Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-09-07, 13:12   #14986
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Jag har aldrig sprungit med hörlurar och det har aldrig lockat men nu när jag tänkt peta in så många mil i veckan som möjligt så vill jag prova att lyssna på ljudböcker.

Har googlat runt lite, är storytel bra? Vilken sorts hörlurar rekommenderas? Såna stora eller mindre? Mindre som man stoppar in i örat kanske åker ur?
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-07, 14:09   #14987
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Jag gillar sportlurar med bågar runt öronen, vanliga in-ears åker bara ur och over ear känns lite för isolerat... Köper mina på netonnet för halvbillig peng.
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-07, 14:42   #14988
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Jag har aldrig sprungit med hörlurar och det har aldrig lockat men nu när jag tänkt peta in så många mil i veckan som möjligt så vill jag prova att lyssna på ljudböcker.

Har googlat runt lite, är storytel bra? Vilken sorts hörlurar rekommenderas? Såna stora eller mindre? Mindre som man stoppar in i örat kanske åker ur?
Jag köpte ett par hyfsat billiga på elgiganten för ett par veckor sedan. Tror de kostade typ 300:- och märket var Urbanista. Dessa sitter enbart inuti örat, men har nån typ av silikonfjupp som klämmer fast dem mot örats innerväggar. Inte inne i själva hörselgången utan snarare i den yttre delen av örat. Dessa sitter fast helt suveränt och är av så mjukt material att de inte alls är obekväma. Det fanns även utbytbara silikonfjuppar i lite olika storlekar så man kan skräddarsy dem. Verkligen en supersmart design, och jag är förvånad över att inte alla inear pluggar ser ut på detta sätt. Mycket bekvämare än den där varianten med båge runt örat enligt mig. Det finns inte en suck att dessa skulle lossna under ett löppass. Dessutom är de vattentäta och ska tåla att bli avspolade under kranen ifall man svettat ner dem helt. Enda negativa är att man inte kan höja/sänka volymen på den lilla fjärrkontrollen på sladden. Enbart hoppa framåt/bakåt i låtlistan och pausa/svara i telefonen.

Ska du springa i dem måste de tåla vatten. Annars blir de helt nersunkade av svett och slutar funka efter ett tag. Senast innan dessa Urbanista hade jag ett par snorbilliga från Kjell med båge runt örat. Dels var de så obekväma att man hade ångest ifall man sprang längre än en halvtimme, dels slutade fjärrkontrollen funka efter bara tre-fyra pass. Dessa var alltså inte märkta som sportlurar...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-07, 17:46   #14989
gyros
Registered User
 
gyross avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 82
Tips mot skavsår i hålfoten? Tejpar idag med leukoplast, men ibland får man skavsår ändå.

Är optiplaste något att ha?
gyros är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 06:34   #14990
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av gyros Visa inlägg
Tips mot skavsår i hålfoten? Tejpar idag med leukoplast, men ibland får man skavsår ändå.

Är optiplaste något att ha?
Bättre strumpor? Typ sådana som består av två lager (two ply) där de bägge lagren kan få gnugga mot varandra och inte gnuggar mot din hud, dvs mindre friktion och mindre skavsår.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 07:10   #14991
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Haha, han är min guru!

Nej, men det han säger stämmer ju. Det krävs iofs en viss mängd såklart men tror många inte tränar optimalt även med lägre mängd.

Tror även man ska ta hänsyn till vilken uthållighetsprofil man har. Har ni sett denna?

http://www.sisuidrottsbocker.se/Root...%20174-175.pdf

Jag är en klockren powerprofil och de "vanliga" träningsprogrammen har gett väldigt liten utdelning för mig. Troligen för att jag istället borde träna fler lugna och långa pass och väldigt lite tröskelpass. Intervaller funkar tydligen bra dock. Har väldigt stor "spread" på mina intervaller och korta tempopass. 24 s/km för 4x4 min jämfört med 3 km tempo tex. 4:44 min/km för 4x4 så ingen expressfart direkt.



Denna träning funkar ju på alla distanser men man kan ju "fuska" med mängden ju kortare distans det handlar om förstås.
Förmodligen är också jag power. Jag kan ligga i täten på intervaller med klubben upp till tusingar och få rätt klart med stryk på millopp och halvmara mot samma personer. Förvisso ska en hel del av detta tillskrivas just mitt mängdfuskande Men intressant hur som helst.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 07:51   #14992
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Hade tänkt köra en liten lättare vecka kommande vecka, både med löpning och styrketräning.

Hur kan man lägga upp det just med löpningen? Ett lättare intervallpass och två lugna joggpass på ca 10 respektive 15 km? Man vill som ändå hålla uppe lite fartkänsla, därför tänker jag ett intervallpass, men som ändå är lite lättare än vanligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 08:39   #14993
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Förmodligen är också jag power. Jag kan ligga i täten på intervaller med klubben upp till tusingar och få rätt klart med stryk på millopp och halvmara mot samma personer. Förvisso ska en hel del av detta tillskrivas just mitt mängdfuskande Men intressant hur som helst.
Ja, det är ju tydligen mycket lugn distans och då lite mer mängd som funkar bäst för oss. Och snabba intervaller!

Här är en intressant tråd om två löpare med helt olika profilar som var världsrekordhållare under samma period, från samma land och hade samma tränare. De tränade helt olika! En hade powerprofil (FT) och en hade naturprofil (ST). Fernando Mamede (FT) och Carlos Lopez (ST). Båda från Portugal.

http://www.letsrun.com/forum/flat_re...thread=2375989
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 08:40   #14994
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Hade tänkt köra en liten lättare vecka kommande vecka, både med löpning och styrketräning.

Hur kan man lägga upp det just med löpningen? Ett lättare intervallpass och två lugna joggpass på ca 10 respektive 15 km? Man vill som ändå hålla uppe lite fartkänsla, därför tänker jag ett intervallpass, men som ändå är lite lättare än vanligt.
Du kan ju köra tre lugna långa pass också och lägga in en fartökning de sista km på ett eller två av dessa.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 09:02   #14995
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Hade tänkt köra en liten lättare vecka kommande vecka, både med löpning och styrketräning.

Hur kan man lägga upp det just med löpningen? Ett lättare intervallpass och två lugna joggpass på ca 10 respektive 15 km? Man vill som ändå hålla uppe lite fartkänsla, därför tänker jag ett intervallpass, men som ändå är lite lättare än vanligt.
Det klassiska man brukar göra då man skär ner på träningen sista veckorna före lopp vid en formtoppning är ju att träna lika ofta som vanligt, men inte lika långa långpass (eller inget långpass alls) samt att behålla samma tempo i intervallerna men minska antalet intervaller och kanske även öka vilan och/eller minska längden på intevallerna.

Det konceptet borde väl kunna funka för att bibehålla fartkänslan även för dig, trots att du kanske inte är ute efter formtoppning...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 09:19   #14996
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av gyros Visa inlägg
Tips mot skavsår i hålfoten? Tejpar idag med leukoplast, men ibland får man skavsår ändå.

Är optiplaste något att ha?
Jag har fått det några ggr. Det har 100 % av gångerna berott på skorna.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-08, 13:37   #14997
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Ja, det är ju tydligen mycket lugn distans och då lite mer mängd som funkar bäst för oss. Och snabba intervaller!

Här är en intressant tråd om två löpare med helt olika profilar som var världsrekordhållare under samma period, från samma land och hade samma tränare. De tränade helt olika! En hade powerprofil (FT) och en hade naturprofil (ST). Fernando Mamede (FT) och Carlos Lopez (ST). Båda från Portugal.

http://www.letsrun.com/forum/flat_re...thread=2375989
Har ju som alltid tänkt att jag ska träna på mina svagheter. Prio ett har ju alltid varit att öka mängden (men jag lite för dampig för att bara springa, tycker det är gött att ha lite muskler samt kul att grisa på med tunga vikter) men snarare försökt vikta min "fria" (är även lite lat/social; kör bara kvalitet med klubben i princip) kvalitet mot tröskellöpning.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 09:36   #14998
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Har ju som alltid tänkt att jag ska träna på mina svagheter. Prio ett har ju alltid varit att öka mängden (men jag lite för dampig för att bara springa, tycker det är gött att ha lite muskler samt kul att grisa på med tunga vikter) men snarare försökt vikta min "fria" (är även lite lat/social; kör bara kvalitet med klubben i princip) kvalitet mot tröskellöpning.
Ja, jag med. Har provat standardprogram men de är ju baserade på en medelperson vilket oftast är ST. Har funkat dåligt för mig.

Det är tydligen inte lika lätt att träna de med vår profil eftersom vi tenderar att springa lite för fort på många pass vilket har en negativ effekt på det vi egentligen behöver träna upp. Där ser man alltid lär man sig något nytt.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 11:00   #14999
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Jag ska springa årets andra fjällmarathon på söndag. Anmälde mig i ett svagt ögonblick direkt efter årets första fjällmarathon under vilket jag var stark som f-n men inte riktigt fick ut min kapacitet då jag sprang i lag, och min lagkompis hade inte en av sina starkaste dagar.

Dessutom ska jag springa ytterligare ett lopp den 9:e oktober och nu velar jag mellan halvmarathon eller helmarathon. Jag har aldrig förr sprungit mer än ett marathon per år; pallar jag då tre? Jag gjorde ju en riktigt misslyckad halvmarathon förra helgen och har känt mig lite sliten de två pass jag sprungit den här veckan. Kroppen är dock hel, inga krämpor eller känningar direkt, och jag upplever faktiskt att just fjällmarathon nästan är skonsammare än en snabb asfaltshalvmara. Det blir oavsett form rätt mycket gång på ett fjällmarathon pga höjdprofilen. Finns det några marathonrävar här, och hur ofta springer ni i så fall den distansen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 13:36   #15000
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag ska springa årets andra fjällmarathon på söndag. Anmälde mig i ett svagt ögonblick direkt efter årets första fjällmarathon under vilket jag var stark som f-n men inte riktigt fick ut min kapacitet då jag sprang i lag, och min lagkompis hade inte en av sina starkaste dagar.

Dessutom ska jag springa ytterligare ett lopp den 9:e oktober och nu velar jag mellan halvmarathon eller helmarathon. Jag har aldrig förr sprungit mer än ett marathon per år; pallar jag då tre? Jag gjorde ju en riktigt misslyckad halvmarathon förra helgen och har känt mig lite sliten de två pass jag sprungit den här veckan. Kroppen är dock hel, inga krämpor eller känningar direkt, och jag upplever faktiskt att just fjällmarathon nästan är skonsammare än en snabb asfaltshalvmara. Det blir oavsett form rätt mycket gång på ett fjällmarathon pga höjdprofilen. Finns det några marathonrävar här, och hur ofta springer ni i så fall den distansen?
Inte för att jag skulle titulera mig maratoräv. Men om du aldrig sprungit mer än en mara per år tidigare och nu huxflux springa tre, plus lite halvmaror så låter det ju som du i alla fall måste vara jäääävligt noga med att lyssna på kroppen så du inte kör ner dig i botten ordentligt.

Nu vet jag ju inte hur tävlingsinriktad du är, men jag kan tänka mig att ifall du är mer åt "amatörhållet" och nöjer dig med att ta dig runt (typ). Så kan det vara lättare att hålla sig på rätt sida "gränsen" än om du har stehårda temposcheman odyl. Då kan det nog vara lätt hänt att man sätter kroppen signaler på "mute". Å andra sidan är man ju igång längre ifall man är långsammare och inte lika elitig, och då tar ju kroppen mer stryk av den anledningen.

Jag tror det kanske är möjligt om du är lite smart. Men du måste nog känna in själv hur det känns i kroppen nu, och hur du svarar på olika pass.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)