Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-26, 14:57   #8221
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Var lite muskelnedbrytning då så noga? Jag menar, vi pratar om max två dagar
nja, man är ju känslig för sånt där. ord som katabol och muskelnedbrytande är ju helt fruktansvärda om det rör sig om otroligt lite om ens något så struntar jag i det (alltså struntar i musklerna, inte själva fastan)
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-26, 16:20   #8222
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Ja, en ketogen kost är i metabol mening att fasta.

Hur kroppen anpassar sig på sikt vet jag inte och ketoner krånglar till det hela när de väl uppregleras signifikant.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-26, 16:23   #8223
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Tittade man där på eventuell uppbyggnad som ett stort födointag sedan skulle kunna ha?
Nej.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-26, 19:07   #8224
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Nja, alltså metabola fasteadaptioner beror ju på frånvaron av kolhydrat, inte energimängden i sig.

Stora mängder protein ökar ju dock blodsockret, men små/normala mängder lär inte störa märkbart. Med andra ord "fastar" du metabolt sett även om du kränger en kycklingfilé eller äter BCAA.
Hur mycket "vanligt" protein tror du börjar bli märkbart störande? Hur stor kycklingfilé?
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-26, 19:34   #8225
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Ja, en ketogen kost är i metabol mening att fasta.
Hur kommer du fram till det påståendet?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 15:14   #8226
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Carbohydrate restriction regulates the adaptive response to fasting.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1590373
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 15:19   #8227
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Hur mycket "vanligt" protein tror du börjar bli märkbart störande? Hur stor kycklingfilé?
Vet inte riktigt faktiskt.

Oavsett vilket kommer ju fettförbränning/katekolaminer/insulinkänslighet att vara närmast identiska som med total fasta. Skillnaden är alltså essentiellt ingen, med lite protein. Och som i studien jag länkade, är "fett-fasta" identisk sett till dessa parametrar.

Dock påverkas ju kanske saker som autofagi och anabolism/katabolism, vilket kan ge adaptioner på cellulär nivå i övrigt.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 09:01   #8228
MangeWbg
Registered User
 
MangeWbgs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 120
Gör en liten chansning kan vara en repost för 100:ade gången här men de är värt om någon missat den.

http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Smidig macro räknare för PF. Kanske inte ska lita 100% på alla siffror men grymt bra grund att stå på.
MangeWbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 18:25   #8229
Alsor
Registered User
 
Alsors avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 205
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Det suger ju. Sugen på att genomföra det ändå, men "tappa muskler" klingar sjukt dåligt i mina öron

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Även om man skulle fasta så lång tid att det går till muskelnedbrytning (kräver dagar), så tar kroppen främst protein från epitel-lagren inne i kroppen innan den börjar tugga på biceps. Detta för att det är det mest lättillgängliga för kroppen att ta från. Och även då är det en väldigt liten andel protein som tas då kroppen dels börjar utnyttja ketoner och fettsyror som största energikälla och dels eftersom musklerna behövs för att kunna slåss/fly snabbt. Därför vill kroppen väldigt ogärna börja utnyttja protein.

Vid vanlig periodisk fasta (ex 14-20 h) behöver du knappast oroa det för någon betydelsefull muskelnedbrytning.
Alsor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 18:49   #8230
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
det jag planerade (och genomförde) var dock en fasta på 46 timmar, hade gärna testat längre men optinojan kickade in
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 01:18   #8231
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Varför fasta i 46 timmar?
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 13:06   #8232
OnK2
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 8
Hur funkar det här med insulinkänslighet egentligen? När man börjar med PF förbättrar man den, hur lång tid tar det innan man har fått en ökad känslighet för insulin?

Och om man slutar med PF eller tar ett uppehåll hur lång tid tar det då innan man har "förstört" den igen?
OnK2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 21:18   #8233
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
det jag planerade (och genomförde) var dock en fasta på 46 timmar, hade gärna testat längre men optinojan kickade in
Hur gick det? Är det något du planerar att göra i fortsättningen?
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 21:25   #8234
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Hur gick det? Är det något du planerar att göra i fortsättningen?
Det gick bra. Runt 18-24 timmar strecket så fanns det en viss hunger, men det berodde nog mest på att jag vid rutin alltid bryter fastan runt den tiden. Efter det var det bara smooth sailing.

Detta kommer låta som en slags tripprapport. Men när man kollar på saker, så ser man bara det mitt i synen. Man lägger inte så mycket krut på saker runtomking. Det märktes rejält när jag körde bil, man fick ett slags tunnelseende. Inte alls obehagligt, det var nästan skönt. Hjärnan kändes helt avkopplad runt vid 30-46h, riktigt skönt.
Prestationsmässigt så var det inte alls några problem att läsa, fast jag hjälpte mig själv på traven med lite koffein då och då.
Träningspasset som jag avslutade med var inte heller några problem. Jag bröt fastan vid 46h med 10g BCAA och 600mg koffein innan passet och kände inte alls någon direkt svaget.

Jag kommer definitivt att prova igen, möjligtvis lite längre. Men jag vill läsa på lite hur pass katabolt det är att ligga i en lång fasta. Jag vill helst inte pulsa med BCAA, men jag gör det om det spelar stor roll.
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 22:29   #8235
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Antingen så var det pga ökade signalsubstanser som har med fokus att göra o dyl. Kroppen ställer ju in sig att det är bäst att vara på alerten och fokuserad för att skaffa mat. Eller ngt. Många upplever iaf ett slags eufori på fasta, vilket är varför det kan vara förrädiskt och göra det lättare att fastna i anorexi för dem som har atstörningar.
Läste någonstans att efter ca 3 dagar så hoppar energin från ketonkroppar från 30% till 70%, men vet inte hur väl det stämmer.
Frågan är också hur detta påverkas av styrketräning. De flesta uppgifter kommer ifrån, vad jag förstår, ej styrketränande individer.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-03-10 klockan 22:35.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)