Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-04-23, 17:25   #151
Ribose
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 12
Tänkte precis dra ner till gymmet men kunde inte bestämma mig om jag skulle ta EAA direkt innan och efter träningen eller bara whey direkt efter.

Det är nämligen såhär att jag åt för 1.5 timme sedan. Vad är bästa alternativet?
Som jag tolkar det som så borde EAA vara minst lika bra som Whey här då det innehåller aminosyror så som Whey också gör. Det enda som kan sänka effekten av EAA det är att jag har mat i magen. Men mat i magen + EAA borde väl resultera i någon form av samma effekt som Whey?

Anledningen att jag undrar är för att jag är inne i en deffperiod nu samt att jag inte tror att jag läst någon liknande fråga tidigare. Jag vet att det inte finns studier. Men vad tror ni? Jag menar det kan ju aldrig vara fel att ta fria essentiella aminosyror eftersom kroppen inte kan skapa dem själv och lär inte få i sig så jättemkt via maten, det måste ju bli någon form av positiv reaktion hursomhelst.
Ribose är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-23, 17:30   #152
Rackham
Registered User
 
Rackhams avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 70
Jag skulle köra EAA innan och efter i ditt fall. Vad jag vet är EAA alltid effektivare än whey, även med mat i magen (bara det att det är mindre effektivt med mat i magen kontra på fastande mage).
Rackham är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-23, 18:37   #153
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Som det skrivits flera gånger i tråden: EAA direkt innan är alltid bra.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 19:09   #154
K-son2
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 22
Efter allt jag läst är jag påväg att byta ut mitt rena vassle helt och tänkte dubbelkolla med er först.

Innan pass äter jag redan EEA. Efter pass dricker jag en gainer. Innan sängdags dricker jag kasein.

Vid vilken tidpunkt/tillfälle är vassle framför EEA att föredra för mig?
K-son2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 19:12   #155
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
EAA har vasslets muskeluppbyggande effekter, bara kraftfullare, oavsett tidpunkt eller status för intag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 19:25   #156
Ganymedes
winning
 
Ganymedess avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 2 821
Sedan kan det kanske vara värt att lägga in en annan aspekt än überopti också. Personligen fixar jag inte smaken av EAA mer än precis innan träning. Så det finns en plats för både whey och kasein ändå. För mig iaf.
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 20:05   #157
K-son2
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 22
handlar inte om bara om att vara opti utan om att slippa alla olika sorters påsar och burkar och flaskor och allt vad det nu är. Förstår inte den här gotti gott hysterin. In med halva skopan i munnen, munnen under kranen och kör. Upprepa. Tar några sekunder sen är det över.

Tack grub för svaret, konkret som det ska vara.
K-son2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 20:17   #158
CiCoro
Banned
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Malmö!
Inlägg: 782
Någon som kan hjälpa med detta bara;
tränar oftast vid 22-tiden och tar rage innan och en gainer efteråt. Nu ska jag också börja med EAA (när det kommer hem) och har vanligt whey proteinpulver hemma. Ska jag också ta det som ett mellanmål på dagen eller hur? Gainern är viktig för mig för när jag kommer hem vid 00.00 tiden oftast så är inte aptiten så stor. Tränar på bättre tider ibland men blir oftast vid 22.
CiCoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 20:19   #159
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Du kan använda vassleprotein för att stimulera proteinsyntesen mellan vanliga måltider eller som en vanlig proteinkälla i måltider, om du vill.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 20:24   #160
CiCoro
Banned
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Malmö!
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Du kan använda vassleprotein för att stimulera proteinsyntesen mellan vanliga måltider eller som en vanlig proteinkälla i måltider, om du vill.
Ok, Tack! . Har jag hela dan på mig att "klämma in" en drink. Vill gärna maxa mängden protein som kroppen kan ta upp, är då 1 vassleprotein, EAA innan och efter träning + "vanlig mat" under dagen bra eller kan man köra med 2 vassleproteindrinkar eller är det ett slöseri?
CiCoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 20:29   #161
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det beror på den totala mängden. Det händer inget negativt muskeluppbyggnadsmässigt om du drar en vassledrink extra, även om du redan täckt ditt proteinbehov.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 20:32   #162
CiCoro
Banned
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Malmö!
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det beror på den totala mängden. Det händer inget negativt muskeluppbyggnadsmässigt om du drar en vassledrink extra, även om du redan täckt ditt proteinbehov.
Ok! Då får jag helt enkelt hålla koll på hur mycket jag får i mig per dag och avgöra om det blir en extra eller inte!
CiCoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 14:26   #163
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Idag hoppade jag på EAA-tåget. ska bli spännande och prova!
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 08:38   #164
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Började med EAA för några månader sen och började köra på Kolozzeums EAA. Tycker det smakar riktigt dåligt och det löser sig även otroligt dåligt i vätska. Någon som har några tips för att få det att lösa sig bättre?

Häromdagen när jag tränade med en kompis fick jag smaka hans Amino Pro från Star Nutrition och det både smakade otroligt mycket bättre, plus att det löste sig mycket mycket bättre (nästan helt och hållet) i vattnet. Såg ut som apelsinjuice och smakade som godis jämfört med Kolozzeums EAA.

Vad använder ni för aminosyror? Tänkte att jag skulle prova något nytt när mitt Kolozzeum EAA tar slut. Är det någon skillnad på själva aminosyrorna när det kommer till olika märken av EAA? Det jag menar är, finns det vissa som använder fler aminosyror än andra och så vidare? Kom gärna med argument för eller mot olika märken av EAA.

Tack på förhand.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 09:56   #165
enstorochstark
Registered User
 
enstorochstarks avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 123
Även jag har börjat med EAA... Och jag kör också på kolozzeums oupplösliga pulver som smakar skit, men något så äckligt, måste vara bra.

Hursomhelst, körde EAA innan och efter träning. Efter träningen tillsammans med en gainer. Bra eller (jättedåligt)dåligt?

Tänker främst på hur EAA och mat är en ganska dålig kombination, men långt ifrån värdelös, om jag förstod det rätt.

Jag vill så gärna fortsätta med mina gainers... Så goda... Och så lätta kalorier. Slurp.
enstorochstark är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)