Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-12-20, 16:55   #16
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Nej, siffrorna är i mitt fall bara ett exempel. Det egentligen problemet är att det inte finns någon övergripnade plan för att göra styrkelyft större, vilket den här diskussionen visar.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 16:56   #17
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Nej, siffrorna är i mitt fall bara ett exempel. Det egentligen problemet är att det inte finns någon övergripnade plan för att göra styrkelyft större, vilket den här diskussionen visar.
Nej den här diskussionen visar faktiskt inte alls det. Den visar att det inte finns ett visst nyckeltal som i sig är av ytterst ringa värde. Det irriterar mig dessutom att vi ska behöva ha fler debatter som egentligen mest av allt visar att vi styrkelyftare är en bunke koleriker.

Låt oss istället prata (t ex) om hur vi växer sporten istället för lova stora siffror utan grund.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.

Senast redigerad av hurril den 2012-12-20 klockan 16:57.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 17:04   #18
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Nej den här diskussionen visar faktiskt inte alls det.
Tillåt mig att prenumerera på en högst avvikande åsikt. Hur skulle det kunna finnas ett arbete, en plan för att få sporten att växa om det inte ens finns ett tillväxtmål?

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Det irriterar mig dessutom att vi ska behöva ha fler debatter som egentligen mest av allt visar att vi styrkelyftare är en bunke koleriker.
Tala för er själv.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 17:08   #19
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Tillåt mig att prenumerera på en högst avvikande åsikt. Hur skulle det kunna finnas ett arbete, en plan för att få sporten att växa om det inte ens finns ett tillväxtmål?

Tala för er själv.
Förbundet med Robert Eriksson i spetsen kör faktiskt på väldigt hårt och seriöst med att få god ordning på sporten med hjälp av en hel hoper nya ledare och tränare. Hans material och ansats är mycket omfattande.

Vår klubb jobbar mycket seriöst med att behålla de vi har med det där vanliga som en god stämning. Nya fångar vi oftast via kontakter men även via Internets.

Det visar rimligen att du har fel. Tillväxtmål är ett tvivelaktig mättetal även för stora företag just för att de faktiskt inte säger något. Det handlar allt för ofta om framtagandet av linjaler med efterföljande extrapoleringar av (för ofta) dåliga datapunkter. Som du och Lars visade med största möjliga tydlighet här i tråden.

Summering; bra: RE och klubbars individuella strategier; dåligt: NEJ 1800!1111. All in!
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.

Senast redigerad av hurril den 2012-12-20 klockan 17:11.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 17:12   #20
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Om man satsar på att rekrytera så ser jag det som intressant att bland annat fundera på:
*Det antal som fortsätter ett år till efter det första
*Hur många på orten känner till sporten mer än den genomsnittlige gymtränande gör.
*Hur många medlemmar kan man behålla även om de inte fortsätter tävla.
*Möjligheten att fånga upp talanger.
*Vad kostar det klubben, både i pengar och insats.

Sen är det självklart ingen riktigt hög kvalitet i att tjata på någon så att den skaffar en licens bara för att och den sedan kör en enda tävling som den avskyr men så långt är det nog få klubbar som måste gå.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 17:14   #21
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Ja det är intressanta tal. Undrar t ex om det är så att vi får in många men tappar många också. Är det vanligt att nya bara gör en tävling? Hur kommer det sig (om det är så)?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 17:23   #22
Fishtank
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 2 533
Vad kostar en licens egentligen nu?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 17:29   #23
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Intressant diskussion,

Att sätta ett högt antal licenser som mål har jag svårt att se poängen med. En tävlingslicens ligger på vadå, 500kr, och vi i ÖKK har sådan ekonomi att vi skulle samtliga tränandes på vårt gym (ca 2,000st) och inte gå i total bankrutt. Vips, så skulle vi ha nära 3000 medlemmar istället för knappa 1000, men vilken funktion fyller det egentligen? Första målet för SSF bör vara att nå 1000 medlemmar, och sedan tar vi ett hundratal i taget.

Jag tror snarare på att arbeta med att väcka ytterligare intresse för sporten. ÖKK kommer att arrangera "Öppet Flak" den 5 januari där ÖKK-medlemmar kan maxa i knäböj, bänkpress och marklyft, och bästa dam & herr på koeff vinner varsitt årskort. Det är min plan att vi ska ha "Livescore" som man kan följa under dagen, samt Klassiska SM-kvalen uppe, för vissa människor inser inte själva hur starka de egentligen är. Allt för många tror att de måste vara starkast i bygden för att ens få tävla i styrkelyft & bänkpress.

Det har varit en hel del intresse på förhand om att få vara med och tävla, och det är min förhoppning att vi får med några stycken Öppet Flak-deltagare på serieomgång 1 för att tävla på riktigt.
__________________
Journal / Blogg / ÖKK

Senast redigerad av Deceiver85 den 2012-12-20 klockan 17:30.
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 17:34   #24
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Sådana saker tror jag är mycket bra idéer. Låt folk klämma och känna lite på tävlingsflaket samtidigt som man visar upp en inbjudande anda.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 18:42   #25
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
Att sätta ett högt antal licenser som mål har jag svårt att se poängen med. En tävlingslicens ligger på vadå, 500kr, och vi i ÖKK har sådan ekonomi att vi skulle samtliga tränandes på vårt gym (ca 2,000st) och inte gå i total bankrutt. Vips, så skulle vi ha nära 3000 medlemmar istället för knappa 1000, men vilken funktion fyller det egentligen? Första målet för SSF bör vara att nå 1000 medlemmar, och sedan tar vi ett hundratal i taget.
Det är bra med 3000 medlemmar utan att få fler tävlande då det ger massor av pengar utan extra utgifter vilket t ex kan möjliggöra satsningar på att både öka antalet som faktiskt vill tävla samt underlätta för de som redan tävlar. Precis som de flesta klubbarna tjänar på att få in fler, eller i alla fall behålla, sina motionärer då de oftast betalar delar av tävlandet.
Fast jag ser inte riktigt att det är någon som beskriver en sådan situation tidigare i tråden då det snarare handlar om, utan att övertolka, att det är folk som faktiskt tävlar som ligger bakom licensökningarna.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 19:50   #26
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Förbundet med Robert Eriksson i spetsen kör faktiskt på väldigt hårt och seriöst med att få god ordning på sporten med hjälp av en hel hoper nya ledare och tränare. Hans material och ansats är mycket omfattande.

Vår klubb jobbar mycket seriöst med att behålla de vi har med det där vanliga som en god stämning. Nya fångar vi oftast via kontakter men även via Internets.
Jag tror dig. Och jag har inte påstått något annat.


Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Det visar rimligen att du har fel. Tillväxtmål är ett tvivelaktig mättetal även för stora företag just för att de faktiskt inte säger något.
Nu yrar herrn i nattmössan. Tillväxttalen säger väldigt mycket. Och de är väldigt viktiga.

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Det handlar allt för ofta om framtagandet av linjaler med efterföljande extrapoleringar av (för ofta) dåliga datapunkter. Som du och Lars visade med största möjliga tydlighet här i tråden.
Jag anar att min bäste herre missar min poäng helt. Det handlar inte om besinningslös extrapolering och orimliga tillväxtmål för sakens egen skull. Det handlar om att eftersom styrkelyft är en så pass liten sport som den faktiskt är, och så pass många människor "gymmar" utan att träna så vettigt, så är tillväxtpotentialen stor. Intresset för styrka i allmänhet är nämligen långt, långt mycket större än intresset för styrkelyft.

Det är något man kan ändra på, eller åtminstone påverka! Jag tror att du underskattar effekten som en större rekryteringskampanj kan ha på sporten i sverige. Som z_bumbi är inne på finns ekonomiska fördelar, men det är inte drivkraften. Däremot kommer ett stort antal rekryteringar att medföra att ordet sprids. Det ger i sin tur en större kontaktyta. Styrkelyft får fler intresserade, sporten får större mindshare.

Det är viktigt! Styrkelyft behöver ta mycket större plats i folks medvetande!
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 19:56   #27
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg

Jag tror snarare på att arbeta med att väcka ytterligare intresse för sporten. ÖKK kommer att arrangera "Öppet Flak" den 5 januari där ÖKK-medlemmar kan maxa i knäböj, bänkpress och marklyft, och bästa dam & herr på koeff vinner varsitt årskort. Det är min plan att vi ska ha "Livescore" som man kan följa under dagen, samt Klassiska SM-kvalen uppe, för vissa människor inser inte själva hur starka de egentligen är. Allt för många tror att de måste vara starkast i bygden för att ens få tävla i styrkelyft & bänkpress.

Det har varit en hel del intresse på förhand om att få vara med och tävla, och det är min förhoppning att vi får med några stycken Öppet Flak-deltagare på serieomgång 1 för att tävla på riktigt.
Det är ju sådana här aktiviteter som ökar intresset för sporten och i förlängningen skapar fler tävlande.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 20:12   #28
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Prova-på-tävlingar har funkar bra för oss. Vi har fått en hel del som tävlar, vid den senaste upplagan så fick vi några som kommer att tävla nästa år och så har vi fått ett antal som "bara" vet mer om sporten, fått mer influenser att träna med styrkeinriktning och som hittar till gymmet.
Däremot så når vi inte ut så brett som i alla fall jag önskar men det är där mer riktade insatser bör komma in, vi har t ex inte så många ungdomar och juniorer att slussa in som man kan ha i större klubbar med fler motionärer och även om de kommer utifrån så tror jag vi missar en hel del som inte riktigt tar sig för att tävla utan lite mer hjälp i början.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 21:24   #29
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Nu vill jag inte pissa på någons parad, men jag anser att de här blygsamma målen skulle utgöra ett stort hinder för tillväxt. Styrkelyft är försvinnande litet i detta land. Just eftersom sporten är så liten, och så många ändå tränar på gym, är tillväxtpotentialen mycket stor.

Att på det relativt stora antalet föreningar nå 1200 licenser är inga som helst problem om rätt styrning finns. Ett utmanande mål vore 1500 licenser.

Igen: vi talar om 145 föreningar. En ökning med 200 licenser nås troligen om varje förening ger sig tusan på att rekrytera två lyftare.

Om ni tycker det är utmanande att nå 1050 licenser... Det innebär ju att nettoökningen i varje klubb i medeltal är noll!!!!

Ja, då döms styrkelyft till att vara en källarsport för alltid!

No offence karro! Men för att nå någonstans måste ni/man våga utmana.
Ja någon form av mössa har du iaf på dig.

Nåväl, orkar inte bemöta alla argument i tråden men här är mina 5 cent. Jag skrev redan innan att om det bara handlar om att skrika högst siffra som mål för 2013 så leder jag med mina 100.000 licenser. Jag menar det bor ju 8-9 miljoner i Sverige så 100.000 borde väl gå. Man kan ju dessutom tävla i styrkelyft från 14 till en bit över 70 så rätt många av 8-9 miljoner kan tänkas vara i "tävlingsför" ålder. Men jag tror inte, jag vet att det inte kommer ske under 2013. Och nej jag har inget att grunda det på, men ändock så kommer det inte att ske. Vi kan kolla igen nästa år, men 100.000 näpp, det kommer inte att ske.
Samma med 1200 och 1500, förvisso ska jag inte säga att jag vet det, men jag ser det som orimligt och tror verkligen inte att vi om 1 år (12 månader) kommer att titta på 1200-1500 licenser. På 3-6 års sikt möjligen, men inte på 1 år.

Som Hurril påpekar tittar jag på förfluten tid för att spå i framtid. Och det jag ser är att styrkelyft har stått relativt still i licenser ett antal år fram tom 2010, runt 800-850 licenser. Sen ökade det med ca 100 licenser till 948 st under 2011, vilket alltså rör sig om över 10% fler utövare. Ni förstår väl att det är en i sig rätt så sjuk ökning? Och ni förstår väl också att det är en direkt effekt av att man införde klassisk lyftning på allvar? Det var ingen slump. Till i år steg vi ytterliggare med 36 licenser. Kan det vara så att nyhetens behag håller på att svalna? Jag tror det. De lyftare vi har fått stannar möjligen, och jag har personligen inte märkt att några utrustningslyftare slutat pga klassiskt, men det kan inte uteslutas. Men jag tror helt enkelt att om vi ska öka licenserna drastigt, så måste också det ske saker, utveckla saker.
Det nya koncepten med SM-veckor och U/J/V tillsammans (färre men större SM-tävlingar kortfattat) kommer möjligen stimulera (eller dra ner licenser, vem vet) men det kan omöjligen ha en +200 licenser effekt. Och klassisk lag-SM tror jag inte sporrar många att rekrytera, Lag-SM berör i vanlig ordning bara en exklusiv skara.

Men nu spårar jag vidare lite annorlunda. Jag tycker man ur förbundet borde mäta sin utveckling, i mer än bara årets balansräkning. Varje år borde man ta listorna och räkna och sammanfatta följande: antal licenser, antal starter på respektive SM, antal serielag, antal domare, antal som slutar tävla etc. När man sen sitter på säg 5 års statistik så kan man börja snacka om trender. Tex så har antalet lyftare på SM i SL legat och roterat på 60-70 ca, i år blev det bara ca 20 men det kan nog förklaras såväl av det geografiska läget men framförallt av att Kl.SM i Östersund var en av de mest haussade tävling i mannaminne endast 4 veckor före. Det blir grymt intressant att se uppsluppningen i Falun i såväl SL som bänk. Nåväl när man sen har lite statistik så kan man fatta beslut som man tror kommer gynna sporten. Om man tex skulle tappa 30% av deltagarna på BP-SM i 2-3 år i rad, så kanske man skulle fundera på att flytta det bort från vardagarna på SM-veckan. Sen tycker jag man genast ska införa ett klassisk SM för U/J (och varför inte veteraner). Klassisk lyftning ligger i tiden, är populärt och lätt-tillgängligt. Tror vi skulle kunna plocka in en 30-50 licenser till bara på det. Rida på vågen, så att säga.
Nåväl, sen kan man också försöka sätta realistiska målsättningar, som tex att öka licenser 5% varje år. Och samtidigt försöka införa sånt som kan tänkas stimulera ökningar. Vi kan ju antagligen bli mycket bättre på att behålla licenserna också, skulle tippa att det är ett 100-tal som slutar tävla varje år också. (Databasen funkar inte på min dator, jag har inte Excel, om nån vänlig själ vill logga in i databasen, klicka på Excel-ikonen på sidan användare, öppna filen, sortera fallande efter licensår och sen scrolla ner till där 2011 börjar och snabbt kolla igen ungefär hur många som "slutat" tävla för ett par år?)

En annan fråga är vart ska vi hitta våra nya licenser? Någon nämnde skolklasser, det har sen tidens början varit ett av benen i Handslaget/Idrottslyftet "samarbete med skolan". Så det är ingenting nytt. Då kan man undra hur man ska få nya licenser genom att göra samma sak som innan? Jag tror vi skulle ha bättre chanser att hitta nya licenser bland gymtränande. Vi kanske skulle ha samarbete med Friskis och Svettis, eller SATS istället. Vi kanske skulle försöka synas i BODY/[Insert valfri träningstidning], på Fitnessfestivalen, SM i byggning/AF/fitness/armbrytning etc.
För ett par år sen var det diskussion om att införa en ålderkategori under 14 år, tex 10-14 år som kunde få tävla i en egen serie. Det fanns många varianter på hur man skulle tävla, men det rann ut i sanden nånstans. I varje fall så är det möjligen en idé som kanske sporrar till ett par fler licenser.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-20, 22:01   #30
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
En annan fråga är vart ska vi hitta våra nya licenser? Någon nämnde skolklasser, det har sen tidens början varit ett av benen i Handslaget/Idrottslyftet "samarbete med skolan". Så det är ingenting nytt. Då kan man undra hur man ska få nya licenser genom att göra samma sak som innan? Jag tror vi skulle ha bättre chanser att hitta nya licenser bland gymtränande. Vi kanske skulle ha samarbete med Friskis och Svettis, eller SATS istället. Vi kanske skulle försöka synas i BODY/[Insert valfri träningstidning], på Fitnessfestivalen, SM i byggning/AF/fitness/armbrytning etc.
Nej, det är inte en annan fråga. Det är Frågan med stort F. Styrkelyft växer inte av sig själv bara för att man förändrar tävlingsformen. Däremot har införandet av klassisk lyftning sänkt tröskeln ganska ordentligt. Det ökar möjligheterna till rekrytering och förståelsen för sporten hos utomstående.

Igen: 1200 lyftare innebär att varje klubb rekryterar 1,37 lyftare. Det största hindret för att göra det är att tro att det är omöjligt. Du föreslår ju själv en lång rad av möjliga insatser?
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)