Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-15, 12:32   #16531
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Köpte en tunn, stretch-aktig mössa (som jag kallar för löparmössa) och det är så jävla skönt (ett måste?) att löpa med mössa under kyliga dagar.
Du ska ha buff så länge det inte rimfrost i skägget
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 18:19   #16532
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.
 
Carolinews avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Linköping
Inlägg: 3 931
Är det någon som har tips på var man kan gå om man vill kolla upp sin "hälsostatus" i samband med löpning? Mina andningsproblem har fortsatt och jag börjar bli lite nojig. Skulle vilja göra spirometri i samband med löpning samt kanske ett EKG.

Har kollat möjligheterna via min vårdcentral men där verkar inte finnas mycket att hämta. Så jag är villig att betala en slant för att få detta gjort privat. Bor i Linköping men är villig att åka till Stockholm också om det finns bra folk där. Tacksam för tips!
__________________
I'm nobody. Nobody's perfect.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-17, 21:10   #16533
tobiass
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 65
Hej!
Har sedan någon månad tillbaka börjat springa efter att inte sprungit på 10 år i princip. Målet är Göteborgsvarvet 2018. Hade från början mål att springa under 2 timmar. Men sprang idag min första mil någonsin och det gick utan att vara helt slut på 62 minuter Jag funderade lite under tiden jag sprang på om det är möjligt att gå ifrån helt otränad till att klara Göteborgsvarvet på 1.30? Jag är sugen på att ge det en lite mer satsning. Tror ni att det går? Vad krävs av mig, och hur ska jag lägga upp det?
tobiass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-17, 21:45   #16534
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew Visa inlägg
Är det någon som har tips på var man kan gå om man vill kolla upp sin "hälsostatus" i samband med löpning? Mina andningsproblem har fortsatt och jag börjar bli lite nojig. Skulle vilja göra spirometri i samband med löpning samt kanske ett EKG.

Har kollat möjligheterna via min vårdcentral men där verkar inte finnas mycket att hämta. Så jag är villig att betala en slant för att få detta gjort privat. Bor i Linköping men är villig att åka till Stockholm också om det finns bra folk där. Tacksam för tips!
Låter som du vill göra ett arbetsprov med ekg + spirometri (typ astmatest?) direkt efter löpning? Tror inte någon jobbar riktigt så utan man delar upp arbetsprov och spirometri. Inte riktigt mitt område dock.

Vo2max är ett slags spirometritest och det kanske är enklare att få till än arbetsprov? Ex här http://idrottslabbet.se/priser/
Känner inte till stället personligen utan det var en träff från google. Tror Bosön är stängt för privatpersoner numera men du kan ju dubbelkolla där med.

Ett vo2max test bör ge dig siffror på bla andningsfrekvens, mängd luft vid andning samt kroppens förmåga att ta upp syre vid löpning. Här gör du med puls istället för ekg dock.

Berätta om din frågeställning för en testledare innan bokning och se om de kan göra dig klokare?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-17, 22:06   #16535
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Vojvoj, maranerverna börjar ligga på ordentligt. På söndag smäller det. Det enda jag ska göra nu är att undvika att bli skadad ikväll på korphockeyn samt småjogga tisdag och fredag lite kort.
Hur gick det då? Sub 2h?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 07:17   #16536
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Är på jakt efter trailtips i utlandet, mot lite sydligare breddgrader - någon här som har något tips?

Har frågat ibland på jogg.se osv men det verkar primärt vara asfaltslöpare där bara som springer på strandpromenader bara när de är i utlandet. Tycker de löparevenemang som finns oftast tar hutlöst betalt (30 papp för att springa i Kroatien en vecka, wtf?!).

Sneglar på något resmål jag kan åka till och köra 1v stenhård bergslöpning nu november-januari.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 08:15   #16537
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av tobiass Visa inlägg
Hej!
Har sedan någon månad tillbaka börjat springa efter att inte sprungit på 10 år i princip. Målet är Göteborgsvarvet 2018. Hade från början mål att springa under 2 timmar. Men sprang idag min första mil någonsin och det gick utan att vara helt slut på 62 minuter Jag funderade lite under tiden jag sprang på om det är möjligt att gå ifrån helt otränad till att klara Göteborgsvarvet på 1.30? Jag är sugen på att ge det en lite mer satsning. Tror ni att det går? Vad krävs av mig, och hur ska jag lägga upp det?
Beror på hur bra förutsättningar du har. Borde gå utan större problem om du tränar regelbundet och inte drar på dig skador.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 09:11   #16538
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hur gick det då? Sub 2h?
Det gick strålande! 2:51:30 med 1:24:30 efter halva. Gick länge fint, men en ytte pytte bro med kanske 3 höjdmeter dödade mig efter 33 km och farten sänkter därefter med ~10 sekunder per km. Fram tills dess rätt fin känsla.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 09:13   #16539
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av tobiass Visa inlägg
Hej!
Har sedan någon månad tillbaka börjat springa efter att inte sprungit på 10 år i princip. Målet är Göteborgsvarvet 2018. Hade från början mål att springa under 2 timmar. Men sprang idag min första mil någonsin och det gick utan att vara helt slut på 62 minuter Jag funderade lite under tiden jag sprang på om det är möjligt att gå ifrån helt otränad till att klara Göteborgsvarvet på 1.30? Jag är sugen på att ge det en lite mer satsning. Tror ni att det går? Vad krävs av mig, och hur ska jag lägga upp det?
I teorin kan det säkert gå, 1:30 är en bra tid men inte utomjordisk. Men steget från en mil på 62 minuter till en mil på 40:40(1:30 på halvmaraton motsvarar en mil på den tiden) är riktigt långt. Du skriver att du faktiskt har löpt under någon månad och då skulle jag våga påstå att 62 minuter inte är något resultat som garanterar att man snabbt kan uppnå väldigt snabba tider.

För att nå 1:30 så behöver du hålla ett snittempo per km på 04:16 minuter. Det är ett snabbt tempo. När du springer din mil på 62 minuter så är ditt tempo 6:12 min/km. Det är en monstruös skillnad.

Som en jämförelse så har jag löptränat sedan i mars. Jag vet inte vad min mil-tid var då men en bit under 60 minuter garanterat. Idag är jag god för strax under 45 min på milen. Jag skulle bli nöjd med 1:40 och totalt överlycklig om jag kom nedåt 1:30 på Göteborgsvarvet nästa år.

Jag har på intet sätt optimerat min löpträning, jag har mest bara nött på på känsla utan uppehåll. Skulle påstå att jag har relativt lätt för löpning. Har du lätt för löpning och är beredd att göra allt i din makt för att nå 1:30 så finns det säkerligen en chans, jag tror dock inte att den är så stor. Även om du hade energi kvar i tanken efter dina 62 minuter så är det ändå ca 20 minuter som du bör kapa på milen.

Observera att jag inte är någon expert, gav bara min syn på det hela
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 09:56   #16540
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Beror på hur bra förutsättningar du har. Borde gå utan större problem om du tränar regelbundet och inte drar på dig skador.
"Utan större problem" borde endast gälla om man har riktigt bra förutsättningar för löpning. Knappt ens då, känns i min värld som att det skulle krävas väldigt mycket av en oavsett förutsättningarna för att gå från nästan otränad till närmare 40 min på milen på så kort tid.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 10:47   #16541
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
"Utan större problem" borde endast gälla om man har riktigt bra förutsättningar för löpning. Knappt ens då, känns i min värld som att det skulle krävas väldigt mycket av en oavsett förutsättningarna för att gå från nästan otränad till närmare 40 min på milen på så kort tid.
Oklart vad han gjorde för 10 år sedan, han antyder ju dock att han sprungit tidigare. Löpträning eller sport där man springer mycket (t.ex. fotboll) som ung är en stor fördel. Förutsätter att han går in för det helhjärtat, regelbunden löpträning komplementerat med annan konditionsträning.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 11:06   #16542
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Oklart vad han gjorde för 10 år sedan, han antyder ju dock att han sprungit tidigare. Löpträning eller sport där man springer mycket (t.ex. fotboll) som ung är en stor fördel. Förutsätter att han går in för det helhjärtat, regelbunden löpträning komplementerat med annan konditionsträning.
Absolut, var han ett löparess för 10 år sedan så ska inte jag vara den som säger att det inte är möjligt. Så kunnig är jag inte. Däremot så var jag själv okej på löpning för 10 år sedan och har i år fått en jävla respekt för vad t.ex. 40 min på milen innebär. Om jag IDAG hade en tid på milen på 60 min så hade inte jag fixat 1:30 på 2018 års Göteborgsvarv. Tobiass kan ju dock ha både bättre huvud och fysiska förutsättningar än en annan, det är självklart en möjlighet. Man kan ju satsa på det och se var man ligger efter några månader, hur mycket man har förbättrats.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 11:10   #16543
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Jag håller med MackeJuve här.
Om Tobiass klarar en halvmara under 1.30 2018 med förutsättningarna som skrivits så är det väldigt imponerande.

Att gå från milen på en timme till milen på 50 kan nog gå relativt fort men att sedan sänka den tiden till 40 minuter är en djävulsk förbättring.
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 13:37   #16544
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Vilka på forumet kombinerar bäst löpning med styrketräning? Landström borde vara en het kandidat, vet dock inte hans styrkestats mer än att han är grym i marklyft. Hans kropp ger dock en jävla massa bonuspoäng.

Börje H
Milen: 46:56
Bänkpress: 167,5 kg
Chins: 34 st

Ovanstående utfört inom loppet av två dagar.

oscarovegren
Milen: 39:20
Bänkpress: 140 kg
Marklyft: 270 kg
Knäböj: 220 kg
Stöt: 151 kg
Ryck: 116 kg

Inte aktiv här längre men vill minnas att detta utfördes hyfsat tätt inpå varandra, hyfsat tätt som inom ett år kanske. Orkar inte leta igenom hans journal för definitivt svar.

Har vi några andra kandidater?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 13:43   #16545
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Frågeställningen är nog så individuell att det är nästan omöjligt att svara på.

När jag började springa kom jag nog ned till ca 36 min på milen på motsvarande träningstid trots väldigt lite löpträning (kanske 2-3 mil per vecka). Fast då tränade jag väldigt mycket annat samtidigt och tog en innekurva med bara kvalitetspass och ibland långpass.

Har man en gång varit hygglig löpare är det ju ofta betydligt enklare att träna upp sig igen. Senaste halvåret har jag nog snittat 2.5 mil/vecka och innan dess under en mil/vecka (båda bara jogging utan kvalitet). Senast jag provade lite högre tempo var 10 km på 45 minuter rätt lugnt. 6-tempo under 2 km i början och 4-tempo dem sista kilometerna samt 4:30 däremellan. 4:00 hade jag nog inte orkat en hel mil men samtidigt väger jag 15 kg+ mer än vad jag borde som löpare för att maximera prestation. Några kilo ned eller lite kvalitet i träningen så skulle milen under 40 min vara inom räckhåll. Då är jag ändå lastgammal och multisjuk så man vet ju aldrig..

Tillbaka till frågeställningen. Vikt, BMI, tränings & löpvana och kommande upplägg spelar in. Samt genetik då.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)