Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-21, 23:26   #8266
nitz
Godisgris
 
nitzs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 1 451
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Prickar inget fönster överhuvudtaget. Jag äter på känn. Mesta maten efter.
+1 på den under perioder jag kör pf.
nitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 09:55   #8267
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Det jag menar är om ni kör låt säga 16h fasta, prickar ni så att 16h faller på efter-träning-shaken, eller på den riktiga måltiden?
Alltså för helvete, sluta nojja över smådetaljer som är helt oväsentliga!

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 10:19   #8268
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Det jag menar är om ni kör låt säga 16h fasta, prickar ni så att 16h faller på efter-träning-shaken, eller på den riktiga måltiden?
Ser till att pricka in lunchen exakt mellan 11:00 och 13:00 på vardagar, drar i mig lite protein innan träning och ser till att äta sista måltiden exakt mellan 18:00 och 22:00.

På helgerna ser jag till att det blir exakt någon gång innan träning jag får i mig protein och sedan äter jag min mat någon gång mellan träningspasset och nästa dag.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 15:49   #8269
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Tänkte köra en 72-75 timmars fasta nu på Tisdag till fredag. Inleder med ett pass vid 08:00-10:30 ungefär. BCAA innan, under och efter, ett riktigt grispass. Sen ett gigantiskt mål efteråt, 4000kcal (400g protein) stora delar kasein och fett, främst kolhydrater och vassle direkt efter passet. Måltiden lär pågå 1-2 timmar.

Tisdag 12:00 - Fredag 12-15:00

Några tips, invändningar? Ska bli jävligt kul att prova, och jag personligen ser fram emot det
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 18:36   #8270
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Vad vill du uppnå med en sådan lång fasta? Är det fastan i sig?
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 19:33   #8271
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Vad vill du uppnå med en sådan lång fasta? Är det fastan i sig?
Fastan i sig, för att det är 'kul', främst. Sen ev. hälsofördelar och fettförbränning är mestadels en bonus
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 14:56   #8272
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Ska snacka om fasta i allmänhet på vetenskapens värld kl 20 i svt2 ikväll

"Fasta är ett urgammalt sätt att må bättre, men fungerar det? Kan man låta bli att äta periodvis och på så sätt förlänga livet? Vetenskapsreportern Michael Mosely bestämmer sig för att förändra sitt liv, men han vill inte späka sig dagligen och äta nyttigt jämt. Därför beger han sig till Amerika för att hitta ett annat sätt att bli smalare, må bättre och leva längre. Han provar att fasta och dessutom undersöks fastande ur ett rent vetenskapligt perspektiv. Kan man äta vad som helst de flesta av veckans dagar bara man fastar regelbundet? "
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 15:10   #8273
Eira
Registered User
 
Eiras avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 245
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Ska snacka om fasta i allmänhet på vetenskapens värld kl 20 i svt2 ikväll

"Fasta är ett urgammalt sätt att må bättre, men fungerar det? Kan man låta bli att äta periodvis och på så sätt förlänga livet? Vetenskapsreportern Michael Mosely bestämmer sig för att förändra sitt liv, men han vill inte späka sig dagligen och äta nyttigt jämt. Därför beger han sig till Amerika för att hitta ett annat sätt att bli smalare, må bättre och leva längre. Han provar att fasta och dessutom undersöks fastande ur ett rent vetenskapligt perspektiv. Kan man äta vad som helst de flesta av veckans dagar bara man fastar regelbundet? "
Tror den har körts på svt för några månader sen. Va helt ok och bör finnas gratis på nätet i efterhand. han har en del avsnitt som handlar om att leva länge
Eira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 15:12   #8274
sbäck
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Kvänum
Inlägg: 1
De ska bli kul att kolla på. Tack för info magnus
sbäck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 16:40   #8275
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Haha, mosley blev så övertygad att han skrev en bok, som blivit en best seller.
http://thefastdiet.co.uk/
Nåväl, åtminstone äntligen en diet-bok som faktiskt har lite vetenskapligt vett bakom sig.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 17:18   #8276
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Äsch de yrar ju bara om saker de inte vet något om. Jag tror Mosleys bok suger balle tyvärr.

Bara det här: "As one of the medical experts interviewed for this book puts it: ‘There is nothing else you can do to your body that is as powerful as fasting.´"

Mmjo, säkert. Spring en mil istället, tjockisar. Så ska ni få se på kraftfulla kroppsliga effekter. Dock sysslar ju Mosley med varannandags-fasta verkar det som. Att jämföra t ex Leangains med det är förmodligen som att jämföra en godisbit med en godispåse. Som i att varannandagsfasta blåser frukost-hoppande från kartan vad gäller effekter på hälsa.

Senast redigerad av tjing den 2013-03-25 klockan 17:24.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 17:29   #8277
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Jaja, de tar till alla vanliga knep, men som sagt, bättre understödd än alla andra fad-dieter.
Det är inte regelrätt varannandsgsfasta, dock, utan snarare varannandags vlcd. Sedan så kan man ställa sig frågande om hans inställning till protein, att man måste ha protein varenda dag. Risken blir att man äter för mycket protein och eventuella hälsoeffekter då försvinner iaf vad gäller livslängd. Men bara rent psykologiskt tror jag att dieten kan fungera för de flesta människor.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-03-25 klockan 17:35.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 18:10   #8278
TheRigg
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Fastan i sig, för att det är 'kul', främst. Sen ev. hälsofördelar och fettförbränning är mestadels en bonus
Jag tror inte att man får de fördelar du tänker dig av en så lång fasta. Generellt tror jag att det gäller att kroppen kan gå utan näring i upp till 36 timmar innan man börjar förbränna sitt muskelprotein vilket man då riskerar vid en så lång fasta. Faktum är att jag tror att det räknas som svält om man väntar så länge
TheRigg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 18:21   #8279
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Du får sämre insulinkänslighet genom så lång fasta, för övrigt.

Som medieras av höga mängder FFA i blodet. Så var försiktig när du äter igen; jag skulle börja lätt med kött och grönsaker typ. Inte vräka i mig kolhydrater.

Senast redigerad av tjing den 2013-03-25 klockan 18:24.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 18:24   #8280
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Tänkte det, köra lite lugnt. Man har ju hört om fall när svältande barn som fått äta stora mängder dör på studs. Inte för att jag tror detta är så extremt så kan det nog ändå bli obehagligt.

Är det inte så att muskelnedbrytningen är som störst kring 24 timmar, för att sedan gradvis avta?
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)