Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-24, 11:07   #166
reactor
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 208
Jag har en rogue power bar i mitt hem gym.
Mkt prisvärd stång 3800kr med frakt från Finland.
Grov lettring hög byggkvalitet.
Når inte hela vägen till eleiko kvalitet men inte långt borta.
__________________
Klubb:Kalmar AK
reactor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 11:49   #167
pe11e
Registered User
 
pe11es avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Sverige
Inlägg: 2 007
Citat:
Ursprungligen postat av RichardDrott Visa inlägg
Så jäkla snyggt hemmagym! Är i planerna att börja bygga ordentligt själv och håller på att tråla internet över allt från ny stång till golvskydd osv. Min fråga just nu gäller din stång, fick uppfattningen att du köpte stången från nordicfighter? Är det denna du köpte:

http://www.nordicfighter.com/x-fit/s...i-216-200.html

Du skrev att du inte var jättenöjd med den? Hur är kvaliteten på rullar, lettringen osv. Är det milsvid skillnad från exempelvis Eleikos XF-Bar? Så jävla svårt det här med stång. Känner mig inte redo att lägga 7000+ på en riktig Eleiko SL, samtidigt vill jag inte lägga 3000 på något jag ångrar. Är det lettring i mitten av stången?
Nu vet jag inte vem du frågade. Jag köpte också thor stången från Nordic fighter och har inga problem med den. Det är ingen certifierad SL stång men det hade jag inte förväntat mig för 2800kr.

Tycker den är tillräckligt vass i lättringen.
__________________
Träningsjournal

INSTAGRAM @pernordling
pe11e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 13:44   #168
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmis Visa inlägg
Eleiko PL stången är grym men av naturliga skäl är priset därefter...
Vi har några av Eleikos övningstänger på klubben och för de allra flesta funkar de bra.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 13:45   #169
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av RichardDrott Visa inlägg
Så jäkla snyggt hemmagym! Är i planerna att börja bygga ordentligt själv och håller på att tråla internet över allt från ny stång till golvskydd osv. Min fråga just nu gäller din stång, fick uppfattningen att du köpte stången från nordicfighter? Är det denna du köpte:

http://www.nordicfighter.com/x-fit/s...i-216-200.html

Du skrev att du inte var jättenöjd med den? Hur är kvaliteten på rullar, lettringen osv. Är det milsvid skillnad från exempelvis Eleikos XF-Bar? Så jävla svårt det här med stång. Känner mig inte redo att lägga 7000+ på en riktig Eleiko SL, samtidigt vill jag inte lägga 3000 på något jag ångrar. Är det lettring i mitten av stången?
Jag köpte min stång på gymstore. Svart stång för över 680kg, lite grövre än en vanlig stång. Men för 3100kr inkl 107, 5kg i vikter eller så klagar jag inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 14:25   #170
RichardDrott
Registered User
 
RichardDrotts avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av reactor Visa inlägg
Jag har en rogue power bar i mitt hem gym.
Mkt prisvärd stång 3800kr med frakt från Finland.
Grov lettring hög byggkvalitet.
Når inte hela vägen till eleiko kvalitet men inte långt borta.

Har varit inne på den också, en bekant har den och verkar vara mer än nöjd över den. Det är Ohio Power Bar du menar? Bra pris för en stång som ändå verkar hålla hög nivå. Den ligger i övre prisspannet för vad jag är beredd att lägga, men kanske får acceptera faktum att man får vad man betalar för =)
RichardDrott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 19:48   #171
RichardDrott
Registered User
 
RichardDrotts avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e Visa inlägg
Nu vet jag inte vem du frågade. Jag köpte också thor stången från Nordic fighter och har inga problem med den. Det är ingen certifierad SL stång men det hade jag inte förväntat mig för 2800kr.

Tycker den är tillräckligt vass i lättringen.
Tror jag tappade bort mig lite i trådarna jag läste. Är det lettring i mitten på Thor-stången? Kan inte se det på bilderna från NordicFighter. Den känns ju väldigt billig. Känns rullar och sånt bra? Tycker man brukar känna om den glappar eller liknande på billiga stänger
RichardDrott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-24, 20:31   #172
pe11e
Registered User
 
pe11es avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Sverige
Inlägg: 2 007
Citat:
Ursprungligen postat av RichardDrott Visa inlägg
Tror jag tappade bort mig lite i trådarna jag läste. Är det lettring i mitten på Thor-stången? Kan inte se det på bilderna från NordicFighter. Den känns ju väldigt billig. Känns rullar och sånt bra? Tycker man brukar känna om den glappar eller liknande på billiga stänger
Det är ringar enligt samma mått som en SL stång och lätring i mitten. Visst känns det som en piratkopia men en bra sådan. Svarvning och finish är inte Eleiko klass men det duger. Som sagt, 2800kr är bra pris
__________________
Träningsjournal

INSTAGRAM @pernordling
pe11e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-26, 12:45   #173
reactor
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av RichardDrott Visa inlägg
Har varit inne på den också, en bekant har den och verkar vara mer än nöjd över den. Det är Ohio Power Bar du menar? Bra pris för en stång som ändå verkar hålla hög nivå. Den ligger i övre prisspannet för vad jag är beredd att lägga, men kanske får acceptera faktum att man får vad man betalar för =)


Ja rogue Ohio power bar.
Den är välvärd pengarna. Tror det är svårt att hitta något mer prisvärt.
__________________
Klubb:Kalmar AK
reactor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 12:11   #174
RichardDrott
Registered User
 
RichardDrotts avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 13
Beställde material idag till en bänk och böjställning till garagegymmet. Fick allting färdigkapat för 1712kr inkl moms. Känns otroligt prisvärt, bara för mig att svetsa ihop racket, så den egna tiden är enda kostnaden som tillkommer, plus lite stjärnvred för nån hundring. Bifogar bilder på CAD-modellen.

Dimensionerna är något lägre än t.ex Eleikos eller ERs bänkställningar, men å andra sidan bänkar jag inte 400 kg, inte 200 heller för den delen. Har gjort min hemläxa och beräknat allt med grundläggande hållfasthet och simulerat belastningar i Solidworks, och det håller för att jag ska öka min total med ett par hundra kilo



Har suttit och trålat internet efter gummiplattor till podiet jag ska bygga, och har insett hur fruktansvärt dyrt det är med dämpning! Det verkar som det landar på fyra av dessa plattor:

http://www.lappset.se/lappset-com.as...?prodid=970022

Dessa verkar gå på runt 550kr totalt, vilket känns ok. Podiet blir 3,8x1,8meter som det ser ut just nu, bredden är mest för att jag vill täcka hela kortsidan av garaget, hade kunnat göra det mindre. På de ytor som inte ska belastas med vikter reglar jag med glespanel 28x70 och lägger golvspån på dessa för att få jämn höjd med plattorna som är 50mm. Självaste lyftplattan bygger jag av formplyfa eller osb, har inte bestämt mig än för vilket som ger bäst friktion?

Slutligen täcker jag nog resten av podiet med Rustas/Julas konstgräsmatta, bara för att få en jäkligt snygg finish.

Återkommer med progress-bilder på bänkbygget, får hämta rören den 9/3, så det kliar lite i fingrarna nu kan jag lova...
RichardDrott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 21:12   #175
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Citat:
Ursprungligen postat av RichardDrott Visa inlägg
Beställde material idag till en bänk och böjställning till garagegymmet. Fick allting färdigkapat för 1712kr inkl moms. Känns otroligt prisvärt, bara för mig att svetsa ihop racket, så den egna tiden är enda kostnaden som tillkommer, plus lite stjärnvred för nån hundring. Bifogar bilder på CAD-modellen.

Dimensionerna är något lägre än t.ex Eleikos eller ERs bänkställningar, men å andra sidan bänkar jag inte 400 kg, inte 200 heller för den delen. Har gjort min hemläxa och beräknat allt med grundläggande hållfasthet och simulerat belastningar i Solidworks, och det håller för att jag ska öka min total med ett par hundra kilo



Har suttit och trålat internet efter gummiplattor till podiet jag ska bygga, och har insett hur fruktansvärt dyrt det är med dämpning! Det verkar som det landar på fyra av dessa plattor:

http://www.lappset.se/lappset-com.as...?prodid=970022

Dessa verkar gå på runt 550kr totalt, vilket känns ok. Podiet blir 3,8x1,8meter som det ser ut just nu, bredden är mest för att jag vill täcka hela kortsidan av garaget, hade kunnat göra det mindre. På de ytor som inte ska belastas med vikter reglar jag med glespanel 28x70 och lägger golvspån på dessa för att få jämn höjd med plattorna som är 50mm. Självaste lyftplattan bygger jag av formplyfa eller osb, har inte bestämt mig än för vilket som ger bäst friktion?

Slutligen täcker jag nog resten av podiet med Rustas/Julas konstgräsmatta, bara för att få en jäkligt snygg finish.

Återkommer med progress-bilder på bänkbygget, får hämta rören den 9/3, så det kliar lite i fingrarna nu kan jag lova...
Det där blir bra! Lova att slänga upp bilder.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-03, 09:02   #176
RichardDrott
Registered User
 
RichardDrotts avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Det där blir bra! Lova att slänga upp bilder.
Absolut, ska försöka komma ihåg att fota hela processen denna gången, glömmer alltid bort sånt när man är mitt i jobbet, sen efteråt ångrar man sig bittert
RichardDrott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-03, 14:56   #177
Gymmis
Registered User
 
Gymmiss avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av RichardDrott Visa inlägg
Beställde material idag till en bänk och böjställning till garagegymmet. Fick allting färdigkapat för 1712kr inkl moms. Känns otroligt prisvärt, bara för mig att svetsa ihop racket, så den egna tiden är enda kostnaden som tillkommer, plus lite stjärnvred för nån hundring. Bifogar bilder på CAD-modellen.

Dimensionerna är något lägre än t.ex Eleikos eller ERs bänkställningar, men å andra sidan bänkar jag inte 400 kg, inte 200 heller för den delen. Har gjort min hemläxa och beräknat allt med grundläggande hållfasthet och simulerat belastningar i Solidworks, och det håller för att jag ska öka min total med ett par hundra kilo

Ska bli riktigt intressant att följa.

Hittade en någorlunda utförlig recension av Rogue Ohio Power bar:

http://www.garage-gyms.com/rogue-ohi...eview-barbell/
__________________
Vilat klart
Gymmis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-03, 16:45   #178
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av RichardDrott Visa inlägg
Självaste lyftplattan bygger jag av formplyfa eller osb, har inte bestämt mig än för vilket som ger bäst friktion?
Bäst friktion får du utan tvekan av OSB men å andra sidan kommer ytan sprida träflis så fort du går på den och efter ett tag lossnar stora stycken. Formplyfa är snorhalt och får du dessutom lite magnesium på det så blir det ännu värre.
Vanlig plywood eller slitskyddsplywood är bättre. Däremot kan du utan tvekan bygga upp under översta lagret med OSB så du behöver inte köpa så tjocka skivor av de dyrare varianterna.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-04, 13:48   #179
RichardDrott
Registered User
 
RichardDrotts avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
[...]
Vanlig plywood eller slitskyddsplywood är bättre. Däremot kan du utan tvekan bygga upp under översta lagret med OSB så du behöver inte köpa så tjocka skivor av de dyrare varianterna.
Det var slitskyddsplyfa jag var ute efter, visste inte att det fanns en specifik som hette så, hade fått för mig att det var formplyfa som hade två sidor, en glatt och en sträv. Tackar! Den var dyr såg jag, men det kan vara värt det
RichardDrott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 20:37   #180
RichardDrott
Registered User
 
RichardDrotts avatar
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 13
Var och hämtade stålet för bänken och racket igår, och idag kunde jag börja montera ihop skiten. Har väl borrat runt 60-65 hål idag, med en bra borrmaskin förvissor, och svetsat i närmare 4 timmar. Ni får inte kolla på svetsfogarna, de ser ut som skit, men det håller...

Började med ramen till självaste bänken


Ramen till sitsen:


Borrade en jävla massa hål, och ännu fler hål:


Ramen till bänken, inlastad i bilen:


Ena sidan av ställningen, syns lite dåligt mot bilen:



Imorgon ska jag åka och köpa lite mer plattstång för att bocka till stångklykan och lite stopp på skyddsräckena. Ska försöka klä in bänkdynan också i ett gallontyg jag köpte, riktigt tjockt och strävt. Lyckades dra på mig nån influensa så jag får se hur mycket jag orkar imorgon
RichardDrott är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)