Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-16, 10:13   #331
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det är intressant att när brott och/eller statistik som kan (!) härledas till invandring eller migration rapporteras, så ska det alltid relativiseras. "Det är nog en ökad anmälningsbenägenhet!" säger man om att våldet ökar och fler våldtäkter anmäls. Man vill absolut inte tro att det finns en relation mellan det och vad som faktiskt sker.

EDIT: Fan, jag glömde att det var opolitiskt här, sorry.
Måste anmärka på några saker här känner jag.

Om detta syftar på vad jag skrev tidigare, så fanns inte ordet "nog" med i det resonemanget. Dvs det fanns ingen aspekt av att absoulut inte vilja tro på det som "faktiskt" sker. Det var helt enkelt ett förslag på en möjlig alternativ (del)förklaring. Raka motsatsen till hur du redan har bestämt dig för "vad som faktiskt sker alltså".

För det andra så tror jag (i alla fall vad gäller mig personligen) att den typen av alternativa lösningar inte har nåt med invandring att göra. Dvs jag tror jag skulle vara lika benägen att föra ett liknande resonemang ifall det inte fanns några sådana anknytningar.
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 15:00   #332
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Måste anmärka på några saker här känner jag.

Om detta syftar på vad jag skrev tidigare, så fanns inte ordet "nog" med i det resonemanget. Dvs det fanns ingen aspekt av att absoulut inte vilja tro på det som "faktiskt" sker. Det var helt enkelt ett förslag på en möjlig alternativ (del)förklaring. Raka motsatsen till hur du redan har bestämt dig för "vad som faktiskt sker alltså".

För det andra så tror jag (i alla fall vad gäller mig personligen) att den typen av alternativa lösningar inte har nåt med invandring att göra. Dvs jag tror jag skulle vara lika benägen att föra ett liknande resonemang ifall det inte fanns några sådana anknytningar.
Precis, det sk relativistiska resonemanget är något som förs fram på brott där statistiken är just beroende på anmälningar och har inget med något PK att göra.

Antal mord t.ex vet vi med ganska bra noggrannhet exakt hur många som sker oavsett hur många som anmäler det (underlättas ju av att vi har en liten befolkning och folkbokföringsregister) medan t.ex våldtäkt och misshandel är helt beroende av att det blir anmält för att vi öht ska få kännedom om dem.

Vidare så går det trender i just anmälningsbenägenheten, finns t.ex en del som menar att eftersom vi idag lever i ett säkrare samhälle än vad vi gjorde för så minskar också vår tolerans för t.ex misshandel och därmed ökar dels anmälningsbenägenheten samt känslan av att det blir värre än det var förr (eftersom vår tolerans förr var större mot idag så kommer samma händelse att kännas värre idag än igår).

Tas upp bla här där Seth Andrews tar upp skillnaden mellan medeltiden och idag pga religiösa i USA som har för sig att medeltiden var "the good old days" när allt var bättre eftersom kyrkan styrde:

F Ultra är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 15:24   #333
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Att ökad anmälningsbenägenhet skulle vara enda förklaringen för ökningen utav tex våldtäkter/bränder/bilbränder/dödskjutningar senaste åren är inte sannolikt, ntu är rätt intressant att kolla på samt brås siffror
Magnus N är uppkopplad nu  
Gammal 2019-07-16, 18:53   #334
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Att ökad anmälningsbenägenhet skulle vara enda förklaringen för ökningen utav tex våldtäkter/bränder/bilbränder/dödskjutningar senaste åren är inte sannolikt, ntu är rätt intressant att kolla på samt brås siffror
Särskilt när det finns mycket som talar för minskad anmälningsbenägenhet (särskilt i de mer utsatta områdena).
Tilltron till samhället är inte så stort när du pga fel hudton hela tiden nedvärderas i samhället.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 18:54   #335
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Särskilt när det finns mycket som talar för minskad anmälningsbenägenhet (särskilt i de mer utsatta områdena).
Tilltron till samhället är inte så stort när du pga fel hudton hela tiden nedvärderas i samhället.
Finns det belägg för detta eller enbart dina förutfattade meningar igen?
Magnus N är uppkopplad nu  
Gammal 2019-07-16, 19:11   #336
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Finns det belägg för detta eller enbart dina förutfattade meningar igen?
Victoria Kawesas avhandling bland annat.
och Eva Schörmer (stavning?)
En tillgänglgi artikel mer populärvetenskapligt https://fof.se/tidning/2014/8/artike...n-lita-pa-folk

--

Poliser är förövrigt tydligen straffimmuna i Sverige
Citat:
Efter ett fotbollsderby i maj anmälde en polisanställd ett batongslag mot en supporter och en polismans uttalande om att bryta fingret på en person, händelser som finns med på film.

Ingen förundersökning startades.

– Vi såg att visst, polisen hade sin batong i handen, men att han träffade kunde vi inte se, säger chefsåklagare Elisabeth Brandt.
Filmen med ljud där man hör slaget, personen haltar iväg.. polisen går fri
https://www.dn.se/sport/fotboll/poli...t-det-traffar/

Senast redigerad av Aryt den 2019-07-16 klockan 19:15.
Aryt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 19:22   #337
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Victoria Kawesas avhandling bland annat.
och Eva Schörmer (stavning?)
En tillgänglgi artikel mer populärvetenskapligt https://fof.se/tidning/2014/8/artike...n-lita-pa-folk

--

Poliser är förövrigt tydligen straffimmuna i Sverige

Filmen med ljud där man hör slaget, personen haltar iväg.. polisen går fri
https://www.dn.se/sport/fotboll/poli...t-det-traffar/
Kawesa litar jag inte direkt på, en plagierare samt brottslings ord väger inte direkt tungt
Magnus N är uppkopplad nu  
Gammal 2019-07-16, 21:20   #338
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Att ökad anmälningsbenägenhet skulle vara enda förklaringen för ökningen utav tex våldtäkter/bränder/bilbränder/dödskjutningar senaste åren är inte sannolikt, ntu är rätt intressant att kolla på samt brås siffror
Är väl ingen som har påstått att bilbränder och dödsskjutningar har ökat pga ökad anmälningsbenägenhet?!

Inte är det väl heller någon som påstår att ökad anmälningsbenägenhet skulle vara enda förklaringen.
F Ultra är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 21:24   #339
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
HAHAHAHA


Refererar till Victoria Kawesa!!!!

baggard är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 21:28   #340
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Är väl ingen som har påstått att bilbränder och dödsskjutningar har ökat pga ökad anmälningsbenägenhet?!

Inte är det väl heller någon som påstår att ökad anmälningsbenägenhet skulle vara enda förklaringen.
Du har rätt att det ej gjorts så i denna tråd, tog en genväg i diskussionen då detta argument tas upp frekvent i andra forum etc.

Citerade heller ingen som påstod ovanstående heller.
Magnus N är uppkopplad nu  
Gammal 2019-07-16, 21:34   #341
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Är väl ingen som har påstått att bilbränder och dödsskjutningar har ökat pga ökad anmälningsbenägenhet?!

Inte är det väl heller någon som påstår att ökad anmälningsbenägenhet skulle vara enda förklaringen.
Det finns folk som försöker spela ned den skenande våldstatistiken med det argumentet.

Det är dock svårt att spela ned sjukvårdens statistik även om ingen anmälan görs.

Brå är ett stort skämt när det gäller statistik. Det är bara att läsa deras rapporter, presentationerna är under all kritik.
Vinter är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-16, 22:55   #342
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Varför sitter Donald Trump och skriver konstigt skit på Twitter? Har inget med Svensk politik att göra, snarare om observationer av psykologiska effekter.




Vinter är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-17, 09:23   #343
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Måste anmärka på några saker här känner jag.

Om detta syftar på vad jag skrev tidigare, så fanns inte ordet "nog" med i det resonemanget. Dvs det fanns ingen aspekt av att absoulut inte vilja tro på det som "faktiskt" sker. Det var helt enkelt ett förslag på en möjlig alternativ (del)förklaring. Raka motsatsen till hur du redan har bestämt dig för "vad som faktiskt sker alltså".

För det andra så tror jag (i alla fall vad gäller mig personligen) att den typen av alternativa lösningar inte har nåt med invandring att göra. Dvs jag tror jag skulle vara lika benägen att föra ett liknande resonemang ifall det inte fanns några sådana anknytningar.
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Precis, det sk relativistiska resonemanget är något som förs fram på brott där statistiken är just beroende på anmälningar och har inget med något PK att göra.

Antal mord t.ex vet vi med ganska bra noggrannhet exakt hur många som sker oavsett hur många som anmäler det (underlättas ju av att vi har en liten befolkning och folkbokföringsregister) medan t.ex våldtäkt och misshandel är helt beroende av att det blir anmält för att vi öht ska få kännedom om dem.
[/YT]
Jag har inte redan bestämt mig, så det är tråkigt att försöka lägga orden i munnen på mig.

Fast att det handlar om vissa saker som är (icke)-PK är ju inte en konstig slutsats att dra. Varför är det vänstersidans feminister som försöker tona ner och relativisera de ökade anmälningarna gällande sexualbrott, misshandel och personrån? Borde de inte snarare hänvisa till detta, påpeka att det här är en icke-jämställd del av det svenska samhället? Hade statistiken visat att det var vita medelålders män som våldtog hade det troligen kommit upp i media.

Men jag vet såklart inte, utan spekulerar bara. Det är ju helt klart lite luddigt och oklart vad som gäller.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/fa...takterna-okat/
http://www.dnv.se/anmalningsbenagenh...r-inte-langre/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-17, 12:56   #344
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag har inte redan bestämt mig, så det är tråkigt att försöka lägga orden i munnen på mig.
Ifall man läser det du skriver så är det väldigt svårt att tro på att du inte redan har bestämt dig.

I övrigt tycker jag du svingar mot halmgubbar och väderkvarnar. I alla fall om det är mig du försöker stoppa in i de de där "duvhålen".
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-17, 13:49   #345
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det finns folk som försöker spela ned den skenande våldstatistiken med det argumentet.

Det är dock svårt att spela ned sjukvårdens statistik även om ingen anmälan görs.

Brå är ett stort skämt när det gäller statistik. Det är bara att läsa deras rapporter, presentationerna är under all kritik.
Folk eller någon anonym stolle på något nätforum? Dvs det finns ju folk som tror att jorden är platt också men de skulle jag aldrig dra in i en seriös diskussion ang säg gravitation.
F Ultra är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)