Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-08, 18:54   #2251
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Påverkas näringen och eller upplevd mättnad (satiety index?) om man gör en smoothie innehållandes havregryn jämfört med om man har samma ingredienser i kokt grötform?

I smidighetssyfte hade det var bra att kunna koka en gröt med kvarg och bär, sedan spä den med mjölk/vatten, mixa grötblandningen till trögflytande form och dricka den någon timma innan eftermiddagens träning. Men jag vill inte bli hungrig under mitt pass... Inte heller vill jag förlora havregrynens ypperliga näringsvärde.
Sheikah är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 19:38   #2252
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Prova. Blir du lite hungrig under ett enda pass är det knappast hela världen. Och då vet du.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 19:52   #2253
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Prova. Blir du lite hungrig under ett enda pass är det knappast hela världen. Och då vet du.
Väldigt sant. Will try! Hur länge kan en sådan tänkas hålla i kyl utan att bli dålig? Kan kanske göra den kvällen innan, för konsumtion nästkommande eftermiddag (ca 16h senare)? Sparar en del tid på morgonen då.
Sheikah är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 19:36   #2254
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Väldigt sant. Will try! Hur länge kan en sådan tänkas hålla i kyl utan att bli dålig? Kan kanske göra den kvällen innan, för konsumtion nästkommande eftermiddag (ca 16h senare)? Sparar en del tid på morgonen då.
Jadå, det borde funka. Se bara till att konsumera dagen efter.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 19:55   #2255
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Tråden för dumma frågor

Vägde fryst kycklingfile innan tillagning, vägde ca 220g fryst, efter tillagning så hade den krympt sjukt mycket,blev jätteliten kycklingfile. Vad jag fattat det som så gäller näringsvärdet i fryst form om den köptes fryst, men har svårt att tro att den lilla biten som blev kvar efter tillagning innehöll ca 40g protein, även om jag vill tro det, sjukt lätt att få i sig sitt dagliga proteinbehov isåfall.
Så vad gäller?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Senast redigerad av svartakronan den 2019-08-11 klockan 19:57.
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 21:14   #2256
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Det sprutas in så mycket saltvatten i kycklingen att man inte kan veta ordentligt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 21:45   #2257
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det sprutas in så mycket saltvatten i kycklingen att man inte kan veta ordentligt.


Ah okej, så det bästa ifall man vill ha koll på sina makros är att inte köpa de billiga budget kycklingfiléerna då kanske.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 23:43   #2258
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det sprutas in så mycket saltvatten i kycklingen att man inte kan veta ordentligt.
Gäller det generellt bara fryst eller även viss färsk?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 08:26   #2259
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Är fruktjuice ett bra komplement om man vet med sig att man äter för lite frukt och grönt?
Google ger som vanligt lite tveeggade svar "Hur nyttig är egentligen den nyttiga juicen du dricker" vs "250ml apelsinjuice om dagen täcker ditt behov av C vitamin"
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 08:37   #2260
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Juice är mest vitaminberikad sockerlösning. Även om sockret är naturligt verkar det vara lika dåligt som att få det från läskeblask. https://www.styrkelabbet.se/sockerso...rycker-cancer/ Det har man aldrig sett från naturell frukt.

Dessutom påverkas blodsocker och insulin mer (vilket betyder sämre) av att dricka frukten än att äta den.

Det är ett klart sämre alternativ att dricka juice än att äta frukten som den är.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 08:52   #2261
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Tråden för dumma frågor

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Juice är mest vitaminberikad sockerlösning. Även om sockret är naturligt verkar det vara lika dåligt som att få det från läskeblask. https://www.styrkelabbet.se/sockerso...rycker-cancer/ Det har man aldrig sett från naturell frukt.

Dessutom påverkas blodsocker och insulin mer (vilket betyder sämre) av att dricka frukten än att äta den.

Gäller detta också om man mixar frukt i en smoothie och dricker?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-12, 10:12   #2262
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Juice är mest vitaminberikad sockerlösning. Även om sockret är naturligt verkar det vara lika dåligt som att få det från läskeblask. https://www.styrkelabbet.se/sockerso...rycker-cancer/ Det har man aldrig sett från naturell frukt.

Dessutom påverkas blodsocker och insulin mer (vilket betyder sämre) av att dricka frukten än att äta den.

Det är ett klart sämre alternativ att dricka juice än att äta frukten som den är.
"Klart sämre" så som i direkt dåligt eller inte riktigt lika bra men fortfarande bra?

Kommer nog inte kunna inkludera några nya grönsaker eller frukter i min kost den närmaste tiden då dom mättar alldeles för mycket i förhållande till hur få kalorier dom innehåller.

Dock kan jag ersätta 250ml Läsk med fruktjuice om det är bra för kroppen med extra vitaminer
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 17:27   #2263
Cooks
Budget Axon
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 101
När man ligger på underskott, hur många reps är mest opti att köra på gymmet? Tänkte dieta i ungefär 4 månader och ligger just nu mellan 3-5 för basövningar (böj, bänk, mark) och övriga runt 6-8 men det känns tråkigt efter ett tag att alltid köra samma
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 19:48   #2264
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Juice är mest vitaminberikad sockerlösning. Även om sockret är naturligt verkar det vara lika dåligt som att få det från läskeblask. https://www.styrkelabbet.se/sockerso...rycker-cancer/ Det har man aldrig sett från naturell frukt.

Dessutom påverkas blodsocker och insulin mer (vilket betyder sämre) av att dricka frukten än att äta den.

Det är ett klart sämre alternativ att dricka juice än att äta frukten som den är.
Varför skulle det vara skillnad på frukt som är pressad till juice och äta frukten som den är? Finns det någon förklaring på det?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 19:54   #2265
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Varför skulle det vara skillnad på frukt som är pressad till juice och äta frukten som den är? Finns det någon förklaring på det?
En helt ovetenskaplig gissning:

En bidragande orsak lär vara att du kan få i dig mycket större mängd "frukt" på mycket kortare tid.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)