Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-06, 16:05   #16
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Om vi jämför två "optimala koster" med varann där en innehåller animalier och en inte gör det kommer den med animalier gå segrande ur striden. Det väsentliga med kosten med animalier är ju dock att det handlar om avsevärt mindre mängder animalier än vad den stora majoriteten äter i Sverige. Jag tänker främst då på fördelar från intag av fisk som inte går att täcka upp från annat håll snarare än intag av mjölk och nötkött. Skillnaderna kommer dock inte vara särskilt stora.
Vilka fördelar från intag av fisk går inte att täcka upp från andra håll?

Senast redigerad av Garlegi den 2019-07-06 klockan 16:15.
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-06, 16:37   #17
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Allt går att ersätta.

Men fet havsfisk ger långa fleromättade fettsyror, jod och D-vitamin.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 10:23   #18
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Om allt går att ersätta så kan kanske en "optimal kost" utan animalier vara lika bra som en "optimal kost" med animalier?
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 11:00   #19
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Den tanken faller lite eftersom djuren koncentrerar upp näringsämnena och oftast för över dem till en mer användbar form. Bäst exempel är järn som växten tar upp från jorden. Djur för över det till heme-järn som vi absorberar betydligt bättre. Vi får alltså, teoretiskt, en bättre kost med färre kalorier från djur. Samma sak med Omega-3-fett. Vi kan äta linfrön men hönor äter också linfrön och gör om linolensyra till värdefullare EPA och DHA i ägget.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 17:06   #20
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Järn från vegetabiliska källor har också en del fördelar.

https://nutritionfacts.org/2017/06/1...s-animal-iron/

Behovet av EPA och DHA kan kanske täckas med algtillskott.

https://www.care2.com/greenliving/sh...-function.html

https://www.barebiology.com/pages/kr...l-vs-algae-oil
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 09:47   #21
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Patrik Baboumian ("strong man"-veganen) diskuteras hos Joe Rogan med Strongman atleten Robert Oberst som verkar vara ytterst septisk till Patrik.
https://www.youtube.com/watch?featur...yA&app=desktop

Detta fick mig att fundera.
Han blev vegan 2011 och lyfte WR enligt Guiness Book of World Records (dvs inte på strongmantävling). Guinessrekordet var på 10 meter och inte på tid. Rekordet sattes september 2013, alltså inte 2år efter att han slutat med ägg och mjölkprodukter.
Han gick även upp 30-40kg från 2011.
Länk till källa för rekordet: https://www.guinnessworldrecords.com...entType=record
https://www.youtube.com/watch?v=aL4lb6IevWw

Strongmantävlingar kör 15-20meter på tid. Eddie Hall såg jag köra 20meter på 10 sekunder på 450kg. Patrik 555kg på 10meter på 28sekunder så "världsrekord" är nog att ta i när man är ensam om klassen.
https://www.youtube.com/watch?v=Q_Lmm2xuQrE

Jag lutar åt att veganpropagandan borde ägna sig åt "Tappa inte styrka som vegan" snarare än "Bli stor och stark som vegan" för den här snubben har uppenbarligen byggt sin kropp på kött för att sedan vara vegetarian (ägg och mjölk) och sedan underhålla på vegansk kost och sjuhelvetes kalorieöverskott.

Senast redigerad av Sagacity den 2019-07-11 klockan 09:50. Anledning: La till länk till Joe Rogan.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 10:36   #22
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Patrik Baboumian ("strong man"-veganen) diskuteras hos Joe Rogan med Strongman atleten Robert Oberst som verkar vara ytterst septisk till Patrik.
https://www.youtube.com/watch?featur...yA&app=desktop

Detta fick mig att fundera.
Han blev vegan 2011 och lyfte WR enligt Guiness Book of World Records (dvs inte på strongmantävling). Guinessrekordet var på 10 meter och inte på tid. Rekordet sattes september 2013, alltså inte 2år efter att han slutat med ägg och mjölkprodukter.
Han gick även upp 30-40kg från 2011.
Länk till källa för rekordet: https://www.guinnessworldrecords.com...entType=record
https://www.youtube.com/watch?v=aL4lb6IevWw

Strongmantävlingar kör 15-20meter på tid. Eddie Hall såg jag köra 20meter på 10 sekunder på 450kg. Patrik 555kg på 10meter på 28sekunder så "världsrekord" är nog att ta i när man är ensam om klassen.
https://www.youtube.com/watch?v=Q_Lmm2xuQrE

Jag lutar åt att veganpropagandan borde ägna sig åt "Tappa inte styrka som vegan" snarare än "Bli stor och stark som vegan" för den här snubben har uppenbarligen byggt sin kropp på kött för att sedan vara vegetarian (ägg och mjölk) och sedan underhålla på vegansk kost och sjuhelvetes kalorieöverskott.
Jag är inte vegan men jag tror inte att just proteinet är något som helst problem, ett "sämre" protein kan man alltid inta mer utav eller tillsätta extra leucin till det. Äter själv väldigt mycket soja och ärtprotein just nu och träningen går mirakulöst bra, har dock ändrat många andra variabler också.

Tror mer att det är andra faktorer i den veganska kosten som leder till fail, verkar dock finnas vissa typer som det fungerar bra för (än så länge iaf).
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 10:45   #23
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
verkar dock finnas vissa typer som det fungerar bra för (än så länge iaf).
Typer? Det jag funderar på är varför det inte finns några exempel som tex Patrik som faktiskt byggt sin styrka på en vegansk kost. Praktiskt taget alla har byggt med kött och eller anabola.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 23:33   #24
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Här är Patrik's svar på Joe Rogan-videon... visst, youtube-feud, men dom säger rena faktafel i Joe Rogan-klippet... Patrik och Robert har ungefär samma max i marklyft och Patrik har fler rekord... Robert Oberst har inte vunnit några titlar, inte ens amerikas starkaste man. Dom verkar typ jämlika... Och alla rekord Patrik slagit har han gjort när han varit vegan. Så vet inte varför man pekar ut honom.
https://www.youtube.com/watch?v=F0E1079kImQ
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 07:00   #25
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Känns som den är grovt överdriven/vinklad ? Sluta ät kött, bli en "maskin". Kött förstör din hälsa totalt och är livsfarligt, Anhängare till denna påpekar att allting ifrån djur är kasst, Mjölk är med livsfarligt och förstör din kropp totalt osv osv.

Varför är folk så "fanatiska" typ? Och vad är dehär för vegan hype som börjar synas mer och mer?

Vi äter för mycket kött, Visst. Mer grönt istället för annat, hade nog gjort så folket mådde bättre i de flesta fall. Men varför skall man total såga kött och få det till att vara något av det sämsta vi kan äta
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 07:44   #26
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Känns som den är grovt överdriven/vinklad ? Sluta ät kött, bli en "maskin". Kött förstör din hälsa totalt och är livsfarligt, Anhängare till denna påpekar att allting ifrån djur är kasst, Mjölk är med livsfarligt och förstör din kropp totalt osv osv.

Varför är folk så "fanatiska" typ? Och vad är dehär för vegan hype som börjar synas mer och mer?

Vi äter för mycket kött, Visst. Mer grönt istället för annat, hade nog gjort så folket mådde bättre i de flesta fall. Men varför skall man total såga kött och få det till att vara något av det sämsta vi kan äta
Många upplever att vi levt i The Matrix. Vad som händer när du kopplar ur dig är att de upplever att de levt i en lögn - Ät kött, bli stark, kött är bra, kött är manligt osv. osv.

Lite så tänker jag nog om det. Det är lite som vår nya messias Greta - folk som flyger är dödsnazister osv. Tror nog vi kan se det i många områden.

Jag lärde mig en oerhört bra sak på senaste VegFest här i Calgary detta året. En av mina vänners vänner från Kalifornien var här och pratade. Hon är vegan och sa rent ut: Om du har tillgång till hälsosam mat, då kan du bli vegan, om du inte har det, se till att du har tillgång till hälsosam mat.

Veganmat/veganism är fortfarande en privilegiad (stavning) kosthållning - lite om att köpa en Tesla, skitba, elbil men alla har inte råd/tillgång till dem.

Anton Fräs och jag diskuterade det tidigare och jag är väldigt villig att hålla med. Hitta en balanserad kost, se till att få i dig fibrer - så mår man bättre.

Sen skall ni veta att om ni tycker att Svenskar äter mycket kött - skall ni se Nordamerikaner. Stek och ägg till frukost är något som finns på frukost menyer här - man tänker, vore det så jäkla dumt att ha lite fibrer till det oxå?

Senast redigerad av Hobbes den 2019-07-12 klockan 07:45.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 10:01   #27
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg
Här är Patrik's svar på Joe Rogan-videon... visst, youtube-feud, men dom säger rena faktafel i Joe Rogan-klippet... Patrik och Robert har ungefär samma max i marklyft och Patrik har fler rekord... Robert Oberst har inte vunnit några titlar, inte ens amerikas starkaste man. Dom verkar typ jämlika... Och alla rekord Patrik slagit har han gjort när han varit vegan. Så vet inte varför man pekar ut honom.
https://www.youtube.com/watch?v=F0E1079kImQ

Nu är jag ju helt säker på att Patrik är full av skit. "Så JAG har inte vunnit Worlds strongst man?", "Det har inte du heller!". Han sitter och jämför sig med personer som tävlar i tävlingar han inte ens kvalar in till. Patrik framhåller sig själv som rekordhållare och bättre än andra med nishade rekord som ingen annan försöker sätta. Robert har kommit 2:a i Worlds strongest man två gånger och 3:a en gång. Patrik är inte i närheten av det.

När Robert påpekar att Patriks rekord är från "his backyard" ska Patrik glänsa och visa vilka snygga kameravinklar det är från hans rekord. Men det är ju en vegetarisk matfestival som de bjudit Gusiness World Records till! Mer "backyard" kan det inte bli utifrån internationellt tävlingssammanhang.

Ligan han tävlat i som inte ens deltar i "Worlds strongest man", använder han för att berättiga sina världsrekord. Men det är ju ganska enkelt att slå världsrekord i en liten liga där inte världseliten deltar. Att sedan kalla sig världselit och säga att det är samma sak är bluff.

Han hävdar också att hans inofficiella PR på 800lbs är högre än Roberts Officiella på 750lbs. Men nämner inte att det var Roberts siffra från 2013 och att det var 4 reps. Sen är Patrik också 30cm kortare. Han väljer ut vilken information som spridas till sitt gigantiska veganfölje och de bryr sig inte ett dugg om att kolla upp detta. Majoriteten som ser hans video tror att han är ungefär som väldens starkaste man och byggt allt med vegansk kost.

I slutet utökar han också sitt (inofficiella) PR på 800lbs till att det var 3 reps som av bara farten. Snubben verkar vara en jävla showman med agenda.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 10:18   #28
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Många upplever att vi levt i The Matrix. Vad som händer när du kopplar ur dig är att de upplever att de levt i en lögn - Ät kött, bli stark, kött är bra, kött är manligt osv. osv.
Problemet här är vilket som är lögnen.

Diet heart hypothesis är ju vansinnigt dåligt underbyggd och trasslas ju sönder mer och mer allteftersom folk börjat ifrågasätta det. Endast vissa Tex en kardiolog jag känner säger att man pratar mer inflammation än kolesterol på hjärtkonferenser numera.

Kött ger cancer myten är ju inte heller underbyggd för 5öre.

Kött ger inflammation är helt fantastiskt då varenda person som går på en endast kött och vatten kost får superbra inflammationsvärden, enligt den studien jag var med i (300 deltagare, 210 avslutade, alla som rapporterade hade bättre inflammationsmarkörer). Studien publicerades dock inte för att den var skitdåligt upplagd om jag förstod det hela rätt.

"Man måste äta massa fiber". Folk verkar i större utsträckning få IBS av fiber. Min sambo fick ta bort fiber från kosten för att bli bra. Den här killen som ändå forskar kunde bara hitta en studie på hur effektivt fiber hjälper mot tarmproblem och den studien visade att desto mindre fiber desto mindre magproblem. https://www.youtube.com/watch?v=xqUO4P9ADI0 Uppkomsten av dogman att fiber är bra är en annan historia..
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 10:47   #29
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Problemet här är vilket som är lögnen.

Diet heart hypothesis är ju vansinnigt dåligt underbyggd och trasslas ju sönder mer och mer allteftersom folk börjat ifrågasätta det. Endast vissa Tex en kardiolog jag känner säger att man pratar mer inflammation än kolesterol på hjärtkonferenser numera.

Kött ger cancer myten är ju inte heller underbyggd för 5öre.

Kött ger inflammation är helt fantastiskt då varenda person som går på en endast kött och vatten kost får superbra inflammationsvärden, enligt den studien jag var med i (300 deltagare, 210 avslutade, alla som rapporterade hade bättre inflammationsmarkörer). Studien publicerades dock inte för att den var skitdåligt upplagd om jag förstod det hela rätt.

"Man måste äta massa fiber". Folk verkar i större utsträckning få IBS av fiber. Min sambo fick ta bort fiber från kosten för att bli bra. Den här killen som ändå forskar kunde bara hitta en studie på hur effektivt fiber hjälper mot tarmproblem och den studien visade att desto mindre fiber desto mindre magproblem. https://www.youtube.com/watch?v=xqUO4P9ADI0 Uppkomsten av dogman att fiber är bra är en annan historia..
Vad vad det någon sa - Ju större lögnen är ju fler tror på den. Angående din fråga, jag kan faktiskt inte svara på det - någonstans måste vi välja vad som är bäst för oss!

Nu har ju faktiskt till och med King Grub visat forskning på det. Det finns rätt mycket forskning - dock, skall tilläggas är nog vad pratar vi om för mängder? (Pratar om kött här).

Nu tyckte jag han var intressant att lyssna på - men forskare är han väl ändå inte? -
Citat:
Dr Mason has an interest in treating persistent back pain and tendon pain. His physiotherapy background assists him in providing a holistic approach while remaining up to date with the latest treatment approaches.

Dr Mason also has an in depth understanding of the latest science surrounding weight loss and nutrition. Using a low carbohydrate approach, he helps his patients achieve excellent results.
http://www.orthosports.com.au/conten...-paulmason.seo

Både du och jag vet att vi står på varsin sida om denna diskussionen. Jag tror på plantbaserad - du på karnivor dieten (rätta mig om jag har fel).

Vi kan nog komma överens om att vi är lika envisa i våra egna insikter och erfarenheter - Jag respekterar det!

Senast redigerad av Hobbes den 2019-07-12 klockan 10:49.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 11:38   #30
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Snubben verkar vara en jävla showman med agenda.
Om det är någon som verkar ha en agenda så är det du. Blev du misshandlad av en grönsak som liten, eller?

Du säger du var med i en undersökning som visade att kött är antiinflammatorisk, men den är inte publicerad för den var för dålig???

Du ljuger, Robert Oberst har kommit två i amerikas starkaste man, han har aldrig vunnit en stor tävling.
Robert pressar 211kg stock över huvudet, Patrik 200kg och är 30cm kortare... solklart då att äta rött kött varje dag gör dig starkare??

En strongman som placerat sig som bäst 8a i världens starkaste man säger en annan strongman som tävlat på internationell-nivå och vunnit Tysklands starkaste man som är vegan inte är stark nog på grund av hans diet och du köper skitsnacket rätt av.
Om något så har Patrik Baboumian visat det går att vara riktigt stark och vara vegan. Sedan måste man inte vinna världens starkaste man för att bevisa att veganmat är hälsosamt och bygger muskler.

Springer du snabbare med 560kg på ryggen med din fantastiskt överlägset bättre diet?
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)