Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-24, 17:14   #1651
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Löparskor i gymmet är sällan en bra idé (om man inte tänkt springa på hamsterbandet förstås). Har du inga avlagda vardagsskor du kan använda istället? Typ sneakers av nåt slag. De brukar vara betydligt mer lämpade. Obefintlig dämpning och platt sula är det som efterfrågas.
+1, nästan

Det bästa i mitt tycke för knäböj är ett par tyngdlyftarskor, hårda skor med en liten klack. Andra gillar såklart platta skor men man får vara bra rörlig i fotleden för att köra frontböj då. Men du ska definitivt ha skor utan dämpning, stadigt är grejen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 17:19   #1652
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram Visa inlägg
+1, nästan

Det bästa i mitt tycke för knäböj är ett par tyngdlyftarskor, hårda skor med en liten klack. Andra gillar såklart platta skor men man får vara bra rörlig i fotleden för att köra frontböj då. Men du ska definitivt ha skor utan dämpning, stadigt är grejen.
Jag är överrörlig i fotlederna så jag har aldrig haft nåt problem med den biten Sen så vill han ju inte lägga ut några pengar på skor och då är ju rådet att köpa nya inte så bra.

Att ha anpassad utrustning för den gren/sport man utövar är förstås alltid bäst.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 17:27   #1653
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Jag är överrörlig i fotlederna så jag har aldrig haft nåt problem med den biten Sen så vill han ju inte lägga ut några pengar på skor och då är ju rådet att köpa nya inte så bra.

Att ha anpassad utrustning för den gren/sport man utövar är förstås alltid bäst.
Absolut, jag ville egentligen bara få in att det gå bra (i mitt fall bättre) med ett par skor med lite klack eller nivåskillnad. Sen beror det ju på vikter också, är man uppe och kör frontböjar på 100kg så ställer det andra krav på skon än om man kör på 40kg avseende skaderisk och sånt. Men det är ju såklart en bedömning man får göra själv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 17:33   #1654
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Löparskor (och för den delen aerobicskor) tycker jag känns lite för vingligt för att det skall vara behagligt. Mindre problematiskt ju mindre vikterna är, men knäböj måste ju vara det absolut sämsta. Extra illa om skorna är avfasade bak.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 19:32   #1655
Linusg
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Norrbottens inland
Inlägg: 36
När ni är ute å springer, lyssnar ni på musik då?
Och vilken typ av musik föredrar ni i i löparspåren?



//Linus
__________________
Mot ett bättre leverne....
Linusg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 19:45   #1656
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag är mer terränglöpare än stadslöpare och då vill jag bara ha de ljud som finns omkring mig. Övrig löpning i stan kan jag tänka mig att skärma av med en ljudridå. Till friidrotten blev det förut jämt och ständigt reggae av någon anledning, spelad i en bergsprängare som låg i gräset. Nu får vi se, har inget att lyssna med så det måste införskaffas först i så fall.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 19:49   #1657
Björkvedens mästare
Banned
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: I min hem !
Inlägg: 170
Nationalteatern och Iron Maiden... Inte så värst bra men det är vad som finns i datorn just nu som inte är söndertjatat.
Björkvedens mästare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 20:09   #1658
Bullaz
Registered User
 
Bullazs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 527
Oftast något jag blir taggad av. kan vara allt från årets sommarplåga ("I'm yours") till "Stairway to heaven" eller någon söndernött Linkin park låt. Beror på studen och humöret. :> Idag när jag sprang lyssnad jag igenom Panic! At the disco's album.
__________________
hej hej hej hej hej!
Bullaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 20:25   #1659
Toel
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 228
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Löparskor i gymmet är sällan en bra idé (om man inte tänkt springa på hamsterbandet förstås). Har du inga avlagda vardagsskor du kan använda istället? Typ sneakers av nåt slag. De brukar vara betydligt mer lämpade. Obefintlig dämpning och platt sula är det som efterfrågas.
Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram Visa inlägg
+1, nästan

Det bästa i mitt tycke för knäböj är ett par tyngdlyftarskor, hårda skor med en liten klack. Andra gillar såklart platta skor men man får vara bra rörlig i fotleden för att köra frontböj då. Men du ska definitivt ha skor utan dämpning, stadigt är grejen.

Okey, får tänka om då

Hur är det att köra frontböj barfota då måntro? Jag har annars ett par Nike, sneakers, som jag ev. kan testa också.

Tack för hjälpen.
Toel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 20:34   #1660
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Citat:
Ursprungligen postat av Toel Visa inlägg
Okey, får tänka om då

Hur är det att köra frontböj barfota då måntro? Jag har annars ett par Nike, sneakers, som jag ev. kan testa också.

Tack för hjälpen.
Jag skulle nog testa sneakerserna (?) i första hand, barfota tror jag inte på.

En tanke, inte bara till dig utan som en allmän fundering. Ett par tyngdlyftardojjor kostar under 1000 spänn och håller i 10-15 år eller mer. Även om pengen inte finns just nu så är det ju ingen stor investering för nånting som, tror jag, skulle göra mycket för mångas benträning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 20:51   #1661
sascha
Registered User
 
saschas avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 312
Citat:
Ursprungligen postat av Linusg Visa inlägg
När ni är ute å springer, lyssnar ni på musik då?
Och vilken typ av musik föredrar ni i i löparspåren?
Springer och andas i samma takt (2-2 på steg oftast), så musik förstör mest för mig. Under intervallpass kan jag dock uppskatta alltifrån pianotoner och elektroniska galenheter till Björks vackra stämma och fantastiska gitarrsolon av John Butler. Långpassen förblir utövade med de närvarande fåglarnas sång som enda musik. It's nice.
sascha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 07:21   #1662
ulfalf
Går det så går det
 
ulfalfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 2 300
Citat:
Ursprungligen postat av Linusg Visa inlägg
När ni är ute å springer, lyssnar ni på musik då?
Och vilken typ av musik föredrar ni i i löparspåren?



//Linus
Djävulens orkester räcker för min del. Tinnitusen alltså. Har aldrig direkt provat att springa med musik och kommer inte börja heller - har för mig att jag skulle vara tvungen att springa i takt med den och det känns inte som en bra idé.
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 08:43   #1663
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
tänkte passa på att inhandla ett par billigare spikskor för piffa upp banpassen. Någon som har några tips?
Inte det, men är det någon som delar min kärlek till löparbanan?
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 09:01   #1664
ulfalf
Går det så går det
 
ulfalfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 2 300
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Inte det, men är det någon som delar min kärlek till löparbanan?
Absolut - och någon gång ska jag se till att få tummen ur och ta mig bort till den också.
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 09:06   #1665
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Inte det, men är det någon som delar min kärlek till löparbanan?
Jag gillar löparbanor, men min kunskap om spikskor är lika med noll. Men det finns en och annan sprinter här på kolo, t.ex. Ame. Testa att skicka PM.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)