Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-20, 23:42   #1
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Stort problem gällande min son

Jag har en son som sen tidig ålder, redan runt 1 år visat tecken på oro, kan ha varit allt från vaktmästare på dagis till höga ljud, åka hiss osv. Det har gått i perioder under hela uppväxten och han blir nu 11 år i juli. Redan när han var 7 år gjorde skolan en orosanmälan till socialen för att han var så orolig i skolan, han har alltid haft lätt för att oroa sig och tänker och funderar på saker som barn i hans ålder normalt inte tänker på, hur som helst så slutade ju detta med att dom kom fram till att han helt enkelt bara var en orolig kille. Han gick på lite samtal med någon tant ett tag, sen har det varit lugnt fram tills han var runt 9. Kan ha ticks i perioder, svårt att sova, stark oro och ångest, separationsångest, rädd för att olika saker ska hända osv. Hur som helst så slutade det med att vi bestämde oss för att söka hjälp på BUP ( jag och mamman bor inte ihop ). Han är en sån kille som söker bekräftelse, går igång på bekräftelse, får han tex ett sår på foten kan han prata om det där lilla såret och ska ha plåster osv, ju mer man uppmärksammar eller bekräftar honom desto värre blir han. Här kommer ett stort problem, jag och hans mor är väldigt olika, hon är väldigt curlande, bekräftar hans oro hela tiden osv, medans jag som jobbar i ett jobb där vi använder KBT inte bekräftar honom lika mycket som mamman gör. Som exempel han har sovit hur bra som helst i sin säng sen helt plötsligt blir det jobbigt och mamman låter honom då sova inne vid henne för hon orkar inte strida, detta skapar ett problem hos mig som gör att han somnar inte på kvällarna första nätterna, men sen går det bra efter 1-2 nätter ( vi har barnen varannan vecka, första 2 dagarna kan det ta 1-2 timmar innan han somnar. Jag vet ju att desto mer man skyddar honom från allt jobbigt hela tiden så kommer problemen bara bli värre. Nu går vi på BUP och dom säger att det är av stor vikt nu att få bort hans oro så mycket det går för att dom ska kunna utreda honom ordentligt så han inte får en felaktig diagnos som inte stämmer. Jag börjar bli helt galen då jag vet vad som är bäst, medans mamman hela tiden bekräftar hans oro. Detta har gjort att problemen har blivit när han är hemma hos mig, så skolan och BUP tror att problemen ligger hemma hos mig för att han är lugn hos mamman. Enda anledningen till detta är att han blir bekräftad där och aldrig behöver utsättas för något, det kan vara en sån liten sak som att åka hiss 3 våningar, då tar mamman trappen för att han ska slippa oroa sig, istället för att kanske säga vi åker 1 våning och går resten. Jag som jobbar med KBT vet vad som är rätt och viktigt men känner mig motarbetad och vet snart inte vad jag ska göra längre. Snart får han bo hos mamman helt enkelt känner jag. Om mamman bara kunde fatta att hon måste stärka honom och få bort oron för att han ska kunna få rätt diagnos och hjälp.

Vet inte varför jag skriver, allmänt less bara
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 06:28   #2
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Känner igen mig rätt rejält kan man säga, svår ångest i barnomen och en överbeskyddande mamma. Det kommer bara få mer konsekvenser/leda till svårare ångest senare i livet.

Problemet verkar vara mamman som måste lära sig sonens diagnos och allvaret som sagt. Ha en allvarlig diskussion med mamman, fortsätt gå på gemensamma samtal eller vad som nu måste göras för att hon ska förstå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.

Senast redigerad av Lafayette den 2019-05-21 klockan 06:29.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 06:42   #3
Lando
Registered User
 
Landos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 111
Har du berättat om dina tankar kring detta för BUP-personalen? Någon där borde ju kunna förstå ditt perspektiv.
Lando är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 10:59   #4
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av Lando Visa inlägg
Har du berättat om dina tankar kring detta för BUP-personalen? Någon där borde ju kunna förstå ditt perspektiv.
Flera gånger, även på första samtalet berättade jag vad jag tror är problemet varför han gör som han gör osv och nu har han blivit högprioriterad. I brevet från BUP står det samma sak som jag sagt vid första mötet. Problemet är oxå att jag har fått berättat min historia, mamman sin och min son sin
Sonen återberättar ju mycket av mammans historia för hon säger saker till honom gällande mig men jag håller käften oavsett vad jag tycker om henne. Bara som en sådan sak att hon har en kille som är från Syrien, vid valet satt hon och berättade för honom att pappa ska rösta på SD, då kommer den här killen få åka hem till sitt land och kanske bli mördad osv. Varför ens säga något sådant. Hon diskuterar saker ett barn i hans ålder inte ens ska behöva höra eller tänka på
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 07:50   #5
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 187
Tror en extern professionell måste förklara detta för barnets mamma. Typ BUP.
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 08:47   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Otroligt viktigt att ni får bort oron. Jag skulle säga att den viktigaste tiden till det är nu. Snart börjar tonåren där det gäller att kunna hantera "tuffa" jämnåriga. Och om tonåren är skit blir det väldigt svårt att "ta ikapp" den förlorade självkänslan och självförtroendet efteråt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 09:27   #7
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Ta kontakt med familjerätten på Socialtjänsten i din kommun för råd & stöd, och eventuellt samarbetssamtal.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 10:19   #8
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Fast om han inte är orolig hos mamman så kanske det inte är ditt perspektiv som är det rätta? Jag tycker ärligt talat att du har en rätt dryg syn på olika typer av föräldraskap. Hon gör förmodligen det hon upplever är bäst för sin son, precis som du. Förutom att du är beredd att offra umgänget med din son.

KBT är inte den enda sanna läran.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 10:24   #9
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Fast om han inte är orolig hos mamman så kanske det inte är ditt perspektiv som är det rätta? Jag tycker ärligt talat att du har en rätt dryg syn på olika typer av föräldraskap. Hon gör förmodligen det hon upplever är bäst för sin son, precis som du. Förutom att du är beredd att offra umgänget med din son.

KBT är inte den enda sanna läran.
Det var lite den vibben jag fick också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 10:29   #10
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Fast om han inte är orolig hos mamman så kanske det inte är ditt perspektiv som är det rätta? Jag tycker ärligt talat att du har en rätt dryg syn på olika typer av föräldraskap. Hon gör förmodligen det hon upplever är bäst för sin son, precis som du. Förutom att du är beredd att offra umgänget med din son.

KBT är inte den enda sanna läran.
Man kan ju ha ett mellanting. Det mamman gör är verkligen skadligt för någon som är så rädd och har så mycket ångest, imo.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 10:36   #11
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Man kan ju ha ett mellanting. Det mamman gör är verkligen skadligt för någon som är så rädd och har så mycket ångest, imo.
Fast du vet ju inte vad mamman gör? Du vet vad en pappa med annan syn på föräldraskap säger att mamman gör. Om man har ett barn med mycket oro, varför ska man skapa situationer i vardagen som triggar oron? Det verkar ju finnas mycket av den varan att hantera ändå, utan att tvinga barnet att åka hiss om det inte är nödvändigt, eller sova själv om det inte är nödvändigt?

Det verkar finans två sätt att bemöta barnets oro: att utsätta barnet för situationer som triggar oron med förhoppning att han kommer över den (KBT) eller att skapa trygga situationer och en vardag som barnet känner är hanterbar. Eftersom jag inte känner barnet kan jag inte säga vad som är rätt. Jag skulle nog agera som mamman baserat på mina gissningar och den knapphändiga informationen vi har.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 10:46   #12
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag tycker man kan göra både och, på ett bra och balanserat sätt. Därför tycker jag prio är att mamman och pappan kommer överens.

Jag talar mest av erfarenhet som sagt. Min pappa visade noll kärlek och var för hård, mamma hade en taskig barndom och öste på med alldeles för mycket kärlek, curlade och överbeskyddade. Det värsta för mig från båda håll.

Jag är vuxen och kan inte skylla något på dem, men jag tror jag hade fått ett
bättre liv om jag uppfostrats bättre. Efter jag tog studenten var jag livrädd för allt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 11:05   #13
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Fast om han inte är orolig hos mamman så kanske det inte är ditt perspektiv som är det rätta? Jag tycker ärligt talat att du har en rätt dryg syn på olika typer av föräldraskap. Hon gör förmodligen det hon upplever är bäst för sin son, precis som du. Förutom att du är beredd att offra umgänget med din son.

KBT är inte den enda sanna läran.
Han ringer mamman för minsta lilla för hon bekräftar honom. Han och hans lillebror kan springa och lillebordern kan hinna före varpå han genast ringer mamma för att beklaga sig och mamman säger, jag förstår att du känner så. Han kan ringa henne om små saker för att jag sagt åt honom att stänga av dataspelet och säga saker vilket leder till att hon kommer och hämtar honom utan att jag ens vet, hon har inte ens frågat mig vad som hänt eller liknande.

Socialen och BUP har sagt åt henne vad hon måste göra men hon skiter i det
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 11:01   #14
Jackman
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 98
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Ta kontakt med familjerätten på Socialtjänsten i din kommun för råd & stöd, och eventuellt samarbetssamtal.
Vi har nyss gått på Socialen för BUP sa åt oss att vi måste göra det innan han kan få ordentlig hjälp. Vinner gjort en hel utredning med hembesök och allt. Den har blivit klar typ nu
Jackman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-21, 11:05   #15
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Det låter jättejobbigt. Tyvärr kan du ju inte göra något åt din sons mamma. Hennes beteende får stå för henne men du kan jobba för att vara en sund röst för din son. Det gör du såklart genom att finnas kvar som ansvarstagande pappa på dina 50%, inte genom att låta honom bo heltid med sin mamma.
Hoppas utredningen gör att ni får bra hjälp, både föräldrar och sonen.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)