Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-18, 21:46   #1
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 612
Räknar ni sjukfrånvaro som deload?

Deload innebär att man minskar intensitet, volym eller frekvens för att låta kroppen återhämta sig i slutet/efter en träningscykel. Vanliga metoderna är väl att man tränar på lägre vikter än man egentligen klarar av eller helt enkelt tar paus en eller ett par veckor.

Min fråga, ni som tänker på deload, om ni skulle bli sjuk en vecka eller två räknar ni det som deload eller tänker ni att deload ska vara ett avbrott från träningen då man är frisk och mår bra?
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 21:55   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Räknar det som tortyr.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 21:56   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Nej, jag tänker att efter en deload kan man fortsätta köra hårt. Efter en sjukfrånvaro kan man inte köra lika hårt direkt, för då är kroppen ännu mer ovan vid att träna än efter en deload.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 22:51   #4
robbob
Registered User
 
robbobs avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Umeå
Inlägg: 356
Jag kan ha fel men jag har uppfatt deload som en period/pass där du på något sätt minskar belastningen men fortfarande tränar. Detta för att hålla kroppen igång men samtidigt ge den en chans att vila.

Att inte träna är att vila. Att vara sjuk är sjuk och då beror ju allt på hur återhämta man är då man tillfrisknat. Enligt mig är det inte deload och troligtvis inte vila.
robbob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 23:05   #5
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Beror på hur sjuk man är. Men några dagars vila vid en mindre förkylning borde väl ge samma återhätning som ett vanligt lika långt träningsuppehåll tycker jag.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 05:49   #6
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Beror på hur sjuk jag varit, hur länge, typ av sjukdom. Avgörande för om jag räknar det som deload och går på en tyngre cykel eller ej är hur kroppen känns och svarar på första träningspasset.
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 05:57   #7
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Nästan aldrig varit sjuk senaste 7 åren och har det varit något så har det varit lite ont i halsen vid något tillfälle när man sväljer och då har jag låtit bli att träna.

Fram tills mitten av förra året så hade jag kanske 3 - 7 pass per år som föll bort på grund av semester samt sjukdom. Däremot har jag sista halvåret haft en del frånvaro från gymmet för att tillåta mig mer återhämtning i vissa perioder.

Det där med att gå ner och träna samt nöta lite lätt tror jag inte på. Bättre att vila och tillåta sig återhämta sig snabbare. Det känns iaf bättre mentalt att skippa gymmandet 1 - 2 pass vissa veckor för att man vet att man är starkare kommande vecka/period i olika faser. Sådana tankar gick inte alls för sig i flera år. Fast då fanns det mer driv samt jag bulkade, allt var lättare då
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 06:14   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Feber är en avgörande faktor. Har man feber är det ingen vila för något i systemet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 09:57   #9
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Jag har sällan feber med brukar råka på nån förkylning per år. Det brukar i regel sitta i i 2 veckor för mig. Vilar nu förtiden tills symptomen är så gott som helt borta. Ser nog den perioden som nog deload, så försöker nog bara komma igen så fort som möjligt då efter.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 10:00   #10
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Är aldrig sjuk men hade jag varit det så hade jag nog räknat det som någon sorts deload. Sysslar inte med deload i övrigt då det av olika anledningar brukar dyka upp perioder under året där man tränar sämre/lättare ändå.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 10:03   #11
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Beror naturligtvis på hur länge man är sjuk men jag brukar se all tid utan träning som vila, därför har jag aldrig några planerade vilodagar. Gradvis ökning av intensitet efter sjukdom blir då typ reload.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)