Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-27, 13:54   #8881
Cameltotem
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 89
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Vad är syftet?

Vid deff, ät vad du mår bäst på och presterar bäst av. På ett kcal-överskott, kan mer kolhydrater vara att föredra om du som sagt redan får i dig lagom med fett.
Jaa var väl det jag undra . Ska ligga på ett överskott på 500. Så käkar väl lite mer kolhydrater då! Nu blire de svåra och veta om man äter runt 500 i överskott eller inte hehe. Men ska köra 16/8
Cameltotem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 18:48   #8882
Fjrebqll
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 284
Tjing!

Du som verkar ha väldigt bra koll på läget.

När man läser om hur fett och protein ej bryter faste-adaptionerna som du beskriver.

Kan man då dra slutsatsen att man i praktiken kan välja mellan lågkolhydratskost eller "blandkost" och PF och nå samma hälsofördelar, om det nu är några?

Eller finns det andra fördelar med PF förutom de just metabola effekterna jämfört med tex lågkolhydratskost?
Fjrebqll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 18:50   #8883
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Protein är inte undersökt men ger givetvis inte samma effekt som kolhydrater, då blodsockret inte höjs nämnvärt.

Det finns specifika hälsoeffekter för fasta som inte återfinns med kalorirestriktion.

Angående lågkolhydratskost finns det inga jämförelser så jag vet inte.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 20:22   #8884
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Protein är inte undersökt men ger givetvis inte samma effekt som kolhydrater, då blodsockret inte höjs nämnvärt.
Gör det väl. Mata en typ 1-diabetiker med vassleprotein.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 21:15   #8885
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Fjrebqll Visa inlägg
Tjing!

Du som verkar ha väldigt bra koll på läget.

När man läser om hur fett och protein ej bryter faste-adaptionerna som du beskriver.

Kan man då dra slutsatsen att man i praktiken kan välja mellan lågkolhydratskost eller "blandkost" och PF och nå samma hälsofördelar, om det nu är några?

Eller finns det andra fördelar med PF förutom de just metabola effekterna jämfört med tex lågkolhydratskost?
Det verkar finnas hälsofördelar som är kopplade till t.ex. mängden protein man får i sig och IGF-1, d.v.s. mindre protein är bättre.
Iaf en studie har visat att kalorirestriktion fungerar vad gäller IGF-1 iaf bara om man också drar ner proteinintaget. Finns en hel del andra studier som tyder på att iaf (större mängder) animaliskt protein är kopplat till mer ohälsa.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 09:42   #8886
Hold Fast
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 9
Tänkte testa PF över sommaren då det känns som något jag skulle kunna gilla och undrar bara om mitt upplägg ser någorlunda vettigt ut..

Tänkte köra dubbla pass dom flesta träningsdagar (ett pass styrka och ett pass med kondition + rehabövningar för knä) med 8/16 upplägg och båda passen under ätfönstret. Har inte hittat så mycket info om hur/om man bör kombinera PF och dubbla pass, men förhoppningsvis kan väl någon här avgöra om jag är helt ute och cyklar.

Tänkte väl något i denna stilen;

Kl 12: Dagens första mål, ca 15% av dagens energiintag.

Kl 13: Styrketräning

kl 14: Dagens andra mål, ca 35% av dagens energiintag.

kl 17: Dagens tredje mål, ca 15% av dagens energiintag.

Kl 18: Kondition-/rehabträning.

kl 19.30: Dagens sista mål, ca 35% av dagens energiintag.

Dricker även gainer före och efter all träning. Räknar inte kalorier utan siffrorna blir rena uppskattningar. Kommer inte sträva efter över- eller underskott, utan spegeln kommer vara måttstock och jag siktar på någorlunda energibalans. Maten kommer bestå av helt vanlig husmanskost med extra betoning på protein.

Ser detta okej ut eller är jag helt fel ute?

Senast redigerad av Hold Fast den 2013-05-29 klockan 09:44.
Hold Fast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 09:53   #8887
Wolfgang
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 45
Hej!

Är det någon här som har prövat leangains recomp? Jag ska förhoppningvis lära mig att träna snart och då tänkte jag köra typ 5x5 och ett recomp upplägg under 8-12 månaders period.

Har kört PF i ungefär ett år nu, gillar det starkt.
Wolfgang är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 09:55   #8888
traidmill
Registered User
 
traidmills avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 217
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfgang Visa inlägg
Hej!

Är det någon här som har prövat leangains recomp? Jag ska förhoppningvis lära mig att träna snart och då tänkte jag köra typ 5x5 och ett recomp upplägg under 8-12 månaders period.

Har kört PF i ungefär ett år nu, gillar det starkt.
Jag körde recomp i några månader, inbillar mig att jag kom i bättre form men med bibehållen vikt. Dvs Leangains :P. Just nu försöker jag gaina lite kvalitetsvikt så det är väl typ som recomp men något högre, ligger på 4100/3000 nu så får se vad eet blir för resultat av det efter några månader.
traidmill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 10:02   #8889
Wolfgang
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av traidmill Visa inlägg
Jag körde recomp i några månader, inbillar mig att jag kom i bättre form men med bibehållen vikt. Dvs Leangains :P. Just nu försöker jag gaina lite kvalitetsvikt så det är väl typ som recomp men något högre, ligger på 4100/3000 nu så får se vad eet blir för resultat av det efter några månader.
Okej nice. Jag skulle vilja hitta ett upplägg där jag kan hålla formen (den sketna jag har, hah..) vill inte ''bulka upp mig'' så att säga. Har läst mycket bra om recomp och sett en del imponerande bilder, därför frågar jag även här.

Du kan ju alltid återkomma om ett par månader!
Wolfgang är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 10:03   #8890
traidmill
Registered User
 
traidmills avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 217
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfgang Visa inlägg
Okej nice. Jag skulle vilja hitta ett upplägg där jag kan hålla formen (den sketna jag har, hah..) vill inte ''bulka upp mig'' så att säga. Har läst mycket bra om recomp och sett en del imponerande bilder, därför frågar jag även här.

Du kan ju alltid återkomma om ett par månader!
Om det är det du vill åstakomma tror jag LG body recomp är rätt för dig faktiskt, det är så jag upplevde det iaf
traidmill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 10:34   #8891
Wolfgang
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av traidmill Visa inlägg
Om det är det du vill åstakomma tror jag LG body recomp är rätt för dig faktiskt, det är så jag upplevde det iaf
Hur såg din progression ut under dina månader.. Tänkte på vikt, mått och dina lyft.
Wolfgang är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 10:39   #8892
traidmill
Registered User
 
traidmills avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 217
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfgang Visa inlägg
Hur såg din progression ut under dina månader.. Tänkte på vikt, mått och dina lyft.
Vikten växlade konstant med +-2kg, gjorde pb i alla övningar (fram tills ryggen gick åt helvete) upplever som sagt att formen blev bättre med "bibehållen" vikt. Mått vet jag inte.
traidmill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 10:46   #8893
Wolfgang
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av traidmill Visa inlägg
Vikten växlade konstant med +-2kg, gjorde pb i alla övningar (fram tills ryggen gick åt helvete) upplever som sagt att formen blev bättre med "bibehållen" vikt. Mått vet jag inte.
Jag har läst om att folk pendlar 1-3kg under resans gång så att säga.. Så länge styrkan går upp och vikten står relativt still lär det funka.

Hoppas att ryggen är bättre.
Wolfgang är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 10:47   #8894
trapz star
Registered User
 
trapz stars avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 246
Någon som kör PF under bulk? Som har över tid minskat i fett och ökat i muskler?
trapz star är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 10:53   #8895
Wolfgang
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av trapz star Visa inlägg
Någon som kör PF under bulk? Som har över tid minskat i fett och ökat i muskler?
LG Bulk (vad jag har uppfattat det) är mest att fettet går upp väldigt långsamt, men det kommer. Det du beskriver är recomp. Där går man upp i muskler och minskar i fett väldigt långsamt.
Wolfgang är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)