Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-10, 20:18   #1
Mala
Registered User
 
Malas avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 407
Axelskada - hjälp!

Halloj.

Aldrig tidigare haft axelskador, eller skador för den delen. Men nu verkar det som om att jag har fått en axelskada, samt en knäskada (?).

Jag har haft ont i högeraxel i snart 3 veckor. Det gör ont exempelvis vid starten av bänkpress och slutet när jag precis ska lämna tillbaka vikten på stången... Men själva utförande har jag inga problem med. Ibland känner jag av det vid millitärpress också men sällan. Men det är särskilt mycket vid bänken som jag förklarade. Jag måste på sätt o vis vinkla armarna nedåt mot magen och böja på armbågarna för att det inte ska göra ont, och sen kör jag på som vanligt utan några smärtor, syftar på bänkpress då. Kan f.ö röra på armen/axeln i vilka rörelser som helst utan att få ont, utan vikt, men så fort jag belastar den med en väldigt liten vikt så kommer smärtan. Någon som har haft liknande problem?

KNÄT:
Precis vid personens långfinger befinner sig smärtan.
http://firmanbloggar.se/wp-content/u...t-kn%C3%A4.png

AXELN:
Där strecket finns ovanför texten "Hooked acromion" finns smärtan.
http://3.bp.blogspot.com/_saVDHFV_os...flammation.jpg


Vad, vilka olika slags övningar, kan man gör för att bli bättre? Ska jag vila och skita i att göra olika rörelser och övningar som gör att det känns bättre just för stunden?

Ska kolla upp dessa saker men vill tillsvidare få lite hjälp och tips från er, särskilt från er som har haft liknande skador.


-----------------------Lite skitsnack för den som vill läsa----------------------------

Axelskadan är just nu det jag tänker mest på men jag tror även att jag fått en knäskada. Båda skadorna fick jag samtidigt när jag spelade lite fotboll med klassen. Jag som inte är alls flexibel skulle göra en korkad fint och hamnade med knäna i kors och på engång fick jag en oerhört smärta i båda benen och i samma sekund (för att inte falla) gick höger handflata mot marken, men ingen smärta kände jag av då förutom i benen. Jag gick väääääldigt sakta upp för att det gjorde så jävla ont i benen, stod säkert still i 1 minut innan jag gick kunde gå, jag var helt stel.

Jag hade tagit uppehåll från gymmet i cirka 1 år så jag var lite svag i leder o allt sånt. Kan det vara en faktor som gjorde det värre? Är just nu så jävla sur, jag hade precis kommit tillbaka med gymmet och det kändes som att jag körde perfekt i en vecka och jag blev starkare o starkare för varje dag men sen kom pollen (är pollenallergiker) och de 2 nämnda skadorna.

Jag har nu, sen skadorna, försökt träna lite men det förstör träningspassen rejält (tro inte att jag tränat varje dag utan kanske kört 2-3 pass sammanlagt sen skadan för 3 veckor sen). Har använt lätta vikter i axelövningar och försökt på olika sätt bli bättre men jag tror inte att det blir bättre. Ibland är det axeln som det gör väldigt ont i och ibland är det knät. För knät har jag inga problem att köra marklyft, knäböj etc utan det är endast när jag ska göra en rörelse som att ta vänster häl mot höger knä som det gör väldigt ont i bakre vänster knä. Precis vänster om knäskålen gör det ont.
Det är alltså höger axel och vänster knä som jag har ont i.

Precis hemkommen efter ett träningspass där jag körde lätt bänkpress o liknande övningar men tungt på marklyft och knäböj eftersom det går bra på de övningarna. Men jag känner mig lite öm just nu, inget allvarligt men kan kanske vara värt o nämna. När jag lägger axeln/armen i hantelpress position så gör det ont just nu.
__________________
"Om du inte har gener så får du skaffa dig gener."

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.

Senast redigerad av Mala den 2012-06-10 klockan 20:20.
Mala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 06:08   #2
Mala
Registered User
 
Malas avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 407
Bump!
Det verkar vara rotatorkuffen, antar jag då jag också föll som texten beskriver nedanför. Fan vad illa, är operation det enda alternativet?

http://svenska.yle.fi/webbdoktorn/in...otatorkuffsena
__________________
"Om du inte har gener så får du skaffa dig gener."

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.

Senast redigerad av Mala den 2012-06-11 klockan 06:17.
Mala är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)