Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-19, 11:29   #32896
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Om man lägger in numeriska värden i excel för att kunna sortera och filtrera baserat på dessa värden, kan man få in ett nummerspann i en cell så att det inte blir text, typ cell 1 har värdet 60, cell 2 värdet 34, cell 3 värdet 60-90 ? (vill alltså inte ta något medelvärde utan kunna se spannet och ändå sortera cellerna baserat på högsta/lägsta värde osv)
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 11:33   #32897
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
På tal om rectus femoris. Om man vill grotta ned sig i modeller för hur en muskel tänks kunna eventuellt aktivera sig olika intramuskulärt från distal till proximal ände och tvärtom så man kan man ju ta en kopp kaffe och läsa denna studie, och få huvudvärk på köpet av alla tekniska termer:

Von Laßberg C, Schneid JA, Graf D, Finger F, Rapp W, Stutzig N. Longitudinal sequencing in intramuscular coordination: A new hypothesis of dynamic functions in the human rectus femoris muscle. Kellermayer MS, ed. PLoS ONE. 2017;12(8):e0183204. doi:10.1371/journal.pone.0183204. Fulltext.

En kortfattad summering av resultatet:
"The results suggest that proximal fibers can be activated independently from distal fibers within the RF. Further, it was shown that the hypothesized function of “intramuscular longitudinal sequencing” does exist during dynamic movements.

According to the punctum fixum-punctum mobile model, the activation succession between fibers changes direction (from proximal to distal or inversely) depending on the intentional context. Thus, the results seem to support the general hypothesis for the RF and could be principally in line with the operationalized “inter-fiber to tendon interaction model”."
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 11:35   #32898
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Du kan ju testa om du kan utföra en enbens lårövning utan problem. Som utfall med lite vikt adderad.
Vad skulle det bevisa?

Citat:
Ursprungligen postat av timpaz Visa inlägg
Det kan vara andra som trollar med vikten. När jag gjorde 200kg i böj körde varje pajkspoling på högre vikter än mig i bensparken.
Mjo, känns som om jag lätt skulle kunna bensparka det dubbla om jag inte gick hela vägen upp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 11:49   #32899
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vad skulle det bevisa?

Mjo, känns som om jag lätt skulle kunna bensparka det dubbla om jag inte gick hela vägen upp.
Isoleringsövningar brukar ge en bra indikator om du är svag i en specifik muskelgrupp, jämfört med en av de basövningar du beskrev som aktiverar flera. Du ville veta vilken muskelgrupp som potentiellt är ett problem? Då får du testa dig fram.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 12:03   #32900
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Isoleringsövningar brukar ge en bra indikator om du är svag i en specifik muskelgrupp, jämfört med en av de basövningar du beskrev som aktiverar flera. Du ville veta vilken muskelgrupp som potentiellt är ett problem? Då får du testa dig fram.
Men vad skulle det bevisa om jag var svag i utfall?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 12:17   #32901
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Men vad skulle det bevisa om jag var svag i utfall?
Framsida lår, står ju i första länkade posten.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 12:21   #32902
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Framsida lår, står ju i första länkade posten.
Men det är ju redan bevisat av att jag är svag i benspark? Som sagt så tänkte jag mer om det var någon viss del av framsida lår. Den består ju av fyra muskler.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 12:33   #32903
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Men det är ju redan bevisat av att jag är svag i benspark? Som sagt så tänkte jag mer om det var någon viss del av framsida lår. Den består ju av fyra muskler.
Skulle säga att det är i stort sätt omöjligt att isolera olika vastus på något bra sätt. Om du vet så är det väl bara att isolera gruppen som är ett problem, utfall är en bra övning för att träna specifikt dessa.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 12:42   #32904
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Skulle säga att det är i stort sätt omöjligt att isolera olika vastus på något bra sätt. Om du vet så är det väl bara att isolera gruppen som är ett problem, utfall är en bra övning för att träna specifikt dessa.
Du verkar snurrig.

Jag frågade "Tänkte om det var en viss del av framsida lår, typ vastus intermedius eller något.". Då svarade du "Du kan ju testa om du kan utföra en enbens lårövning utan problem. Som utfall med lite vikt adderad.". Du antydde därmed att om jag utförde diverse enbens lårövningar så skulle jag kunna ta reda på vilken del av framsida lår som var svag.

Nu påstår du att det är "i stort sätt omöjligt att isolera olika vastus på något bra sätt", och motsäger därmed totalt det som du antydde i ditt första svar.

Du säger också "Om du vet så är det väl bara att isolera gruppen som är ett problem", som om jag antytt att jag inte visste, när jag redan i första inlägget berättat att jag förstått att det är någon muskel i framsida lår som spökar.

Och sen när är utfall en bra övning för att isolera framsida lår? Man använder ju rumpa och baksida lår jättemycket i den? Om något är väl benspark bättre för att isolera framsida lår?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 12:49   #32905
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du verkar snurrig.

Jag frågade "Tänkte om det var en viss del av framsida lår, typ vastus intermedius eller något.". Då svarade du "Du kan ju testa om du kan utföra en enbens lårövning utan problem. Som utfall med lite vikt adderad.". Du antydde därmed att om jag utförde diverse enbens lårövningar så skulle jag kunna ta reda på vilken del av framsida lår som var svag.

Nu påstår du att det är "i stort sätt omöjligt att isolera olika vastus på något bra sätt", och motsäger därmed totalt det som du antydde i ditt första svar.

Du säger också "Om du vet så är det väl bara att isolera gruppen som är ett problem", som om jag antytt att jag inte visste, när jag redan i första inlägget berättat att jag förstått att det är någon muskel i framsida lår som spökar.

Och sen när är utfall en bra övning för att isolera framsida lår? Man använder ju rumpa och baksida lår jättemycket i den? Om något är väl benspark bättre för att isolera framsida lår?
Jag ger upp.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 13:26   #32906
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
I förrgår: nämner i min journal att jag är sugen på att ta crawl-kurser. Igår: skriver i en messenger-grupp och frågar om någon är sugen på att gå en kurs i crawl. Idag: ett evenemang om en crawl-kurs dyker upp i mitt Facebook-flöde. Ingen jag känner har attendat eller gillat evenemanget.

Första gången jag ser något om simkurser ö.h.t. på min Facebook, dessutom så är det just specifikt c-r-a-w-l.

En helt otrolig slump eller Facebook snappat upp att jag har nämnt crawl två gånger, en på Kolozzeum och en i messenger-gruppen, och anpassat mitt innehåll utefter det? Jag tycker att det är sjukt i sådant fall då det är så otroligt lite underlag.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 13:27   #32907
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Har du besökt någon sida om crawl? Sökt något?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 13:33   #32908
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Har du besökt någon sida om crawl? Sökt något?
Nej, den enda aktiviteten som involverar ordet är en post på Kolozzeum och det där meddelandet i messenger-gruppen. Det enda närbesläktade som jag gillar på Facebook är Lidingöloppet.

Har ju varit med om att skor jag sökt på har dykt upp i mitt flöde men jag blev lite lätt förbluffad över att flödet kunde anpassas efter så EXTREMT lite underlag.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 14:50   #32909
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
I förrgår: nämner i min journal att jag är sugen på att ta crawl-kurser. Igår: skriver i en messenger-grupp och frågar om någon är sugen på att gå en kurs i crawl. Idag: ett evenemang om en crawl-kurs dyker upp i mitt Facebook-flöde. Ingen jag känner har attendat eller gillat evenemanget.

Första gången jag ser något om simkurser ö.h.t. på min Facebook, dessutom så är det just specifikt c-r-a-w-l.

En helt otrolig slump eller Facebook snappat upp att jag har nämnt crawl två gånger, en på Kolozzeum och en i messenger-gruppen, och anpassat mitt innehåll utefter det? Jag tycker att det är sjukt i sådant fall då det är så otroligt lite underlag.
Alltså, facebook börjar spamma mig med reklamvideos i mitt flöde om jag köper en Pucko på 7-eleven eller i en matbutik. Med mitt bankkort som facebook aldrig fått se eller har någon koppling till.

Så.. Storebror ser dig och allt det där :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 03:51   #32910
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
I förrgår: nämner i min journal att jag är sugen på att ta crawl-kurser. Igår: skriver i en messenger-grupp och frågar om någon är sugen på att gå en kurs i crawl. Idag: ett evenemang om en crawl-kurs dyker upp i mitt Facebook-flöde. Ingen jag känner har attendat eller gillat evenemanget.

Första gången jag ser något om simkurser ö.h.t. på min Facebook, dessutom så är det just specifikt c-r-a-w-l.

En helt otrolig slump eller Facebook snappat upp att jag har nämnt crawl två gånger, en på Kolozzeum och en i messenger-gruppen, och anpassat mitt innehåll utefter det? Jag tycker att det är sjukt i sådant fall då det är så otroligt lite underlag.
Om du nämnt det i en Messenger-grupp är det ju inte så förvånande. Facebook båda två. Händer mig och polarna i ett par grupper rätt regelbundet, de ser och analyserar allt.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)