Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-17, 15:07   #391
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Lite offtopic, men varför lagar ni olika mat?

För att mina barn är, i likhet med många andra barn, inte direkt överförtjusta i viss mat och likaså är jag inte alltid så pigg på att äta köttbullar, varmkorv, falukorv osv som enda proteinkälla. Ibland kan man få i dem kyckling, köttfärssås, panerad fisk osv, men jag upplevde att efter 2-3 år någon gång blev de helt ointresserade av att testa ny mat och även helt ointresserade av att äta mat de inte tycker om just nu - allt kött i oprocessad form förutom kyckling är t.ex omöjligt att få i dem. Potatis funkar inte, inte ens potatismos - när det gäller kolhydrater är det i princip bara vetebaserade produkter som bröd, pasta, couscous som funkar - och ris ibland. Grönsaker och frukt går ner, i princip vadsomhelst iaf.
Detta är ett rätt vanligt fenomen i en viss ålder och jag utgår från att deras smak och aptit ändras när de blir äldre. Tills dess får de äta sånt de faktiskt äter. Och jag äter vad jag vill, och självklart går det att laga mat som hela familjen äter, men jag väljer oftast att göra något eget till mig själv och ibland till sambo.

Innan jag fick barn tyckte jag att folk var för mesiga när det gäller vad deras barn äter eller inte äter. De äter om de är hungriga tänkte jag. Men riktigt så enkelt är det inte. Ja de blir hungriga, mitt i natten t.ex om de inte ätit middag eftersom det inte föll dem i smaken… det är inte jättekul att handskas med, så det är enklare att ge dem något de faktiskt äter än att försöka få dem att äta oxfilé och potatisgratäng. Ja det är en kortsiktig lösning, men chansen att de skulle ta skada av det på något sätt är minimal - så länge det inte handlar om att de äter extremt enahanda, som t.ex enbart makaroner och inget annat.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-17, 15:28   #392
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 030
Igenkännande och medhåll +100!


Sen äter de mer varierat på förskolan, tänker åtminstone jag.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-18, 11:52   #393
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Barn är olika och det kan hända att vi är bortskämda men våra barn äter vad vi äter,
finns inte en chans att vi skulle laga olika maträtter i vår familj men som sagt, barn är olika

Sorry för offtopic.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-18, 12:10   #394
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Barn är olika och det kan hända att vi är bortskämda men våra barn äter vad vi äter,
finns inte en chans att vi skulle laga olika maträtter i vår familj men som sagt, barn är olika

Sorry för offtopic.
Vuxna också. Det är ju två sidor av detta, jag skulle ju kunna anpassa mig till att äta det barnen äter, eller hitta någon slags medelväg - så tror jag många föräldrar gör.
Jag har noll problem med att laga mat, så det stör mig inget alls att laga mer än en rätt.

Men jag måste säga att det förvånar mig mer när jag ser barn som är riktigt matglada och äter vad som än serveras dem, än tvärtom. De finns, men de är sällsynta, i alla fall i åldern 3-7 typ.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-28, 08:50   #395
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Barnen äter allt hemma och i skolan. Skulle aldrig laga egen mat åt de av anledningen att maten de får inte är god nog. De är 8 och 11 och kan inte komma på en gång de faktiskt har klagat. Har från start inte gjort en grej av det utan serverat och så har de fått äta efter tycke och därefter fått invänta nästa måltid. De kunde kanske i början äta lite mindre av vissa saker men då inga alternativ har funnits har de tillslut börjat äta vad som serveras. Alternativt går de hungriga

Flickvännens barn däremot har fått välja lite från start och fått ha åsikter och idag gnäller de över allt och ska ha det ena och det andra. Skolans mat är äcklig, fisk är äckligt, sås är äckligt, grytor är äckligt, bönor, lök, grönsaker, blä blä blä
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-11-28 klockan 08:52.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-21, 11:05   #396
Prsson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 86
Tre veckor på varannandag fasta i dag och ner 5,2 kg! Förvånad över hur enkelt det gått hittills!
Prsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-21, 12:53   #397
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Om man ffa kör konditionsträning (joggar 70-120 km/vecka) men inte har marathon som närmsta målet, kan man testa detta under en period?
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-22, 18:58   #398
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Om man ffa kör konditionsträning (joggar 70-120 km/vecka) men inte har marathon som närmsta målet, kan man testa detta under en period?
???
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-22, 21:32   #399
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
nej tomten uppenbarar sig och säger att så får man inte göra
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-23, 06:51   #400
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
???
Det är självklart helt upp till dig själv att överväga om du vill testa, sedan utvärdera och därefter se om det passade dig bra.

Hur långt är ett snöre? Samma scenario. Det kan både fungera och kännas toppen, samtidigt som det kan kännas helt åt helvete. Det kommer säkerligen vara en period att vänja sig med upplägget om du inte är van vid att fasta. Personligen ser jag inga som helst problem att testa. Så länge man inte är en elitatlét som behöver få i sig 8000 Kcal per dag och har idrott och aktivitet som sitt yrke är kosten något som borde anpassas efter egna preferenser och livssituation. Så igen, upp till dig. Testa.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-24, 16:54   #401
Rawrx
Stor fin fet T-Rex
 
Rawrxs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Sundsvall
Inlägg: 964
Citat:
Ursprungligen postat av Prsson Visa inlägg
Tre veckor på varannandag fasta i dag och ner 5,2 kg! Förvånad över hur enkelt det gått hittills!
Tror jag kört ganska precis tre veckor nu jag med. Tempot verkar hamna strax över ett kilo i veckan för mig. Blev lite avsteg en helg p.g.a. sociala tillställningar, men annars har det rullat på rätt smärtfritt.

Det som förvånat mig allra mest hittills är att jag knappt haft något sötsug överhuvudtaget, nu är det mest riktig mat som lockar. Brukar drömma om gigantiska godisskålar redan efter några dagar av kaloriunderskott annars.

Trevligt att både slippa räkna kalorier och kunna få äta sig mätt på god mat, även om det bara är varannan dag
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-24, 19:36   #402
Beachen
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2022
Inlägg: 42
Kul med goda resultat för alla, är det någon som haft funderingar kring den eventuella risken för gallsten vid längre fastetider? Har för mig att den finns någon gammal studie där man hittat en korrelation där längre tid mellan sista måltid och frukost ökade risken för gallsten hos kvinnor.

Har inte testat varannandagsfasta pga just det, förutom en provmånad med OMAD då vikten bara rann av.

Har dock en optinojig läggning skall tilläggas.

Senast redigerad av Beachen den 2022-03-24 klockan 19:40.
Beachen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-26, 09:31   #403
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Om man ffa kör konditionsträning (joggar 70-120 km/vecka) men inte har marathon som närmsta målet, kan man testa detta under en period?
Jag är i liknande situation. För mig handlar det mycket om att dra ner på volymen på konditionsträningen nu när jag tänker prova upplägget. Får bli ca 30-40 minuter kondition per dag tror jag till en början. Sen får jag se hur det går. En stor faktor för mig är när jag tränar. Om jag tränar långa konditionspass på morgonen kan jag bli ganska mör framåt eftermiddagen. Att fasta hela dagen och köra kvällspass går ofta bättre, men intensiteten är såklart låg. Jag har provat heldagsfasta några gånger och det är förvånande hur enkelt det är. Det är faktiskt av praktiska skäl jag väljer att fasta. Hur långa pass kör du idag och när på dagen?

Citat:
Ursprungligen postat av Rawrx Visa inlägg
Tror jag kört ganska precis tre veckor nu jag med. Tempot verkar hamna strax över ett kilo i veckan för mig. Blev lite avsteg en helg p.g.a. sociala tillställningar, men annars har det rullat på rätt smärtfritt.

Det som förvånat mig allra mest hittills är att jag knappt haft något sötsug överhuvudtaget, nu är det mest riktig mat som lockar. Brukar drömma om gigantiska godisskålar redan efter några dagar av kaloriunderskott annars.

Trevligt att både slippa räkna kalorier och kunna få äta sig mätt på god mat, även om det bara är varannan dag
Hur gör ni alla med styrketräningen? Blir det helkropp varje ätardag? Anpasssar ni volymen? Ett problem för mig är att jag kommer träna fastande på morgonen dagen efter fastedygnet. Så det enda jag har i magen är King Grub's rekomenderade 4 ägg + 500g grönsaker sen kvällen innan. Kanske lite saft eller liknande direkt på morgonen i sambant med kaffet för att kicka igång energin?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-03-27, 18:45   #404
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Smygstartade denna helgen med OMAD lördag-söndag. Gick utmärkt. Lite hungrigare än vanligt men var inte några problem under dagen. Bubbelvatten är en räddare under dagen, det är så obeskrivligt mycket godare och mer "mättande" än kranvatten utan bubblor.


Ni som kört på konceptet, hur mycket vikt har ni tappat på ca två månader?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-12, 11:00   #405
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Jag fastar permanent nu då men,
finns det någon vits med styrketräning utan protein efteråt? Känns som att det bara skulle riskera att få en att avsluta fastan, aka kefft?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)