Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-02-21, 18:20   #136
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee


Chins, ett måste i alla ryggprogram
ok visst, men jag har inte råd med en lyftkran

alltså sista gången jag körde chins så var jag lite lättare sen klarade jag inte särskilt många, blev väl mellan 5-8 reps 3 set.. och då hade man en träningskompis som kunde hjälpa till lite på dom sista. Provade chins för några månader sen och klarade typ en så... tyvärr...

har du andra förslag där jag slipper skämma ut mig
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 18:23   #137
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
ok visst, men jag har inte råd med en lyftkran

alltså sista gången jag körde chins så var jag lite lättare sen klarade jag inte särskilt många, blev väl mellan 5-8 reps 3 set.. och då hade man en träningskompis som kunde hjälpa till lite på dom sista. Provade chins för några månader sen och klarade typ en så... tyvärr...

har du andra förslag där jag slipper skämma ut mig
Du får väl träna då

Tja, latsdrag med v-handtag eller vanliga latsdrag. Personligen gillar jag inte vanliga latsdrag alls, v-handtag tycker jag är bättre. Men iaf, du skulle ju kunna byta ut en av dina roddövningar mot en drag uppifrån övning. Vet inte varför iof, själv kör jag nästan aldrig några roddövningar

Skitsamma, kör det som känns bäst
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 18:29   #138
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
nä hade en draguppifrån övning innan men hmm vet inte tycker inte jag får världens kontakt när jag kör dom... men defintivt något jag ska försöka klämma in när jag ändrar på träningen lite i framtiden
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 18:39   #139
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Strunta i det om du inte får någon kontakt. Det lär ju funka bättre
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 18:44   #140
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
sant kanske... men frågan är om avsaknaden av kontakt är mitt fel, alltså att jag kör t ex lastdrag rätt taskigt. Har haft perioder då jag gillat den övningen faktiskt, fast kör då fram och inte bak (mot ryggen har jag inte kört på två år eller något)..

förresten en n00b fråga, vilket är V-handtaget ? det lilla som man använder typ i sittande eller?
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 18:47   #141
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
sant kanske... men frågan är om avsaknaden av kontakt är mitt fel, alltså att jag kör t ex lastdrag rätt taskigt. Har haft perioder då jag gillat den övningen faktiskt, fast kör då fram och inte bak (mot ryggen har jag inte kört på två år eller något)..

förresten en n00b fråga, vilket är V-handtaget ? det lilla som man använder typ i sittande eller?
Jag får ingen som helst kontakt av latsdrag, tycker att chins är helt överlägset. Med v-handtag får man (jag) bra sträck och fin kontakt.

Japp.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 19:04   #142
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
ajt.. får väl lägga in dom snart någon gång, måste variera övningarna lite. Angående lastdrag så hmmm tycker jag det beror mycket på maskinen i sig, fanns ett skönt lastdrag på mitt gamla gym som tillätt myck fusk och så som var rätt trevligt dom på mitt nuvarande gym är faktiskt inte lika förlåtande.
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 12:01   #143
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
dagens bröst/trapz pass

får väl börja med min klassiska whine-del...vaknade och var stel i ryggen som fan... steg upp, gick till toan för att pissa och väl där mitt i "utförandet" heh, så får jag grym kram eler liknande i övre mellersta ryggen, som om något drog åt där i mitten, fast det känner inte ytligt utan som djupt där innen, nästan lungorna... väldigt konstigt..... så ska väl inte ett tränigsvärk göra :/

aja..

hantelpress
12x 18.5
8x 31
7/4/4 36

kass här som vanlgit, hmm på femte reppet på andra settet (som jag inte pallade) så känndes det ganska.. skumt... i vänstra bröstfästet, som om något släppte, blev självklart orolig och trodde jag hade skadt mig rejält men så var ju självklart inte fallet. Dock så har jag nu ont i fästet (det som ligger nästan på axeln alltså) och tappar lätt styrka där, så även om jag kanske kunde klara 5-6 reps på sisat settet så började det kännas ordentligt så jag la av efter fyra. Att det alltid ska gå så djävla kass på bröst fan

snedbänk i smith
4 set 6-7 reps

kännde av vänster sida, hade inte mycket styrka och klenare (!!!! hur fan blir man klenare än så här) än vanligt på snedbänk... fick dock OK kontakt

cable cross
3x10 30kg....

vänster sida strulade så jag körde inte tyngre eller fler reps. gick segt

skulle kört lité flyes nu och täntke testa 21orna idag men bah allt är skit.. blev lite maskinbänk istället typ 3-4 set på ca 80-90kg

shrugs
15x 21
10x 31
8x 41
3x6-7 48.5 kasst utförande som fan, greppet duger helt enkelt inte.. lesson learned : ta med dig magnesium ffs.


sen blev det 15 min cykel.. gick segt, fanns inget kolla på, TVn var avstängd

var dock liet kul med några 150cm långa tjejer som kom och cykalde i närheten, såg ut att vara 12 år gamla (MAX)... det roliga var att den ena satte sig på en motionscykel, hade väl ganska mycket mostånd (som hon inte sänkte) sen cyklade hon med hela kroppen, typ som folk brukar göra på spinning och annat när det extremt, såg riktigt osnyggt ut
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 15:14   #144
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Gnället kändes inte genuint idag. Lite sliten?

Får man fråga om det finns någon anledning bakom övningsvalet?
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 15:35   #145
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Gnället kändes inte genuint idag. Lite sliten?

Får man fråga om det finns någon anledning bakom övningsvalet?
äh jag vet inte.. jag gav upp på bröst för flera år sedan, det blir aldrig något riktigt gnäll där, bara konstatera varje gång, jag är kass på bröst

Jag försöker faktiskt komma ihåg vad jag gjorde när jag ökade från sexreppare på 85 ->107.5 i bänk för sådär två år sedan men jag kommer inte på vad det är.. :/

sen upplägget i sig, hmmm nej faktiskt ingen större övningsfilosofi bakom måste jag erkänna, har du några förslag? Jag körde bänk som första övning innan men det gick så taskgit plus att gymmet har faktiskt riktigt dåliga bänkar och ställningar, väldigt smala bänkar och det är inget jag uppskattar. Lyckades knappast öka 5 kg på bänken på typ 3-4 månader så jag gav upp där, så jag har ersatt bänkpress med plana hantellyft.

Tanken är väl att jag ska komma upp i drygt 40 och förhoppningvis köra 6-8 reppare där (det känns avlägset just nu), det är absolut inga nya vikter, hr kört sexor på 42 för flera år sedan så :/

Sen hantelflyes/cable cross är ju övningar jag gillar, får bra kontakt i båda, cable cross fick jag faktiskt in lite ny teknik på, har ofta kört stelt innan men bytte teknik lite efter jag tränade med en annan kille som körde väldigt explosivt och mycket tyngre än jag gjorde (samt hade mycket bra bröstuveckling), så dte är lite lessons learned där, satsar idag mera på att köra explosivt, kontrollerat och tungt. Tar rätt bra när det går bra

Sen snedbänken i smith är väl för jag känner att det är dags köra lite snedbänk igen, dock har inte gymmet några fasta snedbänksställningar och man får böka en hel del om man ska ändra knäböjsställningen så man kan köra snedbänk, så den enkla lösningen blev smithen, får väl hyffsad kontakt där men viktenra i sig är väldigt små.

Nu senast, som jag klagade på i paset så fick jag något sträckningsliknande i vänster bröstmuskelfäste.. tror det beror på taskig uppvärmning, gick från 18.5->31->36 rätt fort

fan va långt klagobrevet blev
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 15:48   #146
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
äh jag vet inte.. jag gav upp på bröst för flera år sedan, det blir aldrig något riktigt gnäll där, bara konstatera varje gång, jag är kass på bröst

Jag försöker faktiskt komma ihåg vad jag gjorde när jag ökade från sexreppare på 85 ->107.5 i bänk för sådär två år sedan men jag kommer inte på vad det är.. :/

sen upplägget i sig, hmmm nej faktiskt ingen större övningsfilosofi bakom måste jag erkänna, har du några förslag? Jag körde bänk som första övning innan men det gick så taskgit plus att gymmet har faktiskt riktigt dåliga bänkar och ställningar, väldigt smala bänkar och det är inget jag uppskattar. Lyckades knappast öka 5 kg på bänken på typ 3-4 månader så jag gav upp där, så jag har ersatt bänkpress med plana hantellyft.

Tanken är väl att jag ska komma upp i drygt 40 och förhoppningvis köra 6-8 reppare där (det känns avlägset just nu), det är absolut inga nya vikter, hr kört sexor på 42 för flera år sedan så :/

Sen hantelflyes/cable cross är ju övningar jag gillar, får bra kontakt i båda, cable cross fick jag faktiskt in lite ny teknik på, har ofta kört stelt innan men bytte teknik lite efter jag tränade med en annan kille som körde väldigt explosivt och mycket tyngre än jag gjorde (samt hade mycket bra bröstuveckling), så dte är lite lessons learned där, satsar idag mera på att köra explosivt, kontrollerat och tungt. Tar rätt bra när det går bra

Sen snedbänken i smith är väl för jag känner att det är dags köra lite snedbänk igen, dock har inte gymmet några fasta snedbänksställningar och man får böka en hel del om man ska ändra knäböjsställningen så man kan köra snedbänk, så den enkla lösningen blev smithen, får väl hyffsad kontakt där men viktenra i sig är väldigt små.

Nu senast, som jag klagade på i paset så fick jag något sträckningsliknande i vänster bröstmuskelfäste.. tror det beror på taskig uppvärmning, gick från 18.5->31->36 rätt fort

fan va långt klagobrevet blev
Äsch, man står ju stilla hur länge som helst ibland. Personligen skulle jag hellre köra mer "styrkeövningar" än.. tja dina fjollövningar Om bänkutrustningen suger så struntar du ju självklart i den.

T.ex

Hantelpress <- hur tunga hantlar har dem? Stå inte kvar på samma vikt hela tiden, du orkade ju 7 reps på 36:orna. Höj vikten istället för att nöta. Strunta i om du bara orkar 3 st. Personligen hade jag kör t.ex
4x20
4x30
4x40
1x4?
?x40
?x40
?x36

Jobbigt, visst. Men du lär orka det om du vilar ordentligt mellan passen.

Dips <- Har de någon dipsställning? Kör djupa dips med vikt.

Snebänk i smithen <- kan du klämma in som sista övning och bara köra för kontakt, alternativt byter du med cc från pass till pass. Här kan du köra med lite högre reps.

Nu blev ju detta upplägg precis som jag skulle köra om jag kunde och enligt mig filosofi. Vet inte ens om det är ett bra upplägg, eller om du ens vill träna såhär.

Skitsamma Vad jag ville komma fram till var: Kör fler "styrkeövningar" och öka vikterna istället för att nöta på samma ställe hela tiden
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 15:56   #147
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Äsch, man står ju stilla hur länge som helst ibland. Personligen skulle jag hellre köra mer "styrkeövningar" än.. tja dina fjollövningar Om bänkutrustningen suger så struntar du ju självklart i den.

T.ex

Hantelpress <- hur tunga hantlar har dem? Stå inte kvar på samma vikt hela tiden, du orkade ju 7 reps på 36:orna. Höj vikten istället för att nöta. Strunta i om du bara orkar 3 st. Personligen hade jag kör t.ex
4x20
4x30
4x40
1x4?
?x40
?x40
?x36

Jobbigt, visst. Men du lär orka det om du vilar ordentligt mellan passen.

Dips <- Har de någon dipsställning? Kör djupa dips med vikt.

Snebänk i smithen <- kan du klämma in som sista övning och bara köra för kontakt, alternativt byter du med cc från pass till pass. Här kan du köra med lite högre reps.

Nu blev ju detta upplägg precis som jag skulle köra om jag kunde och enligt mig filosofi. Vet inte ens om det är ett bra upplägg, eller om du ens vill träna såhär.

Skitsamma Vad jag ville komma fram till var: Kör fler "styrkeövningar" och öka vikterna istället för att nöta på samma ställe hela tiden

hmmm jag ser vart det här leder, du vill konverteramig till lågrepspacket

skämt åsido... jo skulle väl iofs kunna prova lite tyngre hantlar och köra ännu färre reps i förhoppning att man ökar i styrka så set, 36orna känns egentligen inte särskilt tunga, det är mest at man tar slut snabbt men kan prova runt 40 kanske klämma 3-4a stycken där, något fundera på innan nästa pass.
Dips gillar jag som tricepsövning men som bröstövning... nja...

Hantlarna går för övrigt upp till 69 kg så det är lugnt några månader frammåt

aja tar åt mig lite av kritiken riktad mot mig som fjolla så ska fundera åp förändringar främst i så fall att köra ännnu tyngre på hantelpress hmm
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 16:01   #148
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Nädå, men variation förnöjer

Om du tar slut snabbt så ska du ju verkligen öka vikterna. Tycker jag då, om du nu inte har något behov av att vara uthållig.

Gav bara några exempel på bröstövningar, bänk, hantelpress och dips är väl de bästa egentligen. Klart du inte behöver köra någon av dem

Det är bra Jag vet ungefär hur du känner dig, låg på 44orna i typ ett år pga att det inte fanns tyngre. Vilket gjorde mig klenare och klenare i princip. Öka vikterna så kommer det nog, får vi hoppas
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-23, 14:03   #149
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
dagens pass

knäböj
10x 60
8x 100
8x 130 lite småsegt
2x6 150

bäh.... enda riktiga fria ställnigne på gymmet och ena stället eller fan man ska kalla det fastnar i bottenläget, går inte dra upp den till ett högre läge, så självkalrt får jag köra i powerrack idag (och det är inget jag gillar)..
böjen på 150 var sega och inte djupa alls, försat settet var hemskt, andra acceptabelt dock var inte djupet så bra på sista heller, så istället för att öka nästa vecka kör jag nog en vecka till på 150, försöker köra sjuor istället samt finare utförande

hacklift
10x 60
8x 100
2x7 150

lite småsegt och lyfte upp hälarna så var inte alltför bra utöfrande.. hmm..ppf

sittande lårcurl
10x 59
2x10 66kg

lite svårt ställa in skitet men det tar hyffsat

sen tänkte jag köra liggande lårcurl men inte fan gick det, maskinen har visst pajat och vaktmästarn skruvade på den... tog också chansen att klaga lite på stångställnignen som för övrigt är kass (och finns bara en riktig), tog först sjuttiofem meningar att förklara att det var segt att ställa in den, och som svar fick man, men vaddå ta i lite. Men för i helveteeeeeeeeeeeeee jag tog i, gick inte. Aja skitsamma tänker jag, och körde lite benpress på 200 som avslutning cirka fyra set en del reps, rättt djupa

sen blev det en kvart cykel och sen hemmåt

passet får 2 av 5 möjliga
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-23, 14:20   #150
Honn
Registered User
 
Honns avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Umeå och Fitness 24 Seven
Inlägg: 3 138
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
bäh.... enda riktiga fria ställnigne på gymmet och ena stället eller fan man ska kalla det fastnar i bottenläget, går inte dra upp den till ett högre läge, så självkalrt får jag köra i powerrack idag (och det är inget jag gillar
Powerrack är är ju guld att köra i. Du skulle ha passat på med lite raka marklyft nu när den liggande lårcurlsmaskinen inte fungerade.
__________________
Allt är bra när man färdas på två hjul.
Journal
Honn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)