Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-21, 20:40   #31
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Vad är det för bransch egentligen?
Men generellt är det oetiskt att sprida rykten om anställda en seriös chef bör inte hålla på med sånt. Antagligen är det helt ointressant för chefen och andra också.
Om det inte är så att du är något otroligt speciellt och alla i hela världen blir helt häpna att du failade ett drogtest.
Något otroligt speciellt vet jag väl inte. Men om man inte bor i någon av de största städerna så bor man inte så stort, då kan det bli en grej att barnens pappa inte klarade ett drogtest.

Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Snarare 95% chans att du inte åker dit. Röker du en femma i veckan så visst, läge att noja, men detta engångsbruk syns inte på något test en månad senare. Lugna dig.
Googlar man så är det ju typ 99% säkerhet på hårtesterna upp till 90 dagar.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 20:43   #32
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Jag vet flera som kör ex truck och som har överrasknings drogprov, de har även blåsprov i trucken för att ens kunna starta, dock inte på alla. Blåsprov är väl för övrigt vanligt i lastbilar nuförtiden?

Tror också det kan vara vanligt med drogprov i branscher där mycket gamla tjackisar och annat ofta jobbar för att hålla det på en hyfsad nivå.. typ ställningsgubbar.



Hahahah
Ja men det är ju toppen med alkolås på truckar och lastbilar. Om alla vet om det är det ju bara att sjukskriva sig om man råkar vara bakis en dag. Överaskningsprov känns ju bara som att man vill sätta dit folk. Bättre med alkolås. Liksom: när du jobbar här är du nykter. Vad du gör på fritiden är upp till dig.

Jag har då aldrig ens varit i närheten av något drogprov, trots att jag jobbar i den bransch som historiskt sett haft störst problem med alkoholism. Tvivlar på att det är så numera, men det är märkligt.
Att ha drogprov som en del av företagets friskvård skulle jag välkomna. Men att det ska vara avgörande för om man får ett jobb eller inte, eller får jobba kvar känns absurt - om det inte är så att man är typ pilot eller liknande.

MED DET SAGT, kan jag ändå ha viss förståelse för att man som företag helst anställer folk som inte missbrukar droger. Vi hade en kille på jobbet nyligen som visade sig vara missbrukare och detta gick ut över övriga medarbetare och produktiviteten då han började att helt enkelt inte dyka upp och senare blev långtidssjukskriven. Sjukskrivningar kan ju vara knepiga då man inte kan sparka någon pga detta och därmed kanske inte vill anställa någon ny och då är man plötsligt en man kort.
Men detta gäller ju å andra sidan alla typer av sjukskrivningar. Inklusive mental ohälsa och allt annat man kan bli långtidssjukskriven och det känns ju inte som att vem som helst får gå in i folks läkarjournal och kontrollera om det är en lämplig anställd. Och samhället ska ju se missbruk som en sjukdom...
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 01:46   #33
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Du har ju inte direkt något att förlora på att vara tyst... Lev med pastor Ågren till det är klart.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 07:58   #34
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Var tyst och håll tummarna. Lycka till.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 08:23   #35
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
En helt vanlig vecka på raffet i Lysekil sommaren 2002 som ställnibgsbyggare.

Vid frukost går några arbetskamrater ut genom grinden till byssan som vi byter om i och röker på.

På kvällen där vi bor så rostar min rumskamrat en cigg för att kunna blandar med sitt rökheroin. Dricker en hel del sprit också, som vi har på 1,5 liters petflaskor.

Flera åker och fiskar och dricker starköl.

Ny dag. Min rumskollega knaprar en del piller och sen åker alla till jobbet.

En en kollega från Grums blir fråntagen nyckel till bilen när han stannar vid tappen. Polisen kommer och han blir hemma den dagen.

Så rullade det på fram till helg.

På måndagar kommer kollega och har allmän utdelning i byssan av allt möjligt. Även han är från Grums och fixar allt möjligt kul till varje måndag.

Så rullar allt på.

Var där 4 månader och ingen åkte fast för droger eller onykterhet vad jag minns, och inga större olyckor heller.

En kollega knarkade ihjäl sig den sommaren.
Grums är fasen definitionen av byhåla i Sverige, gott luktar det också!
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 10:17   #36
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Googlar man så är det ju typ 99% säkerhet på hårtesterna upp till 90 dagar.
Menar att ett engångsbruk inte sätter tillräckligt med spår för att ge ett positivt resultat. Läs här under rubriken problematik: https://pro-test.se/drogtest-har/

Tänk på ditt hår som ett gammalt träd med årsringar. Ser de på testet att årsringarna är präglade av någon substans så mister du jobbet. Har du en enda präglad årsring, eller i ditt fall en liten fläck i en av årsringarna, så ses inte detta som ett positivt resultat på test för bruk av droger. Eventuellt får du någon fråga om det, var då cool och blåneka så kommer det antas att det är kontaminering.

Stay calm and carry on my friend
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 10:21   #37
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Grums är fasen definitionen av byhåla i Sverige, gott luktar det också!
Inte längre hemsk lukt. Körde förbi förra veckan. Tror de installerat förbrännare på utluften. Precis som Swedish match, Löfbergs lila etc.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 10:41   #38
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Menar att ett engångsbruk inte sätter tillräckligt med spår för att ge ett positivt resultat. Läs här under rubriken problematik: https://pro-test.se/drogtest-har/

Tänk på ditt hår som ett gammalt träd med årsringar. Ser de på testet att årsringarna är präglade av någon substans så mister du jobbet. Har du en enda präglad årsring, eller i ditt fall en liten fläck i en av årsringarna, så ses inte detta som ett positivt resultat på test för bruk av droger. Eventuellt får du någon fråga om det, var då cool och blåneka så kommer det antas att det är kontaminering.

Stay calm and carry on my friend
Rökte dock 4 gånger under en sextimmarsperiod. Inga stora mängder, men det kanske går in under "en gång" när det är en kort period?
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 10:44   #39
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Rökte dock 4 gånger under en sextimmarsperiod. Inga stora mängder, men det kanske går in under "en gång" när det är en kort period?
Det tror jag definitivt. Drogtester generellt är utformade för att identifiera regelbundet bruk eller pågående berusning - jag tror verkligen inte att du har något att oroa dig för.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 10:53   #40
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
En tanke: Var det ett misstag eller finns det en del i dig som vill sabba det du har? Du riskerar jobb men även skilsmässa skriver du. Vill du ha det där jobbet eller är det bara något du borde vilja? Samma med äktenskapet.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 13:29   #41
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
En tanke: Var det ett misstag eller finns det en del i dig som vill sabba det du har? Du riskerar jobb men även skilsmässa skriver du. Vill du ha det där jobbet eller är det bara något du borde vilja? Samma med äktenskapet.
Det är en fråga jag också tänkt på när folk super sina äktenskap åt helvete och då är det inte frågan om en eller två fyllor utan långvarigt bruk. Rent allmänt så har folk sällan nåt risktänkande. Jag menar om bruden hemma är förbannad så kan jag själv räkna ut att följande dag kanske hon inte är de längre.
Till ts: kör till slut, skiter det sig så skiter det sig
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 14:36   #42
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Det kommer antagligen inte ge positivt utslag om det är engångsbruk. Det brukar krävas 3+ gånger under 90dagsperioden för att det ska ge utslag/anses som positivt. Rök ingenting mer fram till testet så löser det sig nog.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 14:55   #43
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Det är en fråga jag också tänkt på när folk super sina äktenskap åt helvete och då är det inte frågan om en eller två fyllor utan långvarigt bruk. Rent allmänt så har folk sällan nåt risktänkande. Jag menar om bruden hemma är förbannad så kan jag själv räkna ut att följande dag kanske hon inte är de längre.
Till ts: kör till slut, skiter det sig så skiter det sig
Jag tror inte det alltid handlar om brist på risktänkande. Man vill sabotera för sig själv, en liten del av en gillar dramatiken och destruktiviteten som följer. Det får en att känna sig levande. Är dock ingen psykolog så det är vad det är något jag hävdar utan något på fötterna. Men jag tror det är så.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 15:04   #44
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Som sagt hårtest är inget problem alls, det är ett skittest som mest kollar om du har kroniska problem med THC bruk. Dessutom tar det upp till en vecka innan det ens registreras i håret.

Förutom allt detta så är det tillsammans med svett test det enda som kan kontamineras utifrån vilket också gör det osäkert, särskilt när det kommer till rättsystem.

Kasst rakt igenom. Skulle inte oroa mig. Om du googlar lite finns det "huskurer" för att göra så håret inte går att testas oavsett.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 17:34   #45
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
En tanke: Var det ett misstag eller finns det en del i dig som vill sabba det du har? Du riskerar jobb men även skilsmässa skriver du. Vill du ha det där jobbet eller är det bara något du borde vilja? Samma med äktenskapet.
Vet inte riktigt. Min originalpersonlighet är egentligen att vara lite av ett vildsvin, min fru har bara lyckats tämja vildsvinet under alla dessa år. Det är nästan oundvikligt att svinet glider upp till ytan korta stunder. Detta var dock ganska lindrigt kan jag tycka ny när bakfylleångesten lagt sig. Men jag tycker hon har rätt i sak, jag kan inte hålla på med olagligheter när jag har en familj att ta hand om. Rent moraliskt är vi väldigt långt ifrån varandra när det kommer till droger. Jag struntar fullständigt i vad folk brukar och inte och jag dömer inte personer utifrån såna saker medan min fru helt kan döma ut en person hon inte ens känner utifrån den punkten.

Senast redigerad av Permaximum den 2019-07-22 klockan 17:36.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)