Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-09-04, 20:38   #14971
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av asdzxc Visa inlägg
Hur har ni koll på era km-farter när ni löper?

Korrelerar pulsen (antagligen inte?!) med hastigheten eller har ni benkoll på varje km längs er sträcka och stämmer av tiden?
Eller konstaterar ni det efteråt när ni kollar loggen via app/pulsklocka?
Eller finns det bättre klockor än min som rent av visar hatigheten m.h.a. GPS?

Är personligen hopplös på att "känna" hastigheten, kan liksom inte skilja på 16 eller 19 km/h om jag trycker på eller 13-15 om jag tar det mer piano. Får bli löpband isf men är ju inte lika roligt, men känns säkrare för progressionen
När det kommer till att mäta progression så är det bara tuffa pass jag håller koll på. Ex snittfart över 6 tusingar, eller om jag kan fortsätta att hålla samma fart genom fler tusingar med mindre vila eller liknande. När jag väl springer mina tuffa pass så håller jag koll på farten med GPS-klocka, men det är inte så exakt så går mycket på känsla. Eller löpbana, såklart.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 06:01   #14972
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av asdzxc Visa inlägg
Hur har ni koll på era km-farter när ni löper?

Korrelerar pulsen (antagligen inte?!) med hastigheten eller har ni benkoll på varje km längs er sträcka och stämmer av tiden?
Eller konstaterar ni det efteråt när ni kollar loggen via app/pulsklocka?
Eller finns det bättre klockor än min som rent av visar hatigheten m.h.a. GPS?

Är personligen hopplös på att "känna" hastigheten, kan liksom inte skilja på 16 eller 19 km/h om jag trycker på eller 13-15 om jag tar det mer piano. Får bli löpband isf men är ju inte lika roligt, men känns säkrare för progressionen
Jag har ett gäng rundor där jag har koll på några olika "mellantidspunkter". Ibland då jag springer distanspass så roar jag mig med att räkna ut snitttiden på senaste delsträckan. Men dessa pass är oftast lugna distanspass, så det är liksom lugn eller jättelugnt som är de möjliga alternativen... Dessutom är de flesta av dessa rundor på skogsstigar i kuperad terräng, så kilometertiderna blir ändå hyfsat skeva om man jämför dem. Ibland kör jag nån slags testlopp på en sån runda, och då har jag oftast med mig en liten papperslapp med mellantider för att klara vissa sluttider. Då har jag viktat de olika delsträckorna beroende på hur tungsprungna (backigt eller extra tekniskt e.dyl) så kilometertempot är ej samma hela vägen...

Annars är jag egentligen mest intresserad av tempot på tuffare intervallpass på plan mark, ungefär så som Morty skriver.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 06:10   #14973
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av asdzxc Visa inlägg
Hur har ni koll på era km-farter när ni löper?

Korrelerar pulsen (antagligen inte?!) med hastigheten eller har ni benkoll på varje km längs er sträcka och stämmer av tiden?
Eller konstaterar ni det efteråt när ni kollar loggen via app/pulsklocka?
Eller finns det bättre klockor än min som rent av visar hatigheten m.h.a. GPS?

Är personligen hopplös på att "känna" hastigheten, kan liksom inte skilja på 16 eller 19 km/h om jag trycker på eller 13-15 om jag tar det mer piano. Får bli löpband isf men är ju inte lika roligt, men känns säkrare för progressionen
GPS-klocka. Pulsen kan korrelera ganska bra med hastigheten. För mig är ett pulsslag ungefär 3 sek per km. Det stämmer någorlunda i spannet 120-170 i puls.

Eg behöver jag ingen klocka utan känner bra ändå men gillar statistik och det underlättar en träningsdagbok enormt mycket.

Beroende på vad man vill förbättra kan olika saker vara intressanta. Pulsen kontra olika tempo kan säga, ex jogging kontra puls under likvärdiga förhållanden för aerob kapacitet. Ökar kvoten med tiden så förbättras kapaciteten. Den är dock individuell och kan inte jämföras med någon annan person.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 10:06   #14974
ThisIsTheOne
Two Three
 
ThisIsTheOnes avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 5 409
Gör man generellt sämre tider på en 200-bana än på 400-bana?
ThisIsTheOne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 10:41   #14975
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheOne Visa inlägg
Gör man generellt sämre tider på en 200-bana än på 400-bana?
Det beror väl på hur långt man springer, och hur långt in man springer.

Springer du 2km på en 200m bana så blir det ju 10 varv, dvs 20 kurvor.
Springer du 2km på en 400m bana blir det 5 varv, dvs 10 kurvor.

Så ifall kurvorna gör dig långsammare så blir tiderna rimligen sämre. Dock har jag svårt att tro att man skulle bli långsammare över såpass långa sträckor att det blir flera varv.

Annars är ju innerbanorna på en 200m bana är ju ökänt svårare att springa på. Men då handlar det ju om 200-800m kanske (och inte längre distanser). Men på sprintdistanser kan man säkert tappa en del ifall man springer på innern på 200m bana jämfört med ytterbana på 200m eller varfri banan på 400m.

Dock tror jag effekten blir mer påtaglig ju snabbare man är. Dvs en långsam snigel som jag skulle troligtvis aldrig märka nån skillnad öht. Dessutom finns det säkert sådana som har såpass bra teknik/kroppsbyggnad att de tappar väldigt lite trots snäva kurvor...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 14:26   #14976
ThisIsTheOne
Two Three
 
ThisIsTheOnes avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 5 409
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det beror väl på hur långt man springer, och hur långt in man springer.

Springer du 2km på en 200m bana så blir det ju 10 varv, dvs 20 kurvor.
Springer du 2km på en 400m bana blir det 5 varv, dvs 10 kurvor.

Så ifall kurvorna gör dig långsammare så blir tiderna rimligen sämre. Dock har jag svårt att tro att man skulle bli långsammare över såpass långa sträckor att det blir flera varv...
Tack för svaret. Detta handlar om 3 km och jag har precis som du funderat runt kurvorna, men jag vet inte säkert (därav frågan)...

Jag får hitta en bana och prova innan det är dags för tester.
ThisIsTheOne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-05, 19:07   #14977
Scrubby
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 121
Jag har precis återhämtat mig från en överansträng i benet och ska nu efter 3 veckors rehab börja springa lite igen. Idag kunde jag springa 5 km helt utan smärta och jag tänkte gradvis börja öka mängden km vecka för vecka. Är det då bättre att lägga in fler korta pass eller är det bättre att köra, säg 3 st pass, och sedan öka på dem successivt med 5-10% per vecka? Tänker att det sliter mindre under själva passen om man kör fler korta men samtidigt försvinner ju då återhämtningstiden istället.
Scrubby är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-06, 06:09   #14978
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheOne Visa inlägg
Tack för svaret. Detta handlar om 3 km och jag har precis som du funderat runt kurvorna, men jag vet inte säkert (därav frågan)...

Jag får hitta en bana och prova innan det är dags för tester.
Ifall du håller 3min/km tempo, vilket ju är snabbt på 3000m, så blir det 36s/200m. Ifall man sprintar 200m så går det ju c:a 10s snabbare. Dvs tiden per varv är 50% mer då man går från 200m till 3000m. Detta måste ju bara göra en sjutusan till skillnad i hur mycket man påverkas av de snäva banorna. Jag tror du kommer tappa en tiodel motför om du skulle springa på en lång raksträcka. Förmodligen påverkar skillnader i underlag din sluttid mer. Dessutom är väl banan rätt så kraftigt doserad, vilket kanske kan vara lite träligt, eftersom man inte springer i toppfart och "trycks ut".

Ifall det inte är en tävling, utan att du bara vill testa dig på 3000m, så kan du ju räkna ut hur många varv det blir ifall du skulle springa på ytterbanan istället för på innern. Då får du ju lite större svängradie. Men jag tror som sagt det är onödigt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-06, 07:37   #14979
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Eftersom flygfasen i ett löpsteg är vinkelrät innebär det att ju snävare kurva och längre löpsteg man har desto längre kommer man springa. Det här bör gå att räkna ut om man vet sin steglängd. Därutöver tillkommer effekten av att dirigera om rörelseenergin i en snävare vinkel.
Om det gör någon praktiskt skillnad är en annan femma.

Senast redigerad av PerLedin den 2016-09-06 klockan 07:38.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-06, 09:19   #14980
ThisIsTheOne
Two Three
 
ThisIsTheOnes avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 5 409
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall du håller 3min/km tempo, vilket ju är snabbt på 3000m, så blir det 36s/200m. Ifall man sprintar 200m så går det ju c:a 10s snabbare. Dvs tiden per varv är 50% mer då man går från 200m till 3000m. Detta måste ju bara göra en sjutusan till skillnad i hur mycket man påverkas av de snäva banorna. Jag tror du kommer tappa en tiodel motför om du skulle springa på en lång raksträcka. Förmodligen påverkar skillnader i underlag din sluttid mer. Dessutom är väl banan rätt så kraftigt doserad, vilket kanske kan vara lite träligt, eftersom man inte springer i toppfart och "trycks ut".

Ifall det inte är en tävling, utan att du bara vill testa dig på 3000m, så kan du ju räkna ut hur många varv det blir ifall du skulle springa på ytterbanan istället för på innern. Då får du ju lite större svängradie. Men jag tror som sagt det är onödigt.
Det handlar om en del i ett anställningstest. Jag tror att jag får ta mig till en bana och prova helt enkelt. Tack för din input!
ThisIsTheOne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-06, 15:10   #14981
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Så det blir lite olika, ibland kanske 40-45 km i veckan, ibland säkert upp mot 55-60 km. Sedan då lite fotboll på det. Plus 2 pass med styrketräning för benen (Böj, mark, utfall, hip thrust, hang clean, raka mark/lårcurl). Sedan brukar jag avsluta två av intervallpassen med spänst.
Uffe, du skulle nog kunna springa sub 35 på en platt asfaltsmil med större mängd (6-8 mil/v). 80 % lugn distans och 20 % kvalitet/fart. Vad väger du?
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-06, 15:18   #14982
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Uffe, du skulle nog kunna springa sub 35 på en platt asfaltsmil med större mängd (6-8 mil/v). 80 % lugn distans och 20 % kvalitet/fart. Vad väger du?
Ha! Är det Bo Engwall från jogg.se jag skådar? Förmodligen inte, men du skrev precis det han tjatar om i vår och varannan tråd Löpmängd och vikt.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-06, 17:52   #14983
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Haha hade han skrivit 14 mil/v vecka hade jag också blivit fundersam. Har för mig Macroman är bra mycket yngre dock
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-07, 06:42   #14984
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Uffe, du skulle nog kunna springa sub 35 på en platt asfaltsmil med större mängd (6-8 mil/v). 80 % lugn distans och 20 % kvalitet/fart. Vad väger du?
Sådant upplägg kan säkert bli aktuellt om några år, men just nu har jag inget intresse i av att springa på det sättet. Jag har heller inte något specifikt mål just nu på 10 km. Sub 40 var mitt mål där, nu kanske jag siktar på att förbättra 5 km samt försöka springa 1 km under 3 min
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-07, 11:59   #14985
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Ha! Är det Bo Engwall från jogg.se jag skådar? Förmodligen inte, men du skrev precis det han tjatar om i vår och varannan tråd Löpmängd och vikt.
Citat:
Ursprungligen postat av inZane Visa inlägg
Haha hade han skrivit 14 mil/v vecka hade jag också blivit fundersam. Har för mig Macroman är bra mycket yngre dock
Haha, han är min guru!

Nej, men det han säger stämmer ju. Det krävs iofs en viss mängd såklart men tror många inte tränar optimalt även med lägre mängd.

Tror även man ska ta hänsyn till vilken uthållighetsprofil man har. Har ni sett denna?

http://www.sisuidrottsbocker.se/Root...%20174-175.pdf

Jag är en klockren powerprofil och de "vanliga" träningsprogrammen har gett väldigt liten utdelning för mig. Troligen för att jag istället borde träna fler lugna och långa pass och väldigt lite tröskelpass. Intervaller funkar tydligen bra dock. Har väldigt stor "spread" på mina intervaller och korta tempopass. 24 s/km för 4x4 min jämfört med 3 km tempo tex. 4:44 min/km för 4x4 så ingen expressfart direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Sådant upplägg kan säkert bli aktuellt om några år, men just nu har jag inget intresse i av att springa på det sättet. Jag har heller inte något specifikt mål just nu på 10 km. Sub 40 var mitt mål där, nu kanske jag siktar på att förbättra 5 km samt försöka springa 1 km under 3 min
Denna träning funkar ju på alla distanser men man kan ju "fuska" med mängden ju kortare distans det handlar om förstås.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)