Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-01-02, 11:01   #1
Esonda
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 8
Red face Nybörjare Bikini Fitness

Jag vill i framtiden tävla i bikini fitness och tänkte kolla med er här inne om ni har några bra tips på hur man ska börja?

Vad ska jag börja med, styrketräning, cardio eller båda?
Hur ska jag tänka med kosten?

Tack på förhand =)
Esonda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 12:13   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Esonda Visa inlägg
Vad ska jag börja med, styrketräning, cardio eller båda?
Du behöver inte ägna dig åt en sekund cardio under hela din Bikini Fitness-karriär. Däremot måste du troligen styrketräna. Jag säger "troligen", för eftersom man inte behöver speciellt stora muskler i Bikini Fitness så är det möjligt att faktiskt ha tillräckligt stora muskler för att tävla redan innan man börjar träna (ej menat som hån, bara ett faktum).

Däremot kan det vara bra att ägna sig åt cardio ändå, om inte annat av hälsoskäl, men även för att öka kaloriförbrukningen om man deffar.

Kosten får någon annan svara på, jag vågar inte. :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 14:03   #3
Esonda
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 8
Haha, okey ja asså någonstans måste jag ju börja!
Har lite mammakilon till att bli av med och musklerna har jag inga direkt former på, inte ens när jag var smal!

Så vad skulle vara rekommenderat för att få snygga men inte för stora muskler?
tex 3 set med 12 rep? Höga eller låga kilon?
Esonda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 14:06   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Esonda Visa inlägg
Haha, okey ja asså någonstans måste jag ju börja!
Har lite mammakilon till att bli av med och musklerna har jag inga direkt former på, inte ens när jag var smal!

Så vad skulle vara rekommenderat för att få snygga men inte för stora muskler?
tex 3 set med 12 rep? Höga eller låga kilon?
Du ska satsa på att få så stora muskler du bara kan, eftersom det ändå är så svårt att få stora muskler. Formen på musklerna är genetiskt bestämd, det är bara storleken man kan påverka rent utseendemässigt.

Man brukar rekommendera 6-12 reps för muskelstorlek. Men det blir lite svårt att rekommendera antal set, reps, övningar och så vidare utan att se till hela ditt träningsschema.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 14:24   #5
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du behöver inte ägna dig åt en sekund cardio under hela din Bikini Fitness-karriär. Däremot måste du troligen styrketräna. Jag säger "troligen", för eftersom man inte behöver speciellt stora muskler i Bikini Fitness så är det möjligt att faktiskt ha tillräckligt stora muskler för att tävla redan innan man börjar träna (ej menat som hån, bara ett faktum).

Däremot kan det vara bra att ägna sig åt cardio ändå, om inte annat av hälsoskäl, men även för att öka kaloriförbrukningen om man deffar.

Kosten får någon annan svara på, jag vågar inte. :P
Vilket trams.
Jag skulle vilja se den helt normala, otränade tjej som ställer sig på en bikiniscen och placerar sig.

Här har du en av dom bästa biknitjejerna i landet: http://scontent-b.cdninstagram.com/h...64181374_a.jpg

Otränad?
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 14:35   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Vilket trams.
Jag skulle vilja se den helt normala, otränade tjej som ställer sig på en bikiniscen och placerar sig.

Här har du en av dom bästa biknitjejerna i landet: http://scontent-b.cdninstagram.com/h...64181374_a.jpg

Otränad?
Okej, fair enough. Jag hade sett det skrivas i en annan tråd här, det var därför jag trodde det var så.

Förresten, eftersom du citerade hela mitt inlägg och inte bara det att man kanske inte behöver styrketräna alls, så undrar jag om du även anser att resten av mitt inlägg var trams?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2015-01-02 klockan 14:38.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 14:42   #7
Esonda
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg

Här har du en av dom bästa biknitjejerna i landet: http://scontent-b.cdninstagram.com/h...64181374_a.jpg

Otränad?
Tack ska kika in där!
Ne inte direkt otränad, var gruppträningsinstruktör innan jag blev gravid. Dock har träningen blivit ganska lidande nu på sista tiden, dottern kräver en hel del tid. Men hon börjar på dagis om två veckor så jag kommer snabbt in i rutinerna sen...
Esonda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 14:43   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Esonda Visa inlägg
Tack ska kika in där!
Ne inte direkt otränad, var gruppträningsinstruktör innan jag blev gravid. Dock har träningen blivit ganska lidande nu på sista tiden, dottern kräver en hel del tid. Men hon börjar på dagis om två veckor så jag kommer snabbt in i rutinerna sen...
Det där var inte skrivet till dig, det där var skrivet till mig (det var därför han hade citerat mig i inlägget). Han frågade inte dig om du var otränad, han frågade mig ironiskt om jag tyckte att tjejen på bilden var otränad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 14:48   #9
Esonda
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det där var inte skrivet till dig, det där var skrivet till mig (det var därför han hade citerat mig i inlägget). Han frågade inte dig om du var otränad, han frågade mig ironiskt om jag tyckte att tjejen på bilden var otränad.
Jaha... haha... :P
Esonda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 14:55   #10
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du behöver inte ägna dig åt en sekund cardio under hela din Bikini Fitness-karriär. Däremot måste du troligen styrketräna. Jag säger "troligen", för eftersom man inte behöver speciellt stora muskler i Bikini Fitness så är det möjligt att faktiskt ha tillräckligt stora muskler för att tävla redan innan man börjar träna (ej menat som hån, bara ett faktum).

Däremot kan det vara bra att ägna sig åt cardio ändå, om inte annat av hälsoskäl, men även för att öka kaloriförbrukningen om man deffar.

Kosten får någon annan svara på, jag vågar inte. :P
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Okej, fair enough. Jag hade sett det skrivas i en annan tråd här, det var därför jag trodde det var så.

Förresten, eftersom du citerade hela mitt inlägg och inte bara det att man kanske inte behöver styrketräna alls, så undrar jag om du även anser att resten av mitt inlägg var trams?
Det fetstilta är trams.

Jag känner flera tjejer som tävlar i bikini och dom tränar hårt (tro det eller ej), både på gymmet och kör cardio.
Sen har dom inte lika mycket muskelmassa eller är lika hårda som en BF tjej, men det är inte så konstigt heller, grenen har sina riktlinjer och dom måste man följa.

Det är en "trend" att håna bikinitjejer för att dom inte tränar eller dietar och MP killarna för dom tränar aaaaaldrig ben.
Jag förstår inte varför man inte kan låta folk göra vad dom vill.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 15:00   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Det fetstilta är trams.

Jag känner flera tjejer som tävlar i bikini och dom tränar hårt (tro det eller ej), både på gymmet och kör cardio.
Sen har dom inte lika mycket muskelmassa eller är lika hårda som en BF tjej, men det är inte så konstigt heller, grenen har sina riktlinjer och dom måste man följa.

Det är en "trend" att håna bikinitjejer för att dom inte tränar eller dietar och MP killarna för dom tränar aaaaaldrig ben.
Jag förstår inte varför man inte kan låta folk göra vad dom vill.
Så du anser att man behöver köra cardio för att tävla i bikini fitness? Det låter väldigt konstigt, eftersom det inte finns något konditionskrävande moment i tävlingen.

Jag avsåg inte att håna, jag försökte bara svara på TS fråga om vad hon ska träna. Hon kanske har kanongener + har jobbat som möbelflyttare och hållt på med brottning vid sidan av, då är det möjligt att hon redan idag har tillräcklig muskelmassa för sporten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 15:22   #12
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Så du anser att man behöver köra cardio för att tävla i bikini fitness? Det låter väldigt konstigt, eftersom det inte finns något konditionskrävande moment i tävlingen.

Jag avsåg inte att håna, jag försökte bara svara på TS fråga om vad hon ska träna. Hon kanske har kanongener + har jobbat som möbelflyttare och hållt på med brottning vid sidan av, då är det möjligt att hon redan idag har tillräcklig muskelmassa för sporten.
Anser du att man inte behöver köra cardio för att tävla i byggning?
Det finns nu inte något konditionskrävande moment i tävlingen.

Så om random tjej kommer fram till dig på gymmet och vill ha tips hur hon skall göra för att kunna tävla i bikini skulle du säga: "Du kan lägga ner cardion och förmodligen kan du även säga upp gymkortet för du kommer inte att behöva träna här."

Du skriver:
Citat:
Jag säger "troligen", för eftersom man inte behöver speciellt stora muskler i Bikini Fitness så är det möjligt att faktiskt ha tillräckligt stora muskler för att tävla redan innan man börjar träna (ej menat som hån, bara ett faktum).
Då undrar jag hur många bikinitävlingar du har sett?
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 15:48   #13
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Så du anser att man behöver köra cardio för att tävla i bikini fitness? Det låter väldigt konstigt, eftersom det inte finns något konditionskrävande moment i tävlingen.

Jag avsåg inte att håna, jag försökte bara svara på TS fråga om vad hon ska träna. Hon kanske har kanongener + har jobbat som möbelflyttare och hållt på med brottning vid sidan av, då är det möjligt att hon redan idag har tillräcklig muskelmassa för sporten.
Märkligt då att praktiskt taget alla som tävlar inom fitness/byggning kompletterar sin styrketräning med flera cardiopass i veckan. Kan säga att cardio under deffen inte är för att det är så jäkla kul.

Med eller utan kanongener får man knappast inte den muskelmassa som krävs och definitivt inte den fördelning av massan som krävs genom något annat än styrketräning.

Det krävs mer massa än vad många tror för att se bra ut i tävlingsform oavsett vilken klass vi talar om.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 15:51   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Anser du att man inte behöver köra cardio för att tävla i byggning?
Det finns nu inte något konditionskrävande moment i tävlingen.
Ja.
Men du menar att man behöver köra cardio för att tävla i byggning? Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Så om random tjej kommer fram till dig på gymmet och vill ha tips hur hon skall göra för att kunna tävla i bikini skulle du säga: "Du kan lägga ner cardion och förmodligen kan du även säga upp gymkortet för du kommer inte att behöva träna här."
Nej. Jag pratade om en tjej som redan har hyfsat stora muskler. Knappast en "random" tjej.

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Då undrar jag hur många bikinitävlingar du har sett?
Ingen. Och efter att ha sett bilden du länkade för ett par inlägg sedan så inser jag att jag var felinformerad. Åsikten "många tjejer behöver bara deffa för att kunna göra bra ifrån sig i Bikini Fitness" kommer ifrån inlägg jag läst av fler än en person på detta forum.

Men nu har jag lärt mig att inte lita så mycket på vad folk här på forumet skriver.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-02, 15:57   #15
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Ja.
Men du menar att man behöver köra cardio för att tävla i byggning? Varför?



Nej. Jag pratade om en tjej som redan har hyfsat stora muskler. Knappast en "random" tjej.



Ingen. Och efter att ha sett bilden du länkade för ett par inlägg sedan så inser jag att jag var felinformerad. Åsikten "många tjejer behöver bara deffa för att kunna göra bra ifrån sig i Bikini Fitness" kommer ifrån inlägg jag läst av fler än en person på detta forum.

Men nu har jag lärt mig att inte lita så mycket på vad folk här på forumet skriver.
För att citera deffguiden:
Citat:
En viktminskning kan du bara åstadkomma på ett sätt: att förbruka mer energi än vad du stoppar i munnen. Detta i sin tur kan du åstadkomma på tre sätt: genom att dra ner på maten, genom att öka din energiförbrukning via motion eller andra aktiviteter, eller genom en kombination av dessa. Den sistnämna metoden är att rekommendera. Dels slipper du dra ner för mycket på maten och därigenom riskera försämrad energiomsättning, muskelförlust (vilket innebär ytterligare nedsatt energiförbrukning, i en ond spiral) och att gå miste om värdefulla näringsämnen, dels slipper du spendera ändlösa timmar på förbränningsträning.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=26881

För att minimera muskelförlusten under diet kan det vara en bra idé att lägga in förbränningsträning så att man inte endast justerar kosten för att komma i tävlingsform.

Och du fick fram att TS redan hade hyfsat stora muskler genom detta inlägget?
Citat:
Ursprungligen postat av Esonda Visa inlägg
Jag vill i framtiden tävla i bikini fitness och tänkte kolla med er här inne om ni har några bra tips på hur man ska börja?

Vad ska jag börja med, styrketräning, cardio eller båda?
Hur ska jag tänka med kosten?

Tack på förhand =)
Hur gjorde du det?


Med tanke på hur liten din kunskap är i området så undrar jag varför du överhuvudtaget svarade?
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)