Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-07, 19:02   #31
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Hur brukar folk göra? Min erfarenhet är att folk är jävligt anala och alla vill ha semester i juli och det skall förhandlas osv så att man säkert har alla 4 veckor tillsammans med sin partner. På förra arbetsplatsen var vi tvugna att ha 3 veckor efter Augusti och fick endast ha en vecka under semestersäsongen
De flesta väljer att ha sin semester under semesterperioden. Några få säljer hela perioden.
Bästa dealen vi har är att sälja enstaka dagar, då får vi betalt, plus komptid plus dagen tillbaka.

Menar du att ni var tvungen att ta semester i september eller senare? Det är väl olagligt eller? Om man inte själv förhandlar bort den då.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 20:10   #32
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Folk som har barn vill säkert ha semester i juli eftersom en hel del dagis har semesterstängt då. I det fallet har man inte så mycket val. Samma sak med barn i skolåldern, om man vill umgås på ledighet är det ju juli som gäller.

Sen måste man respektera att folk behöver ledighet och att de helst är lediga på sommaren (personligen föredrar jag att jobba på sommaren - just för att hela landet går ned på halvfart, det är ju skönare att ta ledigt när det är full rulle - men nu har jag ju barn så det lär bli sommarledighet de närmsta decennierna.)

Och folk kanske inte är så jävla intresserade av just ert ”projekt” som av någon anledning ska genomföras mitt i sommaren om man jobbat arslet av sig resten av året.
Det bör inte komma som någon överraskning att många företag har begränsad bemanning, eller till och med stänger några veckor på sommaren.

Själv är jag pappaledig 2 maj till 2 september
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen

Senast redigerad av Langster den 2019-08-07 klockan 20:12.
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 12:53   #33
Kuma
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Folk som har barn vill säkert ha semester i juli eftersom en hel del dagis har semesterstängt då. I det fallet har man inte så mycket val. Samma sak med barn i skolåldern, om man vill umgås på ledighet är det ju juli som gäller.

Sen måste man respektera att folk behöver ledighet och att de helst är lediga på sommaren (personligen föredrar jag att jobba på sommaren - just för att hela landet går ned på halvfart, det är ju skönare att ta ledigt när det är full rulle - men nu har jag ju barn så det lär bli sommarledighet de närmsta decennierna.)

Och folk kanske inte är så jävla intresserade av just ert ”projekt” som av någon anledning ska genomföras mitt i sommaren om man jobbat arslet av sig resten av året.
Det bör inte komma som någon överraskning att många företag har begränsad bemanning, eller till och med stänger några veckor på sommaren.

Själv är jag pappaledig 2 maj till 2 september

Kul för dig att du har utnyttjat pappaledighet

Det som gör mig förbryllad är hur vissa företag och föreningar tycker att det har mycket att ta igen i september, fast ja då varenda jävel har tagit semester blir det ju så

Har man barn är det förståeligt att man måste begära semester under juli eller såhär dags, har man inte barn förstår jag inte varför alla tar 5 veckor och glassar runt då det finns november, januari och man maj som är ett mycket bättre alternativ

Det är. Ingen rättighet att begära semester under sommaren men tyvärr har vi en konstigt samhälle där det är väldigt viktigt att få allt att gå runt

Vi har ju dessutom alla dessa sommarersättare som kan ingenting och skyller på allt möjligt, går fan inte att skylla på sommarjobb för att man serverar kall pommes frites på frasses. Det är jävligt dålig handledning för dem

Nu måste jag vänta till 18 e augusti för att få ett besked som jag gärna hade velat ha innan midsommar


Dra åt helvete med alla semestermänniskor

Snart får jag sol i november medan ni deppar ihop
Kuma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:20   #34
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Hatar semester. Jag förstår de som har barn och/eller ett tungt arbete som de behöver vila från. Jag har dock ingen familj och mitt jobb är ganska chill. I somras tog jag ut min semester men gick in och jobbade ändå. Jag hade gärna tagit ut semesterersättningen, som jag normalt sett brukar göra men nu var det tajt om pengar på jobbet så det hade aldrig gått. Då gick jag in och jobbade gratis istället, för att jag ville.

Senast redigerad av David_wigren den 2019-08-09 klockan 13:21.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:29   #35
Castle
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: Formenos
Inlägg: 23
Klart man ska ha semester under sommarmånaderna. Roligare att ha semester under sommaren med chans till soliga dagar för bäst feeling, och att alla andra är lediga också, så man kan blåsa iväg till stugor och bekanta och sitta och grilla och dricka öl hela dagarna. Brukar oftast ta en vecka vår och/eller höst också men inte är det ju lika njutbart att vara ledig då. Känns mest skönt på ett sjukt sätt.
Castle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:32   #36
Castle
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: Formenos
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Hatar semester. Jag förstår de som har barn och/eller ett tungt arbete som de behöver vila från. Jag har dock ingen familj och mitt jobb är ganska chill. I somras tog jag ut min semester men gick in och jobbade ändå. Jag hade gärna tagit ut semesterersättningen, som jag normalt sett brukar göra men nu var det tajt om pengar på jobbet så det hade aldrig gått. Då gick jag in och jobbade gratis istället, för att jag ville.
Har du inga intressen som kan ta upp din tid under semestern? Finner du inget nöje i att sitta i gräset och känna lugnet med en bärs eller en glass? Är du en sådan som ständigt har myror i benen?
Castle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:53   #37
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av Kuma Visa inlägg
Kul för dig att du har utnyttjat pappaledighet

Det som gör mig förbryllad är hur vissa företag och föreningar tycker att det har mycket att ta igen i september, fast ja då varenda jävel har tagit semester blir det ju så

Har man barn är det förståeligt att man måste begära semester under juli eller såhär dags, har man inte barn förstår jag inte varför alla tar 5 veckor och glassar runt då det finns november, januari och man maj som är ett mycket bättre alternativ

Det är. Ingen rättighet att begära semester under sommaren men tyvärr har vi en konstigt samhälle där det är väldigt viktigt att få allt att gå runt

Vi har ju dessutom alla dessa sommarersättare som kan ingenting och skyller på allt möjligt, går fan inte att skylla på sommarjobb för att man serverar kall pommes frites på frasses. Det är jävligt dålig handledning för dem

Nu måste jag vänta till 18 e augusti för att få ett besked som jag gärna hade velat ha innan midsommar


Dra åt helvete med alla semestermänniskor

Snart får jag sol i november medan ni deppar ihop
Det är väl det visst, kolla kollektivavtalet.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 15:42   #38
Kuma
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Castle Visa inlägg
Klart man ska ha semester under sommarmånaderna. Roligare att ha semester under sommaren med chans till soliga dagar för bäst feeling, och att alla andra är lediga också, så man kan blåsa iväg till stugor och bekanta och sitta och grilla och dricka öl hela dagarna. Brukar oftast ta en vecka vår och/eller höst också men inte är det ju lika njutbart att vara ledig då. Känns mest skönt på ett sjukt sätt.
Med andra ord skall alla svenskar ha rättigheten att bli semesteralkis och ta foton på sitt perfekta liv?

Gör som oss, ta semester under november?
Kuma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 15:43   #39
Kuma
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Det är väl det visst, kolla kollektivavtalet.

Den måste ändras på så att inte alla beslutsfattare fråntar sitt jävla ansvar pga semester
Kuma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 16:11   #40
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Kuma Visa inlägg
Den måste ändras på så att inte alla beslutsfattare fråntar sitt jävla ansvar pga semester
Det är även lagstadgat enligt Semesterlagen. Förarbeten till lagen är läsvärda.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 16:16   #41
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Kuma Visa inlägg
Med andra ord skall alla svenskar ha rättigheten att bli semesteralkis och ta foton på sitt perfekta liv?

Gör som oss, ta semester under november?
Hur gör du med de som känner de behöver dig i november. Säger du "jag har semester"? Känns ju lite ohövligt det där.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 17:24   #42
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Citat:
Ursprungligen postat av Kuma Visa inlägg
Vi har alltid prioriterat Sydeuropa eller USA under Maj (då ingen tar semester) eller Dubai under oktober. Vi åker till Miami under november för första gången och vi skiter i hållbar utveckling och alla andra miljöpartiet propaganda
Detta är riktigt. I allmänhet bra tonläge i inlägget, tummen upp.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 01:13   #43
Kuma
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Hur gör du med de som känner de behöver dig i november. Säger du "jag har semester"? Känns ju lite ohövligt det där.
Då säger jag "jag har nu semester men till skillnad från andra jobbar jag alla somrar, behovet att ta semester kommer fram nu eller hur?"

Känns bara så glassigt att man säger att man sitter i Miami i värmen snart
Kuma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 10:12   #44
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Kuma Visa inlägg
Då säger jag "jag har nu semester men till skillnad från andra jobbar jag alla somrar, behovet att ta semester kommer fram nu eller hur?"

Känns bara så glassigt att man säger att man sitter i Miami i värmen snart
Så precis som de som tar semester vid svensk sommar skiter du högaktningsfullt i andra och deras problem för du har semester. Inget konstigt att du gör så, inget konstigt att andra gör så.

Personligen föredrar jag två veckor vid svenska sommaren, två veckor i oktober, tre veckor januar-februari.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 10:56   #45
Castle
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: Formenos
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av Kuma Visa inlägg
Med andra ord skall alla svenskar ha rättigheten att bli semesteralkis och ta foton på sitt perfekta liv?

Gör som oss, ta semester under november?
Ja om man vill men inget jag rekommenderar. Blir väl mer alkohol än vanligt under semestern men inte alls farligt ändå. Bilder tar jag aldrig. Eller jo det gör jag väl ibland, men spammar inte bilder på sociala medier vilket du väl syftade på. Men förstår vilka typer du syftar på. Men jag anser att folk ska få ta semester och koppla bort sig från jobbet.

Men kan ju vara en fördel om åtminstone större företag sköts så att ruljansen hålls igång under semestertider också, och det tycker jag att dom brukar göra skapligt bra. Mindre företag med fåtal anställda får man acceptera att driften går ner under sommaren.

Är bara så att de flesta vill ta vara på sommaren och ha sin semester då. Som sagt brukar jag vara ledig även höst eller vår och ibland vinter, men har aldrig varit ledig flera veckor då, max 2 tror jag.

Senast redigerad av Castle den 2019-08-10 klockan 10:58.
Castle är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)