.

Det skulle man kunna argumentera för talar emot att koncentrisk träning skulle vara fördelaktigt för senor mm.

/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 07:12   #7
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Inget att komma med förutom en reflektion att just excentrisk träning ofta används vid rehab av tex senskador mm.

Det skulle man kunna argumentera för talar emot att koncentrisk träning skulle vara fördelaktigt för senor mm.

/Bruce
Det används fortfarande ofta för att det ger bra resultat, men nyare studier visar ingen större skillnad på gruppnivå jämfört med koncentrisk och excentrisk träning.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 10:58   #8
kazzez
"Registrerad Användare"
 
kazzezs avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 112
Ja det är t-nation men intressant samtalsämne, vad säger ni?

https://www.t-nation.com/training/too-much-muscle/

Citat:
When weightlifters start doing a ton of extra workouts that are concentric-only, they have a problem: they grow out of their weight class. And that's with lean muscle, not fat.
Citat:
With a push press, you can put 10 to 20% more weight over your head. You're forced to develop the ability to recruit those muscle fibers very quickly because you're pushing the bar off your shoulders with your legs and then your arms have to come into play, fast, so it doesn't stall. The ability to do that is very, very valuable.
Kod:
With a push press, you can put 10 to 20% more weight over your head. You're forced to develop the ability to recruit those muscle fibers very quickly because you're pushing the bar off your shoulders with your legs and then your arms have to come into play, fast, so it doesn't stall. The ability to do that is very, very valuable.
Låter nästan för bra för att vara sant och Glenn Pendlay var väl känd som en kunnig och bra coach?
kazzez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 11:56   #9
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av kazzez Visa inlägg
Ja det är t-nation men intressant samtalsämne, vad säger ni?

https://www.t-nation.com/training/too-much-muscle/





Kod:
With a push press, you can put 10 to 20% more weight over your head. You're forced to develop the ability to recruit those muscle fibers very quickly because you're pushing the bar off your shoulders with your legs and then your arms have to come into play, fast, so it doesn't stall. The ability to do that is very, very valuable.
Låter nästan för bra för att vara sant och Glenn Pendlay var väl känd som en kunnig och bra coach?
Att de kör push press beror nog snarare på att det är mer specifikt för tyngdlyftare. Mycket möjligt att de tål mer volym utan den excentriska delen av lyftet men är ju ingen skräll att de lägger på sig muskler när de kör "a ton of extra workouts".

Om de ofrivilligt går upp en viktklass äter de för mycket mat också.
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 12:49   #10
kazzez
"Registrerad Användare"
 
kazzezs avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 112
Sant, men han tränade ju spelare inom amerikansk fotboll också, så helt gren specifikt är det nog inte. Det skulle ju vara fettfri massa som gjorde att dom växte ur sin viktklass genom träning. Jag tror ju också att de snarare äter för mycket och en del är fett men men...
kazzez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)