Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-16, 18:03   #466
scrutch
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 15
Några frågor ang. detta

Är 24 år och har värden likt the_eagle, kvoten ligger på 0.3 (testo 15 och SHBG 48). Förstår att testot kan variera, men ligger SHBG konstant på samma värde?

Har tagit kontakt med Ekenhälsan, är dock en lång väg till Göteborg för att dessutom åka dit och få injektioner när man bor i Stockholm. Men överlag verkar folk här ha goda erfarenheter från Ekenhälsan?

När jag googlade poppade "Rewell" upp, är det någon som har testat dessa? Hjälp och rådgivning uppskattas.
scrutch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 18:13   #467
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
SHBG varierar också. Referensvärdena ger facit, och du ligger inom intervall för båda.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 18:33   #468
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av scrutch Visa inlägg
Några frågor ang. detta

Är 24 år och har värden likt the_eagle, kvoten ligger på 0.3 (testo 15 och SHBG 48). Förstår att testot kan variera, men ligger SHBG konstant på samma värde?

Har tagit kontakt med Ekenhälsan, är dock en lång väg till Göteborg för att dessutom åka dit och få injektioner när man bor i Stockholm. Men överlag verkar folk här ha goda erfarenheter från Ekenhälsan?

När jag googlade poppade "Rewell" upp, är det någon som har testat dessa? Hjälp och rådgivning uppskattas.
Shbg varierar med dygnet. Därför provet ska tas mellan 07-09.
0.2 -1.1 i kvot är normalvärden.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 18:37   #469
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
SHBG varierar också. Referensvärdena ger facit, och du ligger inom intervall för båda.
Och om man ligger lågt i testo och högt SHBG men inom referensintervallet .. 10 miljonersfrågan..

Eller om man är ung kvinan och har normalt järn och blodvärde
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 18:53   #470
scrutch
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
SHBG varierar också. Referensvärdena ger facit, och du ligger inom intervall för båda.
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Shbg varierar med dygnet. Därför provet ska tas mellan 07-09.
0.2 -1.1 i kvot är normalvärden.
Är behandling helt uteslutet om man ligger inom intervallena?

Någon som vet hur lång tid det tar för analysen av blodprovet att bli klart (tänker främst på Ekenhälsan). Om man slapp åka fram och tillbaka vore det skönt...

Senast redigerad av scrutch den 2019-07-16 klockan 18:55.
scrutch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 18:59   #471
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av scrutch Visa inlägg
Är behandling helt uteslutet om man ligger inom intervallena?

Någon som vet hur lång tid det tar för analysen av blodprovet att bli klart (tänker främst på Ekenhälsan). Om man slapp åka fram och tillbaka vore det skönt...
Jag är lekman och tänker inte uttala mig vidare med någon form av direkt rådgivande. Då är Ekenhälsan en bättre plats för dina funderingar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-16, 21:37   #472
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av scrutch Visa inlägg
Är behandling helt uteslutet om man ligger inom intervallena?

Någon som vet hur lång tid det tar för analysen av blodprovet att bli klart (tänker främst på Ekenhälsan). Om man slapp åka fram och tillbaka vore det skönt...
Referensintervallerna är normalvärden, ligger man i närheten av ena kanten så är det klart att ens symtom ändå KAN bero på exv lågt testo. Men sannolikheten att symtomen beror på något annat är då mycket större. Men gör man en grundlig genomgång och inte hittar någon annan orsak till symtomen så kan man ju överväga behandling.
Sen finns det mindre nogräknade doktorer som mer går på patienters önskemål än det de ska följa, dvs, erfarenhet och beprövad erfarenhet. (Och då mer erfarenhet än att patienten ifråga mår bättre av testo, för i stort sett alla mår bättre av testo, även de som inte har lågt)
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 06:49   #473
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av scrutch Visa inlägg
Några frågor ang. detta

Är 24 år och har värden likt the_eagle, kvoten ligger på 0.3 (testo 15 och SHBG 48). Förstår att testot kan variera, men ligger SHBG konstant på samma värde?

Har tagit kontakt med Ekenhälsan, är dock en lång väg till Göteborg för att dessutom åka dit och få injektioner när man bor i Stockholm. Men överlag verkar folk här ha goda erfarenheter från Ekenhälsan?

När jag googlade poppade "Rewell" upp, är det någon som har testat dessa? Hjälp och rådgivning uppskattas.
Du kan ta gå till din lokala vårdcentral för injektioner utskriva från andra läkare. Med ett såpass högt värde i testosteron som du har så hade jag varit väldigt försiktig med att inleda livslång behandling om inte riktigt tydliga symptom finns.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-17, 08:57   #474
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av scrutch Visa inlägg
Några frågor ang. detta

Är 24 år och har värden likt the_eagle, kvoten ligger på 0.3 (testo 15 och SHBG 48). Förstår att testot kan variera, men ligger SHBG konstant på samma värde?

Har tagit kontakt med Ekenhälsan, är dock en lång väg till Göteborg för att dessutom åka dit och få injektioner när man bor i Stockholm. Men överlag verkar folk här ha goda erfarenheter från Ekenhälsan?

När jag googlade poppade "Rewell" upp, är det någon som har testat dessa? Hjälp och rådgivning uppskattas.
Kanske bra om du ser över dina sovvanor och reglerar det först. Sömnperioden bör vara >6 timmar. Om du styrketränar/tränar hårt kan det vara av vikt att du ser till att mängden träning inte förstör dina naturliga nivåer. dvs referensvärdena.

- Om du äter antidepressiva medel eller smärtställande så påverkar det dina nivåer negativt.

Tror att det är vanskligt att behandla dig i dag och utgår från att Ekenhälsan bedömer på samma sätt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-18, 13:03   #475
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Först och främst råder jag alla som överväger testosteronbehandling att se över sin kost och livsstil innan man väljer att söka dig till vården. Det är ett ganska stort beslut och verkligen ingen ”quick fix” som vissa verkar tro.

Hur ser dina vardagsvanor ut?

Äter du en näringsrik kost? T.ex. så kan brist på A-vitamin, D-vitamin, K-vitamin (MK4), magnesium och zink vara bidragande faktorer till lågt testosteronvärde. Om man inte har koll på sina D-vitaminnivåer kan det vara lämpligt att kolla upp så att de ligger mellan 100-125 nmol/L ungefär.

Sover du ordentligt och vid regelbundna tider?

Andra bidragande faktorer är stress - både fysisk och psykisk.

Sen lever vi även tyvärr i en värld där vi utsätts för en mängd olika hormonstörande ämnen så som t.ex. bisfenoler, ftalater och tungmetaller, samt dessutom p-piller och andra läkemedel i kranvattnet som påverkar våra kroppar negativt och bidrar till hormonrubbningar. Det finns ju en anledning till att män i 20-30-årsåldern söker sig till vården p.g.a. symptom på hormonbrist nuförtiden.

För att underlätta för kroppen kan jag rekommendera att investera i ett bra vattenfilter. Jag vet inte om jag får bifoga länk men om man är intresserad så kan jag skicka det via PM.

Till sist tror jag även att det är viktigt att ha mål och mening i livet samt inte tappa drivkraften att göra saker, vilket nog har ett tvåväga samband med hormonrubbningar.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-18, 14:14   #476
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 530
Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Först och främst råder jag alla som överväger testosteronbehandling att se över sin kost och livsstil innan man väljer att söka dig till vården. Det är ett ganska stort beslut och verkligen ingen ”quick fix” som vissa verkar tro.

Hur ser dina vardagsvanor ut?

Äter du en näringsrik kost? T.ex. så kan brist på A-vitamin, D-vitamin, K-vitamin (MK4), magnesium och zink vara bidragande faktorer till lågt testosteronvärde. Om man inte har koll på sina D-vitaminnivåer kan det vara lämpligt att kolla upp så att de ligger mellan 100-125 nmol/L ungefär.

Sover du ordentligt och vid regelbundna tider?

Andra bidragande faktorer är stress - både fysisk och psykisk.

Sen lever vi även tyvärr i en värld där vi utsätts för en mängd olika hormonstörande ämnen så som t.ex. bisfenoler, ftalater och tungmetaller, samt dessutom p-piller och andra läkemedel i kranvattnet som påverkar våra kroppar negativt och bidrar till hormonrubbningar. Det finns ju en anledning till att män i 20-30-årsåldern söker sig till vården p.g.a. symptom på hormonbrist nuförtiden.

För att underlätta för kroppen kan jag rekommendera att investera i ett bra vattenfilter. Jag vet inte om jag får bifoga länk men om man är intresserad så kan jag skicka det via PM.

Till sist tror jag även att det är viktigt att ha mål och mening i livet samt inte tappa drivkraften att göra saker, vilket nog har ett tvåväga samband med hormonrubbningar.
ja tack
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-18, 18:54   #477
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Först och främst råder jag alla som överväger testosteronbehandling att se över sin kost och livsstil innan man väljer att söka dig till vården. Det är ett ganska stort beslut och verkligen ingen ”quick fix” som vissa verkar tro.

Hur ser dina vardagsvanor ut?

Äter du en näringsrik kost? T.ex. så kan brist på A-vitamin, D-vitamin, K-vitamin (MK4), magnesium och zink vara bidragande faktorer till lågt testosteronvärde. Om man inte har koll på sina D-vitaminnivåer kan det vara lämpligt att kolla upp så att de ligger mellan 100-125 nmol/L ungefär.

Sover du ordentligt och vid regelbundna tider?

Andra bidragande faktorer är stress - både fysisk och psykisk.

Sen lever vi även tyvärr i en värld där vi utsätts för en mängd olika hormonstörande ämnen så som t.ex. bisfenoler, ftalater och tungmetaller, samt dessutom p-piller och andra läkemedel i kranvattnet som påverkar våra kroppar negativt och bidrar till hormonrubbningar. Det finns ju en anledning till att män i 20-30-årsåldern söker sig till vården p.g.a. symptom på hormonbrist nuförtiden.

För att underlätta för kroppen kan jag rekommendera att investera i ett bra vattenfilter. Jag vet inte om jag får bifoga länk men om man är intresserad så kan jag skicka det via PM.

Till sist tror jag även att det är viktigt att ha mål och mening i livet samt inte tappa drivkraften att göra saker, vilket nog har ett tvåväga samband med hormonrubbningar.
Vattenfilter är nästan alltid rent bondfångeri.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 19:03   #478
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Vattenfilter är nästan alltid rent bondfångeri.
Nej, med ett bra vattenfilter kan man få bort merparten av alla föroreningar och andra mikroorganismer.

Senast redigerad av maqan den 2019-07-19 klockan 19:13.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-19, 20:18   #479
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Nej, med ett bra vattenfilter kan man få bort merparten av alla föroreningar och andra mikroorganismer.
I svenskt kranvatten (undantaget när man fått in bajsvatten eller annat i systemet bakvägen) så är det i princip inga mikroorganismer. Och de föroreningar jag antar(?) attt du pratar om är exv östrogener? De tas ju inte upp särskilt bra av de partikelfilter som finns på marknaden utan du behöver i princip ett med östrogenreceptorer för att det.ska funka.
(Obs läs inte på filterförsäljarnas hemsida, de lever på att sälja. Likaså ska man undvika undersökningar gjorda av foliehattar men även av människor som hävdar att man kan dricka direkt ur göta älv med.)

Sen är det ren skrämselpropaganda att påstå att vårt vatten är så dåligt att man i dags läget skulle ha något att vinna med ett eget vattenfilter.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-20, 13:26   #480
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
I svenskt kranvatten (undantaget när man fått in bajsvatten eller annat i systemet bakvägen) så är det i princip inga mikroorganismer. Och de föroreningar jag antar(?) attt du pratar om är exv östrogener? De tas ju inte upp särskilt bra av de partikelfilter som finns på marknaden utan du behöver i princip ett med östrogenreceptorer för att det.ska funka.
(Obs läs inte på filterförsäljarnas hemsida, de lever på att sälja. Likaså ska man undvika undersökningar gjorda av foliehattar men även av människor som hävdar att man kan dricka direkt ur göta älv med.)

Sen är det ren skrämselpropaganda att påstå att vårt vatten är så dåligt att man i dags läget skulle ha något att vinna med ett eget vattenfilter.
Det är inte min erfarenhet men jag respekterar din åsikt.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)