Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-19, 22:43   #1
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Smile Kondition vs styrka

God kväll!

Jag är ganska ny här och jag har kollat runt lite på egen del kring mitt ämne jag tänkte ta upp med er, men jag skulle vilja ha lite mer typen av feedback på mitt träningsupplägg från er därav att jag skriver till er kunniga

Mitt fokus / mål med träningen ligger på att bli starkare i längden och samtidigt kunna känna mig smidig i kroppen. Så det ser ut just nu så deffar jag för att gå ner till en bra vikt, jag trivs med. Jag är 27 år, 163 cm lång och normal byggd, väger för tillfället 62.5 kg och målvikten är 58 kg. Jag har gymmat i cirkus 2 år och är mestadels upplärd av pojkvän eller självlärd. Innan detta har jag inte gymmat alls utan endast kört konditionsträning.

För cirka en vecka sedan ändrade jag mitt träningsupplägg från att endast köra 3-4 ggr per vecka gym (Helkropps pass med en vilodag emellan, vilket jag har gjort de senaste två åren, ett tag mixade jag dock detta med splitt, körde överkropp ena dagen och underkropp nästa och tredje vila och sen började det om) till att trycka in 1-2 konditionspass på mina vilodagar. Så en vecka kan se ut såhär:

Måndag: gym
Tisdag: löpning (5km har den hamnat på de senaste 2 gångerna)
Onsdag: gym
Torsdag: vila
Fredag: gym
Lördag: vila / löpning
Söndag: gym

Min fråga är bara om detta är för mycket träning? Jag ligger som sagt nu på låg kalori diet och håller mig omkring 1300-1600 (hamnar på lite mer de dagar jag tränar) borde jag ligga högre om jag kör på detta schemat i mat eller fungerar det utan att jag förstör mina muskler? Jag mår i övrigt bra och känner mig inte speciellt trött i varken huvud eller muskler (överblickat över dessa 2 veckor)

Jag vet att det är lättare att skada sig om man inte vilar musklerna emellan, men tar det på samma sätt på musklerna av att köra gym ena dagen och löpning dagen efter? Borde jag dra ner konditions träningen till 1 dag ist för två för att få en extra vilodag?

Jag vet även att det inte går att bygga muskler samtidigt som att gå ner i vikt, men vilket är smartast att börja med för att få en stark och smidig kropp? Deffa och sen bygga upp mig eller försöka ligga på en jämn vikt/ samma vikt?

Mycket frågor, som sagt så är jag ganska ny och vill lära mig mer och vill ha både positiv som negativ feedback, länkar eller annat uppskattas med!

Tack på förhand och ha en skön kväll alla!
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 10:35   #2
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag kan ta mig tid att svara

Nej, ditt schema ser inte för tufft ut. Det viktiga här är som sagt hur du känner dig. Vi är många som slänger in lite extra kondition när vi ska gå ned i vikt.

För att behålla dina muskler när du deffar är styrketräningen det viktigaste. Det är även viktigt att du inte tappar i vikt för snabbt. Du vill eftersträva ett lugnt tempo där du inte tappar mer än 0,5 kg/vecka. Tappar du i vikt för snabbt finns det en stor risk att du tappar onödigt mycket muskelmassa.

Viktmätningen bör gå till så här: Du väger dig ett antal gånger varje vecka(jag kör på varje vardag, andra kör varje dag), i slutet av veckan adderar du ihop veckans alla vägningar. Därefter så räknar du ett veckosnitt genom att dividera summan med antalet vägningstillfällen. Då får du en hyfsat korrekt bild av vad du väger för tillfället. Enstaka vägningar kan bli väldigt missvisande. T.ex. så vägde jag 88,6 kg igår och 89,6 kg idag.

Jag gissar att du vill tappa dessa 4,5 kg till sommaren? Då behöver du inte ha bråttom ö.h.t. -0,5 kg/vecka ger dig -2 kg/månad, du kan m.a.o. vara klar med din deff redan om dryga två månader. Jag skulle om jag var dig hålla ännu lägre tempo än 0,5 kg/vecka. Någon vecka kan det få bli -0,2 kg, en annan -0,5. Det viktiga är som sagt att det går åt rätt håll. Jag har bestämt mig för att -0,2-0,3 kg/vecka är lagom för mig, vill ha tappat ~3 kg innan maj månad.

Sammanfattningsvis:
- Gym+kondition under deff är inget problem om du känner att du orkar med det.
- Gå inte ned i vikt för snabbt.
- Tänk veckovikt snarare än dagsvikt.
- Styrketräning under deff minimerar muskelförlust.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 20:01   #3
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag kan ta mig tid att svara

Nej, ditt schema ser inte för tufft ut. Det viktiga här är som sagt hur du känner dig. Vi är många som slänger in lite extra kondition när vi ska gå ned i vikt.

För att behålla dina muskler när du deffar är styrketräningen det viktigaste. Det är även viktigt att du inte tappar i vikt för snabbt. Du vill eftersträva ett lugnt tempo där du inte tappar mer än 0,5 kg/vecka. Tappar du i vikt för snabbt finns det en stor risk att du tappar onödigt mycket muskelmassa.

Viktmätningen bör gå till så här: Du väger dig ett antal gånger varje vecka(jag kör på varje vardag, andra kör varje dag), i slutet av veckan adderar du ihop veckans alla vägningar. Därefter så räknar du ett veckosnitt genom att dividera summan med antalet vägningstillfällen. Då får du en hyfsat korrekt bild av vad du väger för tillfället. Enstaka vägningar kan bli väldigt missvisande. T.ex. så vägde jag 88,6 kg igår och 89,6 kg idag.

Jag gissar att du vill tappa dessa 4,5 kg till sommaren? Då behöver du inte ha bråttom ö.h.t. -0,5 kg/vecka ger dig -2 kg/månad, du kan m.a.o. vara klar med din deff redan om dryga två månader. Jag skulle om jag var dig hålla ännu lägre tempo än 0,5 kg/vecka. Någon vecka kan det få bli -0,2 kg, en annan -0,5. Det viktiga är som sagt att det går åt rätt håll. Jag har bestämt mig för att -0,2-0,3 kg/vecka är lagom för mig, vill ha tappat ~3 kg innan maj månad.

Sammanfattningsvis:
- Gym+kondition under deff är inget problem om du känner att du orkar med det.
- Gå inte ned i vikt för snabbt.
- Tänk veckovikt snarare än dagsvikt.
- Styrketräning under deff minimerar muskelförlust.


Verkligen tack för ditt svar och för att du tog dig tiden att svara

Jag ligger på 1300kcal om dagen nu, vilket jag hoppas ska vara bra och jag tar åt mig av din information att inte gå ner för fort.

Kan jag fråga en annan sak i samma tråd eller jag kanske borde skapa en ny. Det gäller kring min träning. Får jag med alla muskel grupper om jag endast kör:

5x12 Marklyft
5x12 knäböj
5x12 mage
5x12 baksida lår

Jag vill få med alla bas övningar men vill inte förlora mina bröst helt så har valt att utesluta bröst.

Kan jag börja med Knäböj och sen köra baksida lår, sen marklyft och sist mage? Eller är det en dålig kombo av övningar direkt efter varandra?

Tack på förhand
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 20:12   #4
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 314
Du förlorar inte dina bröst genom att köra bänkpress och militärpress vilket är två övningar du bör utföra. Någon form av roddövning bör också finnas med.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 20:28   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Rosafinflikka Visa inlägg
Jag vill få med alla bas övningar men vill inte förlora mina bröst helt så har valt att utesluta bröst.
Ett vanligt missförstånd hos kvinnor som börjar styrketräna. Din bröst försvinner inte av styrketräning, tvärtom.

Däremot om du minskar i fettmassa kan det hända att dom krymper något, eftersom kvinnobröst till stor del består av fett och körtelvävnad.

Om du vill ha en stark och funktionell kropp bör du träna alla muskler, inklusive bröst och axlar. Dom övningar du har listat tränar mestadels underkroppen.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 21:30   #6
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Du förlorar inte dina bröst genom att köra bänkpress och militärpress vilket är två övningar du bör utföra. Någon form av roddövning bör också finnas med.
Ah, men börjar dem inte peka typ nedåt pga muskulaturen? Dum fråga kanske men det är vad jag själv tänker att dem borde göra
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 21:33   #7
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Ett vanligt missförstånd hos kvinnor som börjar styrketräna. Din bröst försvinner inte av styrketräning, tvärtom.

Däremot om du minskar i fettmassa kan det hända att dom krymper något, eftersom kvinnobröst till stor del består av fett och körtelvävnad.

Om du vill ha en stark och funktionell kropp bör du träna alla muskler, inklusive bröst och axlar. Dom övningar du har listat tränar mestadels underkroppen.
Jo jag har börjat förstå/inse det Men det låter bra, en smidig och stark kropp är väl samma så det är precis vad jag är ute efter, jag får väl slänga in ett bröst och axel pass åtmisntone 2 ggr av mina 4 pass. Tack för ditt svar!
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 22:11   #8
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag förstår ängsligheten kring bröstutveckling och deras utseende. Men jag vill poängtera följande:

- Det krävs lång tid (år) av dedikerad, konsekvent, och hård träning innan du börjar märka någon väsentlig skillnad på muskulaturen över axelpartiet.

- Inom den här tidsramen kommer du själv kunna justera träningen för att undvika oönskade effekter av träningen.

- Som nämnts tidigare är det allra främst din kropps totala fettprocent som styr bröstens storlek.

- Fitness- och bikinidamer har mer muskulatur än du tror, och om du sett dem i tävlingsform är det alltså den tid på året då de är absolut smalast.

- Visst, några av dem har den där muskelskåran i mitten på bröstkorgen, men deras kvinnliga former är fortfarande intakta.

Jag har gott om kvinnliga vänner och bekanta med gedigna meriter inom t.ex. CrossFit, som fortfarande har fantastiskt vackra och feminina kroppar. Verkligen snygga, och då har jag sett dem både uppklädda, i sportkläder, och i bara bikini. Vi snackar då åratal av enormt påfrestande träning.

Oroa dig inte. Fokusera gärna på kroppens symmetriska hälsa, så kanske till och med din kroppsliga utveckling ändrar aspekterna du uppskattar.

Kämpa på! Våga träna tungt och hårt! Våga svettas!

Senast redigerad av Rahf den 2018-01-23 klockan 22:14.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 07:51   #9
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 171
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag förstår ängsligheten kring bröstutveckling och deras utseende. Men jag vill poängtera följande:

- Det krävs lång tid (år) av dedikerad, konsekvent, och hård träning innan du börjar märka någon väsentlig skillnad på muskulaturen över axelpartiet.

- Inom den här tidsramen kommer du själv kunna justera träningen för att undvika oönskade effekter av träningen.

- Som nämnts tidigare är det allra främst din kropps totala fettprocent som styr bröstens storlek.

- Fitness- och bikinidamer har mer muskulatur än du tror, och om du sett dem i tävlingsform är det alltså den tid på året då de är absolut smalast.

- Visst, några av dem har den där muskelskåran i mitten på bröstkorgen, men deras kvinnliga former är fortfarande intakta.

Jag har gott om kvinnliga vänner och bekanta med gedigna meriter inom t.ex. CrossFit, som fortfarande har fantastiskt vackra och feminina kroppar. Verkligen snygga, och då har jag sett dem både uppklädda, i sportkläder, och i bara bikini. Vi snackar då åratal av enormt påfrestande träning.

Oroa dig inte. Fokusera gärna på kroppens symmetriska hälsa, så kanske till och med din kroppsliga utveckling ändrar aspekterna du uppskattar.

Kämpa på! Våga träna tungt och hårt! Våga svettas!
+1, bra skrivet.
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 10:54   #10
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Jag förstår ängsligheten kring bröstutveckling och deras utseende. Men jag vill poängtera följande:

- Det krävs lång tid (år) av dedikerad, konsekvent, och hård träning innan du börjar märka någon väsentlig skillnad på muskulaturen över axelpartiet.

- Inom den här tidsramen kommer du själv kunna justera träningen för att undvika oönskade effekter av träningen.

- Som nämnts tidigare är det allra främst din kropps totala fettprocent som styr bröstens storlek.

- Fitness- och bikinidamer har mer muskulatur än du tror, och om du sett dem i tävlingsform är det alltså den tid på året då de är absolut smalast.

- Visst, några av dem har den där muskelskåran i mitten på bröstkorgen, men deras kvinnliga former är fortfarande intakta.

Jag har gott om kvinnliga vänner och bekanta med gedigna meriter inom t.ex. CrossFit, som fortfarande har fantastiskt vackra och feminina kroppar. Verkligen snygga, och då har jag sett dem både uppklädda, i sportkläder, och i bara bikini. Vi snackar då åratal av enormt påfrestande träning.

Oroa dig inte. Fokusera gärna på kroppens symmetriska hälsa, så kanske till och med din kroppsliga utveckling ändrar aspekterna du uppskattar.

Kämpa på! Våga träna tungt och hårt! Våga svettas!


Stort tack för ditt svar nu känns det lite bättre, jag ska försöka klämma in lite mer bröst och även övre delen av ryggen i mina pass Får jag även passa på och fråga du eller någon annan kan ge tips om vilken ordning ni kör på gymmet och som kan vara bäst att köra eller starta ifrån?

Som det såg ut på mitt senaste pass körde jag i denna ordningen:

Knäböj
Baksida lår
Marklyft
Mage
Biceps
Triceps

Jag vill få de tyngre övningarna i början eller de stora muskel grupperna

Tack igen på förhand för all hjälp!


Sent from my iPad using Tapatalk
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 11:02   #11
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Rosafinflikka Visa inlägg
Stort tack för ditt svar nu känns det lite bättre, jag ska försöka klämma in lite mer bröst och även övre delen av ryggen i mina pass Får jag även passa på och fråga du eller någon annan kan ge tips om vilken ordning ni kör på gymmet och som kan vara bäst att köra eller starta ifrån?

Som det såg ut på mitt senaste pass körde jag i denna ordningen:

Knäböj
Baksida lår
Marklyft
Mage
Biceps
Triceps

Jag vill få de tyngre övningarna i början eller de stora muskel grupperna

Tack igen på förhand för all hjälp!


Sent from my iPad using Tapatalk
Smaksak, "allt funkar" kan man använda som uttryck här. Jag hade dock startat med de större övningarna och jobbat mig nedåt.

1. Knäböj
2. Marklyft
3. Baksida lår
4. Biceps
5. Triceps
6. Mage

De större övningarna kräver mer fokus och involverar fler muskelgrupper. Därför föredrar jag, och många andra, att lägga de först i passet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-24, 20:44   #12
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Smaksak, "allt funkar" kan man använda som uttryck här. Jag hade dock startat med de större övningarna och jobbat mig nedåt.

1. Knäböj
2. Marklyft
3. Baksida lår
4. Biceps
5. Triceps
6. Mage

De större övningarna kräver mer fokus och involverar fler muskelgrupper. Därför föredrar jag, och många andra, att lägga de först i passet.


Stort tack för din feedback igen Såg nu att jag missade att ha med bröst och övre delen av rygg, men pressar in dem efter marklyft eftersom de är endel av de större muskel grupperna och testar detta som ett schema under morgondagens pass Kul kul!!

Tack igen!! Och ha en skön kväll
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)