Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-28, 09:04   #631
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
True. Men jag vet inte många som tränar på hög nivå som håller ihop sina pass så mycket. Ofta är det ett pass på morgonen och ett på eftermiddag/kväll.
Aldrig att man går kortare tid än några timmar mellan varje pass. Det orkar man inte.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 10:36   #632
purplehaze
Registered User
 
purplehazes avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 112
Visste väll redan svaret iom att jag tränar morgon, lunch, kväll. Jag får ta det under styrkefas istället!
purplehaze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 12:20   #633
Snorkelfarsan
Registered User
 
Snorkelfarsans avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 732
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkelfarsan Visa inlägg
Har läst igenom hela tråden (skummat en del inlägg, så jag kan ha missat nåt) och har specifikt en fråga som jag inte tycker att jag fått ett tydligt svar på. Hur är det med muskelnedbrytningen, den lär väl vara ganska stor fram emot slutet av fastan? Även om man har tagit nån kaseindrink kvällen innan lär den vara förbrukad 16 timmar senare. Dock är ju det viktiga om proteinbalansen sett över ett dygn eller en vecka är positiv, men funkar det verkligen att höja proteinsyntesen tillräckligt under de 8 resterande timmarna för att få en positiv balans till slut?
Ingen som har ett svar eller ignorerar min fråga för att ni tycker den är dum?
__________________
- "Milk is for babies, when you grow up you have to drink beer."
Snorkelfarsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 12:25   #634
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Du har inte tagit en kaseindrink kvällen innan, utan troligtvis ett rejält mål mat. Jag bryter min fasta med en dunderlunch, och börjar min fasta med en dundermiddag.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 12:35   #635
Snorkelfarsan
Registered User
 
Snorkelfarsans avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 732
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Du har inte tagit en kaseindrink kvällen innan, utan troligtvis ett rejält mål mat. Jag bryter min fasta med en dunderlunch, och börjar min fasta med en dundermiddag.
Sjävklart äter man ju en rejäl middag också, men menade att kaseindrinken är ett kvällsmål som man tar precis innan läggdags, förutsatt att det är då man börjar fastan. Men frågan består, räcker det? (Med alla mål inräknade)
__________________
- "Milk is for babies, when you grow up you have to drink beer."
Snorkelfarsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 12:39   #636
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkelfarsan Visa inlägg
Sjävklart äter man ju en rejäl middag också, men menade att kaseindrinken är ett kvällsmål som man tar precis innan läggdags, förutsatt att det är då man börjar fastan. Men frågan består, räcker det? (Med alla mål inräknade)
Jag förutsätter att man påbörjar fastan när man slutar äta.

Varför skulle man äta en stor middag, vänta några timmar, ta en kaseindrink och lägga sig? Jag förstår inte riktigt.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 14:28   #637
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Jag har inga problem med hungern under fastan när jag äter "ad libitum" med kolhydrater. Jag märker ingen skillnad den första delen av dagen oavsett om jag kör låg- eller högkolhydrat. Visserligen äter jag ju mer kalorier på "ad libitum" och kolhydrater mättar ju generellt mindre än annat så om man ska ligga på samma kaloriintag så hade jag nog varit mer hungrig, men då hade nog hungerattackerna ändå kommit på kvällen.
Antar att du talar ur subjektiv erfarenhet. Alla studier har visat att protein -> kolhydrat -> fett när det kommer till mättnad per kcal.

Att det sedan finns en stor hedonistisk aspekt att ta hänsyn till är en annan sak (men väldigt relevant i sammanhanget). För de flesta är det nog både roligare och lättare att överäta cornflakes med mjölk vs stekt bacon med majonäs.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 14:36   #638
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Antar att du talar ur subjektiv erfarenhet. Alla studier har visat att protein -> kolhydrat -> fett när det kommer till mättnad per kcal.
Syftar du på SI nu?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 14:40   #639
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Ett litet tillägg: jag tror ovanstående även gäller på lång sikt, dvs kolhydrater mättar bättre även på längre sikt då man ger x kcal av resp makronutrient och sedan tillåter ad libitum konsumtion vid en andra måltid flera timmar senare. Är däremot inte lika säker på detta, och om någon har studiereferens som talar till fettets fördel får ni gärna posta den.

Det finns givetvis en stor individuell variation här, och när det kommer till hunger och aptitforskning finns det så många variabler att ta hänsyn till att det nästan blir hopplöst att applicera studieresultat till verkliga livet (i de få studier som gjorts på måltidsfrekvens ser man ju även att sex mål mättar bättre än tre).
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 14:41   #640
Kmsi
Registered User
 
Kmsis avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 86
ja undrar om pf är bra under diet ? hungern är inget problem men hur blir de me tränig man äter allt runt träning men ja kör cardio på morgonen?
Kmsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 14:46   #641
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Syftar du på SI nu?
Nej, jag syftar på det jag skrev. Studier där man undersökt aptit och/eller hunger efter konsumtion av x kcal från resp makronutrient (ex mål 1 kontrollerat, följt av Visual Analog Scale, mål 2 ad libitum 1-6 tim efter mål 1).
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 14:52   #642
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Det finns givetvis en stor individuell variation här, och när det kommer till hunger och aptitforskning finns det så många variabler att ta hänsyn till att det nästan blir hopplöst att applicera studieresultat till verkliga livet (i de få studier som gjorts på måltidsfrekvens ser man ju även att sex mål mättar bättre än tre).
Bra att du skriver det. I början vid min omställning till lågkolhydratkost var jag hungrigare än innan rätt länge, sedan var det tvärtom -- håller mig ohungrig mycket längre på fet mat än något som är närmare SNR.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 14:59   #643
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Bra att du skriver det. I början vid min omställning till lågkolhydratkost var jag hungrigare än innan rätt länge, sedan var det tvärtom -- håller mig ohungrig mycket längre på fet mat än något som är närmare SNR.
Visst, var samma sak med mig när jag körde keto. Gick bättre med tiden (vad gäller hungern dvs).
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 15:09   #644
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkelfarsan Visa inlägg
Ingen som har ett svar eller ignorerar min fråga för att ni tycker den är dum?
Du kommer inte vara uteslutande i nedbrytande fas 16h om dygnet och uppbyggande 8h. Den näring du får i dig under den perioden kommer givetvis att ta en hel del tid på sig att omsättas också. Äter du mycket inom 8h så kommer kroppen att ha bra med aminosyror för att tillgå under de resterande timmarna.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 15:14   #645
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av purplehaze Visa inlägg
Jag tränar 2-3 gånger per dag. Periodisk fasta bör vara uteslutet från mig? Det är väll endast välfungerande vid ett pass per dag?
Har en del MMA-klienter och andra som ofta kör två pass/dag, men tre pass blir knepigt att passa in. Känns onödigt tillkrånglat att då använda sig av PF.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)