Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-10, 12:12   #16
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Ägg...dom har jag glömt bort att man kan äta
Innehåller Ägg bra saker som jag missar med nuvarande kost?
Salladen får jag alltid "på köpet" när jag handlar snabbmat men dom andra två kan man ju ångkoka själv vid sidan om när tid finns.
Synd bara att iallafall broccolin mättar så mycket trots att den är så kalorisnål.
Ägg innehåller nära nog allt du behöver för att överleva med vitaminer å annat gott, däribland mkt protein. Så ja, innehåller bra saker.

Fisk i snabbmatsform, är det typ fiskpinnar å dylikt du menar då? För 30% panering och 70% "vattenorganism med smak av fisk" är inte det samma som en bit laxfile i näring.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 13:43   #17
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Ägg innehåller nära nog allt du behöver för att överleva med vitaminer å annat gott, däribland mkt protein. Så ja, innehåller bra saker.

Fisk i snabbmatsform, är det typ fiskpinnar å dylikt du menar då? För 30% panering och 70% "vattenorganism med smak av fisk" är inte det samma som en bit laxfile i näring.
Tack! Jag ska försöka äta nåt sånt ibland

Japp torsken är panerad, ibland i formen av hamburgare, ibland med pommes eller mos.

Tonfisken är vanligtvis i formen at "kattmat"

Är 70g torsk med 30g panering utanpå sämre ur näringssynpunkt än 70g lax utan någon panering?
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 15:47   #18
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Jag hör vad du säger men jag förstår det ändå inte.
Hur får du min mat till att jag lever på kvarg, ostmackor och skräpmat?

Under en normal vecka så äter jag Fisk 2 gånger, kyckling, 2 gånger, nötkött en gång, fläsk en gång och vegetariskt en dag till middag, detta kompletteras med potatis och ris + div vanliga grönsaker.

Att jag äter lite kvarg till lunch för att boosta proteinintaget lite extra bör väl knappast ses som något negativt?

Och vad ostmackor? Jag äter en smörgås till frukosten är det nåt onormalt?


Vad lite mer exakt är det som gör att mat blir "skräpmat" för att det kallas "snabbmat"?
Innehåller en kebabtallrik mer ris mindre näring än hemlagat nötkött med ris?

Om jag steker köttfärs hemma och äter mellan två bröd är det då mer näringsrikt än om Ahmed på Max steker min hamburgare?

Jag vill verkligen förstå men det känns som att när folk bara skriver "skräpmat" så leder det ingen vart alls.
Att pizza räknas som skräpmat borde väl knappast behöva någon närmare förklaring. Och när du pratar om hamburgare som snabbmat antog jag att du syftar på donken/sibylla/burger king och det borde väl knappast heller behöva någon närmare förklaring varför det inte direkt klassas som någon högkvalitativ kost. Kebab kan se ut på många olika sätt, men ja, en kebabtallrik med ris och grönsaker fungerar givetvis.

Och jag menade inte att kvarg och mackor är dålig mat i sig själv (beror dock dock helt på vad det är för bröd), den är bara näringsmässigt bristfällig, det behövs fler livsmedel.

Du skriver även att dom grönsaker som brukar ingå är tomat, sallad och gurka vilket heller inte är tillräckligt. Den allmänna riktlinjen är 500 g frukt och grönt/dag (multivitamin är ingen ersättning).

Du kan självklart leva på den här kosten om du så vill, men om du vill att den ska klassas som varierad och hälsosam borde du komplettera med fler livsmedel och variera dig mer. Frukt, nötter, bär, grönsaker, ägg, fet fisk, mörk choklad etc. är bra exempel på smidiga saker som skulle göra din kost avsevärt mer mångsidig. Lägg lite nötter och bär i kvargen när du ändå äter den så blir den både godare och nyttigare. Eller varför inte krossa och strö över lite mörk chocklad? Lägg ett skivat ägg på smörgåsen och ta en citrusfrukt till så har du helt plötsligt alla micronutrienter kroppen behöver på en och samma gång vid den måltiden. Käka en burk makrill med tomatsås på mackan några gånger i veckan så får du omega 3. Gå till thairestaurang och dra en buffé istället för pizzan ibland.

Min poäng är att om man inte vill räkna specifikt på makro- och mikronutrienter så är det bra att ha en bred och varierad kost, äter man för ensidigt så är risken stor att man kommer missa viktiga näringsämnen.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 05:22   #19
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Som skräpmat klassas
Oftas proccesad mat med högt kaloriinnehåll men lågt näringsinnehåll
Än en gång har jacob gudiol svaret
Han har till och med skrivit en bok om det
Där kan du också hitta olika kategorier på hur skräpig maten är
Kolla in träningslärahttps://traningslara.se/skitmat-vad-...r-att-ata-det/
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 09:10   #20
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Att pizza räknas som skräpmat borde väl knappast behöva någon närmare förklaring. Och när du pratar om hamburgare som snabbmat antog jag att du syftar på donken/sibylla/burger king och det borde väl knappast heller behöva någon närmare förklaring varför det inte direkt klassas som någon högkvalitativ kost. Kebab kan se ut på många olika sätt, men ja, en kebabtallrik med ris och grönsaker fungerar givetvis.
När du i det här fallet använder ordet "skräpmat" syftar du då primärt på att dom innehåller många kalorier och normala människor vill gå ner i vikt opch borde inte äta så mycket fett?
Eller är det skräpmat för att det bara innehåller kalorier men inte några stora mängder vitaminer så att om man inkluderade lite ananas på pizzan så skulle ben bli nyttigare ?


Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Och jag menade inte att kvarg och mackor är dålig mat i sig själv (beror dock dock helt på vad det är för bröd), den är bara näringsmässigt bristfällig, det behövs fler livsmedel.

Du skriver även att dom grönsaker som brukar ingå är tomat, sallad och gurka vilket heller inte är tillräckligt. Den allmänna riktlinjen är 500 g frukt och grönt/dag (multivitamin är ingen ersättning).

Du kan självklart leva på den här kosten om du så vill, men om du vill att den ska klassas som varierad och hälsosam borde du komplettera med fler livsmedel och variera dig mer. Frukt, nötter, bär, grönsaker, ägg, fet fisk, mörk choklad etc. är bra exempel på smidiga saker som skulle göra din kost avsevärt mer mångsidig. Lägg lite nötter och bär i kvargen när du ändå äter den så blir den både godare och nyttigare. Eller varför inte krossa och strö över lite mörk chocklad? Lägg ett skivat ägg på smörgåsen och ta en citrusfrukt till så har du helt plötsligt alla micronutrienter kroppen behöver på en och samma gång vid den måltiden. Käka en burk makrill med tomatsås på mackan några gånger i veckan så får du omega 3. Gå till thairestaurang och dra en buffé istället för pizzan ibland.

Min poäng är att om man inte vill räkna specifikt på makro- och mikronutrienter så är det bra att ha en bred och varierad kost, äter man för ensidigt så är risken stor att man kommer missa viktiga näringsämnen.
Tack för ett pedagogisk svar
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 11:56   #21
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
När du i det här fallet använder ordet "skräpmat" syftar du då primärt på att dom innehåller många kalorier och normala människor vill gå ner i vikt opch borde inte äta så mycket fett?
Eller är det skräpmat för att det bara innehåller kalorier men inte några stora mängder vitaminer så att om man inkluderade lite ananas på pizzan så skulle ben bli nyttigare ?
Kalorimängd i sig gör aldrig mat dålig, det handlar om vad man får ut av kalorierna. Pizza, donken m.m. består överlag av kött av dålig kvalité, höga mängder fett och snabba kolhydrater. Inget av detta är särskilt önskvärt. Pizza t.ex. är en av dom maträtter som ger högst insulinpåslag av alla. Ska man dra i sig en måltid på tusen kalorier finns det avsevärt bättre alternativ, både för träning och hälsa. Några ananasbitar kommer inte att kunna kompensera för det.

Jag förstår att du vill att någon ska komma med en anledning till att din kost är "okej" och att du kan fortsätta äta som du gör. Och du kan självklart äta på det här sättet, men du kommer inte komma ifrån faktumet att din kost också skulle kunna vara avsevärt bättre om du verkligen vill att den ska gynna din kropp och hälsa. Att man borde begränsa intag av pizza, burgare m.m. och att äta mångsidigt gäller för alla, inte bara dom som vill gå ner i vikt. Du får helt enkelt själv avgöra vad du prioriterar högst.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)