Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-02-05, 19:44   #181
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Har en fråga angående cardio i samband med högfrekvent träning.

Tränar i syfte att bli en bättre roddare, samt att öka i muskelmassa/styrka. Prioritet är dock min rodd. I nuläget lägger jag roddträningen i samband med styrketräningen, innan passet närmare bestämt. 30-60 minuters roddträning i form av intervaller och distans. Vissa distanspass är lättare rodd medan de flesta intervallpass är intensiva och kräver nära på maxansträngning.

Direkt efter rodden tränar jag ca 60 min styrketräningen i form av följande program


och min fråga är om den relativt hårda roddträningen i samband med styrketräningen innebär för mycket volym/belastning totalt sett? Har tränat såhär i ungefär en vecka och det har känts vördigt bra hittills. Roddträningen har inte påverkat min styrketräning negativt. Har bland annat funnit den här och naiv som jag är så utgår jag ifrån att min träning, mot bakgrund av nämnda studie, inte bör vara ett problem?

(Har gjort vissa ändringar från originalschemat på grund av en skada. Övningar varierar mellan passen men helheten är den samma. Kan lägga till ytterligare isolationsövningar i form av hanteflies, facepulls etc om jag har energi och tid. )

Hoppas någon kan komma med en tanke om mitt upplägg.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-05, 19:58   #182
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Har kört någon form utav böj bänk och mark nu varje dag i exakt 8 veckor. (Tror jag missat 3 pass totalt. 2 av lathet och en miss från mig typ)

Vecka 9 börjar imorrn.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 12:25   #183
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Vad för nackdelar med hög frekvens, om en återhämtar sig (tillräckligt) inför varje pass och håller sig skadefri?

Det jag kommer på:
Får träna submaximalt, spara reps i tanken. Undvika fail. Träna med låg passvolym (annars spårar veckovolymen), ej slakta sönder en muskel.

Att ökad frekvens är ett verktyg att ta till vid stagnering. Oftast kombinerat med volymökning, men inte nödvändigtvis. T.ex om man vänjer sig att bänkpressa varje dag - då kan man inte skruva upp frekvensen ytterligare vid stagnering.
Kanske kan vara dåligt att vänja kroppen vid hög frekvens, när man sedan sänker frekvensen får man sämre resultat?

Jag har märkt det kan kännas som tidsslöseri att värma upp, inför ett pass med väldigt låg passvolym (1-2 arbetsset). Att uppvärmningen tar 20 minuter och sen går arbetsseten på fem minuter.

Att folk på gymmet börjar kopiera en, om får bra resultat. Det blir svårt att få tag på skivstång. :P
__

Finns det något som pekar på, att det kan vara dåligt för muskeltillväxt att träna samma muskel varje dag? Att t.ex 4 set biceps varannan dag är bättre än 2 set biceps varje dag.

Senast redigerad av 1x0 den 2018-01-19 klockan 12:27.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)