Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-14, 11:36   #16
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Jag har en del synligt, skulle nog se rätt okej ut om jag droppade lite i fett. Jag kör främst för att bli stark även om jag nu fått massa skumma övningar av coach.
https://www.instagram.com/p/Bzcy88sIwYG/
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-14, 20:36   #17
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Den raka magmuskulaturen utsätts inte för någon belastning i knäböj, då dess främsta funktion är att motverka ryggraden från att böjas bakåt, när du knäböjer så gör du det direkt motsatta.
Citat från artikeln

"Man såg ingen signifikant skillnad i EMG-aktivitet vad gäller den raka magmuskulaturen "
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 11:10   #18
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
För mig får jag mycket mer magmuskler av basövningar, men då menar jag inte de klassiska som är med i de flesta scheman.

Jag pratar om Farmer's Walk, släde, och battle ropes. Där får jag all magträning jag behöver.

Sen gör jag för all del en del varianter på de klassiska basövningarna som också gör sitt till - Enarmspressar t.ex.
Apropå den sortens övningar för bålträning så gillar jag utfall med en kettlebell eller hantel i endast den ena handen. Antingen hängande vid sidan eller i "rack" position, det blir lite olika aktivering och bägge är sköna. Enarmsfarmers är också "trevligt".

Håller med om enarmspressar, det kan ta riktigt bra!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."

Senast redigerad av Matsa den 2019-07-15 klockan 11:13.
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 17:06   #19
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
[QUOTE=Köttis;8054030]Vad menar du med "den metoden"?[/url]

Att de använde ryggradar från grisar.

[QUOTE=Köttis;8054030]Varför ska man undvika crunches?[/url]

Från intervjun, jag råder dig dock att läsa hans böcker för en mer ingående förklaring.

Citat:
Okay, so heavy lifting strengthens the bone in your spine to deal with more heavy load compression. Does this increased bone strength make people less susceptible to the risk associated with low load flexion exercises such as a full crunch?

SM: Here's the "no" part of the answer. The story changes with lower loads and repeated bending. The heavy-boned spines adapted for lifting don't protect against bending. When the compressive load is lower, multiple bending causes a weakening effect.

Here's an analogy: if you bend a wire coat hanger back and forth it eventually breaks due to metal fatigue. In the spine, the matrix binding the disc collagen fibers together will fatigue and delaminations occur. The nucleus starts to work itself through these breached delaminations with repeated bends. My research team was the first to quantify this back in 2007.
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Citat från artikeln

"Man såg ingen signifikant skillnad i EMG-aktivitet vad gäller den raka magmuskulaturen "
Ett praktexemplar på varför man bör ta EMG studier om muskelaktivitet med en stor nypa salt.
Ställ dig på en boll och spänn magen så ska du få se på EMG-aktivitet, alternativt ställ dig i en planka så känner du väldigt snabbt hur mycket mer belastande det är för magmuskulaturen.
Om du vill böja för att träna den bra så måste du göra det upprätt där du motverkar hyperextension, likt en press ovanför huvudet, för i en normal böj så är det erector spinae som arbetar för att motverka det motsatta.

Senast redigerad av Jhammar den 2019-07-15 klockan 17:07.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 17:46   #20
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jim hur mycket träningserfarenhet har du själv av styrketräning?
Jag heter inte Jim och det är väll runt 12 år nu, hur är det relevant?

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
En övning kan varieras på många sätt och syftet varierar.
Det vet jag, men vilket annat syfte än att träna magen dynamiskt eller riskera sin rygghälsa skulle t.ex. en full crunch ha?
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-15, 20:21   #21
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Jag orkar inte läsa in mig mer på hans forskning men i studien jag länkade där McGill står som medförfattare användes griskadaver iaf. Du kan väl snabbt förklara hur han har kommit fram till sin slutsats?

Hans analogi stärker bara min tes om att han inte förstår (eller mer troligt inte vill prata om eftersom det får hans forskning att framstå som sämre) att levande vävnad inte beter sig som metall eller en ryggrad som är utanför kroppen. Gäller samma sak alla leder eller är det bara ryggraden?


Givetvis ska man hålla sig inom ett vettigt rom osv, men det borde inte behöva nämnas ens.
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 04:54   #22
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Räckte för 6 synliga rutor på mig iaf. Aldrig tränat bålspecifikt. Fick iofs aldrig bort fettet helt nedanför naveln för det är så gott med mat & glass (i synnerhet på kortison) och jag var nöjd ändå, men övre konturerna på ruta 7-8 var tydliga iaf. Endast "novice" i basövningarna också, det är bara att lyfta på och få bort fettet. Jag tror inte att man kan böja sin egen kroppsvikt ordentligt och regelbundet med dålig bålmuskulator.

Senast redigerad av Gluffgluff den 2019-07-16 klockan 04:54. Anledning: Felskrivning
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 21:43   #23
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Jag tränade aldrig mage när jag var som starkast och ändå hade jag bra rutor. Marklyft och gymnastik (ringar) verkade fixa den grejen.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 11:16   #24
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Jag orkar inte läsa in mig mer på hans forskning
Det kanske du borde göra innan du yttrar dig om ämnet? Det är nämligen en väldigt liten del av hans forskning som är gjord på griskadaver.

Citat:
I have been shown quotes, “McGill uses pig spines” to dismiss our work. These quotes must come from kids who live in their basements. They may have seen a single study but do not know our body of work.
We have published hundreds of experiments in medical publications over 30 years with about 10% of them using animals. These are essential studies where we can test 40 identical spines to establish the interaction and influence of some of the variables introduced above. Of course these mechanisms are calibrated back to human mechanisms (eg Yingling et al, 1999).

https://www.backfitpro.com/documents...and-issues.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Hans analogi stärker bara min tes om att han inte förstår
Wow...
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 11:53   #25
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Det kanske du borde göra innan du yttrar dig om ämnet? Det är nämligen en väldigt liten del av hans forskning som är gjord på griskadaver.

Wow...
Stör mig på när när man skriver saker som typ
Citat:
There are those who claim that their sport is flexion movement‐based and they must train
flexion movement – such as jiu‐jitsu athletes. But again I have consulted with several top jiu‐jitsu
players.
They were not able to train because of the back pain they induced over time training flexion
movement cycles. With no pain‐free capacity to train they were finished. We changed the training from
a flexion movement to a flexion moment approach, thus regaining pain‐free spine flexion ability but
saving the spine flexion for the ring and octagon. Their capacity to train was restored. Again some
careers were salvaged and indeed flourished.
players.
men inte nämner en enda av dessa vid namn.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 11:57   #26
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Först användes inte metoden alls och nu är det ~10% av forskningen. Jag har aldrig påstått mig vara någon expert utan är genuint nyfiken då jag löst/hört kritik om hans forskning.

Du som verkar vara inläst på hans forskning kan ju svara på mina frågor istället för att plocka ut tramsdelarna i mitt inlägg och tramsa tillbaka. Du förstår nog innerst inne själv att det inte är så produktivt att be mig sätta mig in i 30 år av forskning.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)