Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-03, 19:08   #8086
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Nolin Visa inlägg
Det känns väldigt ologiskt.
1) PF ska ge en bättre muskler:fett kvot.
Vem påstår det?

2) Folk kör på PF året om, bygger de inga muskler utan bara behåller sin nuvarande form?

Det beror på om de äter överskott, ligger på balans eller underskott och hur länge de gör varje. Samt självklart hur de tränar under samma tidsrymd.

3) Får kroppen etc 16h fastan varje dag borde en mindre fetnivå uppnås istället för kontinuerligt intag under hela dagen

Vilken mekanism skulle göra att så sker?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 19:15   #8087
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Skriv om punkt 3 på svenska, gärna. Förstår inte vad du försöker säga.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-02-03 klockan 19:17.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 19:18   #8088
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av Nolin Visa inlägg
Får kroppen etc 16h fastan varje dag borde en mindre fetnivå uppnås istället för kontinuerligt intag under hela dagen
Varför? Det är ju isokaloriska dietupplägg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 19:20   #8089
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av Nolin Visa inlägg
Det känns väldigt ologiskt.
1) PF ska ge en bättre muskler:fett kvot.
2) Folk kör på PF året om, bygger de inga muskler utan bara behåller sin nuvarande form?
3) Får kroppen etc 16h fastan varje dag borde en mindre fetnivå uppnås istället för kontinuerligt intag under hela dagen

Ställer mig fortfarande frågan, äta under hela dagen, eller köra med PF för muskeluppbyggnad?
Säger folk PF, borde inte detta auto ge en lägre fett nivå?
1) Nej inte PF i sig. Däremot sett ur psykologisk synvinkel så tror jag folk äter bättre med mindre måltidsfrekvens, samt har bättre koll. Vilket leder till mer lyckade underskott/överskott.
Hungern upplevs på ett helt nytt sätt när du väl har vant dig, och det är mycket lättare att kontrollera. Iallafall för mig.

2) Periodisk fasta är inte samma sak som konstant underskott. Dom som äter och tränar för att bygga, bygger.

3) Bara för att energin främst kommer användas av fett under fastan betyder inte det att du går ner i vikt. Du kan bli fet med hjälp av PF, om du vill
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 19:20   #8090
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Kalorierna är givetvis viktigare än fasteperioden vid så kort fasta som 16 timmar.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 19:28   #8091
Nolin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Lund
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
1) Nej inte PF i sig. Däremot sett ur psykologisk synvinkel så tror jag folk äter bättre med mindre måltidsfrekvens, samt har bättre koll. Vilket leder till mer lyckade underskott/överskott.
Hungern upplevs på ett helt nytt sätt när du väl har vant dig, och det är mycket lättare att kontrollera. Iallafall för mig.

2) Periodisk fasta är inte samma sak som konstant underskott. Dom som äter och tränar för att bygga, bygger.

3) Bara för att energin främst kommer användas av fett under fastan betyder inte det att du går ner i vikt. Du kan bli fet med hjälp av PF, om du vill
Okej, förlåt för all förvirring.
Så det PF gör egentligen är bara att lägga in ett fönster där allt intag sker för att underlätta överskott/underskott, dvs. ge en bättre kunskap om hur mycket man/ska äta varje dag?
Men då kommer en följdfråga:
Så att om man kör PF med mat fönstret mellan 12:00 - 20:00, men sen beslutar att börja äta frukost kl 08:00 också, kan vara rent protein. Kommer detta påverka på något sätt då din fast period blir på 12h istället för 16h. Ger själva fasta perioden ingenting? Känns konstig om metoden enbart är till för att folk ska ha koll på vad de trycker i sig under en dag genom att lägga all mat på en och samma tidsfönster.
Nolin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 19:33   #8092
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Varför följer man något man inte vet något om?

Läs på. Ett tips är ju också att inte ta folk på orden som har periodisk fasta som affärsmodell. Om något underlättar en lägre måltidsfrekvens dock vid deff.

Det finns studier på fasta som inte är lika positiva, gällande t ex sänkt mTOR.

Senast redigerad av tjing den 2013-02-03 klockan 19:41.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 19:35   #8093
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av Nolin Visa inlägg
Okej, förlåt för all förvirring.
Så det PF gör egentligen är bara att lägga in ett fönster där allt intag sker för att underlätta överskott/underskott, dvs. ge en bättre kunskap om hur mycket man/ska äta varje dag?
Men då kommer en följdfråga:
Så att om man kör PF med mat fönstret mellan 12:00 - 20:00, men sen beslutar att börja äta frukost kl 08:00 också, kan vara rent protein. Kommer detta påverka på något sätt då din fast period blir på 12h istället för 16h. Ger själva fasta perioden ingenting? Känns konstig om metoden enbart är till för att folk ska ha koll på vad de trycker i sig under en dag genom att lägga all mat på en och samma tidsfönster.
Njaa. Det finns massor andra grymma fördelar bland annat hälsofördelar med PF också, som inte bör glömmas. Men det är främst för längre "fastor?, heter det så?" såsom varanndagsfasta och upp till flera dagars fasta.
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 21:43   #8094
johanhej
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 489
Citat:
Ursprungligen postat av johanhej Visa inlägg
Nu har det varit en väldans massa snack i en annars trevlig måltidstråd, så tänkte om inblandade kunde ta med sig diskussionen hit eller något istället.

Jag har också reagerat på portionerna som förtärs i tråden. Inte nödvändigtvis på dess storlek, men däremot innehållet. Om man ska snacka opti så kan det väl ändå inte vara bra att trycka i sig hundratals gram kolhydrater från socker, EFTER att man ätit en vanlig måltid? I min mening så borde levern vara fylld redan efter 100g kolhydrater, och den största del av förtärt socker borde väl sätta sig direkt på fläsket. Eller har jag missförstått något?

Sen tycker jag också det känns väldigt lustigt att anamma ett matsätt som är relativt unikt för styrketränande, men ändå inte löpa linan ut med avseende på ovanstående fysiologi. Jag kan förstå folk som ropar ätstörning osv, även om det inte hör hemma i tråden.
Jag själv har kört periodisk fasta i nåt år nu, och det passar mig utmärkt. Jag äter en del godis och socker efter måltider, om än men inte i närheten av så stora mängder som konflikten handlar om.
Bump
johanhej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 10:47   #8095
Alliaria
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Har kört PF rätt länge och sen jag började styrketräna igen så kör jag en protteshake 50/50 vassle/kasein på morgonen 08:10 typ och kör en till innan jag går och lägger mig vid 23:30
Styrketränar 4ggr/vecka och ligger på underskott.

Är detta dåligt för min fasta?

Lunch: 13:00
Träning: 18:30 typ
Shake efter träning innan dusch
Kvällsmat 20:00 typ
Alliaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 10:53   #8096
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av Alliaria Visa inlägg
Har kört PF rätt länge och sen jag började styrketräna igen så kör jag en protteshake 50/50 vassle/kasein på morgonen 08:10 typ och kör en till innan jag går och lägger mig vid 23:30
Styrketränar 4ggr/vecka och ligger på underskott.

Är detta dåligt för min fasta?

Lunch: 13:00
Träning: 18:30 typ
Shake efter träning innan dusch
Kvällsmat 20:00 typ
dåligt och dåligt. du fastar 4h 50min innan lunch, och 8h 40min över natten. Det är knappt värt att kallas för fasta
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 12:51   #8097
Alliaria
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
dåligt och dåligt. du fastar 4h 50min innan lunch, och 8h 40min över natten. Det är knappt värt att kallas för fasta
Flyttar shaken lite tidigare efter kvällsmaten och morgon shaken till 12:40 istället då tror jag.
Alliaria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 16:01   #8098
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av Alliaria Visa inlägg
Flyttar shaken lite tidigare efter kvällsmaten och morgon shaken till 12:40 istället då tror jag.
Vad hade du tänkt dig för upplägg på fastan? Vill du fasta 16 timmar så håll dig inom din 8 timmars radie med både mat och shakes
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 16:30   #8099
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Njaa. Det finns massor andra grymma fördelar bland annat hälsofördelar med PF också, som inte bör glömmas. Men det är främst för längre "fastor?, heter det så?" såsom varanndagsfasta och upp till flera dagars fasta.
Inte nödvändigtvis. Förbättringar av hälsomarkörer som blodfetter och insulinkänslighet har märkts även om man bara äter mindre (typ 800 kcal) 1-2 dagar i veckan (då främst mindre av igf-1 stimulerande mat, antar jag).
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 16:57   #8100
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
IGF-1 stimulerande mat:

Typ protein och snabba kolhydrater.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)