Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-14, 22:03   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Question Vilka övningar skulle du köra för att rehabilitera stelskadad nacke?

Med bakgrund att jag slog i baksidan av huvudet beskrivet i en tidigare tråd så har jag upptäckt att högra delen av baksidan av huvudet är riktigt stelt vilket i sin tur kan vara en bidragande faktor till min än så länge tillfälliga hörselstörning som jag också till synes verkade ha fått efter smällen.

Jag har också upptäckt att jag har otroligt stela axlar (=dvs., det gör ont om jag typ klämmer försiktigt i dem men det gör inte ont i några andra muskler i min kropp när jag gör det, därmed "stelhet"). Därför skulle jag behöva övningar för att "mjuka upp/stretcha/tänja" musklerna.

Vilka övningar skulle du rekommendera för någon som behöver rehabilitera sin stelskadade (=blev stel till följt av en skada) nacke och stela axlar?


När man kör dessa slags övningar ska man:
- Köra låga vikter många gånger, typ 20-40 reps per set?
- Köra tunga vikter få gånger, typ 5-10 reps per set?

Jag antar det förstnämnda är bäst för tanken är väl att man vill "värma" de kalla/stela musklerna ungefär som vid stretching när man vill kunna bli mer vig (=kunna sträcka ut musklerna mer)? Jag ber om ursäkt i efterhand av felaktig användning av terminologin här.

Jag har också ett hantel- & skivstångsset som jag tänkte använda mig av hemma för att kunna göra snabba morgon- och eventuellt kvällsövningar för axlar, baksida axlar och nacken:


Och ja, jag kmr att fortsätta att gå på gymmet. Där finns även en maskin som är perfekt för att köra isolerande övning för baksida axlar.

Tack för all hjälp i tidigare tråden och tack för all hjälp i denna på förhand! / Max.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 22:58   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Stelhet till följd av skada i just nacke hade jag personligen låtit någon som vet vad de håller på med titta på mig (dvs fysiskt, på plats) och rekommendera lämpliga övningar just för mig och mina anledningar till stelheten. Förslagsvis en sjukgymnast.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 16:39   #3
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Wink Jisses i mitt anus sade jesus!

Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Stelhet till följd av skada i just nacke hade jag personligen låtit någon som vet vad de håller på med titta på mig (dvs fysiskt, på plats) och rekommendera lämpliga övningar just för mig och mina anledningar till stelheten. Förslagsvis en sjukgymnast.
Tack för svaret. Ursäkta uttrycket men herrejisses i mitt arsle att det skall vara så allvarligt att fråga om simpla stretching och träningsövningar för stel nacke och stela axlar. Jag föll inte 100 km/h från en motorcykel och nästan knäckte ryggraden vid nacken. Jag fick en liten smäll utan ens huvudskakning men dock hörselstörningsinducerad irritation.

Det är inte så att jag kmr ta en 25 kgs vikt och lägga mig på en bänk med huvudet utanför nedåt och försöka lyfta vikten upp med min nacke även om självaste King Grub skulle ha "rekommenderat" det. Sunt förnuft och verdertagen förväntan om logiska tips är min underliggande premiss här.

Hursomhelst så får jag se om jag kan få tag på någon sjukgymnast även om jag tkr att min hörselstörningsinducerade stela nacke och stela axlar bara kmr att vara onödig belastning på vården när jag lika gärna kan få tips här från andra som redan har rehabiliterat sin stela nacke och stela axlar.

Nu ska jag hursomhaver ner på gymmet och köra (lätt om det är för mkt folk som är i vägen) överkropp och även prova på maskinen för baksida axlar och köra lätt för att se om det har någon positiv effekt på att värma upp/mjuka upp musklerna i nacken och axlarna.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)