Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2006-08-10, 11:21   #61
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Jo. Det vore bra att ha adepter som tränar på samma plats, så att de kan coacha och "egga" varandra på träning också. För min del skulle förutsättningen att vara med hela tiden vara 1) att vara proffstränare, 2) att vara gymägare (ve och fasa), och plocka upp talanger från det egna gymmet, eller 3) att ALLTID vara på samma ort och "plocka" alla adepter därifrån. Men jag tror jag måste pröva på ett lite annorlunda koncept (av flera orsaker).

Angående feedback så tycker jag "bra gjort, du ser stark ut" är ganska värdelös feedback, iaf på träning. På tävling är man väl förberedd och ordentligt laddad och då kan EN DEL av feedbacken naturligtvis lyda ungefär så : "Bra gjort. Du är verkligen stark. Detdär kom tekniskt nästan perfekt. Du kommer bergsäkert att klara nästa vikt". I den mån jag ger sådan feedback på tävling - vilket jag nog gör, om lyftet verkligen VAR nästan perfekt - så NÄMNER jag dock också VAD i tekniken som var så bra : "Bra gjort. Du är verkligen stark. Detdär kom tekniskt nästan perfekt (t.ex för sumomark höfthöjden var helt rätt, styrkan var samlad, du fick med benen bra och slutet var precis tillräckligt kort). Likadant i nästa, så klarar du det bergsäkert".

Man kan dock inte hålla på och tjabbla under hela pausen mellan lyften, lyftaren måste få 1) vara nöjd, 2) pusta ut, 3) varva ner och 4) ladda upp.
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-10, 11:48   #62
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Japp, jag håller med.

Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
Man kan dock inte hålla på och tjabbla under hela pausen mellan lyften, lyftaren måste få 1) vara nöjd, 2) pusta ut, 3) varva ner och 4) ladda upp.
Precis. Sen tycker jag rent allmänt att man ska välja sina ord noga på tävling. Hellre positiv förstärkning än negativ kritik. De negativa teknikbitarna kanmamn ta efter att tävlingen är slut. Om tekniken ser helt fuckad ut - kom ihåg vad ni har gjort på träningen och använd nåt nyckelord från träningen (t.ex. "upp med bröstet") för att hjälpa lyftaren att hitta rätt teknik i nästa lyft.

Vissa coacher snackar sönder sina lyftare.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-10, 14:27   #63
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H
Nå, i korthet iaf:
1. Öjebymodellen handlar mycket om att tänka "nervimpulser". Man blir bra på det man tränar helt enkelt. Varje övning som inte heter bänk, mark eller böj måste behovsprövas ordentligt. Isället för att fladdra på med olika assistansövningar använder man sig istället av variationsövningar av de nämda huvudmomenten. Tanken är den att man inte tränar dips, puschdowns eller för den del kickback´s för att stärka triceps. Man tränar istället en variant av bänkpress istället dvs klossbänk. Detta för att till varje pris bibehålla så mycket av grundövningens rörelsemönster som det bara går. Detsamma gäller naturligtvis för övriga huvudmoment också.

2. Även Öjebymodellen utgår ifrån den positiva effekten av accelerationsträning ger, dvs explosiva lyft på ickemaximala vikter. Detta sker i flera set men med lågt antal reps, vanligtvis 3.

3. Ett annat moment som återkommer i öjebymodellen är inslaget av eccentrisk träning mot supramaximal belastning. Denna typ av träning läggs ofta in under grundträningsfasen.

En grundläggande tanke inom modellen är den om fiberalteration. Man vill med cyklisk träning; varvat explosivt, eccentriskt och tungt åstadkomma en förskjutning av fibersammansättningen från Typ 1 till typ 2 a och från typ 2 a till typ 2 b.
När det gäller belastningar och repsantal ligger de ALLTID lågt. Tanken är att lyften skall ta så kort tid som möjligt att utföra och därmed spara energi till ännu tyngre lyft samt på ett effektivt sätt minimera involveringen av sega och svaga typ 1 fibrer.

Vad jag förstår så förekommer det stora variationer hur de bästa ÖAK lyftarna tränar men grundtankarna är de ovanstående. -AG- kan gärna komplettera om det saknas nåt.
Jag kanske kan tillägga något om Öjebymodellen. Jag är i alla fall något bekant med träningen och kan säga så mycket som att den, precis som allt annat, förändras genom åren. Dagens lyftare tränar inte som elitlyftarna gjorde i slutet av 80-talet och början av 90-talet.

Det intressanta med modellen är att den togs fram genom att klubbens medlemmar använde sig själva som försökskaniner. På 80-talet var dopningen otroligt utbredd i sporten och grundaren till modellen, Kåre Lundgren, ville därför hitta egna träningssystem som skapade lyftare av yttersta världselit, men utan användandet av anabola steroider.

Det experimenterades något enormt och olika övningar och träningsmodeller testades av olika klubbmedlemmar. Resultaten utvärderades allt eftersom och i slutet av 80-talet fick klubben sitt stora genombrott.

Magnus Carlsson, Kåre Lundgren och Anders Eriksson tog alla plats i olika landslag och klubben fixade bla ett antal EM-medaljer. Det intressantaste är att när sedan Anders Eriksson pga skada slutade tävla började han studera till Molekylärbiolog, och inriktade sig senare på forskning om muskler och dopning.

Han läste mängder av forskningsartiklar i sitt arbete och det komiska var att mycket av det som Kåre tagit fram genom att testa modellerna på sina klubbkompisar fick under några år i mitten av 90-talet stort stöd genom moderna forskningsrön. Naturligtvis var detta ett fall framåt för klubbens träningslära. Nu kunde man inte bara säga "det här har vi testat och det visade sig vara bra", man kunde också visa att modern forskning pekar i samma riktning.

Genom åren har flera av de olika träningsmetoderna ramlat bort, för att sedan dyka upp i ny skepnad flera år senare. Allt är som ett stort pussel där bitarna byts ut beroende på hur de passar in i resterande delar av träningen.

Något som berörs allt för sällan, och som är lika viktigt för framgången, är klubbens sammanhållning. Där ses styrkelyft som en lagsport även om tävlandet sker individuellt. Alla tränar tillsammans 3-4ggr/vecka, mellan klockan 17:00 och 20:00. Naturligtvis är det stöd lyftarna då får av klubbkamraterna extremt viktigt för ett kunna bedriva framgångsrik elitidrott.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-10, 14:31   #64
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H
Det som jag kan uppleva med ÖAK-modellen är den totala avsaknaden av kompletterande träning. En kedja är ju inte starkare än den svagaste länken och har man begåvats med "veka" axlar eller korsrygg så är risken tämligen stor att man ådrar sig en skada om man inte är försiktig. Detta är ju naturligtvis inget problem om man har en bra tränare som kan se dessa brister, men läser man bara rakt av på nätet den info som finns så kan det gå lite tokigt.
Här belyser du något viktigt. Det framgår sällan att nybörjare ofta tränar komplement, vettiga komplement. När man varit aktiv i några år så blockas dessa övningar bort allt eftersom och en elitlyftare som tränat i ca 10 år anses inte behöva komplement. Man kan inte träna i 10 år utan att bygga upp en stark och genomtränad kropp.

Sedan är det naturligtvis så att komplementövningar aldrig försvinner helt. Man har alltid en svaghet i sin lyftning, en del av lyftet där man missar. Beroende på var i lyftet man missar så läggs komplementövningar in som har till syfte att avhjälpa problemet.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-10, 14:52   #65
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Mycket bra klargörande där, Fetknoppen!

Tackar.

Känns som om det här kommer att bli en bra sammanfattning av olika tankar kring SL-träning.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 06:48   #66
Börje H
Negativa Blöje
 
Börje Hs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Dubai
Inlägg: 15 672
Håller med Nitro. Denna tråd håller på att verkligen överträffa sig själv! Faktum är att hela forumdelen med SL har fått en bra start. Det finns väldigt mycket att lära både för nybörjare och rutinerade lyftare.

Stahlberg Man får tacka för en bra sammanfattning. Främst i konsten att vara en bra coach och tränare, men det är ju ack så viktigt. I många fall är själva grundtanken och förhållningssättet till träningen mer viktigt än det faktiska träningsprogrammet.

Fetknoppen: Jo, Kåres tankar var ju verkligen "före sin tid". Jag har skrivit ang Öjebymodellen på Idrottsmedicin i Umeå och var då i kontakt med Kåre. Han pratade då väldigt varmt om ffa det arbete som Per Aagard genomför i sin forskning i Danmark. I senare skede har ju även Anders E´s jobb och kunskap bidragit mycket. Lite synd dock att Öjebyarna nu de senaste åren blivit mindre framstående inom sporten. Att talangerna finns är ju ingen tvekan om men flera utav dem verkar ju helt tappat lusten för sin träning vilket är synd. Tomas S är ju dock ett riktigt framtidslöfte och vi får väl hoppas att med honom kommer ÖAK rise again!
__________________
Pastor Smulter predikar:
"En tarvitse pillua! En tarvitse rahaa. Koska pääasia on että penkki kulkee"
Citat:
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 15:43   #67
Fetknoppen
Registered User
 
Fetknoppens avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Piteå
Inlägg: 5 109
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H
Håller med Nitro. Denna tråd håller på att verkligen överträffa sig själv! Faktum är att hela forumdelen med SL har fått en bra start. Det finns väldigt mycket att lära både för nybörjare och rutinerade lyftare.

Stahlberg Man får tacka för en bra sammanfattning. Främst i konsten att vara en bra coach och tränare, men det är ju ack så viktigt. I många fall är själva grundtanken och förhållningssättet till träningen mer viktigt än det faktiska träningsprogrammet.

Fetknoppen: Jo, Kåres tankar var ju verkligen "före sin tid". Jag har skrivit ang Öjebymodellen på Idrottsmedicin i Umeå och var då i kontakt med Kåre. Han pratade då väldigt varmt om ffa det arbete som Per Aagard genomför i sin forskning i Danmark. I senare skede har ju även Anders E´s jobb och kunskap bidragit mycket. Lite synd dock att Öjebyarna nu de senaste åren blivit mindre framstående inom sporten. Att talangerna finns är ju ingen tvekan om men flera utav dem verkar ju helt tappat lusten för sin träning vilket är synd. Tomas S är ju dock ett riktigt framtidslöfte och vi får väl hoppas att med honom kommer ÖAK rise again!
Du har rätt. Jag tror att klubben genomgick en allt för stor generationsväxling på kort tid. Många av dem som varit aktiva i mer än 15år skaffade familj, hus, och annat som gör att de prioriterar om sina liv. De flesta är dock träningsaktiva fortfarande och ungefär lika starka. Tyvärr är de bedrövligt dåliga med utrustning eftersom det är den biten som prioriterats bort. Jag sätter dock stort hopp till den kommande generationen. Det är ett stort gäng har jag förstått som tränar tillsammans och stöttar varandra. Tomas är nog bara en av flera som inom några år kommer att utmärka sig. Dessutom är det roligt för de äldre lyftarna att se hur bra det går för ungdomarna, vilket kanske kan locka även dem till nya tävlingar när tiden är den rätta.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 22:36   #68
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Ingen på WBC kör exakt likadant, utan de anpassar systemet efter egna förutsättningar.

/the_PL_man

Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
Z_Bumbi har förstås rätt. Jag talade om "renodlad" Westside. Också jag känner många som tränar Westside här i Finland, men ingen som tränar renodlad Westside.
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 10:17   #69
stahlberg
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 6 601
Träning ā la Stahlberg/del 2

För att inte bli lynchad när jag åker till Sverige ikväll ska jag fortsätta på mitt inlägg Träning ā la Stahlberg/del 1. Dethär inlägget gäller själva träningsupplägget.

1.VISIONEN SOM GRUND. Lyftarens och min (förhoppningsvis) gemensamma vision utgör grunden för den långsiktiga planeringen. När jag tränat med en lyftare 1-2 år, och ser vilken utvecklingstakt som är möjlig för honom (henne), försöker jag göra upp en långsiktsplan (10-15 år). Denna plan är förstås mycket inexakt. Det är inte nödvändigt att lyftaren själv koncentrerar sig särskilt mycket på planen - eller ens är medveten om den. Det hjälper inte en lyftare att veta att han klarar 100 kg i bänkpress idag och någon gång måste klara 250 : skillnaden är för stor för att ge positiv inspiration, en sådan tanke kan leda till negativt tryck istället.

2.GRADVIS MER AVANCERAD TRÄNING. Jag har som princip att försöka "spara" vissa träningsmetoder, vissa komplementövningar, viss utrustning etc "för framtiden", så att man har något nytt att ta till när man råkar ut för stagnation. De första ca 5-6 åren tycker jag att träning enligt linjär progression fungerar bra. Därefter lönar det sig att gå över till mer varierande träning, typ minicykel eller byte av tunga övningar från gång till gång. Under en lyftares karriär sker också en tydlig förskjutning av träningen FRÅN grundstyrka/maxstyrka/explosiv styrka MOT mer maxstyrkebetonad träning.

3. INDIVIDUELLA PROGRAM. Jag försöker göra programmen så individanpassade som möjligt. Detta hindrar inte att jag har vissa huvudidéer som "favoriter" (dessa "favoritidéer" växlar exfterhand).Också lyfttekniken bör vara individanpassad.

4. 1-5-MODELLEN. Jag tycker 1-5-modellen är bra för de flesta program. Dvs 1-5 övningar/träningsdag, 1-5 arbetsserier/övning, 1-5 reps/arbetsserie.

5. PERIDOSIERING. Numera har jag två huvudperioder : grundstyrke/styrketräningsperiod och tvälingsförberedelseperiod.

Under grundstyrkeperioden tränas grundstyrka, maxstyrka, explosiv styrka. Dessutom arbetar man med att få bort svagheter samt träna svaga egenskaper (vilka varierar, kan gälla t.ex uthållighet eller rörlighet). Det mesta av träningen sker utan utrustning, men beroende på periodernas längd kan en viss utustning komma ifråga i slutet av perioden.

Under tävlingsförberedelseperioden tränar vi maxstyrka och explosiv styrka. Vi använder utrustning (fastän inte alltid all utrustning). Vi gör tävlingslika lyft för teknik och känsla. Vikterna är tunga, men failure försöker vi undvika.

Periodernas längd beror på tiden till nästa tävling. Ibland kan två tävlingförberedelseperioder följa efter varandra.

6. PLANERING OCH MÅLSÄTTNING. Vi arbetar ifrån ett mer konkret långtidsmål än långtidsplanen. Vi kant.ex med en ungdomslyftare bestämma att målet är att ta FM-guld 2,5 år senare. Målet bör vara så långt ifrån tidsmässigt att man hinner arbeta och utvecklas, men så nära att man orkar "se" det framför sig. Utgående från detta kan jag dela upp tiden i flera tävlingscykler med förhållandevis exkta mål för varje. Varje pass i varje träningscykel har ett eget mål (men utvärderas och korrigeras).

7. ARBETSSERIER OCH NYCKELSERIER. Varje program omfattar :
- uppvärmningsserier
- arbetsserier
- målserier (den viktigaste arbetsserien i ett pass)
- nyckelserier (de viktigaste målserierna, som berättar för mig var adepten står styrkemässigt. Dessa kommer inte i varje pass).

8. KOMPLEMENTÖVNINGAR
Jag sätter med komplementövningar huvudsakligen för att 1) bygga grundstyrka, 2) bygga maxstyrka (overloadkomplement typ negativer, 1/4 squats osv) och 3) arbeta bort svagheter. Eftersom varje pass omfattar 1-5 övningar är 0-4 övningar komplementövningar. Av dessa är huvuddelen styrkelyftsliknande komplement (sådana som "gör lyftet tyngre", typ bänkpress med fötterna uppe eller overload-komplement, typ klossbänk från hög kloss, eller sådana som arbetar bort svagheter, typ lyft från visst läge i rack).

9. VECKOPROGRAMMET. Jag har experimenterat med flera olika långa "träningsveckor", men av flera skäl fastnat för en som föler kalenderveckan, med 1 böj/markdag, 1 mark/böjdag, 1 tung bänkdag och en medeltung/lätt bänkdag. Jag försöker komponera programmet så att det är (minst) 72 h vila mellan varje liknande pass. Eftersom jag varierar passens "tyngd" en hel del varierar vilan något (och t.ex en böjdag är inte alltid samma veckodag).
__________________
stahlberg
stahlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 13:26   #70
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Mycket intressant och nåt som jag ska läsa flera gånger och försöka ta till mig.

Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
Jag har som princip att försöka "spara" vissa träningsmetoder, vissa komplementövningar, viss utrustning etc "för framtiden", så att man har något nytt att ta till när man råkar ut för stagnation. De första ca 5-6 åren tycker jag att träning enligt linjär progression fungerar bra. Därefter lönar det sig att gå över till mer varierande träning, typ minicykel eller byte av tunga övningar från gång till gång.
Intressant. Jag håller med. Det kan vara klurigt att veta när det är dags att frångå den linjära progressionen.

Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
Under en lyftares karriär sker också en tydlig förskjutning av träningen FRÅN grundstyrka/maxstyrka/explosiv styrka MOT mer maxstyrkebetonad träning.
Låter vettigt återigen.

Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
Också lyfttekniken bör vara individanpassad.

Samma sätt att lyfta passar inte alla.

Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
Jag tycker 1-5-modellen är bra för de flesta program. Dvs 1-5 övningar/träningsdag, 1-5 arbetsserier/övning, 1-5 reps/arbetsserie.
Det låter som en bra modell. Den skulle man kunna använda som grund...

Tackar!
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 20:51   #71
Fantomen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 462
Får tacka för ett enastående inlägg Stahlberg. Mycket intressant att ta till sig där.
Fantomen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-22, 19:19   #72
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Man får tacka för en superb tråd, den utvecklades verkligen till något intressant!

En grej jag tänkte på så i alla hast, och som även har påpekats tidigare.
Oavsett hur man tränar, eller vilket superprogram/system man än kan hitta på internet eller via andra kanaler så finns det inget som motsvarar den support man får i en klubb. Att ha folk som hjälper till att hitta utvecklingsmöjligheter i ens lyftande, tekniska tips, hjälpa till med nya infallsvinklar mm. Så är du lite intresserad av SL leta upp din närmsta klubb.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-22, 21:59   #73
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe
Man får tacka för en superb tråd, den utvecklades verkligen till något intressant!

En grej jag tänkte på så i alla hast, och som även har påpekats tidigare.
Oavsett hur man tränar, eller vilket superprogram/system man än kan hitta på internet eller via andra kanaler så finns det inget som motsvarar den support man får i en klubb. Att ha folk som hjälper till att hitta utvecklingsmöjligheter i ens lyftande, tekniska tips, hjälpa till med nya infallsvinklar mm. Så är du lite intresserad av SL leta upp din närmsta klubb.
Japp. Instämmer till fullo.

Sen är det bra att vara envis också.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 12:19   #74
nutz
Banned User
 
nutzs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 1 092
Bästa tråden på länge!
nutz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 23:16   #75
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Lite intressanta tankar från Rickey Dale Crain (flerfaldig VM-vinnare kl 75 kg):

"Let us look at and analyze sticking points. Most people believe or tend to think sticking points are bad (but they are not if they are at the right spot) and they believe wherever the weight tends to stop, that is the sticking point and that if they work that spot "they shall overcome". This is a fallacy also, so now that you think I am crazy or close to it, let me logically prove my point.
Let us take an example of the bench press. Someone pushes it 2-4 inches from the top, now almost all of us would say, "oh he needs tricep work, because the bar stopped at the top and that is where the tricep starts/stops". Sometimes this would be true if the bar off the chest is very slow, grinding its way slowly up and then stopping. But in most cases one explodes off the chest and pushes, gradually slowing till he almost reaches the top and then stops. The speed of the bar in the bench press is responsible for how far he ends up (as well as a bench shirt if he has one on). To simplify the argument let us state for example that in the bench, the pecs are used first at the bottom. Then the deltoids kick in. Then the triceps, depending on where your hand placement is, The height of your chest (i.e. the distance the bar travels), etc.
These will dictate as to when each muscle groups kicks in. There are other things that influence it as well, such as the speed of the bar, the length of the limbs, etc. But to keep it on a simple level we will use the previous mentioned items.
Ideally you want each muscle group to kick in as late as possible, i.e. your deltoids would not kick in till you reached half way and the triceps perhaps three fourths of the way up.
Now this is probably not the case but it would be ideal. As you blow the bench off your chest for previously mentioned reasons we feel the delts kicking in, then the triceps. If you stall out 3/4ths of the way or closer to the top, in actuality the deltoids are probably the weak spot. Because of speed and a bench shirt (if used) the bar is carried into the tricep zone. If you get the bar close to the top, just after the triceps kick in and it stalls it could be the triceps at that point. The stall out for triceps would be almost at the finish, as the stall out for
the pecs would be anywhere from a few inches off the chest to half way up.
Many people grasp the idea immediately, but most do not understand. Using this logic, go to the muscle group before the stall out zone and do extra work in that area.
Ideally the sticking points should be at the bottom of each lift. Squat at the bottom, bench at the bottom and deadlift on the floor. If all of your muscles have been worked evenly you should be able to finish anything you start, ideally.
Most do not; that is why we go back to each sticking point and work those areas.
See if this will help each of you to work the right areas that need the most work in improving your lift."

/the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)