Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-07, 07:38   #1
Kuma
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 0
Jag är trött på alla "jag har semester" människor. Är ni det också?

Nu är rätt många tillbaka efter semester men det finns ju förstås de som kommer tillbaks i slutet av denna månad också.

Är det något jag ogillar i samhället är just juli och augusti månad eftersom varenda människa får för sig att ha semester samtidigt och alla typer av projekt fryser lika hårt som istiden. Jag har bestraffat många människor med att gå vidare med mina ärenden inom föreningslivet och övriga projekt med att svara tillbaka "det skulle du ha tänkt på innan du tog semester" och det känns så skönt i själen att ge igen


Jag skall förklara vilka problem jag har haft för att folk har haft semester under denna tid

- min arbetsgivarintyg för a-kassa fick vänta i tre veckor pga semester, som tur är fick jag pengar. Jävligt oansvarigt att inte ha en annan på ekonomiavdelningen som kunde sköta det

- en bensinpump gick sönder då jag besökte Ammarnäs för ett par veckor sedan (helg!) och de blev strandsatta i fler dagar och leverantören hade förstås semester! De har 90 km till närmaste bensinstation

- några sponsorer hörde av sig till mig inom ishockey och innebandy då jag har söner som spelar där, de hörde av sig i början av juli men givetvis kunde inget beslut tas pga semester. Mina söner är födda 2000 och 2001 och därmed har de sommarjobbat

- jag ringde till en turistbyrå i Dorotea för att få lite information och tydligen hade några av dem semester, lite ironi där


- vissa vårdcentraler har mindre bemanning för förstås semester


Är det såhär det skall se ut varenda jävla sommar att man fråntar sig allt ansvar pga semester? Snart kommer alla ambulanschauförer ta semester och då kvittar det om människor dör


Vi har alltid prioriterat Sydeuropa eller USA under Maj (då ingen tar semester) eller Dubai under oktober. Vi åker till Miami under november för första gången och vi skiter i hållbar utveckling och alla andra miljöpartiet propaganda


Frågan går till er, har det gått för långt och vilka andra ursäkter har ni fått för att någon har tagit semester?
Kuma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 07:52   #2
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Jag återkommer med ett svar när jag är tillbaka från min semester.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 08:01   #3
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Rätt skönt med vintersemester emellanåt om man ska resa iaf.

Vet faktiskt inte om det vore bättre resursutnytjande att alla spred sin ledighet, någon som vet?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 08:07   #4
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Rätt skönt med vintersemester emellanåt om man ska resa iaf.

Vet faktiskt inte om det vore bättre resursutnytjande att alla spred sin ledighet, någon som vet?
Jag skulle gärna göra det, men min arbetsplats drar ned sin verksamhet just under semestertider och att belasta kollegorna utanför semestertider vore inte särskilt uppskattat, men säkert möjligt.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 08:10   #5
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Enda som stör mig är att leverantörernas kontaktpersoner är på semester. En annan sak är folk som håller semestern som nån jävla högtid och måste lägga ut bilder när de ligger i hängmattan med nån ölburk i handen.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 08:13   #6
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Jag skulle gärna göra det, men min arbetsplats drar ned sin verksamhet just under semestertider och att belasta kollegorna utanför semestertider vore inte särskilt uppskattat, men säkert möjligt.
Ja många arbetsplatser gör ju så, nästan så att man kan tänka sig att man behövt mer resurser för att hantera mer spridda semestrar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 08:14   #7
Kuma
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Jag skulle gärna göra det, men min arbetsplats drar ned sin verksamhet just under semestertider och att belasta kollegorna utanför semestertider vore inte särskilt uppskattat, men säkert möjligt.


Det kan jag tycka det känns tråkigt men antar att du jobbar inom industri-/byggbranschen där det är vanligt man har sk industrisemester
Kuma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 08:19   #8
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
sluta klaga och njut av sommarn. Är väl bra att folk kan slappna av från sitt jobb?
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 08:20   #9
Kuma
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 0
Sedan kom jag väl på att vi ha ju en lag som säger att man är berättigad semester under vissa veckor i juni och juli och därmed en anledning varför alla gör det

Med det sagt borde man som företagare se över så att man inte hamnar i en ekonomisk kris pga alla har semester

Det tänkte jag inte på.

Därmed sagt det inte är en ursäkt att skjuta upp leveranser/projekt/beställningar pga semester
Kuma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 08:22   #10
Kuma
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
sluta klaga och njut av sommarn. Är väl bra att folk kan slappna av från sitt jobb?
Jo och då gör man som vi nämligen vi åker iväg på solsemester under maj eller november

Har man inte råd får. Man väl ta ut det sista veckan i juli och vara borta då hela denna månad istället för att alla är borta under hela juli

Är man åtminstone borta max 2 veckor säger jag inget men fem?
Kuma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 08:27   #11
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Ja många arbetsplatser gör ju så, nästan så att man kan tänka sig att man behövt mer resurser för att hantera mer spridda semestrar.
Jag har tagit upp tanken, den mottags väldigt svalt

Citat:
Ursprungligen postat av Kuma Visa inlägg
Det kan jag tycka det känns tråkigt men antar att du jobbar inom industri-/byggbranschen där det är vanligt man har sk industrisemester
Jobbar som fysioterapeut.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 08:30   #12
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Jag har tagit upp tanken, den mottags väldigt svalt
Kan tänka mig

Med den föräldraledighet vissa har att dryga ut med så kör de ju ibland 8+ sammanhängande veckors "sommarlov". Effekten på kapacitet blir rätt ordentlig och svår att kompensera för.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 08:36   #13
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Hahaha min primära vårdgivare har semester. "Det här är något allvarligt och du kan inte vänta med x och y. Men nu stänger vi ner det mesta för semester så du får vänta med x och y.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 08:39   #14
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Hahaha min primära vårdgivare har semester. "Det här är något allvarligt och du kan inte vänta med x och y. Men nu stänger vi ner det mesta för semester så du får vänta med x och y.
Underkapaciteten( eller underutnytjandet av kapaciteten... ) i Svensk vård är minst sagt ett problem som förvärras av sommarledigheten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 12:08   #15
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
" Hej vi kan inte betala din faktura på 2 miljoner för det är fyra personer som måste godkänna så stora summor och den som inte godkänt ännu kommer tillbaka om en vecka."

65 dagar tog det för den fakturan att bli betalad. Tydligen har dom bra semester förmåner på det företaget...

Just det, köpte hus också och mäklaren tog semester under budgivningstiden vilket medförde massa krångel.
Här ansåg jag att man som mäklare kunde A, lånat en kollega till att hålla i det hela. B avvakta med att lägga ut objektet till det datum då man faktiskt kan sköta sitt jobb.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag

Senast redigerad av R0B den 2019-08-07 klockan 12:09.
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)