Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-21, 18:23   #61
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Det är väl självklart att tm är ironisk dock.
Inte helt ironisk. Kanske till 90% men Tolkien i alla dess adaptioner har ju blivit kritiserad för just detta, där de enda icke-vita människorna är "Sydröner" och "Östringar" och dessa är onda på Saurons sida. Så diskussionerna på diverse forum om detta hade moderniserats och anpassats hade vart minst sagt intressanta att följa.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 18:28   #62
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Det är väl självklart att tm är ironisk dock.
Om det där var till mig så var det främst Magnus N jag skrev till.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 18:32   #63
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Beror väl kanske lite på vad man menar.

Tolkien är väl lite ökänd för att de kvinnliga karaktärerna inte direkt är "kvinnor", utan snarare nåt slags "överkvinnor". Det är liksom inte så mycket som påminner om "normala verkliga kvinnor" eller hur man nu ska uttrycka det. Antingen undersköna gudinnor eller nån variant av krigarprinsessor, och ingendera har väl egentligen några som helst "igänkänningsbara drag".

Nu är ju förvisso även de manliga karaktärerna till stor del rätt idealiserade. Men det finns väl ändå bra mycket mer olika typer av personligheter och olika karaktärsbrister och liknande på den manliga sidan.

Så även om det finns hjältinnor i Tolkiens böcker så tycker i alla fall jag att de flesta kvinnliga karaktärerna inte riktigt "nått hela vägen". De är typ 2D medans de manliga karaktärerna är i 3D, kanske man kan säga.

Med ifall de tar sig lite artistisk frihet (vilket de ju lär behöva ändå) så finns det ju gott om brudar i Tolkiens värld som de kan skapa lite vettiga personligheter till.
Kan mycket väl stämma, de kommer nog göra vissa kreativa lösningar på en del, något som jag inte har något emot, hellre en bra produktion än att allt ska vara 100% som i böckerna
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 19:15   #64
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Kan mycket väl stämma, de kommer nog göra vissa kreativa lösningar på en del, något som jag inte har något emot, hellre en bra produktion än att allt ska vara 100% som i böckerna
Jag håller med.

Med det sagt så har jag rätt svårt för LOTR-filmerna eftersom jag hakat upp mig på en massa smådetaljer.



Men det var ju för att jag var åt helvete för insnöad på trilogin och hade läst den både fram- och baklänges. Så det gick liksom inte att acceptera några avikelser från den sanna vägen.

Silmarillion och alla de andra sagorna har jag inte snöat in lika överjävligt på, fast jag nog tycker att Silmarillion ändå är bättre än trilogin. Men det är ändå inte riktigt på samma sätt tror jag. Historierna i Silmarillion är ju verkligen berättade som om att det är nåt man ser på håll. Inga närbilder och djupdykningar i detaljer kring vad som hände vid olika tillfällen vad jag kan minnas. Så det borde funka bättre för manusförfattarna att smycka ut bäst de vill så länge de inte ändrar i själva berättelsen och rakt ut motsäger det som står i böckerna.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 19:18   #65
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag tycker ju iofs att 99,5% av innehållet i filmerna är jävligt bra. Men det hjälper inte när de återstående 0,5% dödar stämningen. Grrr.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 19:19   #66
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag håller med.

Med det sagt så har jag rätt svårt för LOTR-filmerna eftersom jag hakat upp mig på en massa smådetaljer.



Men det var ju för att jag var åt helvete för insnöad på trilogin och hade läst den både fram- och baklänges. Så det gick liksom inte att acceptera några avikelser från den sanna vägen.

Silmarillion och alla de andra sagorna har jag inte snöat in lika överjävligt på, fast jag nog tycker att Silmarillion ändå är bättre än trilogin. Men det är ändå inte riktigt på samma sätt tror jag. Historierna i Silmarillion är ju verkligen berättade som om att det är nåt man ser på håll. Inga närbilder och djupdykningar i detaljer kring vad som hände vid olika tillfällen vad jag kan minnas. Så det borde funka bättre för manusförfattarna att smycka ut bäst de vill så länge de inte ändrar i själva berättelsen och rakt ut motsäger det som står i böckerna.
Mjo, där kan jag hålla med dig, en sak om de ändrar något mindre men större saker och händelser får de gärna hålla intakt

Får kanske ta och läsa om silmarillion innan serien kommer, bra bok men inte direkt en enkel läsning
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 19:22   #67
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Mjo, där kan jag hålla med dig, en sak om de ändrar något mindre men större saker och händelser får de gärna hålla intakt

Får kanske ta och läsa om silmarillion innan serien kommer, bra bok men inte direkt en enkel läsning
Skitlänge sedan jag läste den också. Det är ju ungefär som att försöka läsa bibeln som skönlitteratur. Inte helgjutet. Men ändå värt det på nåt sätt.

Minns knappt nåt längre ur Silmarillion.. Jag funderar dock på om det kanske är bättre att inte läsa om den med tanke på mitt track-reckord av att hata alla filmatiseringar pga extrema förhoppningar och detaljnoja.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 19:25   #68
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Skitlänge sedan jag läste den också. Det är ju ungefär som att försöka läsa bibeln som skönlitteratur. Inte helgjutet. Men ändå värt det på nåt sätt.

Minns knappt nåt längre ur Silmarillion.. Jag funderar dock på om det kanske är bättre att inte läsa om den med tanke på mitt track-reckord av att hata alla filmatiseringar pga extrema förhoppningar och detaljnoja.
Kan spara den till efter tvserien för att i efterhand reta upp sig, slipper man få stunden förstörd
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 19:56   #69
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Kan spara den till efter tvserien för att i efterhand reta upp sig, slipper man få stunden förstörd
Äta kakan och ändå ha den kvar alltså. Samt gnälla i efterhand på att kakan inte var god nog.

Lysande!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 20:12   #70
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Det vore ju häftigt om LOTR blev så lyckad att de gjorde en till serie om första åldern också, som är ännu mer episk än andra åldern, som i sin tur är femtielva gånger mer episk än tredje åldern (som trilogin äger rum i). Nerdgasm.

Man kan ju scrolla igenom lite tolkiengateway och kolla på all lysande fan-art också.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 07:27   #71
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Inte helt ironisk. Kanske till 90% men Tolkien i alla dess adaptioner har ju blivit kritiserad för just detta, där de enda icke-vita människorna är "Sydröner" och "Östringar" och dessa är onda på Saurons sida. Så diskussionerna på diverse forum om detta hade moderniserats och anpassats hade vart minst sagt intressanta att följa.
Krävs ju inte någon enorm intellektuell ansträngning i att försöka förstå vad han menade med orcerna.

Sen är varje samhälle extremt uppdelat - hober för sig, alver för sig, dvärgar för sig..
För att inte nämna kvinnohatet. Fanns gott om kvinnor som slogs vid Somme, men dessa dög tydligen inte för Lotr.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 17:56   #72
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Tänk att få se Eru, Morgoth/ Melkor, Fingolfin, Ungoliant, Gothmog, Ancalagon osv

Finns ju hur många karaktärer, raser, städer och.. allt att gotta sig i!

__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 19:34   #73
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Tänk att få se Eru, Morgoth/ Melkor, Fingolfin, Ungoliant, Gothmog, Ancalagon osv

Finns ju hur många karaktärer, raser, städer och.. allt att gotta sig i!

Att se Gondolin I all sin prakt hade ju varit minst sagt episkt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-22, 19:43   #74
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Att se Gondolin I all sin prakt hade ju varit minst sagt episkt.


Samt hela faderullan kring dess fall och den sista striden där. Drakar och demoner och fan och hans moster, allt i en enda stor böghög i zergmode.


Ecthelion vs Gothmog.


Glorfindel vs Balrogen utan namn.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 00:01   #75
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Ja, arméer av balrogs och annat ont som belägrar staden. Första tidsåldern är så jävla ball
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)