Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-03-21, 09:12   #7531
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Missade jag något, eller hade de ingen kontrollgrupp?
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 09:43   #7532
Asdf
Registered User
 
Asdfs avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Lilla london
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Det är möjligt, men jag känner inte till någon säker information om detta. Mycket inom löpteknik verkar vara spekulationer, personliga åsikter, och logiska slutsatser utan kompletta premisser.

Jag har också haft ont på framsida underben när jag sprang snabbare än vanligt. En läkare ställde diagnosen kompartmentsyndrom. Förmodligen hade jag en "häligare" stil på den tiden.

Det borde inte vara så svårt att filma ditt löpsteg i olika hastigheter för att få reda på hur det egentligen ser ut. En enkel mobilkamera är bättre än inget, men 30 bilder per sekund kan vara lite lite. Jag kan ta med en höghastighetskamera på tisdag.
Hade vart riktigt trevligt!
__________________
Grub om att länka till en annan webshop : Skulle du skriva "Jäkligt goda burgare på McDonalds!" på Burger Kings forum? Om de nu har något

Asdf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 13:33   #7533
Skrotnisse
Registered User
 
Skrotnisses avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 91
Vet inte om det är rätt tråd, men hittar ingen annan. Hur som helst är jag ute efter en pulsklocka. Men det är ju en riktig djungel där ute med alla olika märken och modeller. Är helt novis på pulsklockor så jag vet inte riktigt vad man ska kolla efter.

Så skulle någon vilja rekommendera en viss typ av modell så hade jag varit evigt tacksam. Jag är inte ute efter något avancerat, är som sagt novis på båda pulsklockor och löpträning. Skulle väl som max kunna betala 2000 kr. Men less is more
Skrotnisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 20:15   #7534
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
2000:-? Då får du även en GPS till! Vil du ha det så är Garmin 305 prisvärd. 1200:- ligger den väl på.

Annars finns det säkert mängder av bra grejer under 1000:-
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 20:58   #7535
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Garmin 310XT kryper närmare och närmare 2000... Tror den går att få för 2500 cirkus nu.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 21:19   #7536
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Går 305 ens att köpa i Sverige längre?

Om du inte har något behov av att kunna lägga in avancerade intervallpass etc, utan bara vill ha koll på avstånd/puls/medelfart etc så räcker Garmin 110 fint.
Jag har den själv, så har du några frågor är det fritt fram.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=608570
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 22:13   #7537
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Garmin 310XT kryper närmare och närmare 2000... Tror den går att få för 2500 cirkus nu.
Borde väl vara lägre nu iom 910XT? Jag köpte min för 2500 i oktober typ.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 07:33   #7538
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Verkar onekligen som 305 är en utgådd(?) modell. Attans.
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 07:36   #7539
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Citat:
Ursprungligen postat av Springer Visa inlägg
Verkar onekligen som 305 är en utgådd(?) modell. Attans.
Utgången?

Här kan man kika på aktuella modeller;
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=142&ra=true
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 11:19   #7540
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Utgången!
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 07:34   #7541
smultron
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 3
Överväger lite att springa ett halvmarathon tillsammans med med pojkvän i sommar, och skulle uppskatta lite peppande ord och tips från er som sprungit en halvmara. Hur ska man lägga upp träningen, vad bör man tänka på, utrustning osv... för tillfället tränar jag 5 ggr i veckan som består av: 1 pass cirkelträning, 1 zumba, 1 styrketräning+dans, 1 simning/gym, och 1-2 löpning/jogging per vecka. springer 10 km utan problem men hur fort ska man trappa upp, och hur ofta bör jag springa långdistanser? och hur ska jag lägga om träningen?

Tacksam för svar (:
smultron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 08:17   #7542
faximan
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2
Gick själv från att ha sprungit en dryg mil till marahon på ett halvår för ett tag sen. Min uppfattning är att det mest handlar om att vänja kroppen vid att springa långt, det är faktiskt mer en vanesak än en styrkesak då du förmodligen inte kommer att springa halvmaran lika fort som du kan springa på milen.

Jag lade upp träningen som så att jag sprang ett långpass nästan varje helg (12+km) där jag ökade distansens successivt. Mitt längsta pass tror jag hamnade på 33km dvs nästan en mil under tävlingsdistansen. Man blir ju mer taggad på tävling med tanke på allt runtomkring.

Däremellan sprang jag 2-3 pass till i veckan där minst ett var intervaller (300-1000m eller backe) och ett var kortare jogg (lugnt tempo 6 km).

Funkade bra för mig! Är ni dessutom två kommer ni ju peppa varandra och med den grundträningen tar ni en halvmara utan problem...
faximan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 11:03   #7543
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av faximan Visa inlägg
gick själv från att ha sprungit en dryg mil till marahon på ett halvår för ett tag sen. Min uppfattning är att det mest handlar om att vänja kroppen vid att springa långt, det är faktiskt mer en vanesak än en styrkesak då du förmodligen inte kommer att springa halvmaran lika fort som du kan springa på milen.

Jag lade upp träningen som så att jag sprang ett långpass nästan varje helg (12+km) där jag ökade distansens successivt. Mitt längsta pass tror jag hamnade på 33km dvs nästan en mil under tävlingsdistansen. Man blir ju mer taggad på tävling med tanke på allt runtomkring.

Däremellan sprang jag 2-3 pass till i veckan där minst ett var intervaller (300-1000m eller backe) och ett var kortare jogg (lugnt tempo 6 km).

Funkade bra för mig! är ni dessutom två kommer ni ju peppa varandra och med den grundträningen tar ni en halvmara utan problem...
+1
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 14:12   #7544
doh
Registered User
 
dohs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Falun
Inlägg: 185
Citat:
Ursprungligen postat av smultron Visa inlägg
Överväger lite att springa ett halvmarathon tillsammans med med pojkvän i sommar, och skulle uppskatta lite peppande ord och tips från er som sprungit en halvmara. Hur ska man lägga upp träningen, vad bör man tänka på, utrustning osv... för tillfället tränar jag 5 ggr i veckan som består av: 1 pass cirkelträning, 1 zumba, 1 styrketräning+dans, 1 simning/gym, och 1-2 löpning/jogging per vecka. springer 10 km utan problem men hur fort ska man trappa upp, och hur ofta bör jag springa långdistanser? och hur ska jag lägga om träningen?

Tacksam för svar (:
Få det till något kul och inte ett måste, hitta ett spår du trivs med att springa och bara njut

Fick stanna och ta ett kort när jag var ute nyss, helt underbart väder idag!

IMG_20120324_125324.jpg
doh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-24, 14:27   #7545
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Ska springa seedningsloppet i Gbg i morgon, och för omväxlings skull var jag ute och festade ganska hårt igår. Lite dålig tajming. Hur mycket tror ni en fylla igår sinkar mig imorgon? Något man kan göra för att snabba återhämtningen?
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)