Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-08, 14:49   #16
Fatcan
Registered User
 
Fatcans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 776
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Men hur svårt är det att klicka en länk?
Haha, sorry . Läste inte det inlägget.
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 15:12   #17
malfunction
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 402
Annan studie om sojaproteinisolat och koncentrat (och vasle) med annat resultat.

http://www.jissn.com/content/4/1/4





Citat:
In conclusion, it appears that both soy and whey supplementation in free living resistance training men results in lean body mass accretion without negatively affecting serum androgen levels.
malfunction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 16:10   #18
jianon
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 15
Alkohol.
jianon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 16:59   #19
sur puppa
Registered User
 
sur puppas avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 36
Fan, och jag som tänkte sluta upp med kaffe för att förbättra sömnen...
sur puppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 17:42   #20
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av sur puppa Visa inlägg
Fan, och jag som tänkte sluta upp med kaffe för att förbättra sömnen...
Vettig sömn lär göra mer för träningsresultat och hormonnivå än kaffe.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 17:53   #21
sur puppa
Registered User
 
sur puppas avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Vettig sömn lär göra mer för träningsresultat och hormonnivå än kaffe.
Helt korrekt.
sur puppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 17:57   #22
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Någon som vet hur det ligger till med dietärt kolesterol och testosteron? Testosteron är ju utgångsmaterial för könshormon i kroppen men det behöver ju inte per automatik innebära att kolesterolrik mat påverkar syntesen av könshormon.

Jag hittar bara studier som undersöker makronutrienterna utan att titta på kolesterol.

Citat:
Manipulation of resistance exercise variables (i.e., intensity, volume, and rest periods) affects the endocrine response to exercise; however, the influence of dietary nutrients on basal and exercise-induced concentrations of hormones is less understood. The present study examined the relationship between dietary nutrients and resting and exercise-induced blood concentrations of testosterone (T) and cortisol (C). Twelve men performed a bench press exercise protocol (5 sets to failure using a 10-repetitions maximum load) and a jump squat protocol (5 sets of 10 repetitions using 30% of each subject's 1-repetition maximum squat) with 2 min of rest between all sets. A blood sample was obtained at preexercise and 5 min postexercise for determination of serum T and C. Subjects also completed detailed dietary food records for a total of 17 days. There was a significant (P < or = 0.05) increase in postexercise T compared with preexercise values for both the bench press (7.4%) and jump squat (15.1%) protocols; however, C was not significantly different from preexercise concentrations. Significant correlations were observed between preexercise T and percent energy protein (r = -0.71), percent energy fat (r = 0.72), saturated fatty acids (g.1,000 kcal-1.day-1; r = 0.77), monounsaturated fatty acids (g.1,000 kcal-1.day-1; r = 0.79, the polyunsaturated fat-to-saturated fat ratio (r = -0.63), and the protein-to-carbohydrate ratio (r = -0.59). There were no significant correlations observed between any nutritional variables and preexercise C or the absolute increase in T and C after exercise. These data confirm that high-intensity resistance exercise results in elevated postexercise T concentrations. A more impressive finding was that dietary nutrients may be capable of modulating resting concentrations of T.
Volek JS et al. Testosterone and cortisol in relationship to dietary nutrients and resistance exercise. J Appl Physiol. 1997 Jan;82(1):49-54.

Citat:
Dietary intake has been hypothesized as being associated with several hormonally related cancers including prostate, breast, ovarian, and endometrial cancer. Because diet may affect hormones directly, it is logical to examine the effects of dietary factors on hormone production and levels. Therefore, a set of 72 male MZ and 83 male DZ twin pairs was ascertained from the Utah birth certificates. A quantitative food frequency questionnaire was administered and blood samples were drawn for hormonal assays. Heritability estimates for hormonal levels were calculated indicating a range from no heritability for sex hormone binding globulin (SHBG), estrone, and testosterone glucuronide to 70% for androstanediol glucuronide and luteinizing hormone. To examine nutritional factors, the difference in hormone and SHBG levels between each MZ twin and his co-twin were correlated with the difference in nutrient intake. Weight and obesity were significantly correlated with plasma testosterone and follicle stimulating hormone. Fat intake showed a significant association with testosterone. Androstanediol glucuronide, a steroid that reflects tissue formation of dihydrotestosterone, was inversely correlated with caloric intake, theobromine and caffeine. Testosterone glucuronide exhibited significant correlations with calories and vitamin A. This study suggests that dietary intake affects plasma sex-steroid levels in men.
Bishop DT et al. The effect of nutritional factors on sex hormone levels in male twins. Genet Epidemiol. 1988;5(1):43-59.


Vilka får bäst testosteron av Djurgår'n och Södertälje?


Citat:
Serum concentrations of androgens, cortisol, androgen binding proteins, pituitary hormones, together with anthropometric variables and sports performance were studied in two different elite male ice hockey teams. One of the teams (DIF, n = 22) participated in a special dietary program including reduction in fat from approximately 40 per cent of total energy intake (E%) to less than 30 E% and an increase in carbohydrate intake from 45 E% to about 55 E%, while the other (SSK, n = 21) served as a control group and had no special dietary program. The study covered a 7-month period. Basal values of serum testosterone, sex hormone binding globulin (SHBG), non-SHBG-bound testosterone (NST), cortisol, dehydroepiandrosterone sulfate (DHAS) and LH did not differ between the two teams. Serum concentrations of testosterone, SHBG, NST and cortisol increased significantly during the study period in the DIF group and were, with the exception of SHBG, significantly higher than in the SSK group at the end of the study (33.0 vs 26.8 nmol/l, p less than 0.05; 22.5 vs 18.3 nmol/l, p less than 0.05; and 548 vs 464 nmol/l, p less than 0.01). The ratio between NST and cortisol which was used as an index of anabolic/catabolic steroid balance did not change in either group during the study. A significant decrease in the serum concentrations of LH during the observation period was found in the SSK group. The endocrine differences between the teams may be explained by a relative negative energy balance in DIF, together with a reduced fat and increased carbohydrate intake.(ABSTRACT TRUNCATED AT 250 WORDS)
Tegelman R et al. Effects of a diet regimen on pituitary and steroid hormones in male ice hockey players. Int J Sports Med. 1992 Jul;13(5):424-30.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2010-03-09 klockan 09:13.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 18:20   #23
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Bra fråga Eddie. Rött kött ska höja testonivåerna men jag minns inte om man trodde det berodde på kolesterolet eller om det var hemjärnet?
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 18:26   #24
creperiet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 529
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Am J Physiol Endocrinol Metab 281: E1172-E1181, 2001;

Muskel- och styrkeökningar är direkt relaterade till cirkulerande testosteron.

Akut påverkan är irrelevantom det handlar om enstaka tillfällen, men handlar det om kronisk påverkan och man plötsligt förlorar 25% av sina cirkulerande testosteronnivåer, kommer det att hämma muskeluppbyggnaden.
Alltså inte för att jag motsätter mig testosteronets kraftfulla effekter, men i den där studien skiljde sig ju deltagarnas (injicerade) doser ganska mycket åt, betydligt mer än 25% (25mg i grupp 1, 600mg i grupp 5).

Förekommer ens sådan stor variation i "naturliga" sammanhang?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Att ligga jävligt lågt i fettprocent har inte många fördelar... Man får inte ens ligga mer. Och skulle man få det så är det inte ens säkert att man orkar det...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 20:23   #25
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Nej, men poängen är att det är en direkt dosrelaterad påverkan mellan testosteronnivåer och muskeltillväxt, oavsett nivåer som jämförs. En ren byggare med relativt höga nivåer bygger bättre än en lika ren byggare med lite sämre nivåer, förutsatt att alla andra faktorer är identiska i exemplet. Skillnader kring normala nivåer innebär ingen speciell korttidspåverkan, men är det kroniska skillnader i hormonnivåer, blir det skillnad i resultat.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 20:35   #26
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
muscle size conform to a single log-linear dose-response curve.
Alltså varierar svaret ganska lite även när dosen varierar mycket.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 08:40   #27
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Am J Physiol Endocrinol Metab 281: E1172-E1181, 2001;

Muskel- och styrkeökningar är direkt relaterade till cirkulerande testosteron.

Akut påverkan är irrelevantom det handlar om enstaka tillfällen, men handlar det om kronisk påverkan och man plötsligt förlorar 25% av sina cirkulerande testosteronnivåer, kommer det att hämma muskeluppbyggnaden.

Hmm, så mer fett=mindre testosteron i kroppen, eller misstolkade jag? Jag trodde att man påverkade sina hormonnivåer negativt när man hamnade för lågt i kroppsfett.
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 08:57   #28
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
.Bishop DT et al. The effect of nutritional factors on sex hormone levels in male twins. Genet Epidemiol. 1988;5(1):43-59.
i den studien, menar dem att högt fett intag och högt kaloriintag = högre testosteronnivåer?
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 14:47   #29
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av jianon Visa inlägg
Alkohol.
Är nog vinnaren i testosänkare? Det höjs ett tag men sedan sjunker det och stannar kvar så ganska länge och nedbrytningen av östrogen minskar också.

*Jag vet inte detta, har läst det på internet.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 23:38   #30
Player
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Någon som vet hur det ligger till med dietärt kolesterol och testosteron? Testosteron är ju utgångsmaterial för könshormon i kroppen men det behöver ju inte per automatik innebära att kolesterolrik mat påverkar syntesen av könshormon.

Jag hittar bara studier som undersöker makronutrienterna utan att titta på kolesterol.
Växtsteroler har en sänkande effekt på totalt kolesterol, med hänsyn till sänkta LDL nivåer. Dock verkar det inte ge någon effekt på hormonell reglering, bortsett från adiponectin, vilket höjs. Dock finns det senaste jag kollade 6 former av adiponectin, med varierande funktioner och olika mängder i olika vävnader. Allt som allt verkar hormongruppen vara bra, det tilltalas som "the guardian angel against metabolic syndrome", vilket är ganska coolt.
Player är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)