Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-10-03, 17:26   #32761
Drfg
Registered User
 
Drfgs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Varför har USA mer framgångsrika entrepenörer än hela Europa tillsammans? Teh American dream?
Gissar bara, men det är troligtvis mycket lättare att sälja produkter över olika delstater i USA än över landsgränser i Europa, med avseende på både kultur och regler. En mycket större kundbas att bygga på ger en bättre start för att ta över världen. Sen konsumerar världen så mycket amerikansk kultur att det blir lättare att sprida Starbucks än någon kinesisk eller rysk kedja som ingen i andra länder har hört talas om.
Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-03, 18:18   #32762
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Varför är polis-/ambulans-/brandbilssirener alltid i blått ljus i de flesta länder?
Är det för att blått sällan förekommer i bilars lyktor och trafikljus?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-03, 19:51   #32763
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
De utomjordiska shapeshifters som uppenbarligen har övertagit ett antal världsledares kroppar; vad har de för agenda egentligen? Jag ser massor med tokiga beslut, men ingen röd tråd?
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-04, 03:51   #32764
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Varför är polis-/ambulans-/brandbilssirener alltid i blått ljus i de flesta länder?
Är det för att blått sällan förekommer i bilars lyktor och trafikljus?
Vill minnas att jag last att det fanns en dros med anledningar/teorier om varfor det blev sa, utan nagot egentligt "korrekt" svar. Men bland annat om att blatt ska fungera ganska bra for fargblinda. Ett blatt sken ska tydligen vara lattare att se nattetid ocksa jamfort med andra farger, samtidigt som det inte misstas for en vanlig framlykta, eller en rod baklykta.
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-04, 17:48   #32765
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Vad har FN för roll när det gäller internationell politik? Dom har väl ingen direkt makt över suveräna stater, men jag antar att dom med hjälp av övriga medlemsländer kan rekommendera och sätta press på kassa länder att förbättras politiskt?
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 13:53   #32766
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Om jag lyssnar på Spotify på telefonen och startar kameran så stängs musiken av. Finns det någon inställning som gör att musiken inte stängs av? Har samsung.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 14:41   #32767
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
USA har lagstadgad minimilön och högre skatter för företag än oss.
Fast nej.

"In 2014 the United States had the third highest general top marginal corporate income tax rate in the world at 39.1 percent (consisting of the 35% federal rate plus a combined state rate), exceeded only by Chad and the United Arab Emirates.[1] However, the average corporate tax rate in 2011 dipped to 12.1%, its lowest level since before World War I, largely due to the great recession and a bonus depreciation tax break."



Inga företag betalar 39%.

https://en.wikipedia.org/wiki/Corpor..._United_States
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 15:09   #32768
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Varför är polis-/ambulans-/brandbilssirener alltid i blått ljus i de flesta länder?
Är det för att blått sällan förekommer i bilars lyktor och trafikljus?
Det kommer från 1938 där SS-chefen Heimlish Himler tyckte det skulle vara blått ifall det blir krig pga. mörkläggningssynpunkt. Alltså att det syns sämre från luften och blir således svårare att träffa eventuella utryckningsfordon. Först 1970 blev det dags för Sverige att gå samma väg som resterande runt om i Europa.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 21:25   #32769
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Läste att man kan få problem av att andas med munnen när man sover. Hur farligt tror ni att det är? Jag är 21 och har nyligen börjat med allergimedicin, är kvalsterallergiker. Har haft kvalsterskydd som barn och kunde ofta bara andas genom en näsborre, vilket ledde till att jag ofta andades med munnen när jag sov. Andas dock med näsan under dagtid, då jag ej är täppt i näsan utanför huset.

Står att detta kan leda till hjärtproblem samt att detta kan leda till dåligt växt. Jag blev dock den längden det förutspåddes att jag kunde bli (farsan 183, morsan 164, jag 183), så vettefan hur mycket det stämmer?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 21:36   #32770
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Vill minnas att jag last att det fanns en dros med anledningar/teorier om varfor det blev sa, utan nagot egentligt "korrekt" svar. Men bland annat om att blatt ska fungera ganska bra for fargblinda. Ett blatt sken ska tydligen vara lattare att se nattetid ocksa jamfort med andra farger, samtidigt som det inte misstas for en vanlig framlykta, eller en rod baklykta.
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
Det kommer från 1938 där SS-chefen Heimlish Himler tyckte det skulle vara blått ifall det blir krig pga. mörkläggningssynpunkt. Alltså att det syns sämre från luften och blir således svårare att träffa eventuella utryckningsfordon. Först 1970 blev det dags för Sverige att gå samma väg som resterande runt om i Europa.
Intressant, två helt olika förklaringar :P

Jag fuskade och wikipedia nämner
Citat:
The color of a vehicle’s emergency lights is useful to denote the type of vehicle or situation, but the relationship between color and service varies widely by jurisdiction.

By far the most common colors for the core emergency services to use are blue and red, and there are some arguments for using both. One study found that for flashing lights, red was more easily perceived in daylight, and blue at night. Furthermore, red has advantages in haze and fog, while blue stands out against traffic at night.[8] On the other hand, a different study found that red had the quickest detection times at night.
Så det verkar vara lite olika varianter där, beror nog också på vilket land man frågar antar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Läste att man kan få problem av att andas med munnen när man sover. Hur farligt tror ni att det är? Jag är 21 och har nyligen börjat med allergimedicin, är kvalsterallergiker. Har haft kvalsterskydd som barn och kunde ofta bara andas genom en näsborre, vilket ledde till att jag ofta andades med munnen när jag sov. Andas dock med näsan under dagtid, då jag ej är täppt i näsan utanför huset.

Står att detta kan leda till hjärtproblem samt att detta kan leda till dåligt växt. Jag blev dock den längden det förutspåddes att jag kunde bli (farsan 183, morsan 164, jag 183), så vettefan hur mycket det stämmer?
Det jag har märkt är att jag blir torr i munnen om jag har andats genom munnen hela natten, men jag har svårt att se hur det skulle vara farligt eller ge problematik. Eller ännu mindre hur det skulle påverka längden.

Det jag spontant skulle kunna köpa är att man blir torrare i munnen och att man inte hinner värma upp luften lika väl som om man andas genom näsan.

Vart läste du om problematiken med munandning och sömn?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 21:46   #32771
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Intressant, två helt olika förklaringar :P

Jag fuskade och wikipedia nämner
Så det verkar vara lite olika varianter där, beror nog också på vilket land man frågar antar jag.



Det jag har märkt är att jag blir torr i munnen om jag har andats genom munnen hela natten, men jag har svårt att se hur det skulle vara farligt eller ge problematik. Eller ännu mindre hur det skulle påverka längden.

Det jag spontant skulle kunna köpa är att man blir torrare i munnen och att man inte hinner värma upp luften lika väl som om man andas genom näsan.

Vart läste du om problematiken med munandning och sömn?
Läste på någon random sida, men om man googlar det så står det på flera ställen att det kan leda till sämre sömn (sömnapne bl.a.) vilket i sin tur kan leda till sämre växt.

Symptomen för sömnapne ska dock vara högljudd snarkning, vilket jag är skyldig till, huvudvärk och extrem trötthet. De senare två är inget jag märkt av. Brukar vara vagt torr i munnen, men det är inget utmärkande..
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 22:57   #32772
timpaz
Registered User
 
timpazs avatar
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 20
Hur förklarar man till synes oförklarliga händelser där någon helst vill se det klassiskt övernaturliga (typ spöken) som förklaringsmodell? Med statistik? Brister i syn, hörsel och luktsinnet hos oss människor?

Edit: Jag tror absolut inte på spöken men vad kan vara en bra väg att gå för att förklara för någon annan?

Senast redigerad av timpaz den 2017-10-05 klockan 22:59.
timpaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-05, 23:09   #32773
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Citat:
Ursprungligen postat av J.V Visa inlägg
Vill minnas att jag last att det fanns en dros med anledningar/teorier om varfor det blev sa, utan nagot egentligt "korrekt" svar. Men bland annat om att blatt ska fungera ganska bra for fargblinda. Ett blatt sken ska tydligen vara lattare att se nattetid ocksa jamfort med andra farger, samtidigt som det inte misstas for en vanlig framlykta, eller en rod baklykta.

En gubbe så till mig att man valde de blåa ljuset då flygplan inte kunde se de blåa ljuset så bra när det var krig förr.

Annars så skulle de röda ljuset vara ett mkt bättre val och att man kunde se det på ett mkt längre avstånd men alldeles för tydligt för flygplanen.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-07, 21:00   #32774
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Knappt jag nyter att fråga detta, men;

Har ett exempel på en ekvation som jag såg i kurslitteraturen idag -

Y = 57 + 0.8Y

Rearranging,

----> 0.2Y = 57 <------

Vad heter denna regel och hur fungerar den?


Garderar mig med att utbildning är viktigt men att stora biceps är mycket viktigast.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-07, 21:20   #32775
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Knappt jag nyter att fråga detta, men;

Har ett exempel på en ekvation som jag såg i kurslitteraturen idag -

Y = 57 + 0.8Y

Rearranging,

----> 0.2Y = 57 <------

Vad heter denna regel och hur fungerar den?


Garderar mig med att utbildning är viktigt men att stora biceps är mycket viktigast.
Den där ekvationen är precis likadant som 10Y= 57 + 8Y

Subtrahera (ta minus) 8Y från båda led (sidorna av = tecknet) så får du 2Y=57. Vill man göra det ordentligt dividerar (delat med) båda leden och så får du Y=57/2.

Vet inte om det ligger under någon speciell regel, det är en grundläggande räkneoperation bara.

Edit:
Om Y:et förvirrar lite så är det bara en variabel, så man vill vara extremt pedagogisk:

Har du 10 äpplen på en tallrik och 8 äpplen och 57 på en annan tallrik (57 kan vara vad som helst förutom äpplen, det är inte relevant) och du tar bort 8 äpplen från varje tallrik så kommer den första tallriken ha 2 äpplen kvar och den andra kommer bara ha 57 (återigen, 57 kan vara vad som helst förutom äpplen) kvar.

Edit2: Y-0.8Y kan ses som 100% av Y - 80% av Y, vilket alltså lämnar 20% av Y, eller 0.2Y kvar.

Edit3: Tänk på "räkneoperationer" som en på en skivstång. Vi vill alltid göra samma på båda sidorna av skivstången. Sätter vi 25 kg på ena sidan, måste vi göra det på andra sidan också, annars kommer hela skiten bli skev när man ska lyfta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2017-10-07 klockan 21:28.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)