Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-25, 21:00   #16
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Varför är det så viktigt att ligga under 140 hela tiden? Kör du efter Maffetone eller liknande? Kan du inte bara gå på känsla om klockan strejkar? Det borde ju störa mer att vara tvungen att stanna stup i kvarten än att råka ligga på 142 i puls under en period.
Jepp, det är maffetone som gäller nu... i några månader. Vill testa och se vad som händer.
Ok, jag kanske överdrev lite när jag sa att jag stannar ofta men jag har precis börjat med lågpuls och det är rätt klurigt att springa i "rätt" tempo. Och jag märkte att jag behöver kolla, det varierade mellan 130 och 150 under rundan och det är alldeles för mkt.
Jaja, vi får se hur det går idag. Ska bara smälta frukosten lite sen ska jag ut o jogga en sväng.
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 01:35   #17
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Vandring:
Drog ut en sväng med några vänner igår och vandrade i "Waitakere ranges" som är en nationalpark just utanför Auckland, sjukt najs och en bra promenad i mkt kuperad terräng. 3.5 timmar blev det.

Löpning:
Längd: 13,3km
Tid: 1.22.00
Snitthastighet: 6.10
Medelpuls: 14X
Maxpuls: XX
Pulsmål: 140 i snitt
Kommentarer:
Skönt pass! Körde med tightsen och min nya jacka, funkar fin-fint! Något som inte funkar fin-fint däremot är pulsklockan... den har blivit vattenskadad och det går knappt att se vad som står på den. Kunde inte se något under passet så jag vet inte om jag höll rätt fart. Skit! Men jag tror att det var ganska bra ändå, 6.10 fart är rätt lagom om jag ska hålla 140 (enligt löpband).
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 05:06   #18
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Jepp, det är maffetone som gäller nu... i några månader. Vill testa och se vad som händer.
Ok, jag kanske överdrev lite när jag sa att jag stannar ofta men jag har precis börjat med lågpuls och det är rätt klurigt att springa i "rätt" tempo. Och jag märkte att jag behöver kolla, det varierade mellan 130 och 150 under rundan och det är alldeles för mkt.
Jaja, vi får se hur det går idag. Ska bara smälta frukosten lite sen ska jag ut o jogga en sväng.
Tycker det låter som ganska normal variation om det innebär att du ligger på 130 i början och 150 mot slutet. Det är naturligt att pulsen successivt går upp under tiden man springer. Är 150 bara ett maxvärde kan det ju bero på en uppförsbacke el likn. Om inte pulsen får gå upp i backarna, måste man ju gå uppför. Det är snittpulsen som är intressant.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 05:45   #19
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Tycker det låter som ganska normal variation om det innebär att du ligger på 130 i början och 150 mot slutet. Det är naturligt att pulsen successivt går upp under tiden man springer. Är 150 bara ett maxvärde kan det ju bero på en uppförsbacke el likn. Om inte pulsen får gå upp i backarna, måste man ju gå uppför. Det är snittpulsen som är intressant.
Nja, poängen med Maffetone som jag har förstått det är att man ska ligga på samma puls hela tiden. Om pulsen börjar gå upp så springer man för fort. (Om man behöver sakta ner i slutet av passet har man gått ut för hårt.)
Sen sägs det att man aldrig skall gå över sin "maffepuls" heller, för då aktiveras fel sorts muskelfibrer...
(Det finns jättelånga och bra trådar på jogg.se som diskuterar Maffe-träning, jag är bara en nybörjare...)
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 08:08   #20
ulfalf
Går det så går det
 
ulfalfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 2 300
Har funderat lite på det här med Maffe-träning. Det innebär alltså att man ska genomföra alla sina pass på dryga 140 i puls, oavsett uppför/nerför osv? Ska man på det sättet få bättre uthållighet? Kan inte tänka mig att man blir snabbare - att springa så långt från sin tävlingsfart som det blir med 140 bpm kan väl inte ge snabbhet eller? Tillåt mig vara skeptisk till maffe... Jag skulle bli sjukt stressad av att trippa fram i sexminuterstempo bara för att kunna ligga under en viss pulsgräns! För mig är en stor del av tjusningen med löpning att kunna hålla fart under lång tid och för att träningspassen ska bli roliga så tränar så jag gärna så också!

Hej förresten - låter grymt härligt med NZ, ett av mina drömresmål!
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 11:20   #21
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf Visa inlägg
Har funderat lite på det här med Maffe-träning. Det innebär alltså att man ska genomföra alla sina pass på dryga 140 i puls, oavsett uppför/nerför osv? Ska man på det sättet få bättre uthållighet? Kan inte tänka mig att man blir snabbare - att springa så långt från sin tävlingsfart som det blir med 140 bpm kan väl inte ge snabbhet eller? Tillåt mig vara skeptisk till maffe... Jag skulle bli sjukt stressad av att trippa fram i sexminuterstempo bara för att kunna ligga under en viss pulsgräns! För mig är en stor del av tjusningen med löpning att kunna hålla fart under lång tid och för att träningspassen ska bli roliga så tränar så jag gärna så också!

Hej förresten - låter grymt härligt med NZ, ett av mina drömresmål!

Tjena!
Jo, jag förstår att du är skeptisk... det är jag också! Men jag tänkte ändå testa och jag tycker att det är rätt skönt att ligga o bara mala i lågt tempo. Det ger mig också möjlighet att gymma både dagen innan och efter löppasset eftersom jag inte anstränger mig så jättehårt.
Det är ju menat som en uppbyggnadsfas i kanske 3-4 månader och sen får man köra på mer kvalitativ träning istället.

Drömresmål... jag kan bara hålla med!
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 18:42   #22
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Nja, poängen med Maffetone som jag har förstått det är att man ska ligga på samma puls hela tiden. Om pulsen börjar gå upp så springer man för fort. (Om man behöver sakta ner i slutet av passet har man gått ut för hårt.)
Sen sägs det att man aldrig skall gå över sin "maffepuls" heller, för då aktiveras fel sorts muskelfibrer...
(Det finns jättelånga och bra trådar på jogg.se som diskuterar Maffe-träning, jag är bara en nybörjare...)
Min klubb kör Maffetoneupplägg på löpningen med extrem lågpulsträning under vintern. Men det finns ju alltid ett spann för aktuell pulszon, eftersom pulsen alltid varierar något under en löprunda - allt annat är fysiskt omöjligt. T.ex. om man har 155 i MAHR så kan man satsa på att ligga mellan 135-155 i puls under ett pass.

http://www.sct.nu/nyheter/2007/traningsaret2008.pdf

Det var en snubbe på ett annat forum som körde Maffetone i några månader, sen la han in tempo (han utlovar överjävlig träningsvärk från det momentet efter allt malande ) och sänkte sedan sitt PB på maran med 20 min (till 3:20). Under aktuell mara låg han dock på 30 slag över sin Maffetonepuls kan tilläggas.

Jag har själv prioriterat att hitta en skön rytm som känns bra istället för att stirra mig blind på siffror. Tror man kan hitta sina egna zoner. Jag har t.ex. högre maxpuls än förväntat enligt formler och då känns 180-ålder som alldeles för godtyckligt. Själva principen med periodisering över träningsåret är ju dock inget unikt och det tror jag absolut på.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 00:34   #23
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Tisdagens gooa pass innebar träning av bröst, framsida ben och triceps:

(Reps*vikt)
Bänkpress
10*20
10*55
10*55
10*55
Lutande bänk (decline)
8*55
8*55
8*55
Seated fly
8*10
8*12
8*12
Knäböj
10*20
10*40
10*40
10*40
Benpress
10*60
10*60
10*60
Dips (med assistans)
10*7
8*5
8*5
8*5
Triceps extension, liggande
10*15
10*17,5
10*17,5
Pushdown med rep
10*8
10*8
10*8
10*7

Kommentarer:
Bra pass, körde 10 reps på det mesta för att ändra lite... nästa gång ökar jag vikten istället!
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 06:48   #24
Ollas
ollande medlem
 
Ollass avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: 08
Inlägg: 5 253
tkr du har ett bra upplägg mannen! bara o tuta och köra..
"nästa gång ökar jag vikten".. de kan du nog göra. känns som du e lite starkare än så :p
__________________
_________________________
GustafOllas @ INSTAGRAM
JOURNAL
BLOGG
_________________________
Ollas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 11:46   #25
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Citat:
Ursprungligen postat av Ollas Visa inlägg
tkr du har ett bra upplägg mannen! bara o tuta och köra..
"nästa gång ökar jag vikten".. de kan du nog göra. känns som du e lite starkare än så :p
Skönt o höra!
Jag är överraskande klen...
Men jag kör nog på den "säkra" (fega) sidan på alla övningar, än så länge så räknar jag mig som nybörjare i gymmet så då kör jag hellre för lätt än fel!
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 22:14   #26
GurraGo
Registered User
 
GurraGos avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Haparanda
Inlägg: 1 467
Intressant det här med Maffletone, har läst lite om det men det har aldrig blivit av att jag testat. Men vi får ser hur det går för dig, sedan kanske hela kondis-Kollo kör Maffletone
__________________
Jag ödslar fortfarande tid på löpare jag kallar hamburgare; de kommer aldrig att löpa på några rekordtider men de kan uppnå sin egen potential.
- Bill Bowerman

Blod,svett och tårar - min journal
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 05:59   #27
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo Visa inlägg
Intressant det här med Maffletone, har läst lite om det men det har aldrig blivit av att jag testat. Men vi får ser hur det går för dig, sedan kanske hela kondis-Kollo kör Maffletone
Tror inte att ni ska lita på något som jag gör eller säger... är bara en nybörjare!
Men det är ju förbannat skönt att bara vara ute o jogga i 80-100 minuter så det passar mig rätt bra just nu.
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-29, 06:16   #28
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Jävlar i min låda!

Haha, vissa träningspass är helt underbara!
Jag var inte alls sugen på att gå in i gymmet idag, sol och härligt att ligga ute i parken och plugga, men jag visste att om jag väntar för länge med passet så är gymmet smockfullt. Det var det ändå! Fan, det var så mkt folk därinne så man fick stå i kö för att andas...

Uppvärmningen var tråkig och det kändes inte alls bra.

(Reps*vikt)
Chins: (med hjälp)
8*9
9*9
8*9
8*9
Chins är kul.
Latsdrag (plattor)
8*8
8*8
8*8
Får öka till nästa gång, men det känns inte som att jag drar med latsen, bara armarna som blir trötta.
Marklyft:
15*40 alla skivstänger var upptagna, värmde med småpinnarna
15*50 fortfarande fullt överallt, jag blir förbannad o kör lite rodd medan jag väntar.
10*70 haha, äntligen ledigt... jag var arg o grinig, räknade fel på vikten men det gick ju sketabra!
10*80 PB så går det när man är tokladdad, sjukt sköna lyft!
Sittande rodd:
8*70
8*70
8*70
Enhandsrodd:
8*42
8*42
8*35
Irriterande, jag orkar mer men greppet funkar inte... är för klen i nävarna!
Ryggextensions:
10
10
15
Side bend:
10*15
10*15
15*15
Skivstångscurl: + stång
8*25 (övermod)
8*20
8*20
Hammercurl:
8*16
8*14
10*14

Kommentarer:
Det blev tillslut ett riktigt bra pass! Grymt nöjd med marklyften och att jag körde hårt och strikt hela passet. Nu är jag laddad inför passet imorgon!
Taco-time!
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-30, 00:28   #29
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Fredag morgon... o allt är väl!

Bra trött i traps och seg i rygg, och ben sen igår... men det är bara härligt!

Stående militärpress:
10*20
8*40 jäklar va tugnt, jag är klen!
10*30
10*30
Skivstångsrodd:
10*30
10*30
10*30
10*35
Liggande rodd:(+stång)
10*30
10*40
10*40
7*50
Hantellyft åt sidan:
10*5
10*6
10*7.5
10*7.5
Stående vadpress:
10*150
10*180
10*180
10*195 bra grejjer!
Lårcurl:
10*14
10*18
10*18
Abslider:
10*3
Obliques med boll:
10*3
Crunches på boll:
10*3
Benlyft
10*20
Underarm översida:
15*6
15*6
Underarm undersida:
15*9
15*9
15*9

Kommentarer:
Måste nog flytta lite övningar... detta passet tar för lång tid. Men det är ju sååå roligt! Gymmet var nästan tomt så det var skönt att träna idag.
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-30, 10:36   #30
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Nu är det dags för lite svordomar...

Mådde bra imorse, kände mig frisk som en nötkärna efter gymmet... Ganska direkt efter lunch fick jag känningar i halsen, nu har jag ont i huvudet och börjar närma mig feber.
Jaja, det får bli en god natts sömn och massa hälsokurer under kvällen.
Vill verkligen inte bli sjuk, men det är bättre om jag klarar av det nu än om jag är sjuk i Raglan eller Samoa!
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)