Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-27, 13:47   #136
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag kan inte ens tänka tanken att " du duger som du är".
En viktig grund för bättre mående är att vara schysst mot sig själv ändå. Det skapar inre trygghet och minskar på det inre hotet som kan tära en inombords.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 13:48   #137
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Ligger nog något i det, men stämmer liknelsen verkligen mot svartsjuka? Svartsjuka är misstanke och misstro, på både sig själv och andra, snarare än en krash när ens uppblåsta självbild krashar mot verkligheten.
Blir man kränkt av minsta lilla hot mot egot, så blir en liten irattionell men fullt normal svartsjukekänning en stor grej. Eller nåt...Alltså fan det här är inte riktigt min grej det var nog 15 år sedan en väldigt duktig psykiatriker berättade för mig hur ett uppblåst narcissistiskt ego fungerar, men jag försöker paoegoja med det jag kommer ihåg
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-27, 15:00   #138
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
En stark självkänsla borde väl inte va skör ifall den är stark? Jag ser det mera som så att det beror på hur den är uppbyggd. Har man alla ägg i samma korg så faller den sönder i nåt skede. Ordet narcist är nåt jag inte riktigt fattat, särskilt då det skriks hit och dit hela tiden men nog tror jag att många byggare har såna drag. Det är väl rätt typiskt att man som narcist är väldigt mån om sitt utseende. Det handlar ju lite om att förlora sin identitet. Vi vanluga dödliga går till jobbet, tränar och gör vad vi gör. En byggare går väl oftast också till jobbet men livet kretsar endå kring att förbättra sin fysik och när det kommer en rejäl smäll som du inte kan hantera så kan det bli svårt
Jag tror att en stark självkänsla faktiskt ofta är en skör självkänsla. Fast jag tänker mig självkänsla som synonym till ego. Om vi istället säger: "Ett stort ego är ofta ett skört ego", så tror jag vi är ombord bägge två

Narcissist är överanvänt idag, tack vare "såhär hanterar du en narcissist på ditt jobb"-artiklar. Det är nästan så att man stämpla vem som helst som man ogillar till det men det är ett slags mode, olika psykiatriska och neuropsykiatriska diagnoser uppmärksammas och får varsina 15minuter i rampljuset. Det är nog delvis en bra sak. Nu är det narcissismens tur på scenen.

Så det behöver du inte fästa nån vikt vid. De flesta människor har drag av olika personlighetsstörningar, men de flesta saknar tillräckligt många sådana drag för att egentligen kunna få en sådan diagnos. Jag kan mycket väl tänka mig att doping kan lägga till och förstärka några narcissistkriterier. Även helt rena gains kan nog göra det med för den delen.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 07:39   #139
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag tror att en stark självkänsla faktiskt ofta är en skör självkänsla. Fast jag tänker mig självkänsla som synonym till ego. Om vi istället säger: "Ett stort ego är ofta ett skört ego", så tror jag vi är ombord bägge två

Narcissist är överanvänt idag, tack vare "såhär hanterar du en narcissist på ditt jobb"-artiklar. Det är nästan så att man stämpla vem som helst som man ogillar till det men det är ett slags mode, olika psykiatriska och neuropsykiatriska diagnoser uppmärksammas och får varsina 15minuter i rampljuset. Det är nog delvis en bra sak. Nu är det narcissismens tur på scenen.

Så det behöver du inte fästa nån vikt vid. De flesta människor har drag av olika personlighetsstörningar, men de flesta saknar tillräckligt många sådana drag för att egentligen kunna få en sådan diagnos. Jag kan mycket väl tänka mig att doping kan lägga till och förstärka några narcissistkriterier. Även helt rena gains kan nog göra det med för den delen.
Nån med stort ego tolkar jag mera som att man lever i nån värld där man själv är kung och gör klart för alla andra att man är kungen. Självkänslan ser jag mer som grunden till allt. Man har sin identitet och vet vem man är.
Jag tror på ett stort ego men dålig självkänsla.

Du har rätt i att folk hittar på alla möjliga fina namn på psykiska störningar när dom analyserar folk. Vi har ju alla våra drag men tror att om vi gräver tillräckligt djupt i hjärnorna på dom som vi kallar narcister så hittar vi en mycket skör självkänsla som sedan syns utåt olika former
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 08:09   #140
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Nån med stort ego tolkar jag mera som att man lever i nån värld där man själv är kung och gör klart för alla andra att man är kungen. Självkänslan ser jag mer som grunden till allt. Man har sin identitet och vet vem man är.
Jag tror på ett stort ego men dålig självkänsla.

Du har rätt i att folk hittar på alla möjliga fina namn på psykiska störningar när dom analyserar folk. Vi har ju alla våra drag men tror att om vi gräver tillräckligt djupt i hjärnorna på dom som vi kallar narcister så hittar vi en mycket skör självkänsla som sedan syns utåt olika former
Efter att ha mött en livs levande narcissist vill jag konstatera att det är en lång väg tills någon når det stadiet. Det är verkligen någonting i hästväg, och ofattbart frustrerande för andra. Man funkar inte längre som social varelse.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 08:18   #141
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Efter att ha mött en livs levande narcissist vill jag konstatera att det är en lång väg tills någon når det stadiet. Det är verkligen någonting i hästväg, och ofattbart frustrerande för andra. Man funkar inte längre som social varelse.
Okej jag säger inte emot. Dock finns det en massa människor som inte tar andra i beaktning över huvudtaget och saknar empatiförmåga. Hittar på goda ursäkter som tillåter ens egna beteende. Dom flesta ligger ju i mitten på skalan men många gar det beteende jag beskrev, altså mer åt det narcissistiska hållet. Får man fråga hur en tvättäkta narcissist beteer sig?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 08:29   #142
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Efter att ha mött en livs levande narcissist vill jag konstatera att det är en lång väg tills någon når det stadiet. Det är verkligen någonting i hästväg, och ofattbart frustrerande för andra. Man funkar inte längre som social varelse.
Off topic, men det här vill jag veta detaljer om.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 18:38   #143
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Självkänslan lär nog inte bli bättre om man vill se sig själv som fri, oberoende och självständig samtidigt som man i sina handlingar agerar som att andras uppskattning är allt som räknas.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 17:26   #144
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Ukar erbjuda

Om två veckor skall jag till läkaren av andra orsaker. Hon brukar erbjuda psykologhjälp men har alltid nekat men tänkte ta emot hjälpen denna gång. Nu har jag mått betydligt bättre, men det är endå inte som det borde vara.
Jag hade paus från gymmet i ca 2 veckor, åt dåligt osv men gjorde ett riktigt bra pass idag. Alkoholen har jag skippat för tillfället.. bara för säkerhetsskull.
Det kommer gå neråt i nåt skede, det är oundvikligt så därför vill jag börja gå till psycke så snabbt som möjligt. Det tar tid att ändra sig men bäst att ta tag i skiten så snabbt som möjligt.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 17:37   #145
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Har du någon annan du kan prata med och få stöd från, utöver en eventuell psykolog?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-01, 18:37   #146
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Har du någon annan du kan prata med och få stöd från, utöver en eventuell psykolog?
Nää.Jag känner inte för att öppna mig för mån annan. Ofta lättar det redan när man öppnar sig men jag söker lite mer än det. Hur som helst så är jag metr balanserad nu
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 12:46   #147
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
En riktig narcissist är generellt väldigt illa omtyckt i kölvattnet av människor som denne har förkastat och baktalat och/eller beskyllt för diverse saker. Inte ovanligt att andra beskylls för att vara narcissister eller empatilösa. Runt sig har dom beundrare som antingen är ytliga/nya bekanta eller nedbrutna nära relationer som normaliserat det sjuka beteendet och manipulerats till att sätta narcissisten på en piedestal.

Vad jag har fattat så är det som krävs att personens hela tillvaro är sammanvävd av kaos och manipulation och ständig rädsla för att bli nedvärderad. Otrolig kraft och energi läggs på att upprätthålla det egna egot på externt och internt, med lögner, charm, manipulation och ilska. Under allt detta ligger en stor tomhet och det är inte ovanligt att narcissister också är martyrer och hypokondriker.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 18:36   #148
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Det är intressant om man sitter några stycken och firar helgen och en stämmer in ganska långt på narcist-checklistan. Den väljer den "svagaste" i gruppen som offer och nervärderar den sådär lite i smyg men de andra som kanske är lite mer självsäkra så kör han på skryt-tekniken, altså helt enkelt skryter för att få bekräftelse. Man måste endå lyfta på hatten för endels förmåga att manipulera folk. Det stämmer också att de har sina beundrare, ofta folk som inte fattat att personen är en fjant som helt enkelt snackar skit. Nuförtiden så orkar jg inte reagera på sådant men det var intressant att försöka få dessa personer ur balans.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 19:25   #149
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
En riktig narcissist är generellt väldigt illa omtyckt i kölvattnet av människor som denne har förkastat och baktalat och/eller beskyllt för diverse saker. Inte ovanligt att andra beskylls för att vara narcissister eller empatilösa. Runt sig har dom beundrare som antingen är ytliga/nya bekanta eller nedbrutna nära relationer som normaliserat det sjuka beteendet och manipulerats till att sätta narcissisten på en piedestal.
Du beskrev precis en bekant till 100%, lite kusligt.
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-02, 19:55   #150
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Okej jag säger inte emot. Dock finns det en massa människor som inte tar andra i beaktning över huvudtaget och saknar empatiförmåga. Hittar på goda ursäkter som tillåter ens egna beteende. Dom flesta ligger ju i mitten på skalan men många gar det beteende jag beskrev, altså mer åt det narcissistiska hållet. Får man fråga hur en tvättäkta narcissist beteer sig?
Det är ju, precis som med autism, någon form av flytande skala där man har mer eller mindre av vissa drag, eller hur? Jag vill säga att om ens tankar kring en person kretsar kring: "Jäklar vad självupptagen denne är." Så kan man nog applicera termen narcissist.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Off topic, men det här vill jag veta detaljer om.
Jag ställer upp det lite i punktform, då personen skulle kräva en novell.

Han gjorde aldrig fel. Aldrig. Och även om denne direkt ställdes inför bevis som visade hur denne gjort fel, tog det nog bara 30 minuters internt reflekterande innan elden brann lika ljust igen.

Alla var idioter. Alla. Denna person kunde kliva in i ett rum av kollegor som tål att surras med, varefter denne person börjar rangordna alla i rummet enligt dennes uppfattning av deras intelligens. Personen själv var givetvis smartast.

Personen kunde ligga med vem denne ville, det var bara det att man "valt celibat" för att jävlas med alla tjejer. Andra dagen var det fel på alla tjejer, för han var ju trots allt ett kap. (Jag hade goda förhållanden med företagets kvinnor, och det stod väldigt klart att han inte hade en chans i helvetet p.g.a. sitt beteende.)

Personen var "bäst" på sitt jobb och alla andra var idioter. Minsta lilla fjuttsak som gick rätt till var en enorm framgång och uppoffring. Alla andras misstag förstorades upp till Harmagedon, typ varje gång. Han jobbade alltså med lågkvalificerade uppgifter som en person med knacklig svenska enkelt kunde sköta.

Personen söp på jobbet. När det väl uppdagades trodde vi andra att det kom en tankeställare, då han spenderade hela dagen med att vara tyst och sköta sitt jobb ordentligt. Dagen efter var det ledningens fel att han gillade alkohol.

Ja, på den vägen är det. I alla lägen--alla--var denne person bäst, smartast, snyggast, och hade svaret på allt. Skillnaden mellan denne och andra personer med samma drag, är att han aldrig hade fel. Aldrig. Han var immun mot retorik, resonemang, argument, eller ren bevisföring. My way or the highway, chump!

Om han inte var en sån misantrop hade en vit makt-sida eller incel-forum varit nästa anhalt.

Senast redigerad av Rahf den 2019-09-02 klockan 19:57.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)