Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-04-22, 16:28   #301
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Ok tack.

Ni som körde varannandagsfasta, hur gick det då nu ca 10 månader senare?
För mig innebar det att jag kunde äta så mycket jag ville utan att bli jättefet. Måste dock säga att resultaten på gymmet i princip stod still och jag blev knappast rippad av det. Jag måste räkna kalorier om jag ska bli rippad, så enkelt är det. Totalt sett har jag gått upp i vikt och i princip inte gjort några framsteg styrkemässigt. Ökade på matintaget på det som tidigare var fastedagar till ca det dubbla för några veckor sen.

Jag kan tänka mig att det i mitt fall skulle vara effektivt att deffa ned mig till en låg vikt/fettprocent och sedan gå över till varannandagsfasta för att hålla mig deffad längre. Det får bli nästa projekt tror jag
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 17:50   #302
Korvmedmos
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Fortsätt med psylliumfrön på "fastedagarna" då. Visst stoppar du något i magsäcken så tekniskt sett äter du ju, men samtidigt fastar du rent tekniskt eftersom att hela psylliumfröskal gå rakt igenom tarmen utan att någon näring tas upp så om det inte stör dig: fortsätt.
Är det verkligen så då? Psylliumfrön är väl väldigt rik på den typ av fibrer som bakterier fermenterar till SCFAS (se länk). Dessa borde väl tillförse kroppen med små mängder energi (kalorier)? Jag är dock inte kunnig i ämnet så detta kan vara helt fel

https://en.wikipedia.org/wiki/Short-chain_fatty_acid
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 18:09   #303
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
Citat:
Ursprungligen postat av Ribban Visa inlägg
Jag är osäker på om jag är i optirunkarnas land fortfarande, det är lättare att se när andra är där än när man själv är där. Men jag har en fråga till, jag brukar äta psylliumfrön varje dag för att magen blivit bättre av det. Kan jag fortsätta med det på fastedagarna eller dör magen ihop eller liknande om den får i sig massa fiber på en mage som står tom 20 timmar?
Det är inga problem alls.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 19:11   #304
Ribban
Registered User
 
Ribbans avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 328
Första fastedagen snart avklarad. Det har gått rätt så bra förutom att jag haft huvudvärk hela dagen, om det fortsätter så är det inget jag kommer orka genomlida varannan dag. Jag är inte en person som äter särskilt stora portioner när det är "nyttiga" tråkmåltider det gäller så 4 ägg och 400g blandgrönsaker mättade rätt så bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
För mig innebar det att jag kunde äta så mycket jag ville utan att bli jättefet. Måste dock säga att resultaten på gymmet i princip stod still och jag blev knappast rippad av det. Jag måste räkna kalorier om jag ska bli rippad, så enkelt är det. Totalt sett har jag gått upp i vikt och i princip inte gjort några framsteg styrkemässigt. Ökade på matintaget på det som tidigare var fastedagar till ca det dubbla för några veckor sen.

Jag kan tänka mig att det i mitt fall skulle vara effektivt att deffa ned mig till en låg vikt/fettprocent och sedan gå över till varannandagsfasta för att hålla mig deffad längre. Det får bli nästa projekt tror jag
Jag har också svårt att se att detta är något som skulle ta mig från tex 11% ner till 6% eller liknande. Däremot från typ 20% ner till 12% bör det ju fungera bättre då man startar som ett fetto och kroppen är rätt så nöjd. Jag kommer ge det 8 veckor och sen utvärdera om det är värt att köra längre. Är ju bara ute efter att bli mindre fet, inte rippad.
__________________
Hej
Ribban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 19:37   #305
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Skulle se över mineraler och salter, säkert nåt sånt som spökar vid huvudvärk.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 19:38   #306
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Ribban Visa inlägg


Jag har också svårt att se att detta är något som skulle ta mig från tex 11% ner till 6% eller liknande. Däremot från typ 20% ner till 12% bör det ju fungera bättre då man startar som ett fetto och kroppen är rätt så nöjd. Jag kommer ge det 8 veckor och sen utvärdera om det är värt att köra längre. Är ju bara ute efter att bli mindre fet, inte rippad.
Varför inte? Grub och Langster har varit där/är där och nosar, och jag är på väg dit.
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 20:00   #307
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z Visa inlägg
Varför inte? Grub och Langster har varit där/är där och nosar, och jag är på väg dit.
Jag har kommit ned lågt, inte med varannandagsfasta dock

Därmed inte sagt att det inte skulle gå, men jag skulle behöva räkna kalorier för att gå ned i vikt med varannandagsfasta.

För mig har det varit ett sätt att kunna stoppa i mig precis vad jag vill varannan dag utan att bli jättefet varken mer eller mindre.

Om jag deffar ned mig igen, oavsett om det görs med kalorierna utspritt jämnt över veckan eller inte så kan jag tänka mig att varannandagsfasta skulle vara bra för mig efter deff för att hålla mig på en lägre nivå längre.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 20:04   #308
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Ribban Visa inlägg
Första fastedagen snart avklarad. Det har gått rätt så bra förutom att jag haft huvudvärk hela dagen, om det fortsätter så är det inget jag kommer orka genomlida varannan dag. Jag är inte en person som äter särskilt stora portioner när det är "nyttiga" tråkmåltider det gäller så 4 ägg och 400g blandgrönsaker mättade rätt så bra.
Huvudvärk efter en halv dag utan mat beror antagligen inte på just fastan. Antagligen en slump, alternativt hjärntumör.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 20:13   #309
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 128
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag har kommit ned lågt, inte med varannandagsfasta dock
Ah

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg

Om jag deffar ned mig igen, oavsett om det görs med kalorierna utspritt jämnt över veckan eller inte så kan jag tänka mig att varannandagsfasta skulle vara bra för mig efter deff för att hålla mig på en lägre nivå längre.
Det är väl min förhoppning; att lätt kunna ligga på 7-8 % utan att "kämpa". Får väl se
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 20:51   #310
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Huvudvärk efter en halv dag utan mat beror antagligen inte på just fastan. Antagligen en slump, alternativt hjärntumör.
Jag får också huvudvärk av fasta, brukar börja dyka upp på tidig eftermiddag.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-22, 21:15   #311
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
Kan huvudvärken bero på hämmat intag av koffein?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 05:01   #312
iCYAto
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 34
När jag börjar en fasta, så är det ofta den första dagen som jag får huvudvärk.
iCYAto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 06:23   #313
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Kan huvudvärken bero på hämmat intag av koffein?
Om du är van att få i dig koffein, absolut.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 08:41   #314
Ribban
Registered User
 
Ribbans avatar
 
Reg.datum: Sep 2014
Inlägg: 328
För min del handlar det inte om koffein. Intar bara koffein i samband med träning, 300mg, och det har inte ändrats.
__________________
Hej
Ribban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-04-25, 13:38   #315
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Har testat detta cirka 2 veckor och tycker att känslan är lite konstig. Dagarna jag fastar längtar jag efter bröd och godis, sen blir det ätardag och jag äter en 1500 kcal frukost/lunch och sen är jag inte så sugen på nånting resten av dagen. Måste aktivt hålla koll på att jag äter tillräckligt med protein för att matintaget har en tendens att sluta ganska lågt. Ätardagen lär väl bli svårare att ha under kontroll ju lägre kroppsfett jag får men just nu gillar jag det här sättet att äta faktiskt.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)