Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-09-09, 22:18   #16
FilipWT
Egenanpassad text
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 273
Hej igen!

Jag har faktiskt fortfarande problem med ryggen, konstigt nog.

Efter att jag gjorde McKenzie-övningen(som jag fortfarande gör titt som tätt) så kändes det som sagt bättre och "lättare" i ryggen. Började därefter köra igång med knäböj och marklyft igen. Men allt eftersom har problemen kommit krypande igen, smärtan känns dock en aning annorlunda nu.

Sitter i skrivande stund med en molande värk en bit in på min högra sida om ländryggen/kotorna. En molande känsla, men som även känns skarp ibland. Inbillar mig att denna smärta känns lättare om jag sitter med svank, men är inte säker på detta.

Ungefär samma problem är kvar som innan, dock i en lättare grad. Får inte samma molande och stela känsla efter till exempel marklyft som innan. Mer en punkt som smärtar, som sitter kvar hela tiden.

Läste lite snabbt i en annan tråd om att stela muskler kunde påverka? Jag är rätt så stel i hamstrings, men har fått order att ej stretcha dessa, pga att jag försöker motverka min medfödda svank.

Tack på förhand
/Filip
FilipWT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-09, 23:15   #17
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
använder du fortfarande stretchen som sheo gav? Jag hade nyligen problem med ryggen(övre delen) som sjukgymnasten trodde var diskproblem. Jag har gjort liknande stretchövningar för ryggen för att verkligen dra isär diskarna. Det har fungerat rätt bra.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 09:38   #18
FilipWT
Egenanpassad text
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
använder du fortfarande stretchen som sheo gav? Jag hade nyligen problem med ryggen(övre delen) som sjukgymnasten trodde var diskproblem. Jag har gjort liknande stretchövningar för ryggen för att verkligen dra isär diskarna. Det har fungerat rätt bra.
Japp, gör den flera gånger per dag.
FilipWT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 09:41   #19
siimon89
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 593
Kolla upp så att smärtan från ländryggen inte beror på att du svankar/har tighta höftböjare. Att stretcha ryggen då kan vara kontraproduktivt.
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showt...tyrkan&page=21
siimon89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 09:51   #20
Curls
Yatesism
 
Curlss avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 4 368
Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
Kolla upp så att smärtan från ländryggen inte beror på att du svankar/har tighta höftböjare. Att stretcha ryggen då kan vara kontraproduktivt.
+ 1

detta hjälpte/hjälper mig en hel del
__________________
Roc Marciano - Panic
Curls är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 09:52   #21
siimon89
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 593
Citat:
Är smärtan skarp eller mer dov?
Relativt skarp, huggande smärta vid långvarigt sittande
Tycker det låter som ett ganska typiskt höftböjare/svank problem. Börja stretcha sönder höftböjarna flera gånger dagligen, försök att undvika att sitta så mycket som möjligt.

Undvik magövningar som tränar magen som involverar höftböjarna då detta kan göra de ännu stelare (sit-ups, hängande benlyft). Bra magövningar vore reverse crunches, plankan och dragonflags t.ex.
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showt...tyrkan&page=21

Senast redigerad av siimon89 den 2010-09-10 klockan 09:55.
siimon89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 14:29   #22
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av siimon89 Visa inlägg
Tycker det låter som ett ganska typiskt höftböjare/svank problem. Börja stretcha sönder höftböjarna flera gånger dagligen, försök att undvika att sitta så mycket som möjligt.

Undvik magövningar som tränar magen som involverar höftböjarna då detta kan göra de ännu stelare (sit-ups, hängande benlyft). Bra magövningar vore reverse crunches, plankan och dragonflags t.ex.
Du tycker inte att det är nödvändigt att se bäckenets position innan du uttalar dig om att det är ett svankproblem och rekommenderar behandling?
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 16:18   #23
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av FilipWT Visa inlägg
Hej igen!

Jag har faktiskt fortfarande problem med ryggen, konstigt nog.

Efter att jag gjorde McKenzie-övningen(som jag fortfarande gör titt som tätt) så kändes det som sagt bättre och "lättare" i ryggen. Började därefter köra igång med knäböj och marklyft igen. Men allt eftersom har problemen kommit krypande igen, smärtan känns dock en aning annorlunda nu.

Sitter i skrivande stund med en molande värk en bit in på min högra sida om ländryggen/kotorna. En molande känsla, men som även känns skarp ibland. Inbillar mig att denna smärta känns lättare om jag sitter med svank, men är inte säker på detta.

Ungefär samma problem är kvar som innan, dock i en lättare grad. Får inte samma molande och stela känsla efter till exempel marklyft som innan. Mer en punkt som smärtar, som sitter kvar hela tiden.

Läste lite snabbt i en annan tråd om att stela muskler kunde påverka? Jag är rätt så stel i hamstrings, men har fått order att ej stretcha dessa, pga att jag försöker motverka min medfödda svank.

Tack på förhand
/Filip
Har man fått en diskbuktningen är risken stor att man faktiskt har en rygg som är lite känslig för den typen av problem. Förmodligen hjälpte behandlingen eftersom det faktiskt var en diskbuktning som var orsaken till problemet, men du är helt enkelt inte färdigbehandlad Jag tycker att du gott kan fortsätta att göra övningen och särskilt efter övningar där du arbetat framåtlutad. När du sen är "helt bra" så fortsätter du ändå med övningen en gång om dagen som förebyggande behandling, och fortsätter att anamma det vi brukar kallar "ryggregim", dvs att undvika framåtböjda statiska positioner, försöker sitta med svankstöd om det är möjligt, gärna undvika längre tids sittande öht och annat jag tagit upp. Sen finns det tusen grejor till man kan göra förebyggande, men då får jag skriva en hel bok här.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2010-09-10 klockan 16:22.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 16:50   #24
FilipWT
Egenanpassad text
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 273
Tack för svar! Vill bara tillägga att jag har rätt mycket svank, för att vara "rak" i ländryggen krävs det att jag böjer på knäna och kan då trycka fram höften. Kan detta bidra?

Får ont vid ungefär samma punkt om jag hänger i dipsställningen och kopplar av i hela kroppen, förutom armarna. Något speciellt över denna smärta?
/Filip
FilipWT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 16:59   #25
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av FilipWT Visa inlägg
Tack för svar! Vill bara tillägga att jag har rätt mycket svank, för att vara "rak" i ländryggen krävs det att jag böjer på knäna och kan då trycka fram höften. Kan detta bidra?

Får ont vid ungefär samma punkt om jag hänger i dipsställningen och kopplar av i hela kroppen, förutom armarna. Något speciellt över denna smärta?
/Filip
Nej, på din beskrivning tror jag inte att det är den eventuella översvankningen som är problemet. Sen har jag inte analyserat specifikt hur det blir om man hänger som du beskriver i en dipsställning, men spontant känns det ju som att länden om något borde rätas ut. Att det då smärtar är ju logiskt om det är en disk som buktar bakåt. Om det var översvankning som var orsak till problemet borde du ju inte få ont av att svanken rätades ut. Men nu har jag som sagt inte tittat på hur ryggen uppför sig när du hänger som du beskriver

Ps. Man ska inte vara "rak" i ryggen. Är man verkligen rak i ryggen bedöms detta som sjukligt. Man ska ha en viss S-kurvatur med svank i ländryggen.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 17:09   #26
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Nej, på din beskrivning tror jag inte att det är den eventuella översvankningen som är problemet. Sen har jag inte analyserat specifikt hur det blir om man hänger som du beskriver i en dipsställning, men spontant känns det ju som att länden om något borde rätas ut. Att det då smärtar är ju logiskt om det är en disk som buktar bakåt. Om det var översvankning som var orsak till problemet borde du ju inte få ont av att svanken rätades ut. Men nu har jag som sagt inte tittat på hur ryggen uppför sig när du hänger som du beskriver

Ps. Man ska inte vara "rak" i ryggen. Är man verkligen rak i ryggen bedöms detta som sjukligt. Man ska ha en viss S-kurvatur med svank i ländryggen.
Det är inte ovanligt att personer med stram höftböjarmuskulatur och ökad svank hamnar i mer svank då de hänger, vilket kan ge viss smärta. Men som sagt omöjligt att säga om man inte träffat pat. Sen att det skulle vara sjukligt med rak ländrygg som du säger tycker jag inte stämmer riktigt. T ex män med höga bakre crista kanter har ofta en strukturellt rakare ländrygg.
__________________
Leg. Sjukgymnast
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 17:10   #27
wird
Registered User
 
wirds avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Kiruna
Inlägg: 1 243
Mycket bra info från dig Sheogorath
__________________
Journal

Kiruna AK på webben
wird är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 17:16   #28
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av nyrjoh Visa inlägg
Det är inte ovanligt att personer med stram höftböjarmuskulatur och ökad svank hamnar i mer svank då de hänger, vilket kan ge viss smärta. Men som sagt omöjligt att säga om man inte träffat pat. Sen att det skulle vara sjukligt med rak ländrygg som du säger tycker jag inte stämmer riktigt. T ex män med höga bakre crista kanter har ofta en strukturellt rakare ländrygg.
Intressant det där med crista! Säger du att det finns en koppling mellan iliums fysiska struktur och kurvaturen i länden? Eller tänker du annorlunda när du säger "högre bakre cristakanter"?
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 17:21   #29
nyrjoh
Registered User
 
nyrjohs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Jönköping, uppvuxen i Orsa.
Inlägg: 1 401
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Intressant det där med crista! Säger du att det finns en koppling mellan iliums fysiska struktur och kurvaturen i länden? Eller tänker du annorlunda när du säger "högre bakre cristakanter"?
Precis. Ibland har pat övre crista kanter som ligger över 5 cm över "bälteslinjen", de har oftast en rakare ländrygg.
__________________
Leg. Sjukgymnast
nyrjoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 17:32   #30
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av nyrjoh Visa inlägg
Precis. Ibland har pat övre crista kanter som ligger över 5 cm över "bälteslinjen", de har oftast en rakare ländrygg.
Och de är oftast män? Ska kika på det. Kul att ha något att spana efter.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)